Annons:
Etiketterundersökningarkluringartävlingartopplistor
Läst 1833 ggr
vendelay
2016-12-01 01:27

Fejkpäls / -skinn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tänker ni om fuskpäls eller fejkskinn och liknande produkter som ska efterlikna djurhud/päls utan att innehålla några animalier? 

OBS! Uppmärksamma att svaren är uppdelade i veganer och ickeveganer!

Bild från Pixabay.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2016-12-01 01:29
#1

Jag gillar det inte men samtidigt tycker jag såklart att det är bättre med fejkat än äkta. Har dock för mig att fejkat är mycket sämre för miljön, men jag vet inte. Skinn-, päls-, mocka- och läderprodukter använder jag inte överhuvudtaget men insidan av min vinterjacka (som jag köpte innan jag blev vegan) har fejkat fårskinn / fårull och ja, den använder jag ju.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Túrwen]
2016-12-01 02:29
#2

Spandex och läder är väl något som jag klätt mig i många år.. Använder som Vegan inte något animaliskt men jag kan uppskatta imitationsläder att jag sluppit lämna min image helt bara för att jag väljer att leva etiskt.

[Tänkpådet]
2016-12-01 07:37
#3

Tycker att fejkskinn och fejkkött är kanon. Tycker åxå att det finns en viss problematik i det men min röst väger ändå över i tummen upp.

Hedgiez
2016-12-01 14:07
#4

största anledningen till att jag är emot fuskpäls är det där som djurensrätt kom fram till att det fuskas. då fick jag nog och tog av min fusk-päls krage på min jacka, vill inte göra reklam för det då de flesta inte skulle orka (inte jag heller för den delen) kolla upp på riktigt om det är fuskpäls eller inte :/ 

(altså jag är för dålig på att se skillnaden och vill inte riskera råka köpa ngt äka)

Vegamaze
2016-12-02 01:23
#5

Jag kryssade i "Är Vegan och är emot fuskpäls osv" för visst, det är bra att fejk-alternativ finns för dom som vill använda det och tycker att det är snyggt.. Men jag personligen tar avstånd från det!

Cragan
2016-12-02 03:07
#6

ej Vegan och är helt emot fuskpälsen.  
det är ej bra för naturen riktigt dåligt till o med och sen det faktum att det fejkade inte är i närheten av lika bra som naturens egna produkt för folk som behöver den

Annons:
[Tänkpådet]
2016-12-02 07:25
#7

#6 naturens egna produkt? Du vet att pälsar inte växer på träd va? Djur och deras kroppsdelar är inte produkter!

Smultronfia
2016-12-02 09:15
#8

#6 folk som behöver den? Djuret den satt på är väl den som behövde den.

Effie
2016-12-02 13:01
#9

Inte Vegan. Tycker inte det finns någon anledning att ha pals enbart som prydnad, oavsett om det är fusk eller inte. Tycker inte om pälsdjursuppfödning. Päls för värme eller annan nytta, om det är djur som slaktats av andra orsaker, tycker jag är ok; låt det inte gå till spillo.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Tänkpådet]
2016-12-02 18:11
#10

#9 jag håller med dig men det finns en viss problematik med det tankesättet, problemet är att man oftast föder upp djur både för att tjäna på deras eventuella mjölk/ägg och/eller deras kött, hud, päls, fett, ben eventuella kalvar, Alltså ett djur skapas och dödas många ggr inte bara pga en specifik sak såsom mjölk… Sen skulle du ju inte" ta vara på allt" om det var en familjemedlem eller ett husdjur…

vendelay
2016-12-02 18:13
#11

#10 Nej det blev ju ett jäkla ramaskri när någon "byggde" om sin döda katt till en liten helikopter eller vad det var. Var någon artikel om det, såg det i någon tråd på någon annan sajt. Att "ta vara på allt" gäller bara de stackare som vi inte anser ha rätt till liv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Gen
2016-12-02 19:03
#12

Tycker diskussionen påminner lite om "varför vill man äta saker som liknar kött om man är vegan/vegetarian"?

Veganer är sociala varelser precis som alla andra däggdjur. De lever och verkar i ett komplicerat socialt samspel som präglas av vana, kultur, identitet, förebilder etc. Det är en basal överlevnadsinstinkt att sträva efter att vara lagom unik för att positionera sig i gruppen. 

Vissa kan tycka om det, andra inte tycker om det. Jag tycker det är en smaksak och lägger ingen värdering i det så länge ingen kommer till skada. 

Det bästa djurrättsliga argumentet mot imitationsprodukter tycker jag är om de är så lika originalet att det lurar andra att det är från djur. Då legitimerar man förtryck genom att bära/äta dem. 

Man kan såklart också ha miljö-mässiga invändningar av olika slag. Typ att syntetfibrer oftast kommer från olja och tar en massa energi att framställa. Då är det illa på samma sätt som att inte ta med sin egen tygpåse när man handlar. Vilket såklart är en rimlig invändning, men inget unikt för just imitationsprodukter. 

Jag tänkar att om någon vill inreda sitt hem med gosedjurshuvuden på väggarna, fuskpäls-mattor på golven, leksaksvapen på väggarna, osv så tycker jag man får det. Mot det har jag snarare estetiska invändningar än moraliska :)

Jag tycker den perfekta avvägningen är när det hänger ut någon lapp där det står "vegetarian shoes" eller dyl. Då kan man både behålla imagen och sprida budskapet att det går att göra etiskt. Det är inte alla produkter som det funkar på, men min erfarenhet är att det inte undgår omgivningen att man är Vegan - i alla fall inte de man träffar återkommande. När de förstår att man aldrig har djur som kläder så legitimerar man inte förtryck genom att ha saker som ser ut som det. 

Tror rent av man kan rekrytera fler från förtryckar-lägret genom att visa att man som Vegan inte måste vara en hippie, om man inte vill :)

vendelay
2016-12-02 20:06
#13

#12 Du har så rätt så! Håller med om det mesta 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: