Annons:
Etikettveganprat
Läst 1902 ggr
lunakees
2016-12-08 22:24

Vill bli vegan

Hjääälp. Vill bli Vegan men vet inte hur jag ska börja… Jag är pescetarian idag, men äter fisk väldigt sällan. Mjölk och ost dricker/äter jag verkligen aldrig, men ägg tycker jag är så smidigt att äta efter träningen… Så här kommer mina frågor:

Är tacosås vegansk? En sådan där man köper på ICA? 

Vad kan jag äta efter träning som innehåller mycket protein på t.ex morgonen? Om det är lunch eller middag är det ju lätt men om jag tränar på morgonen vet jag inte alls vad jag ska äta efteråt om jag inte äter ägg?

Hur gör man ute? Det finns 0 veganrestauranger där jag bor. Och vad är det egentligen animaliska produkter i? Tänker matlagningsmässigt… 

Vad behöver jag ta för tillskott när jag slutar med allt animaliskt?

Annons:
vendelay
2016-12-08 22:31
#1

Du kan exempelvis börja med att äta växtbaserat - alltså avstå från ägg, mjölk, kött och liknande. 

Vad är det som känns svårast? Är det maten eller "allt annat" (hudvård, smink, kläder…)?

Vi hjälper dig gärna här!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

lunakees
2016-12-08 22:32
#2

#1 La till lite i texten, läs gärna! 🙂 Har nog fått in där allt jag tycker är svårt. Taaack.

lunakees
2016-12-08 22:40
#3

Tycker det är maten som är svår.

vendelay
2016-12-08 22:43
#4

Vad är tacosås? Salsa? Den borde vara vegansk. Jag köper salsa från Santa Maria 🙂

Havregrynsgröt, smoothies på bananer, nice cream, vegansk kvarg (det är väl proteinrikt? Jag tror det i alla fall), bananpannkakor. Några exempel, men google är fullt av recept! Du kan exempelvis googla "vegan frukost protein".

Antingen beställer du mat i förväg eller frågar om de kan göra något veganskt. Jag brukar ställa mig själv frågan "är mina smaklökar mer värda än någon annans liv?" och det hjälper för mig. Pressbyrån och liknande har ofta veganska alternativ om det krisar, exempelvis en smörgås, två wraps osv.

Animaliska produkter är allt som kommer från djur. Allt som kommer ut från valfri kroppsöppning (ägg, mjölk, honung), allt som sitter på djuret (ull, skinn, päls), allt som helt enkelt tillhör djuren och inte oss. Det kan exempelvis vara ost eller mejeriprodukter när du äter ute, E120 (löss) eller bivax när du köper godis.

Det är mycket info att ta in men tänk på att alla har varit nybörjare och det blir lättare med tiden. De första månaderna var jag så förtvivlad att jag knappt vågade äta eller köpa något 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-12-08 22:48
#5

Välkommen hit lunakees 🙂

Santa Maria tacosås är vegansk i alla fall och den brukar ju finnas i de flesta butiker.

På morgonen kan man ju äta havregrynsgröt med pumpakärnor exempelvis. Hur många ägg brukar du äta? Ett ägg innehåller ju ca 7 gram protein och 100 gram pumpakärnor innehåller ca 20 gram protein.

Så brukar du äta tre ägg så är 100 gram pumpakärnor och en tallrik havregrynsgröt minst lika proteinrikt🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

lunakees
2016-12-08 22:52
#6

#4 Precis, salsan! Åh, vilken tur! Jag är galen i den :P Havregrynsgröt skulle funka. Nä, så är det ju såklart. :/ Hur är det med popcorn på biosalonger? Är de veganska? Haha ja, det är helt sjukt mycket att hålla reda på… 

#5 Åh, tack för tipset med pumpakärnorna!! :) Ska definitivt börja med det + havregrynsgröt. Jag brukar äta två ägg.

Annons:
veggie4every1
2016-12-08 23:36
#7

#6 Då får du ju i dig mer protein med gröt och pumpakärnor🙂

SFs bio popcorn är veganska. De använder en smörarom som är syntetisk. Nomnom…😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

lunakees
2016-12-09 07:38
#8

#7 Precis! :) kanon ju! Ååh, nice!! :D

Smultronfia
2016-12-09 11:19
#9

Kan tipsa om appen Vegokoll av djurensrätt. Bara att scanna en vara i butiken och se om den är vegansk eller inte. Smidigt om man inte har alla konstiga e-nummer samt tillsatser i huvudet. Om du brukar göra smoothies kan jag rekommendera att ha i proteinpulver. Finns hampa, ärt, vete m.m. Bara att söka så får du upp vart du kan köpa. Oatly har kommit med någon drickbar recovery som är tänkt för de som tränar om man inte har tid att göra något. Även sojakvarg som Vendelay nämnde. Lycka till!

TicTac
2016-12-09 16:47
#10

Det enda tipset jag kan ge vid en kostomläggning är att försöka hitta helt nya matfavoriter istället för att hitta substitut till gamla. Jag har flera gånger sett nya vegetarianer ge upp därför att de äter så dåligt i jakten på alternativ.

Förmodligen är det lättare att ändra kosten som Vegan då man ofta är mer motiverad av sina åsikter kring djurhållningen, men det är inte alltid lätt, särskilt om man saknar någon rätt.

Lycka till! 👍


You'll never walk alone

Tjeja
2016-12-09 21:43
#11

Ett fullt glas soyamjölk innehåller mer protein än ett ägg! 😉

Så fixa till en good smoothy gjord på soyamjölk och frukt eller grönsaker och du har din proteinbooster både till frukost och efter träning!

Många bulkpulver (proteinpulver) man köper på tex hälsokost etc för träning är många gånger veganska och bygger på proteiner från olika baljväxter, vanligast soyabönor där med. Men man kan behöva läsa på burkarna vad dem faktiskt innehåller efftersom endel av dem innehåller mjölk också. Så tja.. läs på innehållsförteckningen och undvik allt du ser innehåller animaliska produkter helt enkelt.

Från början blir det förstås mest de uppenbara sakerna man vet som man lyckas undvika. Men ju mer man lär sig med tiden och ju mer man tar reda på så lär man sig att förstå konstiga koder på innehållsförteckningar också och man kan välja allt mer veganska produkter allt eftersom!👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: