Annons:
Etikettvegankost
Läst 2986 ggr
benjerry
12/30/16, 12:58 AM

mjölk = genast sämre hy?

hej! så, jag har alltså ätit 100% veganskt i snart ett halvår. innan dess var jag aldrig direkt känslig mot mjölk - åtminstone inte så jag visste att de få finnar jag fick berodde på det ifall det nu var fallet (= alltid haft helt okej hy, inte mycket finnar/fet hy). har ännu inte förklarat för någon annan än närmsta familjen som jag bor i samma hus som att jag endast äter veganskt = senaste dryga veckan med diverse julmiddagar har jag endast lyckats undvika allt kött och ägg osv, men mjölkprodukter inehöll ändå en medel stor del av maten jag åt (tyck vad ni vill om detta, jag har av många olika orsaker ännu inte modet att förklara för en stor, icke-nytänkande släkt att jag vill ha vegansk på tallriken). under de senaste dagarna har jag nu (till följd av detta?) enormt flottig hy (för att vara jag) och mer små finnar än jag någonsin haft i t-området. det första som slår mig när jag upptäcker detta är att jag flera gånger tidigare läst om hur mycket bättre hy folk fått då de blivit veganer - och även, kanske främst, de som slutat med mejeriprodukter. de har fått mindre finnar osv. därför undrar jag om de här 1-2 veckorna med utspridda, små (men i kontrast till att inte ha ätit det alls; enorma) mejeriproduktintagen kan ha en sån direkt effekt på hyn? mest av nyfikenhet, och för att höra vad alla tror! (men också lite för att jag hoppas att denna "hemska" hy försvinner nu då jag äter veganskt igen, lika fort som den dök upp med några motvilliga middagar…)

Annons:
nanismatte
12/30/16, 1:31 AM
#1

Själv blir min hud inte sämre av mjölk men den blir direkt sämre av ägg. Så är nog olika för alla och vilka överskott kroppen får av viss mat!

Schhh
12/30/16, 4:47 AM
#2

Tänker att det är svårt att avgöra om det är just mjölken som är orsaken. Kan säkert vara något annat du ätit/att du ätit ovanligt mycket eller extra fet mat? Kan också handla om stress eller så är det ett sammanträffande. Har inte läst något om mjölkens påverkan på hyn själv, så någon mer kunnig får gärna svara. :)

veggie4every1
12/30/16, 2:37 PM
#3

#0 Acne har ju ofta hormonella orsaker och komjölk innehåller hormoner och tillväxtfaktorer avsedda att få en kalv könsmogen på ett år, så jag skulle tro att det är fullt möjligt att komjölk kan påverka vår hud negativt.

Det finns en hel del att läsa på internet men det här är en artikel om det.

Nu vill jag inte säga att vegansk kost är ett botemedel för akne på något sätt. Det finns nog en del veganer med acneproblem också tyvärr.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
12/30/16, 6:33 PM
#4

Jag har inget vettigt att säga om din fråga egentligen men jag vill bara säga att du inte är ensam om att inte våga / kunna berätta för sin familj och släkt om att en blivit / vill bli Vegan. Jag förstår dig, och jag tror att de flesta här också gör det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
12/30/16, 8:29 PM
#5

Det är rätt vanligt att få sämre hy av mjölkprodukter och att man märker en förbättring genom att dra ner på/sluta med mjölkprodukter, så det kan absolut bero på det att du har fått sämre hy, det har med hormonerna i mjölken att göra. Jag reagerar likadant på mjölkprodukter som du.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

benjerry
12/30/16, 9:04 PM
#6

#3 och #5 ja sådant jag hört och därför det inte lät omöjligt! men om jag frågar vad ni tror personligen om att det skulle ske så fort, är det möjligt tror ni? #4 nej tyvärr är det nog inte alls ovanligt att folk känner så.. tack för att du säger det dock!!

Annons:
Smultronfia
12/30/16, 9:36 PM
#7

Jag tror absolut att mjölk påverkar. Har själv sett sambandet på folk som har problem med acne och slutar med mjölkprodukter och sen får tillbaka problemen direkt när de börjar igen. I senaste numret av tidningen Vego skriver läkaren för "läkare för framtiden" om just mjölk och där nämns det också i förbigående. Läs artikeln den är väldigt intressant. Finns video till en av hans föreläsningar där han pratar mycket om mjölk också https://youtu.be/8KYuskg-CuI

Annielle
12/31/16, 10:35 AM
#8

Att det kan ske på en vecka, absolut, behöver inte dröja så lång tid som en vecka innan jag får finnar av mjölkprodukter i alla fall.

Men om det enbart är detta som har gjort det för dig kan jag ju inte svara på, det kan ju vara i kombination med mer godis och allmänt mindre nyttig mat än vanligt också?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

TicTac
12/31/16, 3:33 PM
#9

Jag känner inte till någon forskning på området, men vet att en av mina kusiner fick bättre hy av att ta bort mejerier. Jag jobbar på att hon ska ta bort alla andra animalier också men det verkar som att hennes utseende är prioritet nummer ett… 😕


You'll never walk alone

veggie4every1
1/1/17, 3:35 PM
#10

🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: