Annons:
Etikettvegankost
Läst 1530 ggr
SagaNordén
3/12/17, 8:10 PM

Meny för en dag

Hej! Jag skulle verkligen behöva en uppskattning över hur mycket ni äter varje dag, gärna i bilder med ca-mått. Jag tycker det är extremt svårt att veta mängder och har därför åkt dit några gånger. Det skulle verkligen hjälpa!

Annons:
vendelay
3/12/17, 9:01 PM
#1

Vad menar du med att du har "åkt dit några gånger"?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
3/12/17, 9:33 PM
#2

Hur mycket du ska äta beror ju på din energiförbrukning. Jag äter mer än de flesta… 😃


You'll never walk alone

SagaNordén
3/13/17, 10:19 AM
#3

Jag har ätit för lite och därefter inte mått så bra. Jag skulle säga att jag rör på mig normalt mycket. Aktiviteter nästan varje dag, tränar 3-4 gånger i veckan. Jag skulle bara vilja se hur en dag kan se ut för diverse veganer för inspiration😊

veggie4every1
3/13/17, 2:36 PM
#4

#3 Du behöver säkert äta frukost, lunch, middag och två mellanmål.

Hur mycket är ju svårt att säga, men ät energirik mat och ät dig rejält mätt vid varje måltid. Vet du med dig att du äter för lite, så fortsätt att äta några tuggor till efter att du är mätt. Magsäcken töjer sig då och du kan äta större portioner efter en tid.

Släng ner en näve nötter då och då under dagen, det ger energi och bra fetter.

Jag tänker inte så mycket på hur mycket jag äter, jag bara äter…😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

TicTac
3/13/17, 4:50 PM
#5

Frukost för mig är nästan alltid, åtminstone i veckorna, två eller tre portioner havregrynsgröt med mandelsmör. Jag äter inte så mycket sylt men har gärna ett rivet äpple eller mosad banan på.  På fikat runt nio blir det ett par dubbelmackor (grövre hembakat) med någon bönröra (tex. hummus). Lunch är alltid rester från middagen dagen innan. Vi äter mycket böngrytor, då det är gott i matlådan, tillsammans med råris/bulgur/quinoa/ och kokta eller ugnsbakade grönsaker. Mina matlådor rymmer lite mer än en liter och är alltid fulla… äter ungefär lika mycket till middag. Har inte eftermiddagsfika på jobbet, men äter alltid något när jag kommer hem, oftast mackor. Äter en hel del nötter också…

Gick och vägde en matlåda i frysen. Köksvågen visade exakt 1111g. 😃

Hehe… ser väldigt mycket ut skrivet så här, men mat är gott. 😛


You'll never walk alone

vendelay
3/13/17, 6:30 PM
#6

Jag är ingen bra inspirationskälla när det kommer till mat, jag skippar ofta frukosten och ibland lunchen med, småäter och äter onyttigt… Så jag låter nog bli att ge tips 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[Tänkpådet]
3/14/17, 8:16 AM
#7

Standard dag: frukost: smothie med banan, bär, spenat, havre, vatten (stor) Lunch: bönsallad med stekt potatis å salsa Middag: spagetti å vegofärssås Äter mig mätt vid varje måltid, käkar oftast lite snax fre å lör… Tränar typ en/två ggr i veckan men rör mig mycket på jobbet…

sp0ngeb0b
3/14/17, 10:45 PM
#8

Kan bidra med vad jag brukar äta 🙂 Men det kan se väldigt olika ut. Det beror på om jag jobbar, pluggar, reser, sover borta etc etc…

Frukost: Om jag jobbar vill jag ha en bra frukost så då äter jag en portion havregrynsgröt med banan och sojamjölk (och hasselnötssmör om jag har), ibland en macka eller smoothie till om jag är mer hungrig. Annars en portion  soygurt med granola och 1-2 mackor med hummus eller jordnötssmör och sylt (utan socker).
Lunch: Ofta rester, men på senaste tiden har jag varit rätt dålig på att laga ordentlig mat så ibland steker jag bara något snabbt som t.ex. sojanuggets och ett par potatisar med färdigsås (favoriten, hehe). När jag jobbar har jag en matlåda i glas (har sett flera och de brukar vara samma storlek) som jag fyller.
Middag: Ibland snabbstekta halvfabrikat såsom på lunchen, men försöker undvika det så gott det går och bara äta det i nödfall. Annars gör jag ofta grytor på diverse baljväxter, grönsaker och frön och äter med ris eller liknande. Stora portioner😃 och ganska ofta blir det tacos. Äter alltid mycket till middag!
Mellanmål:  Är jag hemma hela dagen brukar jag äta några mackor lite då och då under dagen när jag blir hungrig, antingen med hummus eller jordnötssmör. På jobbet brukar det ibland bli en banan på förmiddagsfikat annars inget förrän jag kommer hem på eftermiddagen, men då blir det oftast 2 mackor med mycket pålägg.

Mitt råd är i alla fall att lyssna på kroppen! Ät när du är hungrig och sluta när du är mätt. Så länge du äter någorlunda bra mat funkar den metoden jättebra 🙂

SagaNordén
3/21/17, 9:43 AM
#9

Tack så jättemycket alla för ert fina engagemang❤️❤️

Flöffo
3/24/17, 5:38 PM
#10

Rekommenderar verkligen sidan/gruppen "Vad lagar du för veganmat idag?" om du har Facebook. Jag fick så mycket tips och inspiration från den sidan när jag först blev vegan…och får det fortfarande❤️

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: