Annons:
Etikettvegankost
Läst 1318 ggr
vendelay
1/16/17, 9:34 PM

Vegan sugen på kött

Detta är ett inlägg skriven av en användare som vill vara anonym, Länken till originaltråden är här:

http://matlust.ifokus.se/discussions/587d15c08e0e7454ff001682-veg-som-lustar-efter-kott

"jag ville skriva på Vegan sidan men gick inte att vara anonym där.

Jag har varit Vegan i 3 år, har inte ätit kött eller mjölk eller sånt överhuvudtaget. jag vill aldrig mer göra det men jag har ett problem. jag saknar kött sååå mkt!! åt inte mkt kött innan men sen jag slutade kan jag inte tänka på annat. äter bra. får i mig allt jag behöver, har pratat med min husläkare och har tagit blodprov och alla värden är bra. det blir inte lättarw, att gå förbi pizza och kebab ställen gör mig sååå hungrig och sugen. vad ska jag göra???????"

Tänk på att personen inte kan svara här eftersom det inte går att vara anonym här.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
veggie4every1
1/16/17, 10:39 PM
#1

Nu har jag tillfälligt ändrat inställningarna så att användaren kan skriva anonymt här på sajten🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
1/16/17, 10:57 PM
#2

Vad bra, jag ska skriva det i det andra inlägget ifall personen inte sett denna tråd än.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
1/17/17, 9:46 PM
#3

Blir typ jättenyfiken på vad ni som e admins skulle svara på en sån fråga… 😬

veggie4every1
1/17/17, 10:05 PM
#4

#3 Jag svarade i tråden på matlust så här:

#0 Jag har öppnat för anonyma inlägg på vegansajten, välkommen inGlad

_Man kan bli sugen på det ena och det andra i livet, men man behöver ju inte agera på allt. Hur skulle det kännas i hjärtat att gå emot dina moraliska värderingar?
_

Dina värden är fina, det låter bra. Men kött är proteinrikt, behöver du kanske öka ditt proteinintag? Vad är det med just kött som gör dig sugen? Ofta är det ju kryddorna och maträtten i sig som är god. Är du även sugen på okryddat kött utan tillbehör? //

Sen kan man ju spåna vidare på det tillsammans med ts. Efter en fråga i privata delen tycker jag att det är viktigt att nämna också att man inte är en sämre Vegan om man skulle bli sugen på animalier och jag tycker inte att det är något som man behöver skämmas över.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gen
1/17/17, 11:37 PM
#5

Kommer inte ihåg hur lång tid det tog för mig, men jag gick från att älska kött till att känna ett väldigt starkt äckel för allt som har med det att göra. Jag får kväljningar bara av att tänka på lukten av stekt köttfärs. När den går från rött till brunt, blä! Kan knappt skriva om det :) Fick en kycklingburrito av misstag en gång utomlands som jag bet in i - då höll jag på att kräkas. Så himla snuskigt. Ost börjar komma in i den ligan också. De gjorde fel på indiern i går faktiskt, och jag bet i lite paneer. Jag provade tanken att äta det efter som skadan redan var skedd - men det var helt uteslutet, blev äcklad av tanken… konsistensen. Det liksom smyger sig på, äcklet. Tror dock det är vanligt att sakna något, och att det kan hänga i länge, även flera år. För mig var det rostbiff , asså fy, jag tycker det är jobbigt bara att skriva ordet nu :) hade också en kompis som saknade korv länge… inget att skämmas för, man har säkerligen en stark positiv association med det. Det går över. Om man vill snabba på det kan man kanske prova att visualisera hur det levande djuret såg ut. Något man rimligen inte tycker är lockande att äta.

Calcifer
1/18/17, 11:33 PM
#6

Nu är jag inte Vegan själv, så ber om ursäkt om jag inte "får" svara.

Men det viktigaste tycker jag är att förlåta sig själv för att suget finns där. Jag menar, man kan ju inte alltid hjälpa vad man blir sugen på, oavsett om man moraliskt sett vill äta det eller inte. Dock är jag inne på spåret som en del andra också, att det kanske är något som saknas i din kost som gör att du blir sugen? Eller så kanske du måste hitta något slags substitut, om det är specifikt t:ex kebab och liknande som lockar kanske det har med kryddorna och så att göra snarare än själva köttet? Då kanske du kan leta dig fram till en egen maträtt - vegansk - som liksom dämpar det suget.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
vendelay
1/18/17, 11:38 PM
#7

#6 Självklart får alla svara - oavsett om du är Vegan eller inte! Jag tror att TS och alla andra som kan relatera till detta bara blir glada över fler tips.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: