Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Hälsa och Nutrition

Vad händer i kroppen, övergång till vegansk kost

2016-12-29 22:13 #0 av: michaeladufva@gmail.com

På södag är det en månad sen som jag övergick till en hel växtbaserad kost och det känns jätte bra och har inte alls varit så svårt som jag befarade att det skulle bli, vare sig praktiskt eller i attityd/bemötande från andra. Däremot så hittar jag väldigt lite information om vad som händer rent fysiskt Om det händer något. Jag har tex märkt att kroppsvätskor som urin och svett luktar annorlunda, jag har fått mycket finnar, magren har reagera på ökad mängd fiber osv.. vad jag har förstått på den ända andra vegan jag känner så är det vanligt, hon har däremot varit vegan i nätan 20 år och minns såklart inte så mycket detaljer. är det någon som kan berätta lite mer om vad som händer, hur länge det pågår osv...

Anmäl
2016-12-29 23:16 #1 av: Tjeja

Det beror ju alldeles på vad du äter för vegansk mat. Om du äter näringsrikt och balanserat eller om du äter enformigt och liksom bara "samma saker" hela tiden.

Sedan beror det också på vad du brukade äta innan och hur mycket av vad.

Därför är det svårt att svara rakt av vad som kommer hända i kroppen, när och hur lång tid det kommer att ta.

Det är inte som att byta till LCHF t e x där man övergår till vissa nutrienter, dvs fett och protein istället för kolhydrater.

För vegansk mat kan och innehåller när det är rätt balanserat, i stort sätt alla nutrienter man behöver. Då är det bara enstaka vitaminer och spårämnen som kan vara lurigare att få i sig.

Säg så här.. tänk att du tex lever vara på bröd med tomater och gurka på. 

Då kommer du troligtvis få svullen jäst mage, bli fet men undernärd på ungefär samma sätt som om du levde enbart på köttkorv liksom.

Äter du en balanserad och blandad kost av alla möjliga vegetabilier, så som kål, rötter, bladgrönsaker, baljväxter, nötter, frön, frukter och bär osv osv.. då kommer du få en troligtvis betydligt nyttigare och näringsrikare kost än om du äter väl "blandad" svensk husmanskost med kött i liksom!

Var du van att äta mycket grönsaker innan kanske du bara upplever positiva saker. Om du inte alls var van att äta grönsaker innan kanske du kommer bli grötig i magen ett tag tills din kropp och tarmsystem vant sig vid dina nya kostvanor.

Så.. vad åt du förut och vad äter du nu avgör hur din kropp påverkas nu när du blivit vegan! 

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-12-31 11:52 #2 av: michaeladufva@gmail.com

tack för svaret!

 jag är väldigt noga med min kost och var det även innan så jag är inte orolig för att sakna några näringsämnen.... nu eftersom det är ganska nytt så har jag prövat mig fram med både tofu, soya, bönor, omplh och kål .... både lagat "vanlig" mat med utbytesprodukter men också köpt flera nya vegansk kokböcker och prövat helt nya recept. den stora förändringen är nog att kroppen får mer kostfiber än innan... jag älskar kål och har gjort det i många former, både juice och stekt m.m men min mage klarar inte riktigt av det tyvärr...(hoppas den ska vänja sig)

  Jag var nog mycket nyfiken på om det fanns andra förändringar som skedde i kroppen just när de animaliska produkterna försvann.... tex som det går att redogöra för den kemiska processen när du som alkoholist slutar dricka alkohol, eller som förväntade effekter när man slutar röka... :)

Gott nytt år :)

Anmäl
2016-12-31 14:47 #3 av: Tänkpådet

https://youtu.be/yKp8-X1zZqo Här e en video om det, lite opersonligt men det kan ju va kul me lite vetenskap åxå 😜

Anmäl
2016-12-31 22:15 #4 av: Tjeja

#3 Jag infogar videon här direkt istället får vi se

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2017-01-01 10:06 #5 av: michaeladufva@gmail.com

tack så mycket ! :)

Anmäl
2017-01-01 10:11 #6 av: michaeladufva@gmail.com

wow, jätte bra, precis vad jag var nyfiken på... tänkte aldrig på att söka på youtube.... tusen tack! och gott nytt! :)

Anmäl
2017-07-09 18:55 #7 av: Monica__

Hej,
Är på min 7:e dag. Undrar vad jag gör fel eftersom jag har yrsel. Speciellt när jag rör på mig som t ex promenerar. Vill ju kunna fortsätta med mina promenader.
Tacksam för alla råd.

Anmäl
2017-07-09 19:30 #8 av: vendelay

#7 Äter du tillräckligt med kalorier?

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-07-09 20:01 #9 av: Smultronfia

Tänkte precis fråga samma sak. Låter nämligen som att du äter för lite. Hur ser en dag ut för dig? Vad brukar du äta?

Anmäl
2017-07-10 13:26 #10 av: Tänkpådet

Vissa får akne av b12 tillskottet av cyankolobamin, byt till nånting annat isåfall. Hoppas att det fortsatt går bra! 😀

Anmäl
2017-07-10 18:22 #11 av: Monica__

Tack för era svar!
Äter 3 ggr per dag som innan. Hade väldigt svårt att koncentrera mig på jobbet idag och kände mig irriterad, vilket nästan aldrig händer.
Äter nog kanske för lite. Idag hade jag med mig små chokladbarer som jag bakade i helgen som jag åt som mellanmål men de hjälpte bara en stund. Mina måltider består oftast av kål av olika slag, paprika, böner och linser. Provade tofu i helgen som currygryta. Blir nog ingen mer tofu. Frukost varje dag är lite hallon & blåbär, sojayoghurt 2% 100 g och ovanpå lite Chiafrön, riven kokos och frön. Vad kan jag äta som jag blir mer mätt av och står mig på?
Hur vet jag om jag äter tillräckligt? Borde jag köpa proteinpulver? Kanske ska tilläggas att jag inte äter Vete eller gluten så jag äter i princip nästan aldrig bröd. Tacksam för alla förslag.

Anmäl
2017-07-10 21:53 #12 av: Namiko

#11 Låter som att du äter dels väldigt lite kalorier men även nästan inga kolhydrater. Eftersom du redan äter baljväxter dagligen så är det troligen inte mer protein du behöver. Kroppen är gjord för att använda kolhydrater som främsta energikälla. 

Man måste äta mer som vegan än som blandkostare eftersom maten har ett lägre energiinnehåll. Grönsaker innehåller knappt någon energi alls, det äter man för att få i sig vitaminer, mineraler och fibrer så din huvudsakliga energi kommer just nu från baljväxter och frön. Ett sätt att få i dig tillräckligt med energi är att lägga till något kolhydratrikt som tex hirs, quinoa, (söt)potatis eller ris. Du kan mäta ditt energiintag under några dagar på tex cronometer för att se hur mycket du får i dig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anmäl
2017-07-11 07:49 #13 av: Smultronfia

Ja mer kolhydrater. Själv äter jag havregrynsgröt till frukost. Sen håller jag med #12s förslag.

Sen kan du också behöva få in två bra mellanmål. Äter du nötter? Äppelbitar med nåt nöt/frösmör att dippa i är väldans gott som mellanmål.
Bananer mättar rätt bra också men du behöver nåt mer än bara frukt för att hjärnan och kroppen ska fungera bra.

Anmäl
2017-07-11 07:52 #14 av: Tänkpådet

#11 potatis, ris,pasta!

Anmäl
2017-07-11 12:16 #15 av: veggie4every1

#11 Är du allergisk eller känslig emot gluten? Det är annars en väldigt bra proteinkälla.

Råg/havregröt är en bra och mättande frukost med exempelvis en massa pumpafrön Glad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2017-07-11 19:29 #16 av: Monica__

Tusen tack snälla ni för era förslag och ska även läsa länkarna. Ska prova era förslag. Dock kommer inte min mage överens med livsmedel med mycket stärkelse, gluten eller glutenfritt vete.
Har tänkt länge på att gå över till vegansk kost efter att flera år ha ätit fisk eller kött ihop med grönsaker men när jag såg dokumentärerna Forks Over Knives och What the health på Netflix så kände jag att jag har inget att förlora på att ta steget efter flera års värk och inflammation i lederna.

Anmäl
2017-07-11 22:39 #17 av: veggie4every1

Precis, en anti inflammatorisk kost har du säkert allt att tjäna på.

Skickar med en länk som kan intressera dig Glad

https://nutritionfacts.org/topics/inflammation/

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2017-07-20 20:49 #18 av: Lakritsstjärna

Vd jah har förstått så påverkar det du äter din bakterie flora i magen. Om du tidigare åt mycket anemalisk föda så kan det kanske vara bakterie floran som inte ställt om sig ännu, själv åt jag lako-ovo vegetariskt och märkte ingen större skillnad men det gjorde min man. Det tog lite tid innan han kom på vd som var bra mängd kalorimässigt för honom. En anemalisk föda är ofta mer energität och ser mindre ut på tallriken. En bra länk jag hitta som du lätt kan kolla energin det du äter är men även hur mycket protein och kolhydrater, se nedan. Man blir trött om man inte får i sig kolhydrater som någon skrev tidigare för i så fall är det samma biverkningar som LCHF dieten där man vill uppnå ketos
Äter inte heller vitt bröd så ofta då det inte är så bra det heller för kroppen vad jag har läst.

http://kostbevakningen.se/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.