Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 2116 ggr
[SkogsHipstern]
3/24/17, 5:41 PM

Survivalism och prepping för veganer!!?

Hej på er! Som rubriken lyder så är helt insnöad på att överleva diverse katastrofer som SNART kommer att inträffa på ett eller annat sätt. Mina kunskaper om överlevnad i bushen innefattar fiske, samlande och diverse andra knep. Dock är mitt nuvarande matförråd lite magert, men det jobbar jag på. Nu till min fråga, hur har ni tänkt överleva när samhället faller och teknologin försvinner? Ps. Jag är genuint nyfiken på hur ni veganer tänker inom detta ämne, då jag försöker vidga mina överlevnads kunskaper.

Annons:
veggie4every1
3/24/17, 7:15 PM
#1

#0 Det beror nog på hur länge katastrofen varar. Talar vi om en apokalyps typ TWD så överger nog jag mina veganska principer och gör vad som krävs för att överleva.

Är det tillfälligt så har jag en hel del torkad soja på lager som håller sig hur länge som helst.  Jag kan odla rotfrukter, grönsaker, frukt och bär och konservera/lagra.

Vatten blir nog ett problem, det blir till att samla i tunnor förmodar jag.

Jag tänker inte så mycket på det här faktiskt….

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Herveaux
3/24/17, 7:18 PM
#2

Tips! Ställ frågan inne på Prepping iFokus också.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Gen
3/24/17, 7:23 PM
#3

Kul! Om alla blev veganer skulle man inte behöva preppa, så det är ett bra första steg du kan ta för att hjälpa till 😉

En bonus när du blivit Vegan är att du kommer märka att det automatiskt roteras i ditt "nödpaket". Jag kollade på prepping för nått halvår sen och bara konstaterade att jag redan var färdig. Maten räcker mer än väl under lång tid.  Framför allt handlar det om torkade bönor och linser, torkad soja (färs, bitar, fileer, strips etc), massor av nötter, frön , kryddor, syltade och syrade grönsaker, konserver, massa av olika gryn, pasta, ris och olika mjölsorter, torkade bär, torkad svamp (främst shitake), jästextrakt, chili etc .  

Som Vegan börjar man vanligtvis förr eller senare kunna göra allt från grunden och hela skafferiet blir ett nödpaket som håller i flera år utan att bli dåligt. Det som finns i frys och kyl håller också mycket bättre än icke-vegetariska produkter så det är inte samma panik att göra slut på om elen går.    

Det är ju vätska och bränsle då möjligtvis som man behöver säkra men det har du ju redan koll på. 

Du kanske kan spana in vegohajk för lite inspiration. 

Det var själva prepping-biten. Överlevnadsbiten kan jag typ inget om. Men det finns ju många böcker om ätbara växter. Det är mycket mer än man tror som går att äta. Tror det är lättare att konkurrera med den kunskapen än jakt och fiske som troligvis alla kommer flockas till. Finns exempelvis massa ätbara alger som det bara är att plocka. Lägg ditt bug out location nära havet bara :)

tlover
3/24/17, 7:36 PM
#4

#3 " Om alla blev veganer skulle man inte behöva preppa," Hur menar du här? Olyckor, katastrofer, krig, sjukdom os kan väl fortfarande hända även om alla blir veganer.

"Det är mycket mer än man tror som går att äta. Tror det är lättare att konkurrera med den kunskapen än jakt och fiske som troligvis alla kommer flockas till."

Problemet är inte att hitta några ätbara växter i naturen (jag själv har samlat ätbara växter i naturen i åratal) utan att dessa växter innehåller inte nog med kalorier för att man ska klara sig i längden. Här i subarktiskt klimat är vi faktiskt beroende av jakt och fiske för att överleva en längre tid i naturen.

Fast kortare perioder går det ju ibland såklart, om man tex går vilse och råkar vara i närheten av en sjö med vass.

l'm back

Gen
3/24/17, 8:04 PM
#5

#4 Absolut. Veganer har liten inverkan på om Yellowstone smäller eller inte.  Men om jag hade listat alla minskade risker (som ex. minskad risk för miljökatastrof och krig) hade det inte blivit en lika snärtig formulering. Jag tänkte mig att andemeningen skulle gå fram… vilket den verkar ha gjort eftersom det blev så snabbt mothugg :)

Jag håller med dig att det traditionellt behövs animalier för att överleva på dessa breddgrader. Samtidigt så tänker jag att det är lite naivt att tro att mat skulle vara det stora problemet när en massa hungriga personer springer omkring med vapen. 

Förövrigt är ju jakt och fiske beroende av vilken katastrof vi talar om. Jag tänker mig att kärnkraft+fotosyntes under jord är det som täcker in flest scenarion. Eller ännu bättre att åka till Mars . Båda dessa alternativ råkar vara veganska :)  

"Why Vegan? Well, simply because it is not feasible to preserve meat and dairy projects long enough for the trip. Plus, it is easier to grow fruit and vegetables than to store cattle!"

tlover
3/24/17, 8:12 PM
#6

#5 Det blev mothugg eftersom jag inte såg någon logik i ditt inlägg. Även veganer går ut i krig, att alla är veganer hindrar inte krig, inte heller pandemi, många miljökatastrofer, ekonomisk nedgång m.m

Just kärnvapenkrig ser jag personligen ganska långt ner på listan (eftersom de flesta vet att ett sådant krig inte kan vinnas och kommer därför att användas som sista utväg).

Personligen* tror jag på en kombo mellan krig, pandemi och ekonomisk kollaps (dessa följs ofta åt) och om man kollar på tex den ekonomiska krisen i början av 1900 talet i USA så var odling och jakt nödvändigt för mångas överlevnad.

Dessutom så är ju inte heller alla veganer nu så vad gör veganer i nuläget?

edit: * av större katastrofer alltså. Själv preppar jag för personliga katastrofer

l'm back

Annons:
Gen
3/24/17, 8:43 PM
#7

#6 jo, veganer hindrar krig. här har du en pnas-artikel på syrien-kriget relaterat till missväxt orsakat av människans klimatpåverkan och beskriver den onda cykel vi befinner oss i. 

Veganer hindrar även pandemier. Pandemier är nästan alltid zoonosa, alltså överförda från djur till människa. Djurindsustrin möjliggör att virus kan få fäste, mutera och byta värdorganism. Genom att minska dessa kontaktytor minskar risken för pandemier. Det finns en anledning att det kallas "fågel-influensan", "svin-influensan" och så vidare. 

Det hindrar absolut miljökatastrofer, det är allmänt befäst så jag vet inte vad du tänker på där, annat än exempel likt det jag själv gav som ex. vulkanutbrott.  Men här är en artikel på bland annat de ekonomiska vinsterna på minskad klimatpåverkan som allmän veganism skulle leda till, vilket även besvarar frågan på vilket sätt det hindrar ekonomiska krascher. 

Jag tycker det blir lite löjligt att tro att jakt och fiske skulle hjälpa om 10 miljoner människor i sverige inte hade någon mat. Om man nu ska äta kött i det läget är väl det första man äter upp de djur som finns i fabrikerna? Och när de är slut räcker inte jakten och fisket långt. Bara som exempel så avverkas varje år 1/3 av älgstammen redan idag. Hur länge tror du detta räcker i det scenario du ser framför dig?

Om man vill ha ett livsprojekt som gör verklig skillnad ska man sluta äta djur och få andra att göra det samma.

[SkogsHipstern]
3/24/17, 8:48 PM
#8

Veggie4every1, Vatten är lugnt i min mening så länge man kokar det noga, beror på vart man bor dock, så länge det inte är massa fabriker eller båtar som har förorenat det. Att kunna odla och konservera är garanterat bra kunskaper. Herveaux, jo jag ska göra det, måste bara omformulera frågan lite då.

[SkogsHipstern]
3/24/17, 8:53 PM
#9

Är det någon här som är relativt självförsörjande på mat? När det kommer till bränsle så går det att utvinna olja ifrån björk bark och det i sin tur går det visst att göra diesel på.

tlover
3/24/17, 9:01 PM
#10

#7 Vegansk odling hindrar inte missväxt, särskilt inte om man räknar odling från från naturgödsel som vegansk. Jorderosion är ett stort problem vilket ökas av konstgödsel.

Dessutom så finns det även andra anledningar till krig, överskott på unga män tex

Med tanke på antibiotikasituationen i världen så kan nästa pandemi lika gärna vara böldpest (bakterie).

Att det hindrar miljökatastrofer har jag inte sett nått bevis om, miljö är mer än bara växthuseffekten.

Vid en större katastrof skulle vi snabbt inte längre vara 10 miljoner då många skulle gå åt av konflikter, matbrist, sjukdom, skador, kyla m.m. Skulle katastrof slå till på vintern skulle befolkningen minska ännu snabbare. Men ja djur och fiskestammen skulle minska kraftigt men det skulle ändå vara en viktig matkälla.

Större skillnad kan nog en permakultur syn på livet ge faktiskt.

Missförstå mig inte, jag tycker att alla ska få göra som dom vill och det finns grova fel i djurhållningen idag men även om alla är veganer kan katastrofer ske både globala, lokala och personliga och även om det mot förmodan inte skulle ske om alla var veganer så är inte alla veganer nu.

l'm back

Gen
3/24/17, 9:17 PM
#11

#10 Djur behöver mat och denna mat är beroende av konstgödsel i den ekvation som nu råder på planeten. Det behövs mycket mindre konstgödsel om vi äter växterna direkt. Detta är inte kontroversiellt. Förra året var  baljväxtens år just för att det är erkänt mycket bättre för planeten.

… och antibiotika-resistensen hjälper man också till att motverka som Vegan eftersom enda sättet att hålla djur levande så tätt som de måste hållas för att vara ekonomiskt lönsamma är att pumpa de fulla med antibiotika.

Global uppvärmning är det största miljöhotet vi kan göra något åt.

Jag förstår såklart också att veganism inte är svar på allt… men det är ibland slående hur mycket det är svar på :)

Jag tycker för övrigt min Mars-referens som den ultimata preppingen fick för lite applåder :)

tlover
3/24/17, 9:29 PM
#12

#11 "Djur behöver mat och denna mat är beroende av konstgödsel i den ekvation som nu råder på planeten. Det behövs mycket mindre konstgödsel om vi äter växterna direkt. Detta är inte kontroversiellt. Förra året var  baljväxtens år just för att det är erkänt mycket bättre för planeten." 

Det behövs fortfarande konstgödsel, alltså dödas jordarna = jorersosion = det största miljöhotet

"… och antibiotika-resistensen hjälper man också till att motverka som Vegan eftersom enda sättet att hålla djur levande så tätt som de måste hållas för att vara ekonomiskt lönsamma är att pumpa de fulla med antibiotika."

Antibiotikaresistensen är för utspridd för att den skulle hjälpas även om vi skulle sluta använda den helt i djurhållningen (även om jag är helt för att sluta hålla djur så tätt att de behöver sprutas full med antibiotika)

"Global uppvärmning är det största miljöhotet vi kan göra något åt."

Nope det är jorderosionen, dessutom så hindrar vi inte global uppvärmning enbart genom att bli veganer

"Jag förstår såklart också att veganism inte är svar på allt… men det är ibland slående hur mycket det är svar på :)"

Det trodde även jag förr, sen lärde jag mig mer om odling och lärde mig att det inte finns en eller några få lösningar utan många små

"Jag tycker för övrigt min Mars-referens som den ultimata preppingen fick för lite applåder :)"

Att lämna en döende planet åt sitt öde för att flytta till en framtida döende planet ser jag inte som en lösning. Dessutom så skulle en koloni på mars inte bli självförsörjande minst hundratals år så det är inte ett alternativ.

Sen angående krig. om du tror att människor är bättre än djur kanske du kan tro att vi kan leva utan att kriga. Jag vet däremot att det tyvärr inte är så, vilken kosthållning/livsfilosofi man än har

l'm back

Gen
3/24/17, 9:40 PM
#13

mindre konstgödsel -> mindre problem.

mindre antibiotika -> mindre resistens.

Annons:
tlover
3/24/17, 9:45 PM
#14

#13 Mindre djur = mindre naturgödsel = mer konstgödsel

Antibiotikaresistensen är tyvärr redan så utspridd att den kommer att spridas av ett annat djur som är ihopträngt (människan)

l'm back

Gen
3/24/17, 10:37 PM
#15

det stämmer inte. mindre djur -> mindre konstgödsel. så ser det ut. anledningen är att fosforkretsloppet inte kan bära alla de djur som måste födas upp för att människan tycker de smakar gott. 

den största bristvaran som konstgödsel tillför jordarna är fosfor. om du tror att människan behöver mer fosfor än djuren kan du jämföra biomassan, det är ca 2-3 ggr fler kg domesticerade djur på planeten, än det är människor. Djur producerar inte fosfor, de får det från samma ställe som människan antingen från marken, eller från marockanska gruvor. Om vi tar bort djuren, behövs det mycket mindre fosfor, dvs mycket mindre konstgödsel. 

det här andra djuret som är så ihopträngt producerar för övrigt också gödsel

Antibiotika överanvänds även i människor det är sant. Men det är inte en korrekt beskrivning att problemet inte skulle vara relaterat till användningen av antibiotika i djur som produceras för livsmedel, eller att vi inte skulle vara mycket bättre skyddade mot framtida resistens om vi slutade med detta.

landsbygdsbo
3/25/17, 9:05 AM
#16

#15 Om vi tar bort djuren så minskar behovet av djurfoder, det är ju logiskt. Men det minskar inte växternas behov av kväve, fosfor. Till detta kommer att stora delar av de areal som idag används för odling av vegetabilier som används för direktkonsumtion av människor , konstbevattnas. Och vatten är idag i många områden en bristvara. Som ytterligare lök på laxen är stora områden som idag används för spannmålsproduktion hotade av försaltning pga bevattning med salthaltigt vatten.

Den fosfor som människor o djur tar upp återgår i form av träck, urin och när kroppen ruttnar.

En sund djurhållning möjliggör utnyttjande av mark för livsmedelsproduktion som inte är möjlig på annat vis. Mulen har förmåga att skörda där inte ens en lie kan gå fram. Och sedan omvandla det skördade till högvärdiga livsmedel.

Idag används gödsel i många fall som bränsle i fattiga områden. Skulle man ersätta ineffektiva ugnar o spisar skulle man på sikt förbättra jordarna med gödselns hjälp och därigenom öka livsmedelsproduktionen även där.

landsbygdsbo
3/25/17, 9:10 AM
#17

#12

Jorderosion är en av de stora bekymren. Men det största, på sikt är nog försurningen av haven. Vi har haft olika havsnivåer genom tiden. Men skulle försurningen accelerera ytterligare så skulle stora delar av de barnkammare som fisk o andra djur är beroende av helt enkelt försvinna.

Musslor o andra skaldjur skulle inte längre kunna producera skal i den omfattning som krävs och därför utrotas.

Nästa steg blir att det näringskretslopp som existerar mellan land o hav skulle kollapsa med fruktansvärda följder för oss landlevande.

tlover
3/25/17, 9:56 AM
#18

#15 Snälla förklara för mig hur man om den enda möjliga stora källan för naturlig gödsel försvinner (människogödsel är inte ett alternativ då den är för giftig) slutar med användandet av konstgödsel? För det är det som behövs inte en minskning utan att man slutar med det helt. 

En jord klarar inte av konstgödsel om den ska leva, den kan klara av det någon tillfällig gång men man kan inte använda det år ut och år in. Dessutom så är vi ju snart på peak NPK (NPK = konstgödsel).

Det är inte djuren som behöver fosfor, det är jorden och djurens gödsel är en ypperlig källa till detta.

Människors gödsel kan inte användas eftersom det är för giftigt, inte i någon större utsträckning iallafall.

Problemet med antibiotikan är ju att resistensen redan är här 30% av alla förskolebarn i Uppsala har redan multiresistenta bakterier i deras bajs! Det är enbart två neonontala avdelningar i Sverige som inte har multiresistenta bakterier senast jag hörde om det (vilket var några år sen så nu har antagligen alla det). Så även om vi skulle sluta använda antibiotika bland djur idag så är hotet redan där, dessutom så finns hotet om nya multiresistenta former då läkare skriver ut det mot förkylning! (där det inte ens hjälper!)

l'm back

landsbygdsbo
3/25/17, 11:18 AM
#19

#15

NPK= kväve (N), fosfor (P) och kalium (K) och det är en av alla konstgödeselblandningar. Det är P som i stort sett redan nått produktionstoppen.

Vad som händer när man bara konstgödslar utan vallinslag är att mullhalten sjunker vilket i sin tur negativt påverkar mask o mikrofauna.

Människogödsel är inte giftigt. Har aldrig varit det. Men eftersom dagens människa skiter ut både batterier o andra giftiga kemikalier i toaletter och matavfall så…till det kommer de rester av mediciner som följer med träcken ut.

Det är därför kommunerna inte vill ta fullt ansvar för rötslammet.

Som positivt är ju att
Bakterier, även de multiresistenta dör vid rötningen

Gen
3/25/17, 1:13 PM
#20

#18 Det var ju precis det jag gjorde. Det är ett kretslopp. Bara för att man lägger in ett extra steg med ytterligare djur så uppstår inte nya ämnen. Tvärtom så blir det mer förluster, och större behov av tillförsel från annat håll - dvs. konstgödsel (kalium och fosfor från gruvor, kväve från energikrävande haber-bosch-process)

Nåja nu vet jag inte om skogshipster vill att vi hijackar den här tråden med den här gamla klassikern. 

Men om vi vrider det lite, hur kan man gödsla sina odlingar när världen har pajjat? (eller när man är på mars - vilket har blivit mitt favoritexempel nu :) 

Precis som landsbyggdsbo konstaterar, människogödsel är inte giftigt - det vore ju superkonstigt! Det vi stoppar i oss är det mycket högre krav på än det man stoppar i djuren. 

Det största problemet i reningsverken är tungmetaller som kadmium,  och det kommer från alla dagliga kemikalier vi avyttrar som åker ut i avloppen på olika sätt, så som ex. ajax, tvättmedel, färgrester, dagvatten från vägar med avgaser, felaktig sopsortering, industrier etc. etc. På mars skulle man helt enkelt gödsla med det som kommer ut där bak, och hålla det avskilt från eventuella gifter. Det är ungefär så man tänker med ekologiskt jordbruk (vilket jag antar att du vurmar för), att man håller gifterna borta och då blir det bra kvalitet på bajset. En ekologisk planet vore det absolut bästa alternativet (jag tänker mars här). Precis samma tänk, men utan djur som utnyttjas och får lida helt i onödan. 

Så veganska odlingar, där kretsloppet är slutet - antingen under jord, eller på en annan planet - det tror jag är den ultimata "bug out location" om man är en seriös prepper. Allt annat är för n00bs.

Annons:
landsbygdsbo
3/25/17, 1:26 PM
#21

#20 men du glömmer ju att stora delar av marken är lämplig för antingen bete eller skogsbruk. Och betar man en hage så blir den ju nästan ett självspelande piano.

Ger man sedan djuren extra foder från vallodlingar så tillför man ju både fosfor och kväve den naturliga vägen.

Det är ju därför jag förespråkar den formen av animalieproduktion.

Man vinner en miljö som både människor, djur och rara växter gillar 😉

tlover
3/25/17, 1:30 PM
#22

#20 Människogödsel är giftigt pga att vi lever i en giftig omgivning, vår giftiga mat (gifter som används på mat tex pesticider), allt annat som hälls ut i avloppen och vi är högre upp i näringskedjan (det skulle ju förvisso avhjälpas om man är vegan).

Skulle man hålla gifterna borta så skulle det funka till viss del (men tänk på att även växter behöver en "varierad kost" eller vad man kan kalla det. Vissa ämnen behöver mer av ämnen som kan vara för låga i människogödsel därför så kan hönsgödsel vara att föredra på vissa växter och kogödsel på andra) men en giftfri värld är vi långt ifrån, särkilt på mars.

edit: Alltså summan av det jag vill få fram är att det finns varken ett problem eller en lösning. Det finns flera problem och på dessa problem finns det flera lösningar.

l'm back

veggie4every1
3/25/17, 6:56 PM
#23

#8 Om man inte kan koka vatten så kan man rena det med ett par droppar klorin per liter.

En del har ju bara elspis att tillgå och om elen försvinner kan det ju vara bra att ha en flaska klorin hemma.

Jag värmer hela huset med ved, men har inte satt in någon vedspis. Funderar på det dock, det kan vara bra att ha vid ett längre elavbrott 🙂

Vill tillägga att klorin är djurtestat och jag tycker inte att användningen kan rättfärdigas förutom i överlevnadssyfte. Ville bara förtydliga det fast ni säkerligen förstod det ändå.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

TicTac
3/25/17, 8:50 PM
#24

Vi har också en hel del bönor som håller ganska länge, men frågan är om vi har tillräckligt mycket för att det ska räcka lika länge som hållbarheten…  En del konserver också, men det får bli en kort katastrof för att vi ska överleva…😕


You'll never walk alone

JonasDuregard
3/25/17, 9:33 PM
#25

#18 "Det är inte djuren som behöver fosfor, det är jorden och djurens gödsel är en ypperlig källa till detta."

Nej, djur är inte en källa till fosfor! Du har helt missuppfattat hur det här fungerar. 

Fosfor är ett grundämne och uppstår inte magiskt i djur eller någon annanstans, all fosfor som djur bajsar ut har de fått i sig från jorden där deras mat vuxit. 

"Snälla förklara för mig hur man om den enda möjliga stora källan för naturlig gödsel försvinner (människogödsel är inte ett alternativ då den är för giftig) slutar med användandet av konstgödsel?"

Att sluta (eller närmast sluta) föda upp djur skulle minska odlingsbehovet rejält och därigenom troligtvis minska användningen av konstgödsel. 

Uppfödda djur är inte en källa till gödsel. De ingår i ett kretslopp. I bästa fall ger gödslet tillbaks det uppfödningen av djuren förbrukade, i praktiken kan man inte nå upp till det ens. 

Att säga att betesdjur är en källa till gödsel är lite som att säga att batterier är en energikälla.

landsbygdsbo
3/25/17, 10:35 PM
#26

Allt levande behöver fosfor. Fosfor är ett mycket viktigt ämne för skelettet

Vi har tillgång till stora mängder fosfor i den moderna maten. Men vi klarar oss alltså inte utan fosfor

Ja odlingsbehovet av djurfoder skulle minska. Men för tredje världen och de naturbeten som extensiv djurhållning innebär skulle ett förbud av kraftfoder inte spela ngn större roll.

Att sluta med den formen av animalieproduktion skulle ställa stora delar av marken utanför livsmedelsproduktionen eftersom den inte är möjlig att odla intensiv.

Betesdjur är källan till gödsel, det finns ingen annan källa. Går du över till ex npk kallas detta för gödning eller konstgödsel.

JonasDuregard
3/25/17, 10:52 PM
#27

#26 "Att sluta med den formen av animalieproduktion skulle ställa stora delar av marken utanför livsmedelsproduktionen eftersom den inte är möjlig att odla intensiv."

Hur stora delar? 

Jag personligen har inget emot att man använder den arealen du talar om, men jag tvivlar på att det ger någon betydande livsmedelsproduktion jämfört med dagens system. 

"Betesdjur är källan till gödsel, det finns ingen annan källa. Går du över till ex npk kallas detta för gödning eller konstgödsel."

Men du håller med om att det inte är en källa i den viktiga bemärkelsen, alltså att man stoppar in lika mycket i kretsloppet som man får ut (i bästa fall)?

Batterier är en källa till elektricitet (i någon mening), men vi kommer inte kunna ersätta olja med batterier eftersom vi måste stoppa in lika mycket energi som vi får ut (plus lite spill).

Annons:
[SkogsHipstern]
3/26/17, 12:43 PM
#28

#23 ja, klorin är att rekommendera och så finns det även vattenreningstabletter. För er som inte har tillgång till vedspis så är ett stormkök en enkel lösning. Jag hittade för en tid sedan en kanal på Youtube som har en del ekovänliga tips o tricks på hur man överlever i vildmarken. Här är länken om ni är nyfikna https://m.youtube.com/user/phreshayr

landsbygdsbo
3/26/17, 1:42 PM
#29

#27 men för de djur vi har på naturbeten så fungerar det som ett självspelande piano hela vegitationsperioden. De föder sig själva. Endast under den andra halvan måste vi ha vinterfoder.  Och eftersom jag har djuren på de torraste o magraste bitarna på vintern så tillför vi näring och växtfiber där om vintrarna…förbättrar sas den marken.

[SkogsHipstern]
3/26/17, 2:59 PM
#30

Här är länken till en ny tråd jag startade med samma rubrik i Prepping iFokus! http://prepping.ifokus.se/discussions/58d7ba808e0e74524a000866-survivalism-och-prepping-for-veganer

Halvdansken
3/26/17, 7:24 PM
#31

Här är ett tips på en DIY vattenrening. Finns olika varianter på YT, alla kör dock med samma princip.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
3/26/17, 7:37 PM
#32

En annan variant som inte kräver verktyg.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

landsbygdsbo
3/27/17, 9:04 PM
#33

stället för sten så

häller du vatten på plasten, mindre risk att det går sönder

Upp till toppen
Annons: