Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1465 ggr
vendelay
2016-12-09 13:56

Att lära sig svenska - tips?

Jag ska hjälpa en kvinna från Kroatien att lära sig svenska. Har ni några tips på böcker (som går att låna på bibliotek), lekar för att minnas ord, bra sätt att plugga och liknande? Alla tips är välkomna! 

Hon kan läsa i stort sett allt men hon vågar inte prata (hon tycker att det tar alldeles för lång tid för henne att forma meningar) och hon har svårt att förstå vad folk säger när de talar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
sp0ngeb0b
2016-12-09 14:04
#1

Jag tänker lite spontant att hon kanske kan kolla på filmer, serier eller videoklipp där folk pratar svenska? Förslagsvis familjefilmer (eller barnfilmer men det kanske inte är så lockande) som har enklare språk än vuxenfilmer ofta har. Hon kanske kan titta på julkalendern t.ex. 🙂 Tänker att det kanske är ett bekvämare sätt att lära sig förstå tal än att prata med människor, till en början i alla fall!

OlgaMaria
2016-12-09 14:11
#2

Det finns massor med appar för språkinlärning. SVT språkplay är en app som man kan titta på program med kroatisk undertext. Om hon kan engelska så kan Jon lära sig svenska från engelska med Duolingo - en lätt app att använda så man kan nog lära sig svenska och engelska samtidigt med den ifall man inte är så bra på engelska. Finns massa andra appar också men detta är vad jag känner till. Google translate är ju väldigt bra också. Hon kan skriva in ord och meningar på kroatiska och så kommer svenska översättningen upp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

vendelay
2016-12-09 23:02
#3

Tack för tipsen!

Duolingo har jag faktiskt använt själv när jag läste moderna språk i skolan. Så otroligt bra och lättanvänd app! Den ska jag komma ihåg att tipsa henne om.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tjeja
2016-12-10 01:02
#4

Jag tror faktiskt inte att titta på filmer hjälper henne lika mycket som om hon faktiskt försöker tala själv istället! Faktum är ändå att om hon är här i sverige så har hon alla möjligheter i världen att höra svenska och vänja sig vid hur det låter.

Att själv "producera" i språk är däremot svårare. Vilket de flesta som provat lära sig ett annat språk har känt av. därför är mitt förslag att läsa barnböcker tillsammans.

Enkla meningar som man tex högläser i kör. Först du, sedan upprepar ni tillsammans och till sist hon själv. Ta gärna en enkel mening i taget.

Sånger är också ett bra sätt att lära sig uttal och lära sig våga prata liksom.

enkla barnvisor,  låtar på svenska som hon kanske gillar typ allsång etc etc.

Det första handlar oftast om att bryta rädslan för att låta konstigt. Och det gör man oftast bäst när man gör saker i kör och gärna i sång. Då hör man strakt samtidigt runt sig hur det skall låta samtidigt som man tränar uttalet utan att alla tittar på en och lyssnar om man uttalar det rätt.

Helt enkelt, jag skulle rekommendera många invandrare att prova på att sjunga med i någon svensk allsångskörer. Man kan börja med att sitta hemma själv och lära sig texter och följa med i sången utan att någon annan hör. Sedan kan man göra det in en liten grupp med någon mer så man hör varandra. osv osv så bygger man på.  

Efter ett tag kanske man vågar läsa högt ur böcker med enklare texter. som barnböcker tillexempel. Så småning om vågar man försöka lite själv också.

Det är i alla fall mina bästa tips på att komma igång att våga träna sitt talade språk. Samtidigt som man lär sig texter så lär man sig per automatik en massa nya ord och betydelser, både hur de uttalas och vad dem innebär.

När man känner sig säker på hur man uttalar stjärna vågar man lättare testa på att säga stjärt men när barnet behöver tvätta stjärten under blöjbytet liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

FredTillSonen
2016-12-10 21:42
#5

jag gillar att sjunga på olika språk! jag skulle tro att om man lyssnar och sjunger till låtar på svenska så kommer man få en bättre känsla för språket och uttal. Man kanske inte får någon större förbättring i kunskap när det gäller ord och så dock. det kanske krävs att den som skall lära sig är lite intresserad av musik isådannafall.

och precis som Tjeja  #4 sa, kör är nog också jätte bra, för det sjungs ofta på svenska och folk i körer är ofta supertrevliga! varit med i flera körer och det är så roligt! var faktiskt och sjung med en kör som var specifikt för människor som ville lära sig svenska, det var jätte roligt och körledaren gick igenom texterna och skrev hur man uttalade vissa ord på sång papper! : )

Effie
2016-12-13 09:15
#6

Språkcaféer och liknande aktiviteter? Där man får chansen att prata, och ingen har förväntningar på en att man ska kunna språket.

Jag har aldrig varit på något sådant själv, men tycker det later vettigt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
vendelay
2016-12-13 14:17
#7

Mycket bra tips alla!

Har ni något tips på hur en lär sig att använda en / ett? Jag kan det ju bara, men jag vet inte hur jag vet vad som är vad.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Effie
2016-12-13 14:25
#8

Har du kollat inne på språk iFokus? Känns som ett rimligare forum än detta. (och väldigt intressant, tycker jag)

Vad en och ett beträffar, så finns det en del regler, en del grupper av ord som mest är det ena…men inte hundraprocentigt. Har jag för mig Jag tillhör också dem som "bara kan det" :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

vendelay
2016-12-13 14:27
#9

Jag ska kika där, tack!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: