Annons:
Etikettermiljöklimat
Läst 8234 ggr
vendelay
2017-03-20 15:45

Avokado dåligt för miljön

(Följande text har jag kopierat från användaren Magi-cat)

Avokado är gott och nyttigt och västvärlden frossar - men till vilket pris för miljön?

"Avokadofrossandet har en baksida. I Danmark har två stora butikskedjor slutat sälja avokado som odlats i Petorcaprovinsen i Chile, en av världens största avokadoexportörer. Anledningen är en färsk rapport från miljöorganisationen Danwatch. I den berättas hur floderna i Petorcaprovinsen har torkat ut på grund av de vattenslukande avokadoodlingarna, rapporterar Sydsvenskan."

http://affarsliv.com/nyheter/alskat-bar-portat-fran-brittisk-krog-om4553313.aspx

Någon som vet mer om miljöpåverkan och vattnet i floderna?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2017-03-20 15:45
#1

Finns det bra sätt att odla avokado? Många veganer verkar äta ganska mycket avokado tycker jag, så tyckte att det var intressant att fråga.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
2017-03-20 16:12
#2

Tittade efter på COOP idag. Där fanns avokado från Mexiko och ekologiska från Grekland. De ekologiska kostade nästan 20 kr st. Någon som vet mer om miljöpåverkan, odlarnas och plockarnas arbetsförhållanden, etc?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

synesthesia
2017-03-20 16:16
#3

Jag har inte köpt avokado på över ett år, men det var snarare på grund av allt jag hört om avokadokartellerna… och att ekologiska kostar 20 kr st. :) Jag har överlevt som Vegan utan avokado, saknar dock kombon avokado+omåttliga mängder citron sjukt mycket.

Är med i den "fantastiska" gruppen Miljövänligare Vardagsliv på Facebook, där jag sett flera gånger att folk lägger upp recept på avokadomousse och annat, just för att vissa verkar tro att veganskt automatiskt innebär miljövänligt? Så skevt. Vilket även lett till att de härliga bönderna där fått nya argument "ah men ni veganer käkar ju avokado mina kor är bättre för miljön"……….. Sorry för rant, här kommer en till länk från förra året om den älskade avokadon:

https://kit.se/2016/10/19/63628/vart-sug-efter-avokado-har-ett-allvarligt-pris/

[Tänkpådet]
2017-03-20 17:20
#4

All mat tär väl på miljön på något sätt? Du måste ju skövla för att göra plats för det du ska odla oavsett hur miljöeffektiv grödan/grönsaken/frukten är? Problemet är väl egentligen inte odlingen i sig utan hur vi överpopulerar den här planeten och därför behöver så mycket mat? Nu är det klart att vi bör tänka på hur och vad vi odlar när vi är i den här situationen men som sagt det är nog snarare mängden avocados vi odlar (pga överbefolkning) än just det faktumet att vi odlar dom… //en inte så miljöhjältig vegan

synesthesia
2017-03-20 17:41
#5

#4 självklart är det så! Men eftersom den odlingen som sker ska kunna försörja även de delar av världen där det inte går att odla avokado så blir det nog nästan uteslutande dåligt för miljön.  Problemet är inte bara att det behövs mer, utan att vi gärna vill ha billiga grönsaker (eller frukt eller bär eller frön) från andra sidan jorden vilket i de flesta fall betyder att någon eller något blir lidande. Jag tänker mig att avokadon inte alls var ett lika stort problem på 90-talet, eftersom att den inte var lika populär. Nu har den blivit större och större i de flesta kretsar (alltså inte bara vi hemska avokadoälskande veganer…) vilket gör att miljö- och människopåverkan blir större i sin tur.

Magi-cat
2017-03-20 18:02
#6

#4 Problemet "i sig" är inte att det finns för mycket folk utan hur resurserna fördelas och hur (och om) man producerar födoämnen med tanke på hållbarhet och allas bästa. (Eller största möjliga ekonomiska vinning för några få.)

Man måste således inte skövla (ödelägga) för att odla utan kan göra det i samklang med naturen, ett ge och ta, ge tillbaka och använda..

#5 Det ligger mycket i det. Att köpa avokado någon gång och att idka handel är inte fel om man betalar vad det faktiskt kostar. (Inte underpriser pga utnyttjade arbetare.)
Vi kan inte kräva ständig och billig tillgång till allt vi vant oss vid eftersom det har ett oresonligt pris.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2017-03-20 18:04
#7

Jag köper bara ekologisk avokado. Jag köper ekologiskt så långt det går vad gäller allt. Men är alltså ekologisk avokado också dålig för miljön? I så fall måste jag verkligen överväga att sluta köpa avokado alls.

Magi-cat
2017-03-20 18:08
#8

#7 Den kräver fortfarande mycket vatten, men det är nog inte alls lika kritiskt i Grekland som i Chile….
Förhoppningsvis är ekologisk avokado ok.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-03-20 18:22
#9

🥵

[Tänkpådet]
2017-03-20 21:06
#10

Problemet är väl en kombo av både den höga efterfrågan och såklart att odlingen koncentreras på ställen där det är mest ekonomiskt att odla, min poäng är bara att det är egentligen inte är grödorna i sig som är bovarna… sen är det såklart bra att välja dom miljömässigt bästa varorna… jag vet inte… det är ju fantastiskt att det finns dom som lägger ner så mycket tankekraft och energi på att vara så miljövänliga som möjligt men jag är själv för lat och obrydd för att engagera mig… sen så hör man ju lite titt som tätt att tex eko eller krav inte alltid är det bästa…

vallhund
2017-03-21 00:06
#11

#7 Att något kallas ekologiskt betyder inte att det är bättre än ickeekologiska motsvarigheter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2017-03-21 06:56
#12

#11 Det finns kriterier som måste vara uppfyllda för att ett livsmedel ska få kallas ekologiskt. Samt kontrollorgan som kontrollerar att kriterierna följs.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2017-03-21 10:34
#13

#12 visserligen men de konventionellt odlade maten betyder inte att det är klimatsmart jämfört med ekoodling.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
vendelay
2017-03-21 11:16
#14

Det här med ifall ekologiskt är bättre för miljön är väl gaska beroende på vilken slags produktion det är, eller har jag missförstått det? Typ ekologisk komjölk har väl samma effekt som ickeekologisk? Medan vissa grejer är viktiga att köpa ekologiska för att inte bidra till en massa miljögifter. Eller?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magi-cat
2017-03-21 11:43
#15

Angående ekologiskt eller inte, kan detta vara värt att läsa:

http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/jordbruk/eko/8-satt-att-doda-myter-om-ekologiskt

Helt svart eller vitt är det naturligtvis inte. Men följande lista kan vara värd att begrunda. Här står också att avokado inte hör till det mest besprutade av frukt/grönt. Men avgjort kortare transport från Grekland än Chile. (Och så vore det bra att veta något om plockarnas och odlarnas levnadsvillkor.) 

http://www.ekofrukter.se/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Tänkpådet]
2017-03-21 16:29
#16

Det måste tydligen vara kobajs på jorden för att det ska få kallas ekologiskt… hur går det ihop med veganism? Jag är tveksam…

veggie4every1
2017-03-21 18:26
#17

#16 Skrivit lite i den här tråden om det 🙂

http://vegan.ifokus.se/discussions/53d17a888e0e743765009a0d-ar-eko-veganskt

Annars tycker jag nog att en Vegan kan unna sig en avokado utan dåligt samvete ibland om man så önskar.  En Vegan använder ju ändå en bråkdel av vattnet jämfört med en icke-vegan.

En icke-vegan som oroar sig för vattenförbrukningen tycker jag bör överväga att sluta att äta kött och mjölkprodukter först.  Att istället fokusera problemet med vattenbristen på avokado odlingarnas (eller andra grödors) vattenförbrukning samtidigt som man konsumerar animalier känns som fel ände på repet.

Jag håller med när #10 skriver att grödorna i sig inte är boven. Boven när det kommer till vattenbristen är animalieindustrin och överkonsumtion.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

synesthesia
2017-03-21 18:48
#18

#16, en bra sak att tänka på är att veganism inte handlar om att 100% utesluta animalier ur sitt liv (det går inte, så enkelt är det), utan snarare en strävan till att utesluta så mycket som möjligt. För mig så innebär det att jag väljer bort bekämpningsmedel som är dåliga för miljön (under de förutsättningar som finns), och accepterar helt enkelt att animaliskt gödsel troligen används. För jag är miljövän i första hand, Vegan i andra hand. För att sammanfatta, alla gör sina egna personliga val och har olika livsstilar, det gäller för oss veganer precis som alla andra. Alla drar gränser på olika sätt och olika ställen, andra har politiska åsikter som gör att de bojkottar vissa produkter, vissa käkar allt så länge det är utan animalier och så vidare och så vidare. Jag dömer inte veganer som inte käkar ekologiskt precis som jag inte dömer mina köttätande vänner som inte heller gör det. :) Informerar dock gärna om de frågar.

[Tänkpådet]
2017-03-21 21:18
#19

#17 bra skrivet! 👍 #18 håller med dig i ditt resonemang, men jag e Vegan i första hand, det betyder inte att jag utesluter eko men det sticker lite i mina ögon… Sen så tycker jag att ekogrönsaker och frukter är av sämre kvalitet och ruttnar alldeles för snabbt vilket är drygt, jag bor en bit ut på landet så jag storhandlar gärna vilket inte är kompatibelt med eko, det blir mycket svinn och jag avskyr svinn. Nu ska jag sluta dissa eko… 😝

landsbygdsbo
2017-03-21 22:10
#20

Problemet är väl inte att grönsaker o frukt globalt sett förbrukar för mycket vatten..Utan att lokalt sett är odlingarna för vattenkrävande. Då man förlagt stora delar av dessa odlingar där soltimmarna producerar fina och smakrika frukter men med hjälp av konstbevattning.

Därför kan ex animalieproduktion här uppe i kalla norden där inga av dessa exotiska frukter kan odlas, vara ett både miljömässigt och folknäringsmässigt bättre.

Jag pumpar inte upp vatten till mina djur. De dricker ur en upprinna som annars skulle rinna ut i östersjön

Problemet med vattenbrist blir väl när man dränerar grundvatten o floder så de sinar. Och där ligger kreatursproduktionen i lä. Odling på jordar som kräver bevattning, där ligger problemet.

 Dels blir djurfodret betydligt dyrare och dels räcker vattnet bättre.

Annons:
landsbygdsbo
2017-03-21 22:25
#21

#15

Det är 4 saker som förstör den jord vi odlar i.

1 Kemisk användning, allt från konstgödsel till pest o herbicider.

2 Urlakning o erossion

3 Packning pg av att man kör med tunga maskiner ofta

4 Försaltning pga bevattning med salthaltigt vatten.

I ett konventionellt ståndortsanpassat jordbruk så blir skadorna sett till producerat ton minst.

Avstår man från konstgödning o andra kemikalier så ökar körskadorna, kostnaderna för skörd ökar o produktionen minskar.

Så det är som att välja mellan pest o kolera.

Kan man koppla in animalieproduktionen i systemet får man upp produktionen i den kemifria odlingen och man kan även via vallodling minska ogräsbekämpningen.

Magi-cat
2017-03-23 07:41
#22

#17 Men som Vegan kan man väl inte slå sig till ro med att man inte konsumerar kött eller mjölk, utan det är väl lika viktigt att tänka på jordens miljö i stort? Att miljö och ekosystem är friskt och naturresurserna utnyttjas så långsiktigt hållbart som möjligt är själva förutsättningen för  både människor och djur.

Om det är så att vattnet i floderna förstörts av hänsynslös avokadoodling (för att fortsätta med det exemplet) har man flyttat över problemet på andras livsmiljöer.

Självklart kan man (tror jag) äta avokado någon gång ibland. Men vara medveten om att det finns problem och helst välja eko och korta transporter. 

#19 "Sen så tycker jag att ekogrönsaker och frukter är av sämre kvalitet och ruttnar alldeles för snabbt vilket är drygt"

De gör väl så om de inte är preparerade? 😐

Om ekologiskt är mindre giftbemängt och bättre för djur och natur - är det inte naturligt för en Vegan att välja det då? (Eller närodlat där man vet hur resurserna tas till vara, om det går.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2017-03-23 08:18
#23

#22  För att fortsätta med samma tema, all odling förstör andra varelsers livsmiljö.

Vilket i praktiken all mänsklig verksamhet gör.

Vilket då istället borde leda till att man diskuterar hur vi ska minska denna totala negativa påverkan istället för att skjuta in sig på enskilda företeelser.

Exempelvis genom att inte köpa produkter som tagits fram i områden där endast konstbevattnad odling är möjligt. Vilket då gäller stora delar av de varor som idag ligger på livsmedelsdiskarna. Ser man sedan till det kött som produceras i Sverige så konstbevattnas inte foderproduktionen och en stor del av dessa djur dricker befintligt ytvatten så det uppumpade vattnet som krävs för att producera 1 kg kött i Sverige är bråkdelen av vad som krävs för att producera 1 kg avokado exempelvis.

Dex
2017-03-23 10:36
#24

Att kött är skit för miljön det vet väl alla vid det här laget om det nu är i sverige eller nån annanstans.

[Tänkpådet]
2017-03-23 10:49
#25

#22 jovars, jag är som sagt lite obrydd och bekväm, och lite snål åxå… sen som sagt så ruttnar dom ju snabbare vilket skulle leda till fler långa bilturer om jag vill äta färska grönsaker vilket jag vill och då måste jag räkna på miljökostnaden för dom extra bilmilarna vs bekämpningsmedel osv. Jag är väl inte mot eko i sig egentligen förutom vissa detaljer men det är hela hysterin kring det (jag menar såklart inte att du är hysterisk, det är bara min upplevelse i stort kring infon kring eko) och jag känner åxå att det är lite drygt att veganism är ihopblandat med denna eko-hysteri vilket jag inte känner att jag gillar, jag tycker helt enkelt inte att det är rimligt att föda/göda/döda djur i onödan. Thats it! Jag tycker inte att veganism ska kopplas ihop med vänstern/feminismen/ekorörelsen/religion osv. Så det är väl egentligen där min issue ligger inte vilken avokado som är bäst odlad…

landsbygdsbo
2017-03-23 10:50
#26

#24 Det är återigen inte en fråga om svart eller vitt.

Industriell köttproduktion och intensiv betesdrift i icke lämpliga områden är som du säger "skit för miljön" Men den form av extensiv betesdrift vi har möjlighet till i Sverige är knappast skit för miljön, tvärtom gynnar det både flora och fauna eftersom alternativet är försurande granskog.

Det går inte åt ngt vatten som pumpas upp, ingen konstbevattning och slutprodukten blir ett högvärdigt livsmedel som över 90% av befolkningen uppskattar och sätter värde på

Däremot, mycket av de grönsaker o frukter vi finner i diskarna idag, de produceras i en intensiv odling som både kräver tillskottsenergi och eller konstbevattning.

Det är,  som du så vackert beskriver,  "skit för miljön"😎

[Tänkpådet]
2017-03-23 11:29
#27

Det ligger en poäng i det som skrivs i inlägg #26 Vilket i sin tur leder vissa till att bli ethical/ecofriendly omnivores… Vilket självklart är bättre än non-ethical/non-ecofriendly men som sagt tidigare, jag är Vegan i första hand, jag vill leva i en värld utan obefogat våld mot djur och om det skulle innebära vissa miljömässiga problem så vill jag bemöta dom och lösa dom på bästa möjliga sätt… (jag skulle självklart inte gå så långt som att låta naturen förstöras men om vi kan leva med god hälsa, ekonomi och natur utan att djur ska komma ikläm så satsar jag på det oavsett hur "eko" eller "krav" alternativet är)

Annons:
landsbygdsbo
2017-03-23 13:46
#28

#27 För, det är ju 2 frågor det handlar om

1 hur vi ska producera vår mat så miljöeffektivt som möjligt, dvs med så liten miljöbelastning som möjligt

2 Om vi som art ska tillåta oss att använda andra arter för vår livsmedelsproduktion.

Jag anser att 1 väger tyngst och att vi ska använda oss av andra arter för bla livsmedel.

Om sedan någon av egna personliga skäl väljer att avstå enligt 2 så kan man naturligtvis göra det

[Tänkpådet]
2017-03-23 14:27
#29

#ja exakt, det finns ju ett tredje alternativ och det vore att skita i allt och det är det alternativ som dom flesta idag väljer, vilket är det stora problemet i världen just nu, skulle alla resonera som du så skulle animaliekonsumtionen minsta dramatiskt, vilket skulle vara väldigt positivt i mina ögon. helvegoalternativet skulle jag föredra men vi måste alla komma överens i våran demokrati…

veggie4every1
2017-03-23 23:03
#30

#29 Jag tycker inte att vi behöver komma överens om att det är rätt att utnyttja och döda andra individer i våran demokrati.

Det förstår vi när det gäller mänskliga individer och det kan vi förstå när det gäller icke-mänskliga individer också.

Att förtrycka, utnyttja och döda i liten skala är bättre än i stor skala, men det är inte rätt oavsett.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Tänkpådet]
2017-03-24 07:37
#31

#30 nej det är klart, kände bara inte för att opponera mig och som det ser ut idag i Sverige så verkar finnas eko-fördelar med ett djurjordbruk vilket många verkar tycka är bra, etik verkar mindre viktigt, men skulle vi ev. Gå över till att bli ett land där vi endast djurförtrycker på ett sätt som är ekologiskt fördelsktigt gentemot ett veganskt jordbruk så skulle nog den djuruppfödningen dels vara minimal och dels så dkulle välfärden vara även den mycket bättre… det är fortfarsnde inte ok, men i proportion till hur det ser idag så känner jag just nu att det inte är ett scenario som jag tänker tokopponera mig emot… Sen så tror jag att vi skulle komma dit så skulle övergången från lite djuruppfödning till ingenalls vara väldigt lättfixad vilket vore fördelaktigt. 😉

[Tänkpådet]
2017-03-24 07:45
#32

#31 sen läser man om det här och så är man tillbaka till att fetingopponera sig igen: https://www.djurensratt.se/blogg/skakande-film-fran-belgiskt-slakteri-slappt-ikvall

landsbygdsbo
2017-03-24 08:42
#33

#30

1. Diskussionen om hur vi ska minska vår negativa miljöpåverkan är en sak.

2. Diskussionen om vi har "rätt" eller inte att hålla och döda djur för våra egna syften är en annan.

Vad det gäller 1. så är nog en överväldigande majoritet för,  att vi måste anpassa oss. För att vi som art överhuvudtaget ska ha en möjlighet att fortsätta existera i den omfattning vi gör idag.

När det gäller 2. så är en överväldigad (ca 90%) lika övertygande om att vi har den rätten. En rätt som inte bara arten människa praktiserar utan även ett stort antal predatorer av olika arter.

Att du säger "Att förtrycka, utnyttja och döda i liten skala är bättre än i stor skala, men det är inte rätt oavsett." är inte ett faktum utan bara ett uttryck för dina egna åsikter.

Dex
2017-03-24 12:18
#34

#29 Om alla skulle resonera som landsbygdsbo så skulle ju alla föda upp kor till slakt och förneka djurförtycket. Så jag tror inte det skulle minska drastiskt jag tror det skulle öka drastiskt istället haha😉

Annons:
[Tänkpådet]
2017-03-24 15:56
#35

#34 just i den här situationen så resonerade han som så att han tyckte att det var ok med djuruppfödning sålänge det är ekologiskt fördelaktigt gentemot vegansk grönsaksodling vilket i mina ögon skulle minska djuruppfödningen dramatiskt eftersom det oftast är ekologiskt bättre med vegetabilier jämfört med animalier… det var just därför jag inte ville bråka om det och jag tog åxå upp det faktumet om att vi måste jämka om vissa grejer i en demokrati. Jag ville inte egentligen säga att drt var ok men i den här diskussionen så hade han även en poäng eftersom det finns vissa fördelar ekologiskt med framförallt kouppfödning. Och det var ju även det som var min poäng innan om att blanda ihop ekologi och veganism för veganism är för mig ett etiskt ställningstagande inget annat…

landsbygdsbo
2017-03-24 17:14
#36

#34 nej jag tror knappast alla som konsumerar kött eller ost, mjölk börjar föda upp kor. De gör nog som de alltid gjort. Köper dessa produkter i butik.

Lika lite som att alla veganer skulle arrendera mark och börja odla..han en aning..det vore nog många som skulle svälta ihjäl då.

Att odla ekologiskt utan att inkludera animalieproduktion är i det närmaste omöjligt. Eftersom ekologisk odling utestänger konstgödsel och kommunerna tar inte sitt ansvar vad det gäller det kommunala slammet , så det är heller inte aktuellt.

Och utan tillförsel av näring så blir morötterna tämligen magra….

[Tänkpådet]
2017-03-25 14:58
#37

#36 Hur ser du på odling där man alternerar olika grödor som ger tillbaka näring, typ klöver eller så? Eller tillföra "växtgödsel"?

landsbygdsbo
2017-03-25 15:03
#38

#37 vad du beskriver är ju en helt normal växtföljd. Vissa grödor har en positiv inverkan på nästa års skörd, alltså försöker man alternera sorter så att man gynnas av detta.

Att ex plocka in vall i växtföljden är positivt…om man har avsättning för vallskörden. Annars så plöjer man ner vallen och gröngödsling så att säga, men då förlorar man ju ett års skörd.

Optimalt är ju att i korn eller havre så in in vall. Ha den i ett eller två år och sedan plöja och så ex höstvete. Och samtidigt då ta en eller två vallskördar.

[Tänkpådet]
2017-03-25 15:40
#39

#38 ok, hur skulle det funka som alternativ till både djurgödsel och konstgödsel? Vilka vore nackdelarna?

[Tänkpådet]
2017-03-25 16:11
#40

#38 här är en video om ämnet… du kanske har tid å se den å kanske ge kritik? https://youtu.be/DWDznkdUjb0

Zepp
2017-03-26 17:21
#41

Nämenaltså.. jag är helt innne på LBBs tankar, man är ingen Vegan om man inte äger/arenderar egen mark och där man odlar sin egen föda!

Många skulle då svälta ihjäl och bli till föda för mer grödor, på så sätt löser vi både frågan om överbefolkning, ekologi och befolkningens matförsörjning!

Lätt som en plätt, sett till helheten!

Sett till enskilda personer blir det hur som helst mer komplicerat, då får man skita i global uppvärmning, djurhälsa, andra befolkningars väl och ve, ekologi!

Bara man får lov att köpa alla livsmedel man vill/behöver i vanliga affärer!

Såå.. Avokado är nono!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
landsbygdsbo
2017-03-26 17:55
#42

#40 olika förfrukters påverkan har varit känt länge. i över hundra år har man använd de kunskaperna vid planering av växtföljder i svenskt lantbruk.  De som läst Strindbergs Hemsöborna vet ju att Karlsson rekommenderade att så in klöver just av den anledningen.

Där ligger inte problemet, det ligger i stället på avkastning netto per år och per Ha.

Gröngödslar (plöjer ner exempelvis klöver) så har du en odlingssäsong utan avkastning. Ska du sedan på detta odla organiskt dvs utan konstgödsel och annan kemi sjunker avkastningen ytterligare. Och med de små marginaler jordbruket har så låter det sig inte göras av de flesta gårdar. Eftersom att dels kapitalkostnaderna fortsätter att rulla + att man är tvungen att jordbearbeta fältet ett flertal ggr för att ta död på bla kvickrot o baldersbrå.

Zepp
2017-03-26 18:22
#43

Ush och fy för kvega och baldersbrå.. och som liten pilt fick jag rensa bort flyghavre.. det var slitsamt.. som liten pilt!

Nu så bryr jag mig inte särskildt om någon valt att vara Vegan eller inte, är uppvuxen på bondgård, där de yngres uppgift förutom äggplockning, flyghavrebekämpning var att röra i blodet vid slakt, så att det inte koagulerade!

Och jag är minst lika god kålsupare som en Vegan som äter Avokado.. iomed att jag bor om inte i så iallafall i närheten av en storstad och köper mina livsmedel i affärer!

Nu så köper jag främst nötkött från Gröna Gårdar, ägg främst från utegångshöns, ekologiskt smör från Arla, grönsakerna däremot är jag betydligt mer tveksam till huruvida de är odlade på rätt sätt/ekologiskt/annat.

Blodmat äter jag inte, det smakar för det första inte gott och så har jag avsmak för detta sedan mina röraruntdagar!

Och då tycker jag det är ett betydligt större problem med att maten är felmärkt, det skall stå hur stor andel gräs och örter min mat ätit så att jag kan välja den bästa maten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Tänkpådet]
2017-03-26 19:19
#44

#42 ok tack.

landsbygdsbo
2017-03-26 19:33
#45

# 43 flyghavre bekämpas medelst säck, kikare och vid sol upp o nedgång…då ser man ogräset i kikaren och slipper springa i onödan ;)

Zepp
2017-03-26 19:48
#46

#45

Det kunde du ha kläckt ur dig för 50 år sedan.. så att jag sluppit pinan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
2017-03-27 08:23
#47

Det var ett av mina sommarjobb. Och latmasken tillsammans med en smula schlundighet brukar komma på bra lösningar..Fast det fungerade inte i höstraps….

TicTac
2017-03-27 11:32
#48

Är inte allt som människan producerar miljöovänligt på ett sätt eller annat? 🤔


You'll never walk alone

Annons:
Smultronfia
2017-03-27 15:05
#49

#48 Japp. Det gäller bara att försöka hitta så bra val som möjligt hela tiden. Äta efter säsong är det bästa. Och saker som odlas i ens närhet och ekologiskt.

landsbygdsbo
2017-03-27 15:42
#50

#48 Man kan väl knappast hävda det miljöovänliga i de bär och den svamp man plockar inom gångavstånd från köket?

*Redigerat av Vendelay, Sajtvärd.*

Smultronfia
2017-03-27 17:58
#51

#50 Svampar produceras oftast inte om man plockar i skogen inte bär heller…

landsbygdsbo
2017-03-27 18:42
#52

#51

Du kan ha fin bärskog, tills man avverkar och planterar gran, eller så väljer man en annan produktion och behåller lingon o blåbär. och då är bar en av de saker skogsmarken producerar liksom vilt o virke.

Zepp
2017-03-27 21:13
#53

#47

Jag kommer garanterat att avlida av hudcancer/metastaser från denna, tack vare flyghavrebekämpningen innan jag hunnit gå i pension!😭

F*n vad bränd jag blev.. och jag är rödlätt och ljushylt!

Här handlade det inte om raps, utan om råg, havre och korn.. det e väl mest i Skåne man odlar raps?

Iallafall, de jag bodde hos/var lilldräng följde lagstiftningen för jordbruk.. dvs inget flyghavre på deras åkrar!

Kvega och baldersbrå är lättare att bekämpa med kemikalier?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
2017-03-28 09:39
#54

Har för mig att man utanför skara, i höstvetedominerad odling erhöll skördeökningar på upp mot 3500 Kg/ha efter att bekämpat bla kveke med monitor o roundup under 2 år.

Roundup sprutades efter föregående skörd före jordbearbetning.

Upp till toppen
Annons: