Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 2107 ggr
vendelay
12/8/16, 10:03 PM

Flygande Jakob

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Ca 45-60 minuter, spis & ugn, 6 portioner.

Ingredienser:
500 gram champinjoner
2 vitlöksklyftor
5 dl vegetabilisk grädde (exempelvis Oatly iMat)
1 dl chilisås
Jordnötter
Curry, paprikapulver, vitpeppar, eventuellt salt (om jordnötterna är saltade kan saltet skippas helt)

1. Skär champinjonerna i lagom stora skivor eller bitar. Jag delade dem på hälften och skar skivor om ungefär 0,5 - 1 cm. Skala vitlöksklyftorna.
2. Stek svampen, pressa i vitlöken. Jag använde ingen olja för svampen blir ändå så blöt men det kanske behövs i vissa pannor för att inte brännas.
3. Blanda grädden, chilisåsen och kryddorna i en separat bunke. Smaka av, krydda eventuellt mer.
4. När svampen är stekt ska den i en ugnssäker form tillsammans med såsen och in i mitten av ugnen på 225° i 15 minuter.
5. Häll i jordnötterna, rör runt så att såsen täcker allt. Låt stå i ugnen 15 minuter till.

Går även att ha i skivade bananer, valfri köttersättning (t.ex. vegobitar), bönor eller grönsaker som exempelvis broccoli och blomkål. Jag åt det med snabbmakaroner men du väljer vad du tycker passar!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Persifone
12/8/16, 10:07 PM
#1

Åh va gott det ser ut 🤤 Tack för receptet!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

vendelay
12/8/16, 10:08 PM
#2

#1 Det blev otroligt gott faktiskt. Min sambo, som ALDRIG gillar min mat, sa att det var hans absoluta favoriträtt nu 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
12/8/16, 10:16 PM
#3

Ojoj, låter fantastiskt smarrigt🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Túrwen]
12/9/16, 12:04 AM
#4

Ser supermumsigt ut :D Jag gillar inte varianten med banan i då banan helst inte ska vara i mat i min mening så denna måste jag prova!

Grace2009
12/15/16, 4:37 PM
#5

Ungefär hur mycket curry och paprikapulver hade du i? Snackar vi en tesked vardera? Kanske matskedar? 😃

vendelay
12/15/16, 6:15 PM
#6

#5 Oj, nej, det kan jag inte svara på. Ingen aning faktiskt! Men jag hade nog i ganska ordentligt, kanske två msk av varje? Är det rimligt? Men jag har ingen aning, jag slängde bara i det och smakade av 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Grace2009
12/15/16, 6:44 PM
#7

#6 Slutade nog med att jag hade 1msk curry i alla fall. Skulle nog ha varit modigare med paprika pulvret och inte så modig med chilikryddan (hade inte chilisås hemma) 😃 Men det var ett jättegott recept!

vendelay
12/15/16, 7:27 PM
#8

#7 Haha, vad bra att det blev gott i alla fall 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ominous
12/15/16, 8:12 PM
#9

Flygande jakob är min såndär "jag klarar verkligen inte av det maträtt". Har fått kväljning av att äta det, helt seriöst. Jättepinsamt en gång när mitt ex mamma hade gjort det och min pojkvän BERÄTTAR att jag inte klarar det! Höll på att dö!

Men jag skulle absolut kunna tänka  mig att prova det igen ändå. Mina smaklökar har förändrat något otroligt sen jag blev 20år ungefär. Jag har aldrig gillat nötter, nu tycker jag det är bland det godaste som finns! Jag kanske tycker flygande jakob är jättegott. Jag får prova detta receptet :)

I wish I could write as mysterious as a cat

vendelay
12/15/16, 8:27 PM
#10

#9 Men det var väl snällt att han berättade, så du inte hade behövt springa från matbordet? 🤗

Ett tips är ju att smaka av såsen innan den åker in i ugnen, den smakar ju i stort sett likadant fast kall.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Schhh
12/16/16, 5:50 PM
#11

Jag kommer att testa detta recept (eg. "ursprungsreceptet") i helgen/veckan om orken vill mig väl. Har i alla fall köpt hem ingredienser!

vendelay
12/16/16, 9:21 PM
#12

#11 Med banan, eller vad menar du? Vad roligt, hoppas du orkar och tycker att det smakar gott 🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: