Annons:
Etikettveganprat
Läst 1839 ggr
TicTac
2017-01-12 14:07

(V) Jag är Vegan!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När och hur tar ni upp att ni är veganer med nya människor?

Jag var nog lite som på bilden när jag var yngre. 😃 Nu brukar jag inte ta upp det förrän det vankas mat, eller någon frågar, ofta i samband med min mat.

_Bildkälla: http://lajkat.aftonbladet.se/_


You'll never walk alone

Annons:
Snuffles
2017-01-12 17:09
#1

Jag är som du, tar aldrig upp det om det inte är för att jag ska bli bjuden på mat av någon eller om någon frågar vad jag äter. Orkar inte med att folk blir kränkta så fort man nämner det så jag undviker det helst.

[rumelle]
2017-01-12 17:52
#2

Nej, jag brukar inte heller ta upp det om inte jag måste. Orka liksom.

vendelay
2017-01-12 19:08
#3

Alltså HAHAHAHAH, vilken rolig bild 😂

Jag skäms för att erkänna detta men sanningen är att jag helst undviker att säga det alls. Jag önskar att jag vågade skaffa mig en vegantatuering eller använda kläder med tydliga vegantryck osv men folk blir så arga att jag faktiskt inte vågar. Så långt det är möjligt (utan att behöva göra något oveganskt) undviker jag att berätta det.

Till mina närmaste sa jag nog bara "jag har sett denna dokumentären och bestämt mig för att vara Vegan nu" och de sa nog bara "okej", för de visste redan att jag tjatade om djur och sånt jämt. Men till släkten exempelvis vågade jag aldrig säga det, det var min mamma som berättade… Haha.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
2017-01-12 20:47
#4

Går ju att säga att man äter helt vegetariskt bara och nämna att det innebär att inget kommer i från djurriket helt enkelt, om det bara gäller matsituationer alltså, blir ju mindre provocerande om man vill undvika det.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

veggie4every1
2017-01-12 22:55
#5

Nu vet de flesta i min omgivning redan om att jag är Vegan. Men annars så berättar jag det gärna🙂

Jag är så stolt över mitt ställningstagande och att bli Vegan är det bästa jag har gjort, så jag berättar gärna om det och hoppas förstås att så ett frö. Jag har aldrig känt att jag inte vågat säga det av rädsla för negativa reaktioner.

Men jag berättar det inte för alla främlingar jag träffar förstås, men jag har gärna en vegankeps på huvudet😇

Det gör mig lite ledsen hur en del av er behöver känna. Ni bör vara så stolta över er själva och inte känna att ni behöver dölja det bästa val ni har gjort. Jag kan dock förstå er, det är inte alltid lätt, men jag tycker att det är ledsamt och fel 🤗

Det bör vara tvärtom.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2017-01-12 23:09
#6

#5 Håller med dig till 100 %. Det gör mig så irriterad och förvirrad - ska JAG skämmas när jag vill rädda liv? Ska inte DE skämmas som mördar och torterar utan att ens bry sig om att ta reda på hur slakten går till? Om folk kunde sluta vara så himla elaka bara.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
TicTac
2017-01-13 07:38
#7

#5 & #6   Helt rätt!👍

Själv har jag flera t-shirts som det står Vegan på. "I'm a Vegan Badass" 😃


You'll never walk alone

sp0ngeb0b
2017-01-15 21:04
#8

Jag brukar också bara berätta det om jag ska bli bjuden på mat eller om det kommer på tal på annat sätt. Det är alltid när man tar upp det som folk ska ställa tusen mer eller mindre konstiga, jobbiga eller dumma frågor samt argumentera för eller emot veganism. Och det känns som att köttätare försöker rättfärdiga sina kostval - typ som att de får dåligt samvete. De brukar säga saker som "jag äter minsann bara ekologiskt kött", "jag försöker dra ner på köttätandet", "jag hade kunnat tänka mig att bli Vegetarian men jag har inte disciplin/ork/råd/tycker kött är för gott".

Halvdansken
2017-01-16 21:47
#9

Ni som är veganer, klarar ni att gå på en fest/middag hos icke-veganer? Grillafton på sommaren exempelvis? Om vi nu enbart ser till maten, och inte tjatiga frågor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vendelay
2017-01-16 21:56
#10

#9 Ja, alltså, de flesta jag känner äter kött. Så ja.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2017-01-16 22:36
#11

#9 Ja, visst klarar jag det. Man exponeras för och påminns i stort sett dagligen om djurförtrycket så jag ser det inte som värre än att äta i restauranger som serverar animalier eller handla i vanliga livsmedelsbutiker som är fulla av animalier.

Men är det grillafton så tar jag med eget galler….

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sp0ngeb0b
2017-01-21 21:49
#12

#9 Ja, jag gör också det, för jag känner bara en annan Vegan och 3 lakto-ovo-vegetarianer (vad jag vet). Resterande av släkt, vänner och bekanta äter kött. Men har faktiskt inte varit på någon grillfest sedan jag slutade äta kött, men skulle vilja ha med eget galler alternativt en engångsgrill till min mat vid sådana tillfällen i framtiden. Så länge ingen grillar min mat på ett nerköttat galler eller gör andra konstiga saker med den ser jag inga problem 🙂

vendelay
2017-01-21 22:44
#13

#12 Andra konstiga grejer? 😂 (Förlåt, det är bara jag som har trött-humor)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
sp0ngeb0b
2017-01-22 10:11
#14

#13 Hahaha, ja det lät kanske lite konstigt 😂Men man vet aldrig vad folk med okunskap kan göra… vissa förstår ju tyvärr inte vad vegansk mat är 😐

TicTac
2017-01-22 17:17
#15

#9 Absolut. Däremot äter jag inget av det animaliska som eventuellt finns.


You'll never walk alone

Halvdansken
2017-01-22 18:51
#16

Men om ni inte äter kött, så måste det ju faktiskt lukta apa av all grillosen från korvar och kotletter och vad det nu är.  Det hade jag nog haft svårt med.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

sp0ngeb0b
2017-01-22 19:11
#17

#16 Tror inte det är så farligt med grill faktiskt. Nu var det längesen jag grillade men så som jag minns det luktar det mest "grill" och inte kött. Det är hundra gånger värre att stå i kött-stekos kan jag meddela! Häromveckan var jag tvungen att steka min mat samtidigt som mamma stekte köttfärs på samma spis, det kändes inte särskilt nice.

vendelay
2017-01-22 20:38
#18

#16 Jag tycker inte att kött eller övriga animalier luktar illa (generellt, vissa saker luktar illa. Typ blodpudding. Men det är ju för att det faktiskt luktar illa, inte för att det är ickeveganskt) och jag är Vegan

Nu utgår jag från att du anser att apor luktar illa för annars blir meningen ganska ologisk. 

Varför måste kött lukta illa bara för att jag är Vegan?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Halvdansken
2017-01-22 20:45
#19

#18. "Luktar apa" är i södra Sverige ett uttryck för att nånting luktar illa. Det är ett uttryck. På samma sätt som man kan bete sig svinaktigt eller andra jämförelser med djur. Ok? Jag har inte så stor erfarenhet rent personligt av apor.  

Vet inte varför jag trodde det. När jag slutade röka så upptäckte jag att rök luktar illa, når som jag inte fundrade på förr. Tänkte att det kanske var nåt liknande med folk som slutat käka kött.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annielle
2017-01-22 20:47
#20

Har inte grillat på rätt många år och senast var det när jag och en kompis som var laktoovovegetarian precis som jag var grillade, så det var bara sojakorv och grönsaker, men i framtiden tror jag nog att jag inte skulle ha särskilt stora problem att grilla samtidigt som andra grillar kött, osandet är väl ingen speciell stor grej när man är utomhus för övrigt, man måste ju inte står där det osar mest heller om man tycker det är jobbigt.

Röklukt tycker oftast riktigt illa om, kan vara något enstaka cigarettmärke  jag gillar röken av. själv har jag aldrig rökt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
vendelay
2017-01-22 20:48
#21

#19 Ja, sorry. Jag förstod det. Det var bara lite väl speciesistiskt för att sägas på en vegansajt tyckte jag.

Det är säkert olika. Jag har aldrig rökt men gillar oftast röklukt. Köttlukten påverkar mig inte annorlunda nu mot för när jag åt kött.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2017-01-23 19:49
#22

Jag är inte Vegan men tycker det är trist när människor sådär i allmänhet känner att de inte kan dela med sig om något som ändå är en så stor del av deras liv. Men det hänger väl ihop med att beter sig några få inom en grupp illa så är det helt plötsligt "alla" som är sådana. Kan jämföra med att jag t:ex ibland inte vågar säga att jag är feminist, för då har jag fått reaktioner som "jaha så du är flata" eller "jaha, du hatar alltså män" eller liknande. En vän som är Vegetarian har fått taskiga bemötanden när hen nämnt det för att det existerar vegetarianer som beter sig fult.

Önskar ni kände att ni kunde ha på er vegantröjor och liknande obehindrat.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2017-01-23 21:14
#23

#22 Bra beskrivet, det är precis samma grej som feminism faktiskt. Min släkt blir så oerhört provocerade över både feminism och veganism. Feminister är håriga fula kvinnor som bränner sina bh:ar och är allmänt förbannade och otrevliga. Veganer är extrema, bättre än alla andra och kommer dö av näringsbrist. Önskar också att jag vågade vara mer öppet feminist och Vegan men ibland måste jag välja mina strider :(

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2017-01-23 21:21
#24

#23 Ja, jag har haft negativa upplevelser med veganer t:ex, men jag gör skillnad på enskild person/grupp som helhet. DEN veganen (som jag haft mest duster med) tycker jag är en idiot (inte pga att de är Vegan, men hur de beter sig och hur riktigt elak de kan vara mot de som inte är som hen), men VEGANER som i gruppen, är något jag inte dömer för det.

Önskar fler människor gjorde så, när det gäller allt, för det är ju tyvärr något en del människor inte brukar vara så duktiga på.

Det är ändå 2016, tycker det är galet att man inte ska kunna stå för vem man är, speciellt när det verkligen inte gör någon annan illa.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2017-01-23 21:22
#25

2017 ;)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2017-01-23 21:23
#26

Men jag håller med dig! Finns elaka veganer, elaka feminister, elaka rasister, elaka kristna och elaka människor i varenda grupp i samhället som finns. Folk måste lära sig att skilja på en individ och en hel grupp.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2017-01-23 21:32
#27

#25 Herregud nu börjas det igen. Förra året skrev jag 2015 tills i typ juli, blir väl samma visa igen. 🤦‍♂️

#26 Jag skulle vilja summera ditt inlägg med: "det finns elaka människor". Sen vad de äter, vad de tror på, deras hudfärg, etc. Det är för min del inte relevant. Är man elak, behandlar man andra illa, bryter man mot lagen, skadar man andra, osv, då är det andra inte viktigt. *

* Nu finns det undantag till alla regler, så t:ex "bryter man mot lagen" för att man snattat tuggummi så drar jag inte dem över samma kant som t:ex en pedofil eller liknande.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
vendelay
2017-01-23 21:56
#28

Jag håller med!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: