Annons:
Etikettveganprat
Läst 1718 ggr
Snuffles
2016-11-21 09:58

Veganhundar

Vad tycker ni om att en del veganer även ger sina hundar vegansk mat? Jag tycker inte riktigt att det är okej, kan säga att jag själv funderade på att göra min hund till Vegan förut, men sen kollade jag upp vad veganfoder innehåller och det var bara massa skit så jag ångrade mig… 
Känner mig dock lite som en hycklare som fortfarande betalar för att djur ska bli slaktade, fast jag tänker inte göra mig av med min hund bara för att jag har ändrat åsikter sen jag adopterade honom.

Annons:
iskogen
2016-11-21 10:12
#1

Veganer kan göra som dom vill med sina egna liv men att föra över livsstilen på sina djur är fel. Skaffa marsvin, kaniner eller chinchillor istället. Eller varför inte hönor?

Tjeja
2016-11-21 10:25
#2

Håller med er. Fel att tvinga på djuren en onaturlig och dessutom hälsofarlig livsstil! Då går man ju emot hela den veganska ideologin tänker jag…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

IngaTrnqvist
2016-11-21 12:31
#3

Jag tycker att man ska ge en så naturlig, näringsrik och berikande kost som möjligt till de som inte kan bestämma själva. Det känns inte riktigt rätt att ge någon en icke-artanpassad diet, särskilt inte en som innehåller massor av tokigheter som vegetabiliska (och många med animalier för den delen) torrfoder gör.

vendelay
2016-11-21 14:41
#4

Jag har två katter som får kött. Jag "rättfärdigar" det genom att tänka: "När det finns forskning som visar att katter kan leva och må så bra som möjligt på en växtbaserad diet, då kommer de få gå över till det." Som det är nu vet jag ju inte. Det finns mängder med människor som menar på att deras katter mår jättebra av växtbaserad kost men som sagt - jag vet inte och jag vill inte chansa.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-11-21 14:51
#5

#0 Veganism är ett moraliskt ställningstagande emot förtryck så hundar kan inte vara veganer. Däremot så kan de flesta äta en vegetabilisk kost och må bra på det.

Jag har redan skrivit en del om detta, bland annat: "Att ge hundar vegetabilisk hundmat är mer tydligt tillåtet och många hundar lever gott på en väl anpassad vegetabilisk hundmat.

Om det är etiskt rätt är en annan sak och det är ett dilemma, men då får man också fråga sig hur etiskt rätt det är att döda ett djur (eller upprätthålla förtryck av miljarder av djur) för att mata ett annat djur och att hålla köttätande rovdjur (eller andra djur) i fångenskap med det förtryck som skoningslöst följer."

#1 Att överlåta de köttätande rovdjuren till icke-veganerna för att själv slippa dåligt samvete är förstås inte en tillfredsställande lösning eftersom det inte är det egna samvetet som är problemet, utan förtryck, utnyttjande och dödande av miljarder av kännande och medvetna individer. Individer som är precis lika kännande och medvetna som våra hundar.

Länkar till andra trådar om samma ämne:

http://vegan.ifokus.se/discussions/5685b212ce12c4071c00100a-vegansk-mat-till-hund-katt

http://vegan.ifokus.se/discussions/55ae2b0b8e0e744bc2001235-djurfoder

http://vegan.ifokus.se/discussions/55533d6e8e0e746eaa002018-husdjur

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-11-21 17:41
#6

#2 "Håller med er. Fel att tvinga på djuren en onaturlig och dessutom hälsofarlig livsstil!"

kunde inte sagt det bättre själv…😎

Annons:
veggie4every1
2016-11-21 18:48
#7

#6 och #2 Jo, så klart, jag håller också med. Dock bör man väl även då inkludera alla djur i sin omtanke?

Dvs man bör då även vara emot att hålla alla djur i en onaturlig och hälsofarlig livsstil och jag tycker nog att insemineras och hållas i fångenskap som en produkt kan klassas som onaturligt och att dödas kan klassas som det mest hälsofarliga man kan tvinga på någon annan individ😎

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Tjeja
2016-11-21 19:27
#8

#7 Precis.. så vill man vara en helguten äkta Vegan utan dubbelmoral så bör man inte ha husdjur över huvud taget anser jag. (som själv inte är Vegan men är djurvän och föredrar att äta veganmat när jag har möjlighet att välja det)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
2016-11-21 19:28
#9

#7

tur att jag inte är Vegan då, har för närvarande 2 mer eller mindre odjur som går under begreppet hundar 😉

vendelay
2016-11-21 21:37
#10

Du är så himla bra, veggie4every1! Älskar hur bra du är på att ge svar på tal (#7) 🤗

#8 Nej, veganism är emot djurhållning och där ingår såklart husdjur. Dock har många husdjur sedan tidigare eller vill rädda hemlösa eller sjuka djur - och det är nog mer veganskt att rädda / behålla dem än att avliva eller slänga ut dem, eller hur?

#9 Hahahahaha, du missförstod nog veggie4every1 helt, för det handlade inte om huruvida du var Vegan utan snarare att du själv skrev att det var fel att tvinga på djur en onaturlig livsstil. Men du kanske tycker att det är fullt naturligt för en ko att leva som din personliga mjölkmaskin, eller för en hund att följa din minsta vink?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2016-11-21 23:07
#11

Att hävda att ett torrfoder är mer eller mindre naturligt än ett annat är inget annat än fullkomligt ignorant, hundar klarar sig utmärkt på en väl sammsnsatt växtbaserad kost. Om du däremot hävdar att det är onaturligt för hundar att käka torrfoder och sitta i soffan och titta på tv med sin husse som då och då klappar den på huvet jämfört med att leva i det vilda i en flock av andra vilda hundar så är jag beredd att hålla med…

veggie4every1
2016-11-22 00:08
#12

#10 🙂🤗

#8 Jag fick felaktigt intrycket av att det var din åsikt att man inte skulle tvinga på djuren en onaturlig och hälsovådlig livsstil överhuvudtaget.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Tjeja
2016-11-22 06:41
#13

#10 och #12 Nu har ni tappat mig helt, jag hänger inte med alls! Är man nybliven Vegan är det väl självklart att man inte gör sig av med och än mindre avlivar de husdjur man redan har. Däremot borde man väl vara än mer mån om att djuren skall ha det bra och må bra då. Vilket jag menar att en vegansk kost till en hund är helt fel. Ovovegetariskt kanske går bra, hundar är ju allätare. Men vegansk kost blir fel. Men är man äkta Vegan bör man inte skaffa sig nya husdjur, framför allt inte carnivora djur i varje fall eftersom det är i det närmsta omöjligt att förse dem med biologiskt korrekt föda utan att indirekt ge stöd till köttindustrin. Och #10 det är nog du som missförstått #9 totalt eller så hänvisar du till helt fel inlägg. #12 Personligen är jag inte emot djurhållning generellt utan jag är emot plågsam och för djuren meningslös djurhållning. Därför anser jag mig inte vara Vegan eftersom jag är emot industrin men jag är personligen inte emot att ha husdjur. Det jag menade är att det är svårt att vara en helgjuten Vegan för det är inte alltid ett djurs bästa är samma sak som att det får leva "naturligt vilt fritt ute i naturen. För de flesta husdjur och boskapsdjur vore det plågeri att skicka ut dem att klara sig själva i det vilda. Jag själv anser mig själv därför inte vara Vegan i dess fulla innebörd för jag sätter varje individs välmående i första hand. Och dem som står mig närmast, dvs mina egna husdjur -min familj, är jag mer mån om än individer jag inte känner. Så självisk är jag. Därför äter jag själv inte kött o s v men min katt tänker jag inte plåga med något vegetariskt experiment eftersom katter är strikta carnivorer. Dilemman träffar man ständigt på överallt i livet om man strävar efter att göra gott och göra rätt, för det är nämligen långt ifrån självklart alltid i alla situationer. Därför strävar jag själv efter att leva så miljövänligt och veganskt jag kan utan att överdriva, det är ständigt en balansgång. Men jag kallar mig varken för miljökämpe eller Vegan eftersom jag inte kan tänka mig kapabel nog att leva helt efter någon radikal ideologi. Jag vill givetvis det bästa möjliga för min omgivning och alla i den. Men jag kommer inte offra min egen eller min familjs hälsa för att "det är rätt" enligt någon ideologi.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Schhh
2016-11-22 08:56
#14

Vegankost till hund är inte nödvändigtvis hälsofarligt. Jag tycker det är alltför generaliserande att uttrycka sig så. Hundar är trots allt allätare och betydligt mer flexibla vad gäller kost än katter.

Jag är inte den att bedöma vad enskilda hundar mår bra av. Faktum är dock att det finns goda exempel på hundar som klarar sig på en vegansk kost (och viftar på svansen och mår fysiskt bra, dessutom). 

Jag förstår att detta ämne är kontroversiellt. Hundar blir ju inte veganer i den bemärkelsen att de väljer det själva. Samtidigt går det alltid att ställa upp samma argument från andra hållet. Djuren som blir uppätna har inte heller valt det. Vi tvingar dessa djur till döden minst lika mycket som vi tvingar hunden att käka veganmat. Och återigen - det behöver inte vara hälsovådligt, något som alla verkar ta för givet.

Det kan tyckas motsägelsefullt att veganer överhuvudtaget väljer att ha husdjur, men det beror på att vi - liksom alla andra vettiga personer - anser att människan bör ta ansvar över de domesticerade djur vi fött upp. Det handlar om att göra det bästa av en svår situation. Adopterar vi hunden har vi möjlighet att (A) ge den ett fortsatt liv och (B) ett potentiellt bra sådant. 

Vi människor skapar alltid förutsättningar för djuren vid vår sida; det kan handla om val av aktivering, promenadsträcka, träningsmetod eller för den delen foder. Att valet av vegankost skulle vara problematiskt ser jag inte så länge hunden äter och mår fysiskt bra. Att sätta sig emot vegankost till hundar av ren princip är onödigt i synnerhet då det innebär ett minskat djurlidande i andra änden (de konsumerade djuren). Men för personer som inte själva har tänkt i dessa banor är det säkert svårt att se varför vegetabiliskt hundfoder skulle vara befogat.

[Tänkpådet]
2016-11-22 09:22
#15

#13 du behöver inte riskera nåns hälsa eftersom hundar kan klara sig bra på en vegansk kost… Dom flesta hundar äter något slags foder vilket skulle betyda att du eventuellt då bara byter foder till ett vegansk… (I allra flesta fall) vilket inte innebär någon förändring i hundens liv förutom att den nu äter ett foder som smakar annorlunda. Och att kalla det onaturligt och att tvinga på sin hund sin ideologi är trångsynt och används ibland som ett ganska sunkigt antiveganargument. Sen om det skulle vara så att hunden inte gillar/klarar av den nya maten så blir det en annan fråga, då kommer det visa sig hur "dog"matisk du är… Är själv Vegan med två hundar som fortfarande äter köttfoder jag testade med ett vegsanskt foder vilket hundarna gillade men det var svindyrt så jag har valt att för tillfället fortsätta som förut (vilket i grunden är själviskt och oveganskt) sen hittade jag inga ersättningar för hundgodis och hundben… Man måste inte vara supervegan utan man rättar sitt veganliv efter Sina egna värderingar vilket såklart kan betyda kött till hundarna, men det finns ju såklart etiska frågeställningar med att ha hund. Vilka du har läst om nu…

Tjeja
2016-11-22 09:27
#16

#14 Den dagen jag ser en hund som i längden mår bättre och är friskare av vegankost än biologiskt anpassad blandkost kommer jag absolut att förespråka vegankost även till hund. Givetvis. Men efter det jag sett och känner till idag känns det avlägset men inte alls omöjligt. För strikta carnivorer som tex kattdjur, tror jag däremot tyvärr inte att man någonsin kommer kunna finna vegansk kost som kan möta djurets nutritionsbehov. Däremot tror jag att det kan finnas en framtid med odlat kött. Dvs kött som är producerat i tex labb utan att utsätta något djur för lidande.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Schhh
2016-11-22 09:47
#17

#16 Det finns många berättelser och vittnesmål om hundar som mår bättre av en vegansk kost (i längden). På samma sätt finns det vittnesmål om hundar som mår bra på BARF, eller hemlagad allätarkost, eller för den delen billig budgethundmat. 

Enstaka fall är egentligen ganska ointressanta. Det vi behöver är ren forskning. Jag är inte insatt i forskningen; men jag vet att hundar kan få i sig alla näringsämnen via vegankost och därför utgår jag inte från att den är hälsovådlig.

Tjeja
2016-11-22 09:54
#18

#17 Ja sådan forskning vore intressant att läsa studierna ifrån! Jag är inte omöjlig att övertyga men jag vill se det först. Inte bara acceptera hörsägen. ☺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

veggie4every1
2016-11-22 11:05
#19

#18 Bra info finns på den här sidan.

http://www.vegohunden.se/

Men det är inte så enkelt som att "det är fel att tvinga på djuren en onaturlig och hälsofarlig livsstil" eftersom det är precis det man gör när man matar sina köttätande rovdjur med andra djur och håller djur i fångenskap.

Dock sitter vi i ett dilemma pga av icke-veganska värderingar som gör att många djur behöver ett hem. Givetvis är det en vegansk handling att erbjuda ett hem åt någon hemlös individ, det säger sig självt.

Det som inte är en vegansk handling är att stödja fortsatt uppfödning och handel med djur eftersom djur inte är varor och produkter.

Några hundar som levt bra på vegetabilisk mat:

http://thevegantruth.blogspot.se/search/label/100%20Vegan-Eating%20Dogs

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

PiOCa
2016-11-22 13:03
#20

En sida som innehåller mycket information och externa källor vidare är United Dogs:
-https://uniteddogs.wordpress.com/dogs-as-vegans/
-Vetenskapliga studier https://uniteddogs.wordpress.com/vetenskapliga-studier/
-Artiklar https://uniteddogs.wordpress.com/artiklar/
-Hundfoder olika märken https://uniteddogs.wordpress.com/vegetariskt-hundfoder-olika-marken/
-Hundmat fakta och fördomar https://uniteddogs.wordpress.com/hundmat-3/
-Adventure Dog Conference Hunden och maten https://uniteddogs.wordpress.com/adventure-dog-conference-hunden-och-maten/
Och så vidare finns fler länkar där.
Och som  veggie4every1 länkar till http://www.vegohunden.se/

Google är er vän, fortsätt sök läs på och skaffa er faktakunskaper, grotta ner i fakta och tänk efter - innan ni som själva är veganer dissar vettig kost till hundar (Varför blev du Vegan? Var det inte för djuren/etiskt val, miljön/etiskt val och hälsoaskpekterna/etiskt val? Var i ligger skillnaden för din hund. Det finns vettiga HELfoder att köpa. Och det går att laga bra mat till sin hund glöm inte att tillsätta nödvändiga tillskott - se hur ett helfoder är konstruerat - skaffa kunskap).

Det viktiga är att ge bra HELfoder så att en hund får i sig alla nödvändiga näringsämnen som den behöver. Av egen erfarenhet vet jag att det fungerar alldeles utmärkt med vegetarisk hundkost, jag har på tidigare hundar och nuvarande hundar kört en varierande vegetarisk kosthållning.
Mina hundar har alltid varit friska och de som inte finns  livet längre blev alla ovanligt gamla för sin ras (man går på seniorcheck minst en gång per år när man har seniorer och mina hundar har alltid upplevts som ovanligt vitala och yngre än sin faktiska ålder, med god allmänstatus, päls- och tandstatus, och så vidare).
Det handlar om att skaffa sig kunskap, precis som jag har skaffat mig kunskap om vad jag som Vegan bör få i mig, precis den kunskapen har jag skaffat angående mat till mina hundar.

Annons:
veggie4every1
2016-11-22 23:58
#21

#20 Så roligt att höra något så positivt. Många bra länkar också🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-11-23 12:43
#22

Hundar är väl allätare, så får de foder som fyller deras krav vad det gäller näringsinnehåll så..

Men sedan kan man se vad de själva hellre sätter tänderna i (förutom en och annan brevbärare)

Normalt sett så, när ett hunddjur river vilt så töms det slagna viltets bukhåla, Inte sällan åker en stor del av tarminnehållet med också. Vilket ger både ett bra bakterietillskott + vitaminer.

Har för mig att även Inuiter tillgodogör sig en del  tarminnehåll från de valar o valrossar de dödar av samma anledning.

Så jag skulle tro att normal o underpresterande hundar klarar sig utan animaliskt högvärdigt protein.

Går man sedan över till högpresterande, arbetande hundar är det förmodligen en annan sak.

veggie4every1
2016-11-24 12:12
#23

#22 Ja, en hund skulle ju kunna äta en del av brevbäraren till middag, men då låter vi inte hunden bestämma förstås. Även om säkerligen brevbärarens bukhåla också innehåller ett bra bakterietillskott och vitaminer.

En studie med arbetande huskies:

https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/an-experimental-meat-free-diet-maintained-haematological-characteristics-in-sprint-racing-sled-dogs/49358B7C6F05A5AC042D01E322EB3A0C

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-11-24 14:18
#24

#23

jag har varit med när slädhundar utfodras och jag tvivlar på att vegetabilisk föda kan innehålla så många kalorier per kilo som krävs, när jyckarna ligger ute i minus 35 grader…..

och att det är möjligt att medföra, den mängd foder som krävs för en tre veckors tur på polarisen..om man istället för val/sälspäck ska ge dem vegetabilisk föda…

Att du kan hålla en hund med vegetabilisk foder inför ett kort sprintlopp, det tror jag säkert.

Eftersom hundar är allätare.

Men som de flesta inser så är kött o framförallt fett ett högoktanigt bränsle vars energiinnehåll och smältbarhet per kilo foder är svårslaget…

Smultronfia
2016-11-24 15:00
#25

Nu vet jag inte men jag antar att ts pratar om "vanliga" hundar som inte planerar att ge sig ut på nån polarexpedition. De flesta hundar gör aldrig det så känns som rätt meningslöst att ta upp. Om man anser att man kan hitta tillräckligt med bra och seriös fakta och känner sig bekväm med att ge sin hund vegetabilisk foder så är det upp till var och en . Så länge hunden mår bra och man kan alltid gå till veterinären innan och efter ett tag och se hur värdena är på vitaminer och mineraler. Skulle det bli sämre resultat är det bara att gå tillbaka till det man gav innan. Vissa hundar reagerar olika på olika foder även om det är animalier i dem. Jag vet de som blir jätte dåliga i magen och får dålig päls m.m. Så det finns inga garantier att en hund mår bra av ett foder bara för att det är animalier i det.

landsbygdsbo
2016-11-24 15:09
#26

#25

jag skrev i #22

"Så jag skulle tro att normal o underpresterande hundar klarar sig utan animaliskt högvärdigt protein.

Går man sedan över till högpresterande, arbetande hundar är det förmodligen en annan sak."

Om man sedan ska ha hundar till tungt arbete så gäller väl samma regel här som överallt annars..du får inte ut mer än vad du stoppar in.

Alla hundar jag haft har levt på en blandning av rester från hushållet, konserverade/frysta o kokte slaktrester + vanligt torrfoder.

Ett mått torrfoder + ett mått egentillverkat.

Och vet jag att det ska jobbas extra så tar ja extra energirikt egentillverkat

TicTac
2016-11-24 15:37
#27

Jag har inte läst några studier men kan inte se något problem med att utfodra en hund helvegetariskt. Däremot kräver det kunskap. Precis som med människor som blir sjuka av sin kost så blir hundar det om maten är näringsmässigt bristfällig. Så länge hunden får i sig all näring den behöver plus energi är det perfekt.


You'll never walk alone

Annons:
tlover
2016-11-25 16:05
#28

Halvt Ot #1 höns är ett dåligt val om man vill ha växtätare då dom är blandkostare (visst heter det omnivorer på mer korrekt svenska) . Höns kan till och med jaga mindre djur

l'm back

Lifee
2016-11-25 18:12
#29

det e fel att ha jur övehuvetaget, man är omogen om man måste förslava en annan varelse för att uppleva "mys"😟

landsbygdsbo
2016-11-25 18:58
#30

#29

Så bra då att jag betalar mina hundar med foder, boende och fri sjukvård om det behövs😃

Så slavlikt är det inte..de kommer med i bilen frivilligt till skogen när vi ska jaga och lika frivilligt följer de med hem till värmen framför brasan..

Lifee
2016-11-25 19:04
#31

d jör dom flesta slavar oxå ja jag skrev jör eftesom d finns slaveri både i mänsklig å ickemänsklig form

älit talat du borde veta bättre än att uttrycka dej på d dä sättet😕

landsbygdsbo
2016-11-25 19:10
#32

#31

Tvivlar på att slavar frivilligt följer med tillbaka till slavlägret.

Eftersom mina hundar är lösa så väljer de själva om de vill jobba med mig eller dra. Nu gillar de mig, de gillar att jobba med mig och de gillar att leva tillsammans med mig.

Den en tiken är riktigt duktig när vi flyttar amkorna från en hage till en annan eller när vi skiljer ut tjurkalvarna från flocken. Den andra är en hejare i skogen…

Lifee
2016-11-25 19:16
#33

valde hundaran lika frivillit att bli tagna som valpar från sin mamma och plaserad i ett människohem som att leva naturligt i vildmarken me sina egna

landsbygdsbo
2016-11-25 19:19
#34

#33 Båda hundarna är födda här på gården. Man kan nog säga att de i flera generationer bott här.

Och tror inte de skulle få ett drägligt liv i det vilda. Med andra predatorer inkl människan…..

Annons:
Lifee
2016-11-25 19:24
#35

så ett fötryck rättfädigar ett annat d e inte så att ja inte hört dom hä "argumenten" förut

va anbelangar din "beskyddar verksamhet" e ja inte d minsta intresserad av😐

TicTac
2016-11-25 19:28
#36

Varför detta ständiga behov att försvara din livsstil landsbygdsbo? Du är inte Vegan, ändå är du här och försöker förklarar dig om och om igen. Jag förstår det inte. 🤔


You'll never walk alone

landsbygdsbo
2016-11-25 19:35
#37

#36 Du försvarar dina val, jag mina. Skillnaden är väl att jag acceptarar att du gör dina val, du accepterar inte mina.

#35

Säg som det är, du är bara intresserad av dina egna åsikter…andras har noll och inget värde för dig..en ren förtryckarmentalitet alltså!

Lifee
2016-11-25 19:45
#38

ja jag e ba intresserad av mina egna åsikter men den dagen ja inte längre tycker att alla ha rätt att jö vafan dom vill i livet inklusive mörda våldta och knarka kommer aldri(mer) att hända då ja lskar livet och skulle inte i mitt liv vilja föbjuda något😊

landsbygdsbo
2016-11-25 19:49
#39

#38 hur kan du tro att andra ska ta hänsyn till och vara intresserade av dina åsikter, om du inte visar dem samma respekt.

Fundera på det en stund…..

Denna kommentar har tagits bort.
landsbygdsbo
2016-11-25 19:56
#41

#40 vilket verkligen visar på vilken nivå du argumenterar 😃

Annons:
Lifee
2016-11-25 20:02
#42

jag tycker vasa special julmust e den bästa vicken föredrar du😊

vendelay
2016-11-25 20:10
#43

Lifee - Vad pratar du om? Jag förstår inte vad du skriver men det verkar inte tillhöra ämnet. Håll dig till trådens ämne. Det är inte heller okej att svära och hålla på som du gjorde i ett annat inlägg.

/ Medarbetare

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2016-11-25 20:13
#44

#37 Jag känner inte alls att du accepterar mina val när du hävdar din rätt i ett veganforum. Här finns faktiskt människor som kan må fysiskt dåligt när du hävdar din rätt att döda och förslava andra individer. För det är så vi ser på det.

Jag accepterar ditt val, men jag kan faktiskt inte acceptera att du skriver det på näsan på mig, att du har rätt till mord. Det handlar bara om din inställning till liv, som skiljer sig markant från min.


You'll never walk alone

landsbygdsbo
2016-11-25 20:21
#45

#44

Nu ska vi se vad du egentligen säger.

Det finns alltså de som mår fysiskt illa av andra åsikter o val än sina egna.

Är det riktigt uppfattat?

Ledsen men så är det här i Sverige. Alla har en rätt till sin egen åsikt.

Vill du inte respektera andras får man ju svårt att vinna respekt för sin egen.

Men så visar ju undersökningar hur det ligger till…

Som konklusion så är det alltså så att du bara vill ha jasägare som skriver här och inga kritiska argument?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Smultronfia
2016-11-26 07:33
#48

#45 Självklart har vi rätt till olika åsikter och val i livet. Och att tro att alla kommer att tycka likadant är tyvärr en omöjlighet även om man vill. Men det jag tror att man försöker att säga är att även om man har en annan åsikt eller levende så behöver man inte tala om det för alla hela tiden. Vi vet att du äter kött, jagar och har djur och är nöjd med det livet. Du har gjort ditt val. Bra för dig men låt bli att slå det i ansiktet på alla här inne. Det gör ingen nytta. Jag förstår att du tycker det är jätte roligt att dra allt åt en kant och anser att det behövs men kanske inte jämt och hela tiden. Tror inte någon här inne inte förstår att det finns folk som gillar kött eller att ha husdjur eller jaga m.m men vi behöver inte påpeka det hela tiden. Man kan prata om saker utan att alltid ha en ja och en nej sägare vid bordet. Man kan vinkla saker iaf och se det på olika sätt.

Annons:
landsbygdsbo
2016-11-26 08:35
#49

#48  Tyvärr en omöjlighet??? Det är väl det fina i kråksången att det finns olika stämmor, olika åsikter.

Men jag vet att en del inte  vill ha det så..Som tur är så är de ju in en försvinnande minoritet….

Tar man upp ett ämne, exempelvis hur en ren vegetabilisk livsmedelsproduktion skulle påverka oss. Ja då ska man väl inte bara titta på vilka fördelar en sådan spårväxling skulle ge. Då framförs ju bara en sorts åsikter , alla skulle dra åt ett håll. När jag då framför mina argument , ja då slår jag folk i ansiktet???

Det är ju genom att argumentera för olika saker som för o nackdelar kan vägas mot varandra.

Men det gillar uppenbarligen inte du…

Smultronfia
2016-11-26 10:12
#50

#49 påverka oss? Var hundar vi pratade om. Flera här inne har sagt både nackdelar och fördelar med en vegetabilisk kost till hund. Det är ju inte att alla sagt "ja endast Vegan kost till hundar" och så håller alla bara med varandra. Tycker att det blir rätt mycket olika åsikter och vinklar även om de flesta här inne väljer att äta en vegetabilisk kost eller är veganer. Det är ju inte så att du är den enda som tycker olika och behövs för att det ska bli intressant. Tyvärr blir det oftast tvärtom. Folk verkar bli upprörda och så försvinner själva tanken på att man kan prata om saker på ett bra sätt. Man behöver inte alltid överdriva eller dra allt på sin spets för att det ska bli en vettig diskussion. De gånger du inte gör det så tycker jag att du oftast har nåt bra att säga. Även om det kanske inte är vad jag själv tycker.

TicTac
2016-11-26 11:15
#51

#45 Det heter ju inte Vegan i fokus för att vi ska diskutera fördelar och nackdelar med köttkonsumtion vs. vegetarisk kost. Tyvärr har ju, tack vare dig, var och varannan tråd blivit det. Jag har inte varit med här länge men det börjar bli ganska tråkigt att gå in här alls och se alla dina argument för att döda. Vilka för den delen tenderar att vara samma vad det än är som diskuteras.

Jag tycker det är jättetråkigt att du finner sådant perverst nöje i att skriva samma saker om och om igen. Det är tyvärr en försvinnande del veganer i det här landet så din agenda är svår för mig att förstå, annat än att du bara tycker det är roligt.  Har du inga andra intressen än att dissa vårt sätt att leva? Gör du samma sak med andra människor som har en annan livsfilosofi än du eller har vi blivit särskilt utvalda?


You'll never walk alone

landsbygdsbo
2016-11-26 11:34
#52

#51

Av de senaste 15 trådarna har jag  kommenterat 6.

och varit aktiv i4-5…

knappast varannan tråd.eller ?.

Vad som är perverst ?

Jag har en åsikt och företräder den , du och andra har en annan åsikt och företräder i sin

Så i logikens namn delar vi ju samma perversa nöje då?

För lika lita som jag ändrar mig, lika lite ändrar du ju dig i den grundläggande frågan eller hur😎

Sedan, snälla, kan du göra mig en tjänst?

Kan du inte citera en enda mening där jag "dissar" veganers val av liv, av föda?

Vad jag gör är att jag pekar på konsekvenserna av en total omställning till vegansk livsmedelsproduktion. Men jag ser verkligen fram mot dina citat, helst med källangivelse🤓

[Tänkpådet]
2016-11-26 12:56
#53

#52 i grunden kommer det ju till frågan om rätt och fel, och enligt dig så är väl rätt och fel relativt till hur stor grupp som representerar den ena sidan. Eller har jag uppfattat dig fel? Därför kan väl en diskussion om rätt och fel aldrig vara konstruktiv? Och om det nu är på det sättet varför ens diskutera? Varför diskuterar du ens? Dom flesta här inne vill nog diskutera saker i ett konstruktivt syfte. Men diskussioner med dig verkar ju helt meningslösa efersom du inte kan acceptera att någonting som du gör (och majoriteten) inte kan vara fel.. Jag tycker trots det att dina inlägg är intressanta och tankeväckande men som sagt hela premissen är ju meningslös.. Det verkar ju som tidigare talare nämnt att du njuter av att trolla… Man ska ju inte mata troll men jag antar att jag får nån sjuk njutning av det ;)

landsbygdsbo
2016-11-26 13:15
#54

#53

Vad som är rätt eller vad som är fel beror alldeles på var och framförallt när frågan ställs.

Alla som exempelvis här och nu hävdar att det är fel att döda djur gör det utifrån sina egna värderingar under vår tid.  Dessa värderingar utgår alltså från vår tids värderingar.

Mina egna värderingar har naturligtvis samma utgångspunkt, men jag kommer fram till ett annat svar på om det är fel att döda djur.

Du och andra använder som exempel på hur majoriteten kan ha fel, exemplet Nazityskland och det Nazisterna gjorde.

Jag "trollar" alltså när jag påpekar att nazisterna aldrig vunnit ett demokratiskt val med egen majoritet och att majoriteten av tyskarna inte kände till vad som hände i lägren.

Majoriteten av världens folk dvs de allierade gick ju i krig för att besegra Hitler o co.

Jag stöder definitivt inte alla de beslut som majoriteten tagit de senaste 20 åren i Sverige. Men och det är det viktiga, jag accepterar dem som ett utslag av folkviljan.

Vad Veganer står för är i sig behjärtansvärt, men det skulle innebära en så stor omställning att de flesta varken skulle stödja eller acceptera den.

[Tänkpådet]
2016-11-26 13:40
#55

frågan om det är rätt och fel att döda djur är så bred och måste nyanseras såklart nyanseras och vinklas på olika sätt för att kunna vara en rimlig diskussion… En mer specifik fråga är om det är rätt eller fel när det inte finns någon direkt nöd för det… En annan är din fråga som verkar vara om det är rätt eller fel med tanke på dom negativa konsekvenser det kan ha på andra individer än djuren. Vilket absolut kan vara konstruktiv men när man använder ickelogiska argument så faller ju hela premissen… Jag har redan poängterat två såna (majoritet/naturligt). Och sen bör Man ju åxå se sammanhanget i var diskussionen äger rum vilket i det här fallet är ett veganforum. Det innebär inte att din åsikt är viktig (vilket den såklart är förutsätt att du inte trollar) men en viss hänsyn bör ändå rimligtvis visas.

Annons:
landsbygdsbo
2016-11-26 14:28
#56

#55

Även vad som är rätt eller fel när vi absolut inte är tvungna till att slakta djur råder det ju delade meningar om.

Konsekvenserna för en omställning till en vegansk livsmedelsproduktion skulle bli mycket stora. Bara i Sverige skulle hela landsändar omvandlas till en helt ny typ av landskap.

Självklar ska man ha i åtanke om var vi diskuterar.

Frågan som kommer upp då blir ju automatiskt:

Vill du/ni ha en helt likriktat diskussionsklubb där man endast utbyter recept och ger varandra beröm eller vill du ha ett forum med högt i tak där man verkligen lyfter upp och belyser svårare frågor?

Jag är aktiv i många fora. Drar mig inte för att gå i klinch med de mest rabiata främlingshatarna över hårdkokta rasister, socialister och frireligiösa till vanliga politiska sidor och även livsstilsforum.

Rätt ofta censurerad…oftare ju rabiatare forumet är.

Helt avstängd av några. Men så blir det om man trampar censorerna på tårna för hårt.

Anklagad för att trolla en gånger men hittills har ingen kunnat verifiera sina anklagelser med citerad text.

För att sänka sig så lågt som till personangrepp gör jag inte.

Kallar mig någon för troll eller idiot är det för att han eller hon inte har förmågan att argumentera rationellt för sin egen sak.

Smultronfia
2016-11-26 14:49
#57

Förstår att du gillar att argumentera och ja det är bra men frågan är om det alltid behövs. Folk här inne har ju redan gjort sitt val och därför känns det rätt meningslöst att diskutera slakt och landskap m.m. Om det görs en tråd där detta diskuteras från början säger jag ingenting om det då är det självklart men att hela tiden använda samma argument om och om igen i en tråd där det känns rätt meningslöst är som sagt just meningslöst. Det är inte direkt att du kommer omvända folk till att helt plötsligt börja äta kött. Och eftersom du anser att vi är så otroligt få som inte äter kött så förstår jag inte heller varför du orkar lägga ner tiden på det.

[Tänkpådet]
2016-11-26 14:52
#58

Jag var väl tydlig om att jag inte vill han en likriktig debatt och högt till tak är bra, (tycker nog dom flesta här med) det tycker jag att jag formulerade, om inte så: högt i tak och oliktänkande är bra. Jag menade inte att bara kalla dig för ett troll, jag vill bara uttrycka varför jag misstänker det om dig, och jag tycker att jag ändå var tydlig med varför… Tycker att dins inlägg i mångt och mycket är väldigt bra. (Som om det är upp till mig vems inlägg som är bra eller inte) ;) men du är trots allt inne på ett veganforum och många reagerar ju uppenbart negativt på vad/hur du skriver. Kan såklart vara ett tecken på hur känsliga/rabiata alla är eller så kan det vara ett tecken på att du faktiskt är lite rabiat själv… (Kan även vara en kombo)

landsbygdsbo
2016-11-26 15:19
#59

# 57

jag har aldrig velat och kommer aldrig vilja omvända någon från något.

I min värld gör alla sina egna val.

Och man ska heller inte behöva försvara dessa val.

Men när man går ut med en bestämd mening, att andra har fel. ja då finns det anledning att skärskåda och angripa felaktigheter i argumentering o fakta.

#58

Jag är medveten om att det är ett veganforum. Men blir jag kallad mördare, våldtäktsman o slavhandlare så räcker det för att jag ska gå in och även om det provocerar göra klart att det är felaktiga beskrivningar.

Självklart ska vi hela tiden skärskåda vår livsmedelsproduktion.  Lika självklart är det att västvärlden gått till överdrift vad det gäller " så billigt som möjligt, så fort som möjligt och så mycket som möjligt" Till råga på allt följer nu Kina och Asien i stort efter pga högre levnadsstandard
.

Kött var tidigare en lyx , ett dyrt högvärdigt protein som man åt förhållandevis lite av , även i det gamla jordbrukssamhället.

Det var mer en biprodukt till de ägg, den mjölk och den ull och skinn som man hade behov av.

Att som idag gå och hämta en bit styckat o vakuumförpackat kött i varuhuset är så långt ifrån det naturliga kretslopp vi hade förr.

[Tänkpådet]
2016-11-26 15:23
#60

#59 agreed

vendelay
2016-11-26 19:14
#61

En liten uppmaning att hålla er till trådens ämne eller starta en ny tråd! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Jaguar_
2016-12-03 09:27
#62

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
landsbygdsbo
2016-12-03 10:42
#63

#62

Katten är ju en predator med nära nog 100% animalisk föda i vilt tillstånd

Hunden äter en blandad diet. det är den, liksom människan konstruerad för.

Naturligtvis kan man hålla en hund, en människa vid liv med enbart animalisk föda.

Men det är inte det normala.  Kött är en högoktanigt bränsle som naturligtvis inte ska användas för mycket. Som alltid, lagom är bäst

Tjeja
2016-12-04 10:27
#64

Tack #20 för intressanta länkar!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: