Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 914 ggr
anmaelg
2016-12-27 16:29

Familjen accepterar inte

Hej,

Jag var Vegetarian i flera år, men gick i somras helt över till Vegan ❤︎ kort därefter blev min man intresserad, lånade mina böcker, läste på internet och dylikt. Efter detta hade vi hade långa pratstunder och idag är både jag och min man veganer. 

Mitt problem är min familj. Min mor är väldigt förtjust i att laga mat; hon lägger ned tid och själ i det hon lagar och är väldigt känslig för/om att det hon gör är bra. 
Min mor har blivit "näringsexperten" som mitt i en konversation kan ta upp det här med att "är detta eller detta ni äter verkligen bra?" då hon läst en massa, säger hon, medan min far inte vill höra om att vi blivit veganer utan han står fast vid att han respekterar vårt beslut…

Julafton hade min mor gjort några veganska rätter till mig och min man och jag gav henne en stor kram och uppskattade det enormt. Men efter några glas vin började en annan sida komma fram där min mor storgråter över att "en paj ska innehålla äggstanning, och inte en massa konstiga produkter" och om att varken hon eller min far kan förstå hur min man har ändrat sig så plötsligt. Min mor var upprörd över att vi ändrat oss, att hon aldrig får laga en stek med en god sås till och hur vi tagit det ifrån henne.

De tror att jag övertalat min man och jag känner att de ser mig som ett dåligt inflytande som drar ned honom i dessa "fasoner".
Mina föräldrar är inte veganer och har vid flera tillfällen önskat att vi "går tillbaka till som det var innan". Jag är ingen som blir hetsig vid dessa diskussioner eller påhopp, men jag kan tala för min sak om varför jag blev Vegan och inget kan ändra min ställning i detta. Men jag kan inte få mina föräldrar att förstå, vi är annars väldigt nära och har pratat om det mesta under årens gång, men denna del känns som någon som hänger i luften varje gång vi ses. Hur får jag dem att förstå? Finns det någon mer som har erfarenhet eller varit i en liknande situation och som kan ge mig råd? Tack!

Annons:
veggie4every1
2016-12-28 14:41
#1

#0 Icke-veganer har en tendens till att bli näringsexperter när det är veganer i närheten😃

Jag måste väl säga dock att din mamma verkar något överkänslig när hon gråter över att pajen inte innehåller äggstanning. Men med lite alkohol i kroppen så kan ju det mesta bli en stor grej😉

Jag känner igen en del av detta dock. När jag blev Vegan så tyckte min mamma också att det var tråkigt på det sättet att hon inte kunde bjuda på det hon alltid bjudit på och att jag inte ens kunde äta en räkmacka…herregud hur extrem fick man bli!…

Men jag förklarade för henne att veganism inte handlade om min mammas känslor utan om djuren  och att det hon fick avstå ifrån egentligen inte hade så stor betydelse då vi kunde hitta andra alternativ att äta tillsammans. Jag vet att mamma blev helt paff över att vi dödar ca 70 miljarder landlevande djur varje år. Det tog väl några månader av suckande, men hon vande sig.

Nu var ju min mamma öppen för att resonera om det och idag är hon själv Vegan. Kanske en av Sveriges äldsta veganer med sina 91 år🙂

Som bonus blev hon botad från sin diabetes 2 som hon lidit av i 20 år och nu är det hon som rekommenderar vegankost till sina vänner, haha.

Jag berättade för mamma att veganism inte  handlade om mig själv eller henne och att ingenting skulle ändras mellan oss förutom att vi inte åt animalier när vi träffades, Jag berättade att jag nu förstod hur fel det är att utnyttja och döda andra pga av arten de tillhör.

Mamma sa att hon aldrig tänkt på det och att det bara varit så självklart att vi skulle äta animalier. Hon berättade också om mjölkpropagandan när hon var barn och hur mjölklobbyn bland annat gick till väga med "mjölkaktiviteter" för barnen.

Vad jag menar är att detta sitter ibland hårt i äldre människor, de har blivit indoktrinerade och animalisk mat är det de vet som det rätta. Det här med att de tar det personligt kan man kanske komma runt med att förklara att det inte har med deras person att göra, utan något helt annat. Hon har ju också bjudit till och lagat vegansk mat och det är väldigt positivt.

Nu kanske din mamma är yngre än mig haha, jag vet inte….

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

TicTac
2016-12-28 15:21
#2

Till saken hör ju att människor i alla tider visat kärlek med mat. Din mamma verkar vara ett typiskt exempel för detta. Om stek med god sås är det bästa hon vet är det också hennes bästa sätt att visa sin kärlek. Nu har ni tagit den möjligheten ifrån henne.

Hur du ska få din mamma att förstå att helvegetariskt är bättre och godare vet jag dock inte. Hon kommer ju alltid att utgå från sina egna referensramar.

Jag hoppas det löser sig för er.


You'll never walk alone

Upp till toppen
Annons: