Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 2424 ggr
Calcifer
2016-12-18 14:47

Besök hos icke-vegan.

(Inte säker på om kategorin är rätt, ursäkta i så fall.)

Jag har en liten fundering, av ren nyfikenhet, baserat på två skilda erfarenheter jag själv haft tidigare. Vill börja med att säga att jag själv inte är Vegan men respekterar naturligtvis att de flesta härinne är det och inlägget är absolut inte avsett att verka otrevligt eller dömande. Det är bara nyfikenhet, som sagt. :)

Om ni ska hem till någon som är icke-vegan, och stanna över natten och därför äta middag + frukost där, hur gör ni då med maten? Tar ni med egen vegansk mat? Förväntar ni er att värden står för vegansk kost och alltså anpassar sig efter er? Om ni tar med egen mat som måste tillagas, måste det finnas tillgång till en stekpanna/kastrull som inte använts till icke-vegansk kost? Gör det er något om ni har med en matlåda som ni värmer i mikron, som är vegansk, medan vännen äter icke-vegansk mat de fixar själv?

Många frågor, som sagt bara av nyfikenhet då jag haft två väldigt skilda egna erfarenheter med detta.

Vegan 1: Tog med en egen matlåda att värma i mikron, samt att vi gick tillsammans till affären så hen kunde köpa sojamjölk och lite sånt. Jag åt inte veganskt, men skippade köttet just den dagen för jag dör ju inte av veggo mat en dag, då jag visste att min vän blir lite obekväm av att vara för nära vissa kötträtter för att lukten får hen att må illa. Vännen bad mig alltså inte att skippa kött - jag valde det för hens skull och det var ingen big deal.

Vegan 2: Hade en lång lista med regler. Hen skulle ha med sig egen mat, plus handla lite (ja, men typ frukost eller så) och där det förvarades fick INGENTING icke-veganskt finnas. Dvs skulle henoms mjölk stå i kylen fick jag inte ha min icke-veganska mjölk där. Jag fick inte äta något som inte var 100% veganskt, och hen sa även "har du kött i kylen får du slänga, aldrig att jag har min matlåda där sånt äckligt finns". Kan tillägga att det besöket inte blev av.

Så eftersom jag haft två så skilda erfarenheter (och det är absolut inte så att jag antar att de flesta är som Vegan 2!) så tänkte jag höra hur ni tänker. Hur ni gör.

Hoppas det är okej att jag frågar. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
landsbygdsbo
2016-12-18 15:01
#1

Det finns en gammal regel: Så som du respekterar andra, så förtjänar du att respekteras själv.

I fall 1, visade ni båda respekt för varandras inställning och erhöll därmed respekt.

I fall 2 uppvisade den ene ingen respekt, och erhöll därför ingen respons.

Man måste inse att människor är olika, tickar igång på olika saker. Men behöver för den skull inte tvinga på varandra ens sätt att leva.

Så..hel ok resonerat av dig.

NatasjaHemby
2016-12-18 15:12
#2

Om jag ska stanna över hos någon på eget initiativ, d.v.s. inte blivit inbjuden på middag, så skulle jag se till att prata igenom hur vi ska göra med maten. Egen frukost hade jag nog sett till att fixa oavsett, men föreslagit att vi skulle äta middag ihop och antingen erbjudit mig att handla och laga maten eller valt ut en passande restaurang.

Angående animalier i köket så bryr jag mig inte om ifall jag behöver dela tallrikar, stekpannor o.s.v. eftersom jag utgår från att de flesta har tillräckligt god kökshygien för att maten inte ska bli kontaminerad.

SE*Simbelmynes

Calcifer
2016-12-18 15:14
#3

#2 Tack för svaret! 

Låter logiskt och rimligt. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

veggie4every1
2016-12-18 15:37
#4

#0 Klart det är ok att du frågar🙂

Personligen så har jag inga problem med att ställa in min mat i kylen om där finns animalier. Jag äcklas inte av animalier, det är inte därför jag är Vegan. Jag tar med egen mat om vi inte kommit överens om annat och bjuder gärna på det jag tagit med.

Jag har heller inga som helst problem med att laga min mat i samma stekpanna eller kastrull (diskade) eller använda glas, tallrikar, bestick etc. som icke-veganer använt. Jag har köpt mina gjutjärnspannor och grytor begagnade så det har nog redan lagats en hel del kroppsdelar och kroppsvätskor där i tyvärr.

Måltiderna tillsammans blir dock veganska om vi är nära vänner, är vi inte det så skulle jag aldrig sova över ändå.

Jag kan dock sitta vid ett bord och äta även om man äter animalier runt omkring mig i övriga fall, på bjudningar, restauranger etc.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Calcifer
2016-12-18 15:43
#5

#4 Så om du t:ex kommer hem till mig och vi ska ha filmkväll och börjar med middag ihop så vill du att vi båda äter veganskt? Eller räcker det om man skippar det mest "uppenbara"? Alltså, t:ex, säg att jag dricker vanlig mjölk men resten av maten är helt vegansk.

Personligen har jag inga problem med att någon gång skippa animalier av respekt för de som är veganer - så länge de respekterar att jag inte tänker göra det jämt. Typ, om vi äter ihop varje lunch på jobbet skulle jag inte äta veganskt varje dag för deras skull, men om de kommer över på middag skulle jag absolut kunna äta veganskt. Dock får de i så fall fixa maten för jag har ingen aning om sånt. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

veggie4every1
2016-12-18 15:50
#6

#5 Ja, jag skulle vilja att vi båda äter veganskt till filmkvällen och jag har ingenting emot att fixa och bjuda på den middagen själv🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
TicTac
2016-12-18 15:59
#7

Alla våra vänner äter veganskt när vi kommer på besök. Mer ofta än inte lagar vi maten tillsammans. Nu har vi inte en uppsjö av vänner och stora middagar utan det är ofta väldigt intimt. Det blir kanske annorlunda då.

Jul med släkten hos mina morföräldrar och min mamma gör mat till veganer och ett par vegetarianer.


You'll never walk alone

Calcifer
2016-12-18 16:02
#8

#6 Då är jag med! Det kan jag förstå och respektera, som sagt. Jag skulle inte dö av att skippa sånt en kväll om min vän ber om det. Jag var på besök hos en vän för typ 10 år sen som var Vegetarian och jag fick äta kött hos henne om jag ville, men hon ville inte att jag lagade sånt i hennes pannor för de hade aldrig blivit använt till sånt. Något jag respekterade, också.

#7 Ah. okej. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ominous
2016-12-18 17:23
#9

Jag tycker det beror väldigt mycket på sammanhanget. Om jag blivit tex bjuden på kalas eller middag så förväntar jag mig att det finns mat till mig precis som det finns till andra. Har varit med om att jag blivit bjuden på kalas där jag fått köpa present och sen behövt köpa egen mat också, det tycker jag bara är otroligt otrevligt. Ofta blir det att jag går ändå, för att träffa andra som är inbjudna.

Men har jag "bjudit in mig själv", eller det är inte lika självklart att man blir inbjuden på just mat. Då brukar jag fråga innan och ta med mig eget eller handla ihop. Tex om jag är hos min pojkvän så brukar han ha extra mat i frysen till mig, och är de slut så går vi och handlar ihop. 

Jag har överseende med att vissa personer vid vissa tillfällen har väldigt mycket att stå i och inte hinner göra något extra. Så är de väl ibland, finns alltid undantag. Men säger de till innan och ber om ursäkt så fixar jag gärna något, eller köper med en färdigrätt.

Jag hade självklart aldrig tillåtit att någon tillagade kött i mitt husgeråd, det tycker jag bara är äckligt. Jag vill inte ha kadaver i min stekpanna mer än att jag vill att någon kissar i mina dricksglas. Men om någon tar med en pizza tex så kan jag acceptera att de använder mina bestick, som jag sedan diskar vääääldigt noga.

I wish I could write as mysterious as a cat

[rumelle]
2016-12-18 17:24
#10

Jag säger till att jag är Vegan, frågar vad som är planerat att serveras och erbjuder mig att ta med något eget som jag kan äta och som fungerar ihop med vad de äter. Jag är inte så jättenoga med frukost men brukar för enkelhetens skull ta med något eget. Är inte den som ställer krav på att andra ska ändra sina vanor och planer för min skull. 
Sen beror det lite på vem man hälsar på också. Min syster tycker t.ex. det är kul och spännande att prova på nya veganmaträtter och vill gärna laga mat tillsammans med mig när jag hälsar på. Mina föräldrar tycker däremot att det mest är jobbigt med mat när jag hälsar på så där brukar jag alltid fixa något eget.

vendelay
2016-12-18 18:03
#11

Håller med övriga, om jag "bjuder in mig själv" förväntar jag mig inget men om jag skulle bli bjuden tycker jag nog att det känns ganska trevligt att få vegansk mat (inte behöva ta med mig alltså). Av samma anledning som om någon av mina vänner skulle komma och jag vet att de exempelvis inte äter gluten eller soja eller vad det nu kan vara - då skippar jag de sakerna och kollar upp andra recept. Jag personligen tycker att det handlar om omtänksamhet, att bjuda sin/a vän/ner på mat som de kan äta 🙂

Jag har inte några problem med att förvara mina vegangrejer i kylen med dina ickevegangrejer - så länge de inte blandas gör det ju inte mig något! Jag äcklas inte av det och jag menar, jag tyckte ju att det var gott när jag åt det förut. Det är inte därför jag är Vegan. De flesta av mina vänner och alla i min familj och släkt äter dessutom kött så det hade blivit ganska problematiskt 😛

Men det är en bra fråga! Alla beter sig och förväntar sig olika, det beror ju helt på hur en vuxit upp. Generellt sätt tycker JAG (det är alltså ingen sanning, utan det är bara baserat på mina egna erfarenheter) att veganer i allmänhet är väldigt chill och snälla - jag har aldrig träffat en Vegan som skulle tveka inför en bjudning för att ickeveganen säger att hen inte äter gluten (exempelvis), men har träffat måååååånga ickeveganer som absolut inte kan tänka sig att laga veganskt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-12-18 18:06
#12

Och en grej till - jag har egentligen inget emot att du äter animalier framför mig (förutom ja, den där grejen att jag är emot det) men om det bara vore jag och en nära vän som bjudit in mig tycker jag att det känns lite "vett och etikett" att inte äta animalier då. Av samma anledning som jag inte skulle äta det vännen inte kunde / ville äta - oavsett om det var gluten eller paprika eller whatever.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2016-12-18 18:30
#13

Ja och allt det där låter ju väldigt logiskt. Enda undantagen kan jag tycka är t:ex bröllop och födelsedagsfester. Visst, det vore ju schyst att det fanns nåt för veganer/vegetarianer att äta också, däremot tror jag man får acceptera att det blir lite mer sparsamt att ta av då.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
landsbygdsbo
2016-12-18 18:35
#14

Bjuder jag in till ett traditionellt julbord så är det traditionell mat på borden, oavsett gästernas tycke o smak.

Jag gör inga rätter "expre" religiösa, fysiska eller ideologiska begränsningar.

Skulle jag däremot bjuda 1 eller 2  gäster så skulle jag naturligtvis anpassa.

vendelay
2016-12-18 18:35
#15

#13 Ja, jag tänkte snarare på situationer där en vän eller en mindre grupp har bjudit in mig. Absolut skillnad om det kommer mer än kanske 15 personer och alla kanske har olika allergier och intoleranser och specialkoster. Enklast i såna fall är ju att göra sånt som så många som möjligt kan ta av och försöka hålla olika delar separerade för veganer eller muslimer eller liknande, och såklart alla som kan få fysiska problem och reaktioner.

I just min omgivning är det nog så att om det hade varit en nära eller relativt nära vän så hade denne utan tvekan fixat veganmat till mig (även om jag erbjuder mig att göra den själv) och om det bara vore en bekant vet jag inte om jag riktigt vågar lita på att det är helt veganskt så då hade jag nog tagit med något eget eller ätit innan 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2016-12-18 18:52
#16

#15 Ja är man nära vänner så brukar man ju kunna kompromissa om inte annat. Sen tycker jag att det är hyfs egentligen att det alltid finns åtminstone NÅT en vegan/vegetarian kan äta, även om det är storbjudning. Om det kniper så några potatisar, kokta grönsaker och sallad…? Jag är extremt kräsen så jag kan oftast inte ta av allt, men jag tar lite av det jag kan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2016-12-18 19:33
#17

#16 Ja, precis! Det är det jag menar med att ha saker separat. Jag är, tvärtemot dig, inte kinkig alls. Jag äter verkligen allt (som är mat eheh). Om jag blir bjuden på enbart kokt potatis (och det inte är menat som att "veganer äter bara potatis") så blir jag lika lycklig för det. Äter alla grönsaker osv, har svårt för vissa grejer men är mycket få grejer jag faktiskt skulle vägra att äta.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
2016-12-21 22:08
#18

Beror lite på situationen, men om jag ska vara hos en kompis bara vi två skulle jag uppskatta om kompisen föreslog t.ex. att vi skulle fixa någon vegansk mat och äta den tillsammans. Men jag förstår naturligtvis om hen inte vill det! Men jag brukar alltid påminna om att jag är Vegan, fråga vad hen tänkt sig att vi skulle äta och sedan säga att jag tar med egen mat. Så har de alternativen att antingen säga "nej, jag fixar något" eller "okej". Båda funkar bra för mig! Så länge inte kompisen visar respekt för mina val gör jag detsamma. Har inga problem med att förvara mat i samma kyl som annat, eller använda samma stekpanna så länge den är diskad emellan så klart. Mina föräldrar är på besök just nu och har fyllt kylen med kött, mjölk, ost osv till sig själva - och ja, det känns lite osmakligt men de får väl äta vad de själva vill (även om jag försöker få dem att i alla fall smaka min veganska mat ibland 😃).

vendelay
2016-12-22 19:49
#19

Kanske borde starta en egen tråd men… Om det är tvärtom då? Om ni bjuder in en ickevegan. Hemma hos mig äter vi veganskt om vi bjuder någon. Det finns inget att diskutera om. 

Jag har en vän som bokstavligen inte kan äta veganskt (tänker inte gå in på det, men det är faktiskt sant) och där skulle jag göra ett undantag. Men om någon kommer på besök till mig och inte kan äta veganskt mat "bara för att den är vegansk" då är det inte någon jag vill ha hos mig faktiskt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2016-12-22 20:05
#20

#19 Jag kan inte heltid pga medicinska skäl själv äta helveganskt jämt - kommer inte heller gå in på det - och är väldigt kräsen och vissa saker har jag svårt att äta pga en asperger diagnos som liksom gör att det känns "fel" att äta på nåt sätt. Inte moraliskt eller ens smak ibland. Men konsistensen eller tanken på det. Därför, om jag ska hem till en Vegan, kan jag säkert vara lite svår att få till det nåt med - men jag är ju inte omöjlig utan är det viktigt för personen i fråga och det inte handlar om en lång tid visst får de gärna bjuda på veganskt så gör jag så gott jag kan!

Har haft nära vänner som var/är vegetarianer och visst kan jag äta vegetariskt. Så länge man tar hänsyn till t:ex mina svårigheter som är helt ofrivilliga, så respekterar jag naturligtvis om veganer vill ha det veganskt i sitt hem!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
vendelay
2016-12-22 20:15
#21

#20 Vill bara, för säkerhets skull, vara extra tydlig. Om min gäst skulle säga att hen inte äter svamp eller soja eller paprika eller vad det nu kan vara - då utesluter jag självklart de grejerna. Jag VILL ju att gästen ska uppskatta och tycka om maten, och vilja besöka mig flera gånger!

Det är ju skillnad när det handlar om medicinska skäl, men om min gäst skulle säga att "svamp är det äckligaste jag vet" så skulle jag inte göra en svamprätt även om hen "skulle kunna" äta den (alltså, inte är överkänslig eller intolerant).

Jag tycker att mat är så himla viktigt, troligen för att jag själv är ganska (hehe) glad i maten 😇 Om det innebär att jag måste lägga tio minuter extra på att googla eller tre dagar extra på att laga maten så är det fine by me, för huvudsaken är att gästen tycker om maten.

Fast - undantaget är förstås om veganskt är omöjligt. Jag vill inte laga annan mat. Kött är helt uteslutet, jag hanterade inte rått kött ens när jag fortfarande åt kött så jag kommer absolut inte göra det som Vegan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
2016-12-22 21:38
#22

#19 För mig är det också självklart att bjuda min icke-veganska gäst på vegansk mat. Men om det nu skulle vara så att gästen absolut inte kan äta vegansk mat så får denne faktiskt själv ta med sig mat eller åtminstone laga den själv (beroende på vad det är så klart) precis som jag gärna gör om det skulle vara tvärtom. Tror dock att de flesta icke-veganer kan äta vegansk mat så det bör ju inte vara några problem 🙂 Min pojkvän och de flesta av mina närmaste vänner är inte veganer men de har inga problem med att äta min mat, förutom att en av dem absolut inte tycker om bönor men ska hon ha mat hos mig får hon ha sojafärs eller någon annan form av köttersättning👍

vendelay
2016-12-22 21:41
#23

#22 Nej, precis. Det är ju bra mycket vanligare att inte tåla typ kalvföda än all växtbaserad mat 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2016-12-23 10:04
#24

Lite lustigt det där med icke veganer som inte kan tänka sig att äta helvegetariskt… De flesta äter ganska mycket vegetariskt faktiskt… 😃


You'll never walk alone

Calcifer
2016-12-23 12:31
#25

Jag kan absolut så länge man diskuterar det först äta helveganskt EN måltid liksom. Respekterar veganen att vissa saker gillar jag inte eller vill/kan inte äta pga min diagnos även om jag aldrig smakat dem (aldrig smakat kikärtor t:ex, men kan verkligen inte, mår dåligt av bara tanken, även om det låter konstigt) så finns det ju säkert nåt man kan hitta på! Jag äter ju inte kött jämt hemma heller. Och jag skulle ALDRIG förvänta mig att veganen skulle laga oveganskt åt mig. Alltså, skulle det nu vara så att vi verkligen inte kan komma på nåt veganskt jag kan äta (vilket jag inte tror är så… ja, som sagt, EN måltid…) så tar jag i så fall med något efter överenskommelse. Kanske veganen tycker det är ok att jag tar med äggsallad - så gör jag det för det är gott. Eller kycklingsallad om det är okej också. Annars får jag lösa det ändå, om de kanske är ok att jag äter smörgåsar med ost eller sådär. Liksom, jag skulle aldrig förvänta mig att DE ordnar sån mat åt mig.

Men som sagt, personligen så kan jag absolut prova helveganskt så länge man diskuterar fram nåt som känns bra för båda. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

veggie4every1
2016-12-23 15:08
#26

#25 Det borde ju finnas ganska mycket som du kan äta ändå🙂

Kan dock avråda ifrån att ta med äggsallad. Det luktar ju typ bajs om det och som Vegan kan man nog kanske tappa aptiten då. Ta med något med neutralare doft😉

Du kanske gillar pastasallad med soltorkade tomater, majs eller annat gott man kan blanda i?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ominous
2016-12-23 17:03
#27

#26 
Jag brukar göra vegansk äggröra ibland på svartsalt. Tycker alltid de luktar fis, haha. Men det är gott :) hade de däremot varit riktiga ägg hade jag nog tyckt det var väldigt mycket äckligare.

Är det bara jag som känner att jag måste göra "specialmat" när jag bjuder in köttisar? Alltså att det måste vara extra gott, extra lyxigt och gärna något jag vet DE gillar specifikt.  Hade jag varit blandkostare hade jag bara gjort något jag själv tyckte var gott och ok att bjuda på. Nu känner jag alltid att jag måste bevisa något. 

Känns lite så nu emot jul, jag försöker alltid få allt veganskt att se extra fint och vara extra gott. Egentligen bryr jag mig inte så mycket.

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
Calcifer
2016-12-23 17:05
#28

Nä alltså mitt problem är just att grönsaker är svårt. Gör jag sallad är det kyckling salladsblad majs och gurka. Och sen kanske morötter. Men som sagt om jag ska äta med en Vegan oavsett så kollar jag alltid med dem först. Jag är kräsen i alla fall kött eller inte liksom. Så äter jag hos folk där vi ska fixa mat tillsammans så väljer vi alltid tillsammans nåt som fungerar för alla inblandade.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

landsbygdsbo
2016-12-25 14:03
#29

Om jag skulle bli hembjuden till en Vegan på middag skulle jag naturligtvis acceptera det jag blir bjuden på. Inte ställa krav eller fördöma. Samma sak kräver jag från dem som sätter knäna under mitt bord. Ta av vad som finns, ta inte av det du inte gillar..men det som finns på bordet är allt som bjuds.

[Thiah]
2016-12-31 18:29
#30

Jag försöker alltid erbjuda nått åt alla jag bjuder in. Finner det självklart. Har en vän som går mot Vegan och när hon kommer så diskuterar vi innan hur vi gör. Hon äter ännu en del animalier men helst veganskt. Vi försöker göra vårt bästa för att hon ska kunna äta. Jag är väldigt smal (behöver verkligen äta) och kinkig med maten men skulle absolut äta veganskt en kväll om jag var inbjuden till veganer. Alternativt ta med någon proteinbar att stoppa i mig.

landsbygdsbo
2017-01-01 11:37
#31

Men visst kan man inte låta bli att undra ibland.

Har en bekant som driver en restaurang.

Annonserar att den X/Y så har vi grill och musikkväll.

På menyn finns bara grillat kött lite sallad och bröd.

Så står även i annonserna.

Ändå envisas folk med att klaga på att det inte finns Vegan anpassad mat där.

Hur är man då egentligen funtad?

Går jag på en hockeymatch och klagar på att de spelar dålig bandy så?…

Går jag på en restaurang som öppet deklarerar att" här serverar vi bara kötträtter"

och sedan bli sur för att det inte passar…säger i mina ögon betydligt mer om den som klagar än restaurangen som bara håller ord….

veggie4every1
2017-01-01 14:42
#32

#31 Jag tycker inte att man ska bli sur och förstöra kvällen. Bättre att äta bröd och sallad till ett reducerat pris förstås (om nu kött ingår i alla rätter).

Roligt att höra att det efterfrågas veganska rätter dock och jag tycker inte att det är något fel i att göra restaurangen uppmärksam på att det finns en efterfrågan på det. Man behöver inte vara sur och klagande för det, utan istället trevlig och glad. Det kommer man längre med.

Är restaurangen mån om att behålla gäster så får de ju då en möjlighet att möta efterfrågan istället för att skicka de kunder som efterfrågar veganska rätter till konkurrenterna 🙂

Så svårt är det ju inte att steka upp lite Oumph som köttalternativ till sallad och bröd, om man vill behandla sina gäster som efterfrågar veganska rätter på ett tillmötesgående sätt. 

Jag tycker det bara ökar och ökar med det veganska utbudet. Så som Vegan kan man spendera sina pengar i någon annan restaurang fortsättningsvis om det inte finns veganska alternativ i din väns restaurang. Jag skulle inte bli ett skvatt sur för det, då är det väl surare för restaurangen som riskerar att förlora gäster, Veganerna kanske tar med sig sina icke-veganska vänner till en restaurang med veganska alternativ nästa gång.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2017-01-03 15:30
#33

#32

Visst, men man kan ju undra lite. Att som Vegan gå till en grillkväll där det enligt annonser bara serveras grillat kött, är i mina ögon lite som om en nykterist skulle gå på  whiskey provarkväll….

Smultronfia
2017-01-03 17:20
#34

#33 skillnaden är att nykterister hade blivit erbjuden vatten/läsk/te/kaffe eller alkoholfri öl m.m.

Annons:
landsbygdsbo
2017-01-04 12:53
#35

#34 och vad anser man om den nyktre alkoholist som går på en whisky provar kväll? ungefär samma sak som om en Vegan som går på en grillkväll där det uttryckligen bara serveras kött….😎

Smultronfia
2017-01-04 13:15
#36

#35 nykterist är inte samma sak som nykter alkoholist. Du skrev nykterist. Varför kan man inte som nykterist vara bland folk som dricker? Man kan ha trevligt ändå. En grillfest med bara kött låter väldigt tråkigt. Brukar vara rätt mycket tillbehör som potatis, sallader, såser, bröd m.m. Väljer man att gå så får man väl ta det som bjuds. Men nä jag hade själv inte gått dit och krävt att de ska ha nåt annat. Men jag hade förväntat mig att jag kan ta av det som bjuds som inte är kött. Som tur är så verkar de flesta restauranger idag inse att många väljer bort kött och därför erbjuder alternativ. Man brukar kunna höra av sig i förväg annars och få nåt som passar.

landsbygdsbo
2017-01-04 15:25
#37

#36 ja vad ska en nykterist göra på en whisky provar kväll?

Jag citerar mig själv

"På menyn finns bara grillat kött lite sallad och bröd."

I inträdet på 400 spänn ingick maten , serverad på en tallrik + musiken.

Så för vegetarianer återstod bara att äta salladen, grillsåsen (som innehöll både köttsaft o smör) och brödet som låg på tallriken och ge luffarsteken till grannen.

Det bjöds inget annat, köket hade inte kapacitet för det.

Men eftersom veganer blir fler så öppnar sig ju nya affärsmöjligheter.

Grillkväll med enbart vegananpassade råvaror

Calcifer
2017-01-04 18:03
#38

#37 Varför måste det vara det ena eller det andra? Finns många sätt att ha grillkväll med båda delarna. T:ex om man serverar grillspett med grillade grönsaker, något som inte är ovanligt direkt. Bom, bang, finns ett veganskt/vegetariskt alternativ…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

TicTac
2017-01-05 11:41
#39

Ingen restaurangägare med självrespekt serverar endast mat till en katogeri av gäster. Vi var i en liknande situation med endast grillat kött på menyn för ett par år sedan. Jag var inte inblandad i vart vi skulle gå och de som bestämt vart det bar av tog för givet att det fanns alternativ. När 14 personer reser sig för att gå därför att det bara finns kötträtter att beställa ändrades menyn tämligen fort för oss fyra som var veganer. Det stektes snabbt upp andra grönsaker till salladen och brödet. 👍


You'll never walk alone

[Túrwen]
2017-01-10 22:54
#40

Upplever att det är olika, många vill anpassa sig och gör det därför och då brukar jag äta på det som bjuds som är veganskt.. brukar bjudas på meze, tapas eller tacos många gånger och det är väldigt enkelt för mig att välja vad jag vill äta. Jag förväntar mg dock inte att den jag äter hos ska anpassa sig men de brukar oftast säga till om det innan och då tar jag med mig eget protein samt egen frukost till följande dag om jag sover över.  Jag är också glutenintolerant samt äter raffinerat socker så vet med mig att det kan bli komplicerat för vissa.. 

Jag har inget emot att någon äter kött/fisk, mjölk eller ägg framför mig så länge inte köttet eller fisken så länge det inte ser ut som kroppsdelar.. Ska jag göra mig tydlig så vill jag inte att någon äter en hel/halv fågel framför mig eller en hel fisk … -.-

[Rebeska]2
2017-01-11 22:27
#41

#0 Vegan 2 verkar orimlig. Hade inte heller gått med på det.

Är inte heller Vegan (har dock provat i ca 4 mån) men jag har inga problem med att äta veganskt för sällskapet. Nu äter jag lågkolhydratkost och har ganska starka åsikter om mat så jag skulle inte äta vad som helst. Behöver inte vara strikt lågkolhydrat pga. lite svårt på vegankost men jag hade bett om att skippa bl.a. soja och mjöl/vete.

Om jag fick välja hade jag gärna ätit chili sin carne (samma som chili con carne fast utan kött). Testade det som Vegan och det var inte alls tokigt. Gärna med lite avokado eller hemmagjord guacamole. 🙂

Annons:
VästkustFia
2017-01-19 00:42
#42

Har följt tråden och kom på en grej som skulle vara intressant att pröva på en fest: Att bjuda icke-veganska vänner och släktingar på bara veganrätter utan att kommentera det och se om nån ens skulle märka att något var "konstigt" enligt deras vanliga måttstock. Jag är faktiskt inte så säker på det…

Är själv inte vegan men äter och lagar gärna sådan mat (väljer också ofta veganska alternativ på restauranger om de har) så jag vet hur många goda ingredienser och recept det finns som många missar av gammal vana, fördomar eller ointresse.

För att återgå till trådens ämne så har jag alltså inga problem med att fixa veganmat till gäster. Däremot skulle jag absolut inte gå så långt som att rensa kylskåpet från allt icke-veganskt om nu någon skulle ställa det som villkor.

Calcifer
2017-01-19 00:50
#43

Då är det inte bara jag som tyckte person 2 ställde orimliga krav i alla fall.

Liksom, jag kan förstå de som mår dåligt av åsynen eller lukten av kött - det respekterar jag. Säger någon det, ja men då löser vi det på något annat sätt. Jag har inga problem att sortera om i kyl/frys så att mina icke-veganska produkter ligger lite smått undangömda och långt ifrån deras produkter. Men nä, jag tänker inte slänga mat för deras skull. Nåja, okej, jag kan väl göra det då men då ska jag ha varenda krona jag lagt ut så jag kan ersätta allt när de åkt. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: