Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 1700 ggr
MaddeL89
2016-11-21 19:01

Växtbaserad ur miljösynpunkt

Hey alla! Förra veckan såg jag Cowspiracy och kände direkt att även om bara hälften som sägs där stämmer så räcker det. Gott och väl. Plus att ingen idag kan väl säga att dom inte vet hur illa djuren blir behandlade även om jag förr såg till att välja ekologiskt och lokalt så fort plånboken tillät. Och jag valde det jag ansåg var det jag kunde för att djuren skulle ha det så bra som möjligt. Iom många psykiska besvär så orkade jag inte sätta mig in i det eller göra om något så viktigt som maten för jag hade inte energi att göra det. Och maten har varit svår för mig. Men nu när jag börjar må bättre och har hittat nya sätt att brumma vidare på resan genom livet så kände jag att nu räcker det. Sagt och gjort så plockade jag bort animaliska produkter ur min mat i fredags. Den största anledningen är miljön då det påverkar flest individer men naturligtvis också för djurens skull. Genom hela livet har jag varit nästan lite aggressivt på djurens sida då jag aldrig gillat människor fören nu på senare år. Varför har jag då inte gått en mer vegansk väg tidigare? Lathet och dåligt mående i kombo med dålig ekonomi gav i mitt huvud tillräckligt med ursäkter att ignorera fakta. Som så många andra. I själen är detta inget hux flux beslut eftersom jag känner så starkt för det nu men i praktiken blir det ju väldigt abrupt. Både för mitt eget liv och för nära och kära. Vilket naturligtvis skapar 1000 frågor både från mig själv och andra. Jag är inte så mycket ute efter debatt just nu eller moralkakor osv. utan jag försöker bara få svar på frågor. Höra hur andra ser på saker. Jag hackar inte ned på någon med frågorna eller säger att något har rätt eller fel. Fakta är nummer ett för mig sen kommer instinkten och det emotionella på en stark andra plats för att kunna tolka faktan. Men för att kunna utvecklas själv och förstå andra så behöver jag höra från individerna själv hur dom/ni ser på saker och varför :-) Nog babblande och till frågorna :-) 1. Pappa ställde en fråga som jag tänkt lite på själv men inte kan svara på. Om man utgår ifrån miljöaspekten med att skippa animaliska produkter, hur ställer man sig till vilda djur? Alltså typ älg, inte typ lejon. Ur aspekten att man inte bör äta något djur så är det ju självklart. Men om man bara ser det ur miljösynpunkt? 2. Och sen tänker jag på min hund och mina katter, hur ser ni på att jag ger torrfoder med kött till katterna och färskt kött till hunden? Jag menar det är ju också en miljöbov naturligtvis, där är ju kött som kött oavsett om det går till djuren eller mig. Men samtidigt tror inte jag att vi kommit så långt idag vetenskapligt att vi kan ersätta kött för husdjuren som vi kan när det gäller oss människor. Vad har ni för tankar kring det? Jag upptäckte efter en snabb googling att det finns en hel debatt kring att vara Vegan och ha husdjur också men det kan vi skippa. 3. Honung, insåg att många veganer plockar bort det också då det kommer från djur. Men det är väl bara pollen i det liksom? Hur tar bina stryk av att vi använder deras honung? Jag frågar det inte med tonen att vara arg utan jag undrar för jag vet inte. 4. En vän till mig har problem med att tarmen inte tar upp näring om det är för mycket fibrer i kosten. Tarmen stannar upp helt vilket orsakar både stark smärta och näringsbrist. Jag kan få detta i en mildare form av också för mycket fibrer. Tex allt som är fullkorn och okokta hårda grönsaker och då även rotfrukter plus tex lök och bönor. Det här gör mig nervös över hur ont jag kommer få (näringsbristen tror jag inte jag behöver oroa mig för då det inte är så allvarligt) och vad jag ska göra om magen bara lägger av. Baljväxter är ju key för att få i mig allt nödvändigt. Finns det tips på att göra baljväxter snällare för magen? (Jag förstår att många kommer säga; då måste du ju prata med en läkare. Men i all ärlighet så litar jag inte alls på dom när det gäller kost, eller inte alls egentligen. Plus att jag varit iväg med min mage flera gånger och senast sa dom att det nog är IBS. Sen fick jag gå hem. Så jag hör hellre med erfarna personer som ätit denna kost länge eller ni som har kunskapen ändå :-) ) Min motivation att hålla min mat växtbaserad är i denna rankning (även om alla delar ÄR lika viktiga så är min motivationslista denna då jag har lättare att sätta flest individer först); Miljön Djuren Hälsa Det var frågorna än så länge :-) Tack på förhand! :-)

Annons:
vendelay
2016-11-21 21:34
#1

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med mycket men angående att ge kött till husdjur finns det massor med trådar (bland annat "veganhundar" som startades för bara någon dag sedan) om det. 

Angående honung:

https://www.youtube.com/watch?v=E0N8UYgMGDQ

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Denna kommentar har tagits bort.
veggie4every1
2016-11-21 23:47
#3

#0 Vad roligt, välkommen hit🙂

När det gäller svar på fråga 1 så kan man säkert döda vilda djur och vara miljövänlig. De vilda djuren lär dock inte räcka så länge om alla börjar att äta på det sättet. Man kan väl också föda upp egna kaniner, marsvin eller andra smådjur som inte är så miljöfarliga och döda och äta. Men eftersom det är moraliskt fel att döda andra individer när man inte måste för sin överlevnad så är det bättre att välja en vegetabilisk kost när man har den möjligheten. Varför skulle man välja att ta någons liv när man inte måste? Andra varelser värdesätter sina liv och har ett inneboende värde precis som du själv.

Fråga nummer 2 kan du ju läsa mina åsikter i de trådar som finns med det ämnet. Men jag kan väl säga att jag inte tycker att du behöver tänka så mycket kring det just nu, utan fokusera på att låta dig själv växa in i ditt nya ställningstagande. Du kan tänka på hund och kattmat lite senare.

Nummer 3: Bin är exploaterade varelser och honung är en industri. Vi behöver inte honung, det är en helt onödig produkt och om vi verkligen bryr oss så mycket om bin så låter vi dom ha kvar sin honung. Tambin påverkar dock våra vilda pollinatörer negativt och utan de vilda pollinatörerna så ligger vi minst sagt risigt till.

Nummer 4: Jag rekommenderar att du läser på Läkare för framtidens hemsida. Där finns mycket bra info. Jag har personligen ingen erfarenhet av magproblem, men man kan äta en vegetabilisk kost utan baljväxter om man inte tål det. Det finns ju dock de som blivit hjälpta av en vegetabilisk kost och inte tvärtom. Förhoppningsvis blir du hjälpt och mår bättre på den nya kosten.

Att byta kokvattnet är ett knep för att göra bönor "snällare" och det finns säkert fler tips.

Men vill man undvika fibrer så finns ju vitt bröd, skalad potatis, pasta, vitt ris, mannagryn, couscous och mer därtill som inte är fiberrikt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
2016-11-21 23:49
#4

#0 Vad kul att du hittat hit MaddeL98 och vilka bra frågor du ställer! Det märks att du tänkt på detta länge och vad roligt att du nu tagit steget!

Fråga 1. Det finns lite olika aspekter på det här, men kort så tänker jag på att det dels handlar om mängderna, dels om haven, och dels om idisslande, dels om utarmning. 

- Det är något alldeles ofantligt många djur vi håller till föda, av alla jordens djur över några kg, är 70% av dem djur vi föder upp för att äta, människan utgör runt 20%, och resterande vilda djur 10%. Det är alltså ofantliga mängder resurser som går åt för att hålla de domesticerade vid liv, och som du vet från cowspiracy, så tas normalt inte avfallet från djuren hand om utan rinner ut i haven vilket leder till övergödning, eller så ligger de och fermenterar i stora landfills som avger metangas. 

- Vi trålar haven för att föda djuren. Det gör att för första gången i människans historia har vi nu börjat utrota haven. Det är en enorm ekologisk katastrof. 

- Idisslande djur producerar metangas och metangas är en extremt potent växthusgas. Det har aldrig funnits så många idisslande djur på jorden som det finns nu eftersom vi håller dem som föda. 

- Nästan alla domesticerade djur kommer från några få individer.  Korna kommer från en specifik sorts uroxe, hönsen från red jungle fowl, grisarna från en sorts gris, fåren från ett får osv. Det gör att den biologiska mångfalden inte upprätthålls, och naturen och ekosystemet utarmas. Desstuom hugger vi ned skogen där övriga djur finns och vi jagar bort alla rovdjur för att skydda betesdjuren, och skjuter av den mångfald som finns kvar av växtätarna och tvingar kvarvarande individer till inavel för att det är kul/gott. Som exempel skjuts 1/3 av älgstammen i Sverige av varje år (tjuvjakt inte inräknat). Sedan 70-talet har hälften av alla vilda djur försvunnit på jorden. Inget av det här är rimligt, och starkt knutet till synen på djur som föda.

Fråga 2. Om vi bara ser till miljöaspekten så så äter en katt ca. 100 g om dan, varav allt inte är kött (inte i vanligt kattfoder iaf). Motsvarar ungefär en ko per kattliv, (desto fler fiskliv såklart, om den får fisk). Stora hundar äter betydligt mer, och brukar ibland hävdas vara miljöpåverkande. Det finns ca. 500 miljoner katter i världen, och ca. 400 miljoner hundar. Det kan jämföras med ex. 200,000 vargar, men ännu mer med ca 70 miljarder landlevande djur som dödas varje år i livsmedelsindustrin, och mellan 1-3 biljoner fiskar. Hundar och katter idisslar heller inte. I det stora hela är husdjuren inte problemet, så om du vill börja där det gör störst skillnad ska du ändra din kost. 

Fråga 3. Industriell honungsproduktion är fruktansvärd och bina håller på att dö. Bidöden är inte helt förklarad men kan delvis vara relaterad till monokulturer vid växtodling, och användningen av pesticider. Men samma bisort används i stort sätt överallt vilket gör den oerhört sårbar för sjukdomar, och immunförsvaret försvagas ytterligare av att man stjäl deras vinterföda för att ersätta den med socker i olika former. Honungen är viktig för bina och deras tarmflora i magen. Det är ur miljöaspekt sannolikt möjligt att hållbart ta små mängder honung från småskaliga produktioner. Men det hittar du inte i affären. Så jag tycker man även av miljöskäl bör hålla sig borta från honung. Minskad honungskonsumtion stärker binas förmåga att föröka sig naturligt, anpassa sig, och överleva på sikt, och därmed fortsätta pollinera våra växter. Det öppnar även upp för ett annat jordbruk med flera sorters pollinatörer vilket skapar biologisk mångfald och motståndskraft. 

Fråga 4. Det kan såklart finnas medicinska orsaker till att viss vegetarisk kost är olämplig, man kan ex. vara allergisk mot nötter och baljväxter, och vissa sjukdomar kan också innebära att man får vara väldigt noga med kosten och göra det svårare att äta helt vegetariskt. Men ofta handlar det främst om att din tarmflora inte är van vid en växtbaserad kost. Det är väldigt vanligt att man blir gasig av baljväxter exempelvis, vilket även kan vara smärtsamt. Men det gäller även omvänt om du varit vegetarian/vegan länge så får du ont i magen av kött. Det går över, och om det är jobbigt i början kan du undvika att äta för mycket bönor i början ex. Det samma kan säkert gälla fibrer, fast vanligare är att man äter för lite fibrer. Sojaprodukter brukar ge mindre av dessa symptom än andra bönor. Linser brukar också vara lite snällare mot ovana bakterier i tarmen.

Gen
2016-11-21 23:56
#5

haha, nu när jag läste veggi4every1s svar så insåg att jag misstolkade fråga 1. 

Du menade såklart om det ur miljöaspekt var ok att äta älg? Jag tolkade det som att det ur miljöaspekt inte kan vara något fel med djur eftersom det
finns/funnits så mycket vilda djur. Ett argument som seglar upp ibland. 

Så kan det gå, jag täckte in den andra aspekten lite på slutet i alla fall med den ekologiska utarmningen, alltså som svar varför man inte ska skjuta vilda djur ur miljösynpunkt (säger sig självt egentligen)

[Tänkpådet]
2016-11-22 01:29
#6

Bakteriefloran och tarmarna anpassar sig med tiden… Var lugn med fiberrika grejer å nötter i början. (Inte för lugn) 😜

Annons:
Schhh
2016-11-22 09:40
#7

Fiske är en form av jakt under vatten som slagit väldigt hårt mot fiskbestånden och rubbat ekosystem. Det är först på senare tid som fiskodlingar blivit vanligare, vilket är ett måste för att vi ska kunna fortsätta konsumera fisk. Fiskodlingar är dock inte helt miljövänliga heller, vilket du kan läsa om exempelvis här: http://www.naturochmiljo.fi/vad_vi_gor/vatten_och_fiske/fiske/fiskodling/ (första resultatet vid sökning "fiskodling miljö" på Google). 

Vi hade inte kunnat leva på enbart vilda djur, möjligtvis då och då men inte som vi gör idag, i alla fall inte med hållbarheten i åtanke. I övrigt har jag inget att tillägga för jag tyckte att #4 var väldigt utförlig.

Denna kommentar har tagits bort.
landsbygdsbo
2016-11-22 12:29
#9

Borde nog ändra till "växtbaserad ur vegansynpunkt" för det är ju bara det som accepteras här…

I vårt urbana samhälle har vi en brist på pollinerande insekter.

Den bristen skulle utan tvekan öka om vi inte hade biodling.

Vad det skulle innebära för den växtbaserade livsmedelsproduktionen kan nog till och med en inbiten Vegan räkna ut.

Det första man måste göra om man är realist, är att konstatera att jorden ser som den gör, den mängd folk som finns där, finns där och utifrån det ta beslut inför framtiden.

Det bästa för miljön vore att återgå till ett jägar/sammlar liv men det skulle innebära att vi blir tvungna att ta kål på 95% av jordens befolkninge först. alltså inte ett alternativ.

veggie4every1
2016-11-22 16:19
#10

#9 Har du tänkt på att inlägget är skrivet på Vegan iFokus? Jag tar för givet att man då är intresserad av veganers synpunkter i första hand. Annars finns ju exempelvis miljö i fokus där man nog kan få icke-veganska synpunkter.

Icke-veganer är välkomna här, men du landsbygdsbo, kan med lätthet tjata sönder alla trådar du deltar i (och det är många) så du får finna dig i om du blir raderad ibland. Antingen accepterar du det eller så kan jag spärra dig från sajten. Det är vad du har att välja på.  Nu tänker jag inte diskutera detta med dig mera, utan det är så här det är.

Man kan om det står så illa till att vi är helt beroende av domesticerade honungsbin för pollinering (vilket jag inte alls är övertygad om) hjälpa de pollinerande bina utan att stjäla deras honung, vilket också säkert håller dom friskare och mer motståndskraftiga. Sedan är honungsbiet bara en av de flera hundra pollinerande arterna här och det finns forskare som anser att de utgör ett hot mot vilda pollinatörer, vilket inte är särskilt bra. Sjukdomar är vanliga hos domesticerade honungsbin och om de dör ut (vilket kan ske) och vi inte har några vilda pollinatörer kvar så kan vi inte leva något vidare. Så vi bör se till att de vilda pollinatörerna mår bra.

Det bästa för miljön och alla andra arter är att vår egen själviska art upphör att existera. Men jag önskar inte utplåna mänskligheten trots det, utan jag önskar att vi istället blir veganer den tiden vi har kvar på planeten. Så att vi kan leva här åtminstone ett litet tag utan att förtrycka, utnyttja och döda både vår egen och andra arter.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-11-22 17:17
#11

#10 jag är intresserad av alla synpunkter. Att blunda för sådana jag inte tycker om blir ju på sikt fördummande. Och det gäller ju alla.

Och jag blir censurerad ibland, ofta säger det en hel del om censorn..

Så till honung o bin.

här kan man lätt ta reda på vilken betydelse honungsbin har för odlingen i Sverige.

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/1059/V%C3%A4rdet%20av%20honungsbins%20pollinering%20av%20gr%C3%B6dor%20i%20Sverige%20(Webb).pdf

Det är

Thorsten Rahbek Pedersen

Jordbruksverket
som har totat ihop alstret

Till och med jag blev förvånad hur stor betydelse honungsbina har….😎

Så lägg ihop en odling utan kemi + att man plockar bort honungsbina…då vete tusan vad det blir över att leva på för odlaren ….och därmed för konsumenten i staden

[Tänkpådet]
2016-11-22 18:24
#12

#11 om biodling är så viktigt att vi måste ha den och om vi måste sköta den såsom du vill för att kunna bibehålla "liv" på planeten/i landet. Tror du inte att veganer skulle gå med på det då?

landsbygdsbo
2016-11-22 19:08
#13

#12

Jag skulle tro att majoriteten av veganer skulle "gilla" läget så som man gör idag när man accepterar att jordbruk oavsett om det är ekologiskt, veganskt eller konventionellt fördriver och dödar liv för att kunna odla livsmedel.

Man accepterar att vegetabilier transporteras långa sträckor med fartyg som förbränner olja och som bottenmålas med metallhaltiga färger för att döda de djur som annars skulle fästa sig på fartygsskroven.

Är man inte medveten om det så blir väl svaret: -Tänkte inte på det…….

Annons:
[Tänkpådet]
2016-11-22 19:24
#14

#13 ok, bra…

veggie4every1
2016-11-23 00:26
#15

#13 Som vanligt är det praktiskt möjligt som gäller. Kommer dagen när det inte är praktiskt möjligt att överleva utan domesticerade honungsbin så är det så. Då hänger vårt liv dock på en skör tråd eftersom honungsbin har många sjukdomar. Det betyder i vilket fall som helst inte att vi behöver stjäla honungen.

Vill du spinna vidare på det uttjatade "argumentet" att veganer också dödar genom att leva så kan du starta en egen tråd om det istället för att kapa denna.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-11-23 08:32
#16

#15

Honungsbiets roll som just honungsbi försvinner om man inte skulle "stjäla" honungen.

Är det så svårt att förstå?

Ingen mjölkefterfrågan = mjölkkorna försvinner

Ingen efterfrågan på kött = all köttdjursproduktion försvinner

Och det betyder att dessa djur försvinner

Samma sak gäller om efterfrågan för honung försvinner.

Nu har du ju en företeelse i USA där Mandelodlare betalar dyra pengar för att man de ska få hyra bisamhällen för just pollinering.

Men det förutsätter ju hållande av bin med allt vad det innebär.

veggie4every1
2016-11-23 10:12
#17

#16 Jag har förstått givetvis att de domesticerade djuren inte kommer att existera när vi slutar att utnyttja och döda dom för våra syften. Du och jag har ju gått igenom det i flera föregående trådar, du borde minnas att jag vet det och inte behöva fråga.

Men om vi då låter honungsbiet upphöra att existera  i norden (de kan ju leva vilda i lite varmare klimat) pga att vi förstått att det är fel att stjäla deras honung så behövs de förmodligen inte för vår överlevnad här….🤔

Jag tror inte att vår existens i norden står och faller med honungsindustrin. Åtminstone inte på grund av människans honungskonsumtion. Om tambins sjukdomar sprids till våra naturliga pollinatörer och att de även konkurrerar ut dessa på andra sätt, då kan vi iofs falla med den.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2016-11-23 10:50
#18

#17

Nej vår existens står och faller inte med honungsbiet. Stiger priset på de produkter som vi får genom pollinerande växter så kommer folk ha ännu lättare att välja köttprodukter istället.

Läs gärna

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/1059/V%C3%A4rdet%20av%20honungsbins%20pollinering%20av%20gr%C3%B6dor%20i%20Sverige%20(Webb).pdf

Gen
2016-11-23 16:38
#19

#18 Har du läst den själv?

Honung nämns två gånger:

"Väderförhållanden kan förmodligen förklara varför rapsen vissa år ”inte ger någon honung” – ett fenomen många biodlare har berättat om. Odlingslokal, utsatthet för vind, övriga pollinerande insekter mm. har betydelse för resultaten i försöken."

finns alltså betydande inslag av andra pollinerande insekter och värde att inte vara beroende av enbart honungsbin

 "En studie från Nya Zeeland kom fram till att honungbinas pollinering är värd 113 gånger så mycket som värdet av honung, vax mm (Matheson & Schraeder, 1987)."

honung är alltså inte den springande punkten. Precis som tidigare poängterats.

landsbygdsbo
2016-11-23 16:58
#20

#19

jag har läst..

Därför skrev jag också "Nu har du ju en företeelse i USA där Mandelodlare betalar dyra pengar för att man de ska få hyra bisamhällen för just pollinering."

Men det förutsätter ju hållande av bin med allt vad det innebär."

Att honungsbin inte ensamma står för pollineringen står ju också det att läsa. Bara räkna baklänges. Säger man exempelvis att en fruktsort bär 55% lägre skörd utan honungsbin så torde ju andelen pollinatörer förutom honungsbin stå för 45%

Har du läst?

Som det nu ser ut belastas inte odlingen av de kostnader som mänskligt hållna pollinerings bin skulle innebära.

Alltså skulle antingen odlingen bli så mycket dyrare, som honungen ger i snitt per år och region.

Men det förutsätter ju fortfarande ett konstlat skapande av bisamhällen för att kunna hantera det hela.

Och frågan är vad som händer då.

Blir väl som i USA där bisamhällen körs hundratals kilometer varje år för att pollinera grödor o frukt. Men allt vad det innebär för smittspridningen….

Annons:
Gen
2016-11-23 18:44
#21

#20 ovanligt spretigt resonemang även för dig tycker jag, förstår inte ens meningsbyggnaden, än mindre hur slutsatserna följer av dem. Men det blir säkert jättebra. 

Här är en tidigare tråd man kan förkovra sig i: http://vegan.ifokus.se/discussions/576ab51b8e0e742805000046-honung-och-veganism

låt oss nu inte kapa tråden med saker som inte har med miljö att göra.

Denna kommentar har tagits bort.
vendelay
2016-11-23 21:11
#23

Håll er till trådens ämne om inte TS ber om något annat.

Edit: Alla är fria att starta egna trådar, sluta kapa andras trådar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
MaddeL89
2016-12-02 19:57
#26

Wow! Tack för alla svar! Ska svara på varje grej så fort jag har tillgång till dator för det blir alldeles för mycket att skriva på mobilen :-P Uppskattar mycket allt ni tagit er tiden att skriva! Och efter att faktiskt ätit veganskt ett tag nu och hunnit läsa på lite mer så är jag lite tryggare i detta. Har haft tanken länge men verkligen trott att vi behöver köttet för kroppens skull. Är SÅÅÅ fantastiskt glad att det inte alls stämmer! 😁 Men beslutet var snabbt så under tiden jag såg Cowspiracy så bestämde jag mig och handlade dagen efter (såg den på kvällen) och började äta veganskt. Så därför alla frågor kom och jag ville veta ALLT på en gång för jag mådde så dåligt över att inte verkligen förstått och vetat om allt detta kring kött tidigare. Vilket enbart var lathet (och lite media/samhället iofs). Men fick lite känslan att kliva av en avsats med det mest ovanliga utseendet och klädvalet som är möjligt. Alltså att jag kände mig annorlunda på ett lite dåligt sätt då det i denna lilla stad alltid varit lite "dåligt" att vara Vegan eller det har setts som att bara aggressiva och "blodkastare" typ varit Vegan. Annars är man Vegetarian, det har varit mer okay. Och då kändes det "utsatt" att bli Vegan över en natt utan så mycket kött på benen (lite pun intended :-P ). Men då jag aldrig brydde mig när jag var tsm med tjejer och är tjej själv hur andra såg det så släppte jag det rätt fort. Men det som hjälpt är såklart att kolla på massor (!) av dokumentärer, läst saker, pratat på andra veganer på facebook osv osv så börjar jag få lite mer koll. Och jag är van att alltid läsa på om saker i nästan överdrift innan jag tar en åsik eller gör något så var det en ny erfarenhet att vara så impulsiv. Men nu gå jag OT jättemycket. Men jag har inte glömt er ville jag bara säga. Ska svara som sagt så snart jag har dator! :-) Tack igen hörrni! 😀

veggie4every1
2016-12-04 02:24
#27

#26 Ibland går det fort när man bestämmer sig😃

Ser fram emot att få höra utvecklingen🤗

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Upp till toppen
Annons: