Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1220 ggr
vendelay
2/15/17, 11:03 PM

Speciesistiska ordspråk?

Du luktar apa.
Hon skrek som en skållad gris.
Han var dum som en gås.
Mormor är virrigare än en höna.

Råkar ni ofta ut för speciesistiska ordspråk? Jag gör det och jag använder dem när jag inte tänker mig för. Testa att byta ut djuren mot grupper som kvinnor, mörkhyade, personer med funktionsnedsättningar så ser ni nog varje det är så kränkande. Hur låter till exempel "Han var dum som en person med CP-skada" eller "Du skriker som en skållad kvinna"? 

Säger ni ifrån när folk runt om er använder sådana uttryck? Använder ni själva liknande uttryck? Vad säger ni istället, om ni alls använder ordspråk?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2/15/17, 11:09 PM
#1

Jag gillar ordspråk. Är det fel att använda ordspråk med positiva egenskaper som typ "listig som en räv"? När det handlar om negativa grejer försöker jag att helt enkelt säga som det är istället - "du luktar illa" istället för "du luktar apa".

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2/16/17, 8:20 AM
#2

Jag kan Hajja till numera av såna uttryck men jag skulle inte säga att det är fel att använda dom, det är ju faktiskt inga av djuren ifråga som kränks av uttrycken… känner lite att det är viktigt med humor… och att det skulle vara jobbigt att blanda ihop spiecistiska uttryck med. Faktiskt hemska handlingar mot djur…

veggie4every1
2/16/17, 12:38 PM
#3

Jag använder inte speciesistiska uttryck. Vi påverkas av vårt språk och vårt språk hjälper till att upprätthålla djurförtrycket. 

Skriver lite om det här 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[NeferNefer]
2/21/17, 7:17 PM
#4

#2: Humor? Vilket av uttrycken tycker du är roligt? 🤔Skrattar du åt "Dum som en gås", till exempel? Varför, i så fall?

Jag gör mitt bästa för att undvika såna här uttryck. Att kalla människor som beter sig illa för bufflar är bara konstigt, till exempel, tycker jag.

[Tänkpådet]
2/21/17, 9:30 PM
#5

#4 well jag antar att jag inte skrattar åt alla uttryck så på det sättet men det kan krydda vissa konversationer… istället för att bara säga att nån är glömsk så kan man säga glömsk som en guldfisk tex… det kryddar det man vill säga lite grann och bilden av den här glömska guldfisken roar väl i viss mening… om vi ska ta ditt exempel så ja dum som en gås kan få det du förmedlar (att nån är korkad) lite roligare, en kan då få upp en bild av en gås i huvudet som irrar runt och kvackar… nu kanske du är lite humorlös (menar inte att du är det, jag bara använder din eventuella humorlöshet för att förmedla en poäng) och säger att gäss inte alls är korkade till vilket jag svarar: nä ja veet… på sitt sätt är dom intelligenta men ingen skulle väl vilja som människa ha samma intelligens som en gås? Eller? En människa kan snvända sig av dessa uttryck och på samma gång vara Vegan, jag tror inte på hela premissen att dessa uttryck leder till carnism… men jag kan förstå hur vissa kan uppleva dom som stötande i vissa sammanhang…

veggie4every1
2/22/17, 2:18 PM
#6

#5 Det är inte på grund av att vi kränker djuren som vi inte bör använda nedlåtande uttryck. Det är för att vi påverkas själva av det vi säger till varandra och till oss själva.

Om jag säger till dig att jag är emot mänskligt förtryck och rasism, men jag tycker att det är kul att köra med föraktfulla rasistiska kommentarer och rasistiska skämt privat, för ingen av de som berörs hör mig och kränks av det, så skulle du kanske undra hur seriöst jag tar mitt ställningstagande emot rasism?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Tänkpådet]
2/22/17, 4:11 PM
#7

#6 jovars… missförstå mig rätt nu, men rasistiska skämt kan ju vara ganska kul… samma där skulle jag tro att en kan vara mot rasism men ändå dra ett lökigt skämt… men som sagt det är ju en stor skillnad på dom olika scenariona…. jag förstår tankegångarna men är av annan åsikt…

vendelay
2/22/17, 4:38 PM
#8

#7 Men om du tänker på något som gäller dig eller någon som står dig nära, en grupp människor som redan är utsatta. Exempelvis om du är kvinna - är det kul när vita cismän skämtar om att "kvinnor ska bara stå i köket"? Eller om du är homosexuell - är det kul att andra skämtar och skriker "bög" efter andra när de gör något löjeväckande?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2/22/17, 5:09 PM
#9

#8 nej absolut inte, men jag tycker att det finns vissa sammanhang där såna skämt kan passa… dom bör dock användas med en viss glimt i ögat, men som sagt skillnaden på dom skämten och skämt eller ordspråk som handlar om djur är att dom senare inte har individer som potentiellt kränks av dom…

[NeferNefer]
2/22/17, 5:15 PM
#10

#7: Rasistiska skämt kan vara kul? Det avgör saken. Det är inte jag som saknar humor.

vendelay
2/22/17, 5:19 PM
#11

Jag håller med #10. Rasistiska skämt kan aldrig vara roliga, inte heller när någon gör sig rolig på annans bekostnad. Det är inte roligt med att förlöjliga en gås och det är inte kul att göra narr av någon baserat på deras ursprung.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2/22/17, 5:21 PM
#12

#10 jo jag skulle nog ändå tro det… 😝

[NeferNefer]
2/22/17, 5:22 PM
#13

#11: Precis. Det är inte heller roligt med sexistiska "skämt" (hån, kallar jag det, inte skämt), eller med "skämt" om folks utseende. Och det är inte roligt med såna där hemvideor med barn och djur som gör sig illa, oavsett hur "skojsiga" speakertexterna än är.

Det är som sagt inte jag som saknar humor. Jag har ett utsökt sinne för humor, och för mig är att håna andra (djur eller människor) inte det minsta roligt.

Annons:
[Tänkpådet]
2/22/17, 5:30 PM
#14

#11 #13 okej, vi verkar ha olika humor…

vendelay
2/22/17, 8:56 PM
#15

#14 Det är inte humor när någon blir sårad. Det är inte kul att göra andra ledsna. Det är bara ignorant.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2/22/17, 9:19 PM
#16

Hård/svart/förbjuden/sexistisk/rasistisk humor är inte nödvändigtvis ignorant, det är bara vad vissa/många finner roligt… en får inte ta allt/sig själv så allvarligt, då går en massa humor förlorad… att tillochmed inte kunna skoja om en gås är absurt, det är bara orimligt. Som jag har tagit upp bör en ha en viss finkänslighet för att inte kränka folk men det finns en gräns… om alla skulle visa hänsyn till vilken stolle som helst som är sjukligt hyperkänslig så skulle det inte finnas komiker… jag förstår att du har en uppfattning av mig som nån som går runt kränker folk dagligen med trötta elaka skämt men så är inte fallet, det kan vara svårt att i text förklara precis hur man menar… vuxna friska människor borde tåla ett skämt då och då, speciellt om det görs helt utan illvilja och med kärlek och med en liten glimt i ögat…

vendelay
2/22/17, 9:38 PM
#17

#16 Jag har ingen som helst uppfattning om dig, jag tror inte ens att vi har pratat ordentligt med varandra tidigare så jag har verkligen ingen uppfattning om dig.

Jag anser att vuxna friska människor borde kunna skämta om sådant som inte kränker andra, som inte går andra att må dåligt. Det handlar inte om att du ska censurera allt du tänker, det handlar om att inte sparka på de som redan ligger.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2/22/17, 10:05 PM
#18

#17 jag håller med om att vuxna friska människor borde kunna skämta om sånt som inte kränker andra, det ena utesluter inte det andra. Jag tycker att du tar det alldeles för långt när du blandar ihop det jag sagt med att sparka på dom som ligger ner… skämt kan föra människor tillsammans! Tex jag skämtar om hur ful du är och du skämtar om hur snygg jag är och så blir vi bästisar! (OBS! Skämt) det var nog ett dåligt exempel men jag tror att du förstår vad jag menar… man kan dra sexistiska skämt om både män och kvinnor, slår man då i båda alternativen på nån som ligger? (Pun intended) (dåligt jag vet) samma med rasistiska skämt, ligger alla raser/etniciteter ner enligt dig? Jag tycker att alla sådana skämt har sina sammanhang, att bara pissa på folk är inte vad jag finner roligt men i rätt sammanhang och med som sagt den där glimten i ögat kan man skämta om precis vad som helst. Det är min åsikt och om du inte delar den så har vi som sagt olika uppfattning av vad humor/komik är och det är okej…

vendelay
2/23/17, 6:16 AM
#19

#18 Nej, det är inte samma sak. Kvinnor är en samhällsgrupp som har det svårare än män. Ickevita är en samhällsgrupp som har det svårare än vita. Inte för att det är okej att kränka vita cismän men det är inte ett samhällsproblem.

Och nej, jag anser inte att det är okej att vara rasistisk, sexistisk, specisistisk eller liknande. Jag är för allas lika värde och gör inte andra ledsna bara för att själv få skratta.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tänkpådet]
2/23/17, 6:43 AM
#20

#19 okidok

Annons:
[NeferNefer]
2/23/17, 8:00 AM
#21

#19 Jättebra skrivet, Vendelay 🌺

Ominous
2/23/17, 8:12 PM
#22

Ett uttryck jag kom och tänka på häromdagen som jag aldrig ens tänkt på innan är "fiska", tex "fiska likes", "fiska efter en komplimang". Det är ju ganska vanligt förekommande, och fiska innebär ju ändå ett form av plågeri/dödande.

Jag är inte mycket för att använda icke-specisistiskt språk, inget jag tänker på. Jag undviker mest kränkningsord i stil med "svin". Men jag tycker det är rätt intressant hur vårt språk är utformat. 

Men hur ser ni andra på uttrycket "fiska", vad skulle man kunna använda för annat uttryck?

I wish I could write as mysterious as a cat

vendelay
2/23/17, 9:40 PM
#23

#22 Det har jag aldrig tänkt på… Det är inte ett uttryck jag någonsin använder, jag brukar nog säga att någon söker efter uppmärksamhet eller liknande. Det är nog egentligen ingenting jag någonsin brukar säga överhuvudtaget, kan inte komma på någon sådan situation. 

Att fiska (alltså i vattnet) tycker jag är en otroligt hemsk grej att göra så jag ska absolut tänka på det ordet i framtiden. Det tycker inte jag känns rätt att säga.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2/24/17, 2:41 PM
#24

#22 Jag säger inte "fiska". Man kan ju ersätta det med "söka efter" eller "är ute efter". Finns säkert annat att ersätta med också. 

De här speciesistiska uttrycken är onödiga, de behövs inte i vårt språk. Jag behöver aldrig tänka på det längre, det är naturligt för mig nu att inte använda speciesistiska ord.

De flesta av oss kanske inte behöver tänka på att inte längre använda rasistiska ord i vårt språk? Det är inget jag tänker på i alla fall, utan det är bara nåt man inte säger och ingenting man saknar i språket.

Det blir detsamma med speciesistiskt språk när man slutar att använda det. Det faller sig naturligt efter ett tag.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
2/24/17, 7:24 PM
#25

#24 Mycket bra skrivet!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: