Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Hälsa och Nutrition

Vad hade in gjort?

2017-03-06 11:00 #0 av: jojjobojjo123

Har precis fått utskrivet ångest dämpade medicin. Den innehåller laktosmonohydrat och vet inte om jag ska undvika tabletterna pga av det.
Vad hade ni gjort?

Anmäl
2017-03-06 11:14 #1 av: Tjeja

Frågat läkare o farmaceft om det finns någon generika eller alternativ medicin som inte innehåller animaliska ämnen.
Om det visar sig att det inte finns hade jsg tagit medicinen ändå om den är avgörande för min fysiska eller psykiska hälsa.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2017-03-06 13:15 #2 av: vendelay

Säger samma som #1. Du är inte mindre eller sämre vegan för att du behöver medicin. Samhället är uppbyggt på djurförtryck och det är inte ditt fel. Alla mediciner är djurtestade och de flesta innehåller animalier. Det suger men du måste hålla dig frisk. En frisk vegan gör dessutom bra mycket mer för djuren än en sjuk vegan, eller hur? :)

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-03-06 13:59 #3 av: veggie4every1

Jag håller med både #1 och #2 Glad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2017-03-06 14:43 #4 av: Calcifer

Jag är inte vegan, men vågar säga att jag håller med. Naturligtvis förstår jag helt din veganism och respekterar den och tänker inte säga nåt typ "men ät det hallå" eller otrevligt. KAN du hitta alternativ, så är det ju bara jättebra! Men ta hand om din hälsa också, det är du inte sämre för!

"Help me Obi Juan whoever the fuck you are. You're my only ho."
- Carrie Fisher, Rest In Peace

Anmäl
2017-03-06 15:39 #5 av: Smultronfia

Håller med tidigare skrivare. Du måste tänka på din hälsa. Dock går det nästan alltid att hitta medicin utan laktosmonohydrat. Kanskr inte exakt samma men liknande. Dock är det då viktigt att läkaren skriver att den ej får bytas så du slipper betala mer. Oftast får du ett dyrare alternativ. Så om du orkar kan du alltid be om ny utan. Lycka till.

Anmäl
2017-03-06 16:23 #6 av: laiinadp

Hej kompis! Jag har under en tid ätit flera olika sorters ångestmediciner och antidepressiva, vilka alla på något sätt har innehållit animalier. De antidepressiva jag äter nu har både shellack och gelatin i sig, men jag anser mig inte vara mindre vegan för det! Man måste må bra själv för att kunna sprida sin kärlek och empati för alla underbara djur det finns. Ju bättre du mår desto starkare är du, och om du är stark kan du påverka folk att välja bort animalier. 

Tror att det egentligen är svårt att äta mediciner som inte innehåller animalier, samt att all medicin är djurtestad. Men det är tyvärr något man får "stå ut med" eftersom att man inte kan påverka det. Tänk ändå på vilken enorm skillnad du gör när du aktivt väljer bort animalier i din kost och livsstil! Det är helt underbart vilken förändring man gör när man äter vegetabilier! 

Kämpa på! Hjärta

Anmäl
2017-03-09 02:07 #7 av: FemFem

Håller med  alla andra ovan! Du hjälper inte djuren genom att strunta i din hälsa och bli sjuk. Om du är frisk kan du ju kämpa för djuren! För att få bort djurförsök och djurplågeri och annat sånt skit måste vi jobba tillsammans och påverka hela samhällsstrukturen. Situationen blir inte bättre för djuren bara av att du väljer bort din medicin. Kram!

Anmäl
2017-03-09 07:43 #8 av: Tänkpådet

#0 håller helt med dom andra.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.