Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten

Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor

Do you know your veggies?

2017-03-20 23:34 #0 av: vendelay

http://veganism.savvity.net/discussions/58d0496f1d41c833b802630a-do-you-know-your-veggies

Quiz om grönsaker på Veganism Savvity Skrattar

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-03-21 13:28 #1 av: Scorpio97

Jag fick 7/10. 

Men stämmer det verkligen att en jordgubbe innehåller mer C-vitamin än en apelsin? Enligt en sida jag kollar på (som tar siffrorna från livsmedelsverket) innehåller jordgubbe 61 mg och apelsin 53 mg C-vitamin per 100 g. Så på 100 gram stämmer det ju. Men en apelsin väger runt 150-300 g och en jordgubbe typ 5-12 g, hur kan en jordgubbe då ha mer C-vitamin än en apelsin? :) 

//Jessie
"Quid pro quo"

Anmäl
2017-03-21 17:44 #2 av: vendelay

#1 Jag menar självklart per 100 gram, skulle ha skrivit det tydligare!

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.