Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1023 ggr
Tjeja
12/18/16, 2:31 PM

Veganvänlig gryta på SJ

Sitter på ett SJ-tåg och gick till restaurangvagnen för något att äta. Hittade till min förvåning en "Fransk lantgryta" som var jättegod. Hittade inte att den innehöll några animaliska produkter men den var inte märkt som varken vegansk eller vegetarisk. Däremot fanns det allergimärkningar om att varan var "fri från gluten och laktos" samt… "veganvänlig" symboliserad av en fisk med texten "veganvänlig" på… Jag bara undrar… vad är "veganvänlig" i så fall? Ööhm… hur ska man tolka den symbolen? Vad är skillnaden mellan Vegan mat.. en vegansk rätt, och en "veganvänlig" rätt. Kan det vara så att man försöker att skriva ut det "snällare" och mindre provokativt för köttisar att våga smaka på? Eller är det någon faktisk skillnad? Ha ha.. Mest blev jag förbryllad! Rätten var god i alla fall och kan smakmässigt rekommenderas som kryddig, mustig och god linsgryta. Men om den är 100% vegansk vette katten.. 😅

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[ludden]
12/18/16, 2:51 PM
landsbygdsbo
12/18/16, 3:05 PM
#2

Fransk lantgryta

Samma gryta från Spoons finns i bistron hos SJ

produktinformation
Traditionell vegitarisk böngryta från Toulouse smaksatt med timjan.

Innehållsförteckning
vatten, morötter (16%), zucchini (15%), cannellinibönor (7%), tomat, gröna linser, lök, selleri, vitlök, salt, timjan, rismjöl, paprika pulver, chili, peppar, olivolja

Näringsinnehåll
Energi: 273kJ/65 kcal
Protein: 3,11g
Fett: 1,07g
Salt: 270mg
Mättatfett:,08g
Socker: ,82g
Kolhydrater: 10,6g

😉

Tjeja
12/18/16, 3:20 PM
#3

Precis den som #2 visar var det! Och jupp i bistron på ett tåg som går 60 mil så inget snälltåg precis.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Honestyisdead
12/18/16, 4:04 PM
#4

#30 Vad har milantal med snällt att göra?

TicTac
12/18/16, 4:24 PM
#5

Snälltåg var väl förr snabbtåg från tyskans schnellzug? Längesedan jag åkte tåg så vet inte längre.


You'll never walk alone

Tjeja
12/18/16, 4:25 PM
#6

#4 snälltåg går lite långsammare och brukar inte sättas in på långsträckorna nu för tiden. Bara det helt enkelt. Snälltågen används mest regionalt som pendeltåg typ. Det jag åkte var ett såntdär modernt snabbtåg som känns som sjögång att åka med. Ja snälltågen var de "snabba" tågen förr.. ha ha

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Honestyisdead
12/18/16, 4:33 PM
#7

#6 Snälltågen i Sverige tar oss från Skåne upp till fjällen. Och till Tyskland.  Så nog kör de långt.

vendelay
12/18/16, 5:54 PM
#8

Veganvänlig är väl detsamma som att produkten är vegansk? Jag tror det i alla fall, har sett det tidigare men kommer inte på någon produkt just nu som har den märkningen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: