Annons:
Etikettmatprodukter
Läst 1767 ggr
Tant Grön
12/30/16, 12:42 AM

Äter ni korv?

Råd & Rön har undersökt olika vegetariska korvar. Många innehåller mineraloljor. 😮 http://www.radron.se/vegetariskkorv

Annons:
Schhh
12/30/16, 5:35 AM
#1

Äter väldigt sällan korv. Men det ska ske till nyår, när det tydligen ska grillas. Blev inte direkt mer sugen nu. :(

"Orsaken till att korvarna innehåller mineralolja misstänks ha att göra med hur de tillverkas. Enligt Life Food som ligger bakom varumärket Taifun kan oljorna vandra över till korven i ett produktionssteg där korven kokas i ett cellulosarör bestruket med paraffin. Men mineraloljor kan hamna i livsmedel också via andra tillverkningsmaskiner, och genom pappersförpackningar som innehåller oljerester."

veggie4every1
12/30/16, 2:59 PM
#2

Tur då att den korven som är värst är en lakto/ovo korv🙂

Äter anammas korv ett par gånger i månaden kanske, men jag bekymrar mig inte över det här.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
12/30/16, 6:35 PM
#3

Vad är mineraloljor och varför är det farligt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
12/31/16, 3:29 PM
#4

Köper inte färdig korv, nej. Min mamma gör korv, med varierande resultat, som jag äter dock.

Undrar också vad mineraloljor är och varför det är farligt… 🤔


You'll never walk alone

landsbygdsbo
12/31/16, 6:05 PM
#5

#3

Mineraloljor framställs av råolja som också används för att framställa bensin, eldningsolja, asfalt och fotogen.

Jag ska inte säga vad jag tycker om det, bara att riktig hemlagad *vegansk korv med bara naturliga produkter är betydligt bättre än smörjolja  på tallriken.

Och sedan är det upp till var och en vad han vill ha i korven….

*redigerad för att förtydliga att vi endast förespråkar vegansk kost på den här sajten.

TicTac
1/1/17, 5:00 PM
#6

#3 Tack! 👍

Men jag tycker det är många helfabrikat, och halvfabrikat för den delen, som innehåller mycket tvivelaktigt. 🤢


You'll never walk alone

Annons:
veggie4every1
1/2/17, 12:49 PM
#7

När det gäller paraffin eller mineralolja, så är ju det en ganska vanlig tillåten ingrediens i billiga krämer, salvor (vaselin exempelvis) och läppcerat. Vissa tar även paraffinolja i laxerande syfte (finns att köpa på apoteket), även om det säkert på senare tid minskat till fördel för andra laxerande medel.

Mineraloljor finns i vissa förpackningsmaterial och kan komma in i livsmedlen på så sätt. Eu tittar väl på att reglera och förbjuda en del av detta, jag vet inte vad som blivit av det.

Men jag hoppas att man gör tester och publicerar de icke-veganska livsmedel som innehåller mineraloljor också, så att människor som läser råd & rön inte felaktigt uppfattar att det endast är vegetariska livsmedel som kan innehålla detta.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annielle
1/3/17, 3:15 PM
#8

Brukar inte äta korv, gjorde det en hel del för flera år sedan dock.

Men just idag äter jag för första gången någonsin Anammas korv som jag trodde skulle vara god åtminstone, men nä, trist var den! 😕

Nä, paraffinolja vill jag vare sig ha i mat eller hudvård!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: