Annons:
Etikettvegankost
Läst 1134 ggr
Mono
1/5/17, 5:22 AM

Havremjölksrens

Hej! Jag gör egen havremjölk. Men, när jag silar de mixade havregrynen blir det ju som en klump havregegga över som jag brukar slänga, vilket känns rätt onödigt. Vad gör ni andra med havreklegget? Någon gång har jag bakat med det men jag bakar ju inte flera gånger i veckan…

Annons:
[rumelle]
1/5/17, 7:03 AM
#1

Kanske sprida ut det på en bakplåt och torka det i ugnen på låg temperatur? Så kan du spara det lättare och använda det vid bakning en annan dag.

Tjeja
1/5/17, 7:41 AM
#2

Surdeg? Plasta in och lägg i kylen eller frysen tills nästa bakning.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

thmz
1/5/17, 9:14 AM
#3

Gör du egna burgare eller biffar är det bra att blanda ned "havreklegget" i dem.

TicTac
1/5/17, 11:00 AM
#4

Många bra tips här. Av någon anledning, när havremjölk tillverkas här hemma, ligger det på mig att ta resterna i min havregrynsgröt på morgonen… 😐


You'll never walk alone

Annielle
1/10/17, 8:33 PM
#5

Testa att blanda det i chokladbollar och som redning till sås skulle vara något också.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

E-l-vira
1/11/17, 12:09 AM
#6

Jag har haft det i hemmagjord granola, "vanligt" bröd, stekpannebröd (både tjockare med pålägg och tunnare att äta med), bön-/grönsaksbiffar :)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Annons:
Hanna Youvan
1/14/17, 4:15 AM
#7

Behöver du sila? Det kan ju vara en tjockare kvalitet på drycken. Då blir det mer fibrer som är nyttigt .

Trollsländan landar på min vänstra axel,
Dess prasslande vingar hörs.
Nu sitter den helt still
Så flyger den iväg igen.

Hanna Youvan
1/14/17, 4:18 AM
#8

Eller rör i solrosfrö, linfrö (, flingsalt) lingon och torka i torkugn!

Trollsländan landar på min vänstra axel,
Dess prasslande vingar hörs.
Nu sitter den helt still
Så flyger den iväg igen.

Mono
1/16/17, 4:35 AM
#9

Tack för alla tips! Det blev några att beta av. #7, bra tänkt, värt att prova!

Annielle
1/16/17, 4:22 PM
#10

Dela gärna med dig av receptet på Havremjölken du gör! 🙂

Testade att göra havremjölk en gång men det blev bara blaskigt och smaklöst 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Mono
1/21/17, 5:28 PM
#11

#10, Jag tror nog min blir rätt så blaskig också, dricker den aldrig "ren" utan har den i min frukostsmoothie och om jag gör t ex pannkakor. Men, 3 dl havregryn och 5 dl vatten körs i mixer/matberedare ihop med någon matsked olja och lite salt. Mixa några minuter. Häll sedan över i finmaskigt metalldurkslag och slå på en halvliter vatten till. Låt rinna igenom. Tillsätt eventuellt lite vaniljpulver. Klart!

vendelay
1/21/17, 7:14 PM
#12

Jag har aldrig testat själv, men såg något recept någonstans på någon slags växtmjölk där de tillsatte agavesirap. Det kanske kan funka? Sött och kanske blir någon minimal skillnad i konsistensen?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
1/21/17, 9:22 PM
#13

Vill man ha lite sötma så rekommenderar jag att ha i två dadlar. Nyttigt och gott.

Annons:
Mono
1/22/17, 4:11 AM
#14

#12 och 13 Absolut, bara att prova sig fram till vilken sötning man vill ha. Jag har kört med vaniljsocker någon gång och agavesirap som absolut funkar men personligen är jag hellre utan. Visst är jag sockerjunkie men till frukosten räcker sötman från all frukt gott för mig.

Upp till toppen
Annons: