Annons:
Etikettvegankost
Läst 1989 ggr
[Tänkpådet]
2016-11-27 09:12

Vanliga näringsbrister

Undrar om det är nån som har personlig erfarenhet kring olika brister man kan få som Vegan, b12 å d-vitamin är givna men sånt som järn,zink,selen, jod och annat… Hur svårt är det få i sig dessa näringsämnen och gärna tips med sånt man bär käka ofta.

Annons:
Annielle
2016-11-27 15:55
#1

Det är nog inte så många som vet om de har brist på Jod, selen och zink eftersom sjukvården väldigt sällan tar prov på dessa tyvärr 😕

Jodbrist anses ju i princip inte finnas längre på grund av att de flesta äter jodberikat salt.

Men i vegankost är det främst genom alger man får i sig det, speciellt Kelpalg innehåller mycket jod (om man inte äter jodberikat salt då speciellt)

Selen kan man få i sig genom att äta några paranötter om dagen som är väldigt rika på Selen, men även bovete.

Zink finns ju bland annat i sesamfrön (ska vara oskalade och blötlagda i 8 timmar för att näringen ska kunna vara tillgänglig) går ju att göra mjölk på igenom att mixa med vatten.

Men finns ju i andra frön och nötter också (bör blötläggas om man äter det regelbundet för att inta hämma upptaget av olika mineraler och även göra näringen i nötterna/fröna mer tillgängliga och lättsmälta)

Järn finns ju i mycket, men är ju svårare att ta upp ur vegankost, det är nog mer summan av allt man äter eftersom det finns i mindre mängder i mycket, men bland annat gröna bladgrönsaker som grönkål, persilja och spenat, näringsjäst, broccoli, torkade aprikoser, nässlor/nässelpulver, alger, baljväxter.

Syrade produkter som surkål och framför allt sådant som är rikt på C-vitamin bör kombineras för att kroppen ska kunna ta upp järnet.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Tänkpådet]
2016-11-27 21:24
#2

Ok, asbra svar tack!

Annielle
2016-11-28 08:51
#3

Vad kul att du tycker det! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

sp0ngeb0b
2016-11-28 13:47
#4

Jag har ingen konstaterad brist på något - men i början när jag precis börjat äta veganskt kände jag mig mer nedstämd än vad jag varit innan vilket kan bero på vitaminbrist, t.ex. brist på vitamin D. Men nu har jag skärpt mig med kosten och försöker alltid tänka på att få i mig allt samt att jag äter tillskott av järn, D, B, magnesium, kalcium och omega-3 som "backup". Men läs vad #1 skrev, googla som fan och bara läs allt du kommer över - så gjorde jag och nu känner jag att jag har koll på näringsläran. Det är så klart bäst att få i sig allt via kosten men jag tycker det är skönt att ta tillskott också.

Annielle
2016-11-28 14:37
#5

# 4

Vad äter du för Omega-3?

Håller med om att det är bra att googla för att få koll och lära sig, men även låna böcker och ev köpa någon bok man kan ha lätt till hands hemma om man vill.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Tänkpådet]
2016-11-28 14:40
#6

#4 ok tack! :)

Annons:
sp0ngeb0b
2016-11-28 16:10
#7

#5 Främst för att mitt intag av omega 3-rika livsmedel är väldigt oregelbundet och oftast för lågt, men också för att jag tränar väldigt mycket.

Annielle
2016-11-28 16:17
#8

Nu läste du fel?!? Jag undrade vad för sorts Omega-3 du äter?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

sp0ngeb0b
2016-11-28 16:26
#9

#8 Jaha, förlåt! Jag läste lite för snabbt 😂 Jag har faktiskt haft ett uppehåll med omega 3-tillskott sen jag blev Vegan eftersom mina gamla innehåller fiskolja, men har beställt nya som är gjorda på chiaolja. Så har inte börjat med de nya än, men när jag gör det är det chia som gäller. Det fanns även de som var gjorda på alger, men de var väldigt mycket dyrare 🤔

Annielle
2016-11-28 20:46
#10

Det är ok! 😎

Intressant, har inte hört om några tillskott gjorda på Chiaolja tidigare faktiskt! Det ska jag kolla närmare på 🙂

Det vanligaste är nog linfröolja annars, förutom de gjorda på alger.

Skillnaden är ju att att Omega-3 gjord på alger innehåller fettsyran EPA och  DHA precis som fiskoljebaserade, vilketär ju viktigt för hjärnan bland annat.

Man kan om man har tur omvandla växtoljornas Omega-3 till EPA och DHA i kroppen, men det är svårt att veta om man hör till dem som kan omvandla det bra och i vilken procent man kan omvandla det då, så det kan nog finnas en vits med att välja den algbaserade trots priset.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

sp0ngeb0b
2016-11-28 22:57
#11

#10 Jo, det är mycket möjligt att de algbaserade är bättre, jag är inte så påläst inom detta område eftersom jag precis fått höra att växtbaserade omega 3-tabletter ens existerar 🤐 Jag beställde dessa (de var även på extrapris, hehe) och tror nog de ska fungera. Får testa de algbaserade nästa gång! Vad jag kunde se så kostade de algbaserade typ dubbelt så mycket om inte mer, och det är avgörande för en student hehe… men tack för tipset!

Effie
2016-11-29 09:16
#12

#10 Efter vad jag har hört lär veganer vara battre på att omvandla ALA (växt-omega3) till EPA och DHA, förmodligen för att de behöver vara det. Kan omvandla upp till 10% mot normalt ca 5%.

Man behöver Inga stora mängder omega3, bara balans gentemot omega6.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annielle
2016-11-29 14:46
#13

#12

Ja, det har jag läst också, men har även läst att det tydligen kräver att man ska ha varit Vegan ett längre tag för att kroppen ska kunna "lära" sig att omvandla det bra, verkar ju i så fall som om det bästa vore Omega 3 via alger i typ ett par år tänker jag….🤔

Det är ju just det där med balansen gentemot Omega6, har läst så mycket om att vi med dagens kosthållning nästan alltid får i oss en för hög andel Omega 6 oavsett kosthållning, men att det för veganer ska ligga ännu sämre till med det.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: