Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Frågor och tips

Det här med mjölk.

2016-12-13 18:14 #0 av: Thiah

Jag är då en ickevegan men försöker byta ut saker "pö om pö" så att säga...
Många bäckar små liksom...

Nu har jag lite funderingar om olika sorters mjölk. Vi dricker normalt sett vanlig ko mjölk. Bvc säger ju att barn ska dricka mjölk och vi har gillat smaken...men....

Det jag mest undrar över är nyttigheten. Finns det en fetare eller smalare mjölk? Hur är det med sockret i olika mjölker? Sonen dricker med glädje t.ex. mandelmjölk men maken är tveksam pga att det smakar så sött.

Tror inte maken skulle vara svår att få bort från komjölk om jag bara kan motivera det med hälsa(och tyvärr då inte kossans...).

Och när jag ändå frågar om mejeri... Jag älskar grekiskt yoghurt. Hur byter jag det?

Tack för att ni ställer upp som bollplank hela tiden. :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2016-12-13 18:27 #1 av: Smultronfia

Oatly har precis kommit ut med en gammaldags havre som är lite fetare. Och fantastisk god!
Om det är fett ni vill åt till sonen skulle jag rekommendera att tillföra det via tex avocado och nötter. Finns ju massa nötsmörer man kan använda som inte är kvävningsrisk för barn. Man kan tillföra lite olja när maten är klar också för att höja fetthalten.

Tjockare yoghurt kan man göra själv om man gör egen yoghurt. Bara ta mindre vätska. Men man kan ju ta vanlig yoghurt och låta den rinna av i kaffefilter för att få den tjockare också. Dock vet jag inte om det blir samma sak. Nu tänkte jag typ soja eller havre yoghurt.

Anmäl
2016-12-13 19:11 #2 av: Thiah

Jag är nog den av oss som behöver mest fett. Sonen är just 3 och äter det mesta utan allergier. Han äter gladeligen nötter så där är inget problem. Fast, han skulle inte dö av något extra kilo ;).

Vi äter massor av avokadon(dyet men gott!).

När du pratar om oatleys havre är det då en dryck? Ska jag liksom rinna av dem som man gör med yoghurt när man gör tzatziki?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2016-12-13 19:40 #3 av: Smultronfia

Oatly havredryck är istället för mjölk.

Yoghurt så finns det havre yoghurt och soja yoghurt.
Ja precis som när du gör tzatziki. Vet dock ej hur tjock den blir i jämförelse. Men står den ett dygn så borde det rinna av en del vätska tycker jag.
Det finns soja kvarg också men vet ej själv hur den är.
Creme fraiche finns också från oatly som är väldans bra men det är ju inte samma sak.

Ja avocado är lite dyrt tyvärr men håller med dig om att det är väldigt gott. Men du borde få i dig tillräckligt om du äter det, nötter/nötsmör. Man behöver inte så mycket fett som vuxen. Men går du ner i vikt ofrivillig så kan du behöva öka kolhydraterna. Kan alltid ha lite olivolja/vinäger över grönsakerna eller liknande kanske? Bara spånar lite :)

Anmäl
2016-12-13 20:58 #4 av: Thiah

#3 jag är ganska underviktig så jag behöver mer fett än "normala".

Måste pröva olika youghurt och se. Känns inte direkt som en stor uppoffring att byta ut mejeri.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2016-12-13 22:24 #5 av: Smultronfia

Ok då förstår jag. Har du provat kokosolja? Den går att få neutral också ifall du inte vill märka av det. En tsk i morgongröten kanske eller liknande för att öka fetthalten?

Idag finns det verkligen bra alternativ till mjölkprodukter. Men man kan behöva vänja sig. Idag dricker jag havremjölk rakt upp och ner men i början tyckte jag den var lite för tjock.

Sojamjölken har en svag smak av just soja som visa reagerar på.

Sen kan man om man har mixer m.m göra egna mjölkprodukter av cashew och mandel. Har sett recept på cashew creme fraiche tex. Jag brukar göra mandelricotta som är gott att ha tex i lasagne.

Ett tips kan vara att byta ut en sak i taget och pröva nån ny sak varje gång man handlar tills ni hittat vilka produkter som passar er. Finns ju så många olika.

Anmäl
2016-12-14 06:15 #6 av: Thiah

Kokosolja är nästan det enda jag smörjer in mig med så det finns alltid hemma. Däremot äter jag oftast youghurt eller smörgås till frukost. Men det löser sig.

Ska pröva med soyamjölk. Maken gillar soya i maten så kanske det skulle duga som mjölk också.

Tack för alla svaren förresten. :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.