Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Hälsa och Nutrition

Vad händer i kroppen, övergång till vegansk kost

2016-12-29 22:13 #0 av: michaeladufva@gmail.com

På södag är det en månad sen som jag övergick till en hel växtbaserad kost och det känns jätte bra och har inte alls varit så svårt som jag befarade att det skulle bli, vare sig praktiskt eller i attityd/bemötande från andra. Däremot så hittar jag väldigt lite information om vad som händer rent fysiskt Om det händer något. Jag har tex märkt att kroppsvätskor som urin och svett luktar annorlunda, jag har fått mycket finnar, magren har reagera på ökad mängd fiber osv.. vad jag har förstått på den ända andra vegan jag känner så är det vanligt, hon har däremot varit vegan i nätan 20 år och minns såklart inte så mycket detaljer. är det någon som kan berätta lite mer om vad som händer, hur länge det pågår osv...

Anmäl
2016-12-29 23:16 #1 av: Tjeja

Det beror ju alldeles på vad du äter för vegansk mat. Om du äter näringsrikt och balanserat eller om du äter enformigt och liksom bara "samma saker" hela tiden.

Sedan beror det också på vad du brukade äta innan och hur mycket av vad.

Därför är det svårt att svara rakt av vad som kommer hända i kroppen, när och hur lång tid det kommer att ta.

Det är inte som att byta till LCHF t e x där man övergår till vissa nutrienter, dvs fett och protein istället för kolhydrater.

För vegansk mat kan och innehåller när det är rätt balanserat, i stort sätt alla nutrienter man behöver. Då är det bara enstaka vitaminer och spårämnen som kan vara lurigare att få i sig.

Säg så här.. tänk att du tex lever vara på bröd med tomater och gurka på. 

Då kommer du troligtvis få svullen jäst mage, bli fet men undernärd på ungefär samma sätt som om du levde enbart på köttkorv liksom.

Äter du en balanserad och blandad kost av alla möjliga vegetabilier, så som kål, rötter, bladgrönsaker, baljväxter, nötter, frön, frukter och bär osv osv.. då kommer du få en troligtvis betydligt nyttigare och näringsrikare kost än om du äter väl "blandad" svensk husmanskost med kött i liksom!

Var du van att äta mycket grönsaker innan kanske du bara upplever positiva saker. Om du inte alls var van att äta grönsaker innan kanske du kommer bli grötig i magen ett tag tills din kropp och tarmsystem vant sig vid dina nya kostvanor.

Så.. vad åt du förut och vad äter du nu avgör hur din kropp påverkas nu när du blivit vegan! 

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-12-31 11:52 #2 av: michaeladufva@gmail.com

tack för svaret!

jag är väldigt noga med min kost och var det även innan så jag är inte orolig för att sakna några näringsämnen.... nu eftersom det är ganska nytt så har jag prövat mig fram med både tofu, soya, bönor, omplh och kål .... både lagat "vanlig" mat med utbytesprodukter men också köpt flera nya vegansk kokböcker och prövat helt nya recept. den stora förändringen är nog att kroppen får mer kostfiber än innan... jag älskar kål och har gjort det i många former, både juice och stekt m.m men min mage klarar inte riktigt av det tyvärr...(hoppas den ska vänja sig)

Jag var nog mycket nyfiken på om det fanns andra förändringar som skedde i kroppen just när de animaliska produkterna försvann.... tex som det går att redogöra för den kemiska processen när du som alkoholist slutar dricka alkohol, eller som förväntade effekter när man slutar röka... :)

Gott nytt år :)

Anmäl
2016-12-31 14:47 #3 av: Tänkpådet

https://youtu.be/yKp8-X1zZqo Här e en video om det, lite opersonligt men det kan ju va kul me lite vetenskap åxå 😜

Anmäl
2016-12-31 22:15 #4 av: Tjeja

#3 Jag infogar videon här direkt istället får vi se

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2017-01-01 10:06 #5 av: michaeladufva@gmail.com

tack så mycket ! :)

Anmäl
2017-01-01 10:11 #6 av: michaeladufva@gmail.com

wow, jätte bra, precis vad jag var nyfiken på... tänkte aldrig på att söka på youtube.... tusen tack! och gott nytt! :)

Anmäl