Annons:
Etiketthälsa
Läst 20370 ggr
michaeladufva@gmail.com
2016-12-29 22:13

Vad händer i kroppen, övergång till vegansk kost

På södag är det en månad sen som jag övergick till en hel växtbaserad kost och det känns jätte bra och har inte alls varit så svårt som jag befarade att det skulle bli, vare sig praktiskt eller i attityd/bemötande från andra. Däremot så hittar jag väldigt lite information om vad som händer rent fysiskt Om det händer något. Jag har tex märkt att kroppsvätskor som urin och svett luktar annorlunda, jag har fått mycket finnar, magren har reagera på ökad mängd fiber osv.. vad jag har förstått på den ända andra Vegan jag känner så är det vanligt, hon har däremot varit Vegan i nätan 20 år och minns såklart inte så mycket detaljer. är det någon som kan berätta lite mer om vad som händer, hur länge det pågår osv…

Annons:
Tjeja
2016-12-29 23:16
#1

Det beror ju alldeles på vad du äter för vegansk mat. Om du äter näringsrikt och balanserat eller om du äter enformigt och liksom bara "samma saker" hela tiden.

Sedan beror det också på vad du brukade äta innan och hur mycket av vad.

Därför är det svårt att svara rakt av vad som kommer hända i kroppen, när och hur lång tid det kommer att ta.

Det är inte som att byta till LCHF t e x där man övergår till vissa nutrienter, dvs fett och protein istället för kolhydrater.

För vegansk mat kan och innehåller när det är rätt balanserat, i stort sätt alla nutrienter man behöver. Då är det bara enstaka vitaminer och spårämnen som kan vara lurigare att få i sig.

Säg så här.. tänk att du tex lever vara på bröd med tomater och gurka på. 

Då kommer du troligtvis få svullen jäst mage, bli fet men undernärd på ungefär samma sätt som om du levde enbart på köttkorv liksom.

Äter du en balanserad och blandad kost av alla möjliga vegetabilier, så som kål, rötter, bladgrönsaker, baljväxter, nötter, frön, frukter och bär osv osv.. då kommer du få en troligtvis betydligt nyttigare och näringsrikare kost än om du äter väl "blandad" svensk husmanskost med kött i liksom!

Var du van att äta mycket grönsaker innan kanske du bara upplever positiva saker. Om du inte alls var van att äta grönsaker innan kanske du kommer bli grötig i magen ett tag tills din kropp och tarmsystem vant sig vid dina nya kostvanor.

Så.. vad åt du förut och vad äter du nu avgör hur din kropp påverkas nu när du blivit Vegan!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

michaeladufva@gmail.com
2016-12-31 11:52
#2

tack för svaret!

 jag är väldigt noga med min kost och var det även innan så jag är inte orolig för att sakna några näringsämnen…. nu eftersom det är ganska nytt så har jag prövat mig fram med både tofu, soya, bönor, omplh och kål …. både lagat "vanlig" mat med utbytesprodukter men också köpt flera nya vegansk kokböcker och prövat helt nya recept. den stora förändringen är nog att kroppen får mer kostfiber än innan… jag älskar kål och har gjort det i många former, både juice och stekt m.m men min mage klarar inte riktigt av det tyvärr…(hoppas den ska vänja sig)

  Jag var nog mycket nyfiken på om det fanns andra förändringar som skedde i kroppen just när de animaliska produkterna försvann…. tex som det går att redogöra för den kemiska processen när du som alkoholist slutar dricka alkohol, eller som förväntade effekter när man slutar röka… :)

Gott nytt år :)

[Tänkpådet]
2016-12-31 14:47
#3

https://youtu.be/yKp8-X1zZqo Här e en video om det, lite opersonligt men det kan ju va kul me lite vetenskap åxå 😜

Tjeja
2016-12-31 22:15
#4

#3 Jag infogar videon här direkt istället får vi se

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

michaeladufva@gmail.com
2017-01-01 10:06
#5

tack så mycket ! :)

michaeladufva@gmail.com
2017-01-01 10:11
#6

wow, jätte bra, precis vad jag var nyfiken på… tänkte aldrig på att söka på youtube…. tusen tack! och gott nytt! :)

Annons:
Monica__
2017-07-09 18:55
#7

Hej, Är på min 7:e dag. Undrar vad jag gör fel eftersom jag har yrsel. Speciellt när jag rör på mig som t ex promenerar. Vill ju kunna fortsätta med mina promenader. Tacksam för alla råd.

vendelay
2017-07-09 19:30
#8

#7 Äter du tillräckligt med kalorier?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2017-07-09 20:01
#9

Tänkte precis fråga samma sak. Låter nämligen som att du äter för lite. Hur ser en dag ut för dig? Vad brukar du äta?

[Tänkpådet]
2017-07-10 13:26
#10

Vissa får akne av b12 tillskottet av cyankolobamin, byt till nånting annat isåfall. Hoppas att det fortsatt går bra! 😀

Monica__
2017-07-10 18:22
#11

Tack för era svar! Äter 3 ggr per dag som innan. Hade väldigt svårt att koncentrera mig på jobbet idag och kände mig irriterad, vilket nästan aldrig händer. Äter nog kanske för lite. Idag hade jag med mig små chokladbarer som jag bakade i helgen som jag åt som mellanmål men de hjälpte bara en stund. Mina måltider består oftast av kål av olika slag, paprika, böner och linser. Provade tofu i helgen som currygryta. Blir nog ingen mer tofu. Frukost varje dag är lite hallon & blåbär, sojayoghurt 2% 100 g och ovanpå lite Chiafrön, riven kokos och frön. Vad kan jag äta som jag blir mer mätt av och står mig på? Hur vet jag om jag äter tillräckligt? Borde jag köpa proteinpulver? Kanske ska tilläggas att jag inte äter Vete eller gluten så jag äter i princip nästan aldrig bröd. Tacksam för alla förslag.

Namiko
2017-07-10 21:53
#12

#11 Låter som att du äter dels väldigt lite kalorier men även nästan inga kolhydrater. Eftersom du redan äter baljväxter dagligen så är det troligen inte mer protein du behöver. Kroppen är gjord för att använda kolhydrater som främsta energikälla. 

Man måste äta mer som Vegan än som blandkostare eftersom maten har ett lägre energiinnehåll. Grönsaker innehåller knappt någon energi alls, det äter man för att få i sig vitaminer, mineraler och fibrer så din huvudsakliga energi kommer just nu från baljväxter och frön. Ett sätt att få i dig tillräckligt med energi är att lägga till något kolhydratrikt som tex hirs, quinoa, (söt)potatis eller ris. Du kan mäta ditt energiintag under några dagar på tex cronometer för att se hur mycket du får i dig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Smultronfia
2017-07-11 07:49
#13

Ja mer kolhydrater. Själv äter jag havregrynsgröt till frukost. Sen håller jag med #12s förslag. Sen kan du också behöva få in två bra mellanmål. Äter du nötter? Äppelbitar med nåt nöt/frösmör att dippa i är väldans gott som mellanmål. Bananer mättar rätt bra också men du behöver nåt mer än bara frukt för att hjärnan och kroppen ska fungera bra.

Annons:
[Tänkpådet]
2017-07-11 07:52
#14

#11 potatis, ris,pasta!

veggie4every1
2017-07-11 12:16
#15

#11 Är du allergisk eller känslig emot gluten? Det är annars en väldigt bra proteinkälla.

Råg/havregröt är en bra och mättande frukost med exempelvis en massa pumpafrön 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Monica__
2017-07-11 19:29
#16

Tusen tack snälla ni för era förslag och ska även läsa länkarna. Ska prova era förslag. Dock kommer inte min mage överens med livsmedel med mycket stärkelse, gluten eller glutenfritt vete. Har tänkt länge på att gå över till vegansk kost efter att flera år ha ätit fisk eller kött ihop med grönsaker men när jag såg dokumentärerna Forks Over Knives och What the health på Netflix så kände jag att jag har inget att förlora på att ta steget efter flera års värk och inflammation i lederna.

veggie4every1
2017-07-11 22:39
#17

Precis, en anti inflammatorisk kost har du säkert allt att tjäna på.

Skickar med en länk som kan intressera dig 🙂

https://nutritionfacts.org/topics/inflammation/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lakritsstjärna
2017-07-20 20:49
#18

Vd jah har förstått så påverkar det du äter din bakterie flora i magen. Om du tidigare åt mycket anemalisk föda så kan det kanske vara bakterie floran som inte ställt om sig ännu, själv åt jag lako-ovo vegetariskt och märkte ingen större skillnad men det gjorde min man. Det tog lite tid innan han kom på vd som var bra mängd kalorimässigt för honom. En anemalisk föda är ofta mer energität och ser mindre ut på tallriken. En bra länk jag hitta som du lätt kan kolla energin det du äter är men även hur mycket protein och kolhydrater, se nedan. Man blir trött om man inte får i sig kolhydrater som någon skrev tidigare för i så fall är det samma biverkningar som LCHF dieten där man vill uppnå ketos Äter inte heller vitt bröd så ofta då det inte är så bra det heller för kroppen vad jag har läst. http://kostbevakningen.se/

Lakritsstjärna
2017-07-20 21:14
#19

Kan närma de positiva som jag märk med min kropp efter 6 månader av helt växtbaserad kost. - kronisk nästäppa försvann - sömnproblem försvann -celuliter blev mindre -känner mer ork och har mer energi vilket innebär att jag känne enig efftivare på jobbet. -mindre sjuk har haft ovanligt få förkylningar under våren. Jag som nästan jämt gått och varit små förkyld. -bättr hår och hy Kan inte svära på att allt detta beror på kosten men det är i princip den ända förändringen jag gjort. Därför min man beslutat sig för att också byta kost då kan märker skillnaden för mig. Han som nästan hånade mig för 6 månader sen. Var på hälsokontroll för 2 månader sen och det var även min man innan han la om kosten. Alla mina värden var bättre än för honom tex så låg mitt totala kolesterol på 3,6mmol/l medans hans låg på 4,9. Det ska ligga under 5 mmol/l så hans var ok men på gränsen.

Upp till toppen
Annons: