Annons:
Etikettvegankost
Läst 976 ggr
Anne.K
3/27/17, 11:51 AM

Veganska recept

Hejsan allihopa!

Det är första gången jag kikar in på vegansajten här. 

Men jag skulle behöva lite hjälp med tips på vart man hittar bra, nyttiga och enkla veganrecept för en som är helt ny inom vegankosten.

Jag ska nämligen börja med en vegansk kost av hälsoskäl efter tips från min läkare. Men jag är helt lost och har ingen matfantasi och vet inte heller vart jag ska börja. Jag har annars alltid haft svårt med att äta grönsaker etc. så detta kommer bli en tuff period för mig att byta ut hela min kost efter 30 år som blandkostare, så behöver alla tips och råd jag kan få hur man gör det på bästa sätt. Samt hur man lär sig att tycka det är gott och så. För jag har som sagt haft väldigt svårt för den gröna sidan av kosten och väldigt få saker smakar bra i min mun. Men av hälsoskäl så måste jag nu ändra om min kost till veganskt och även på sikt glutenfritt också. Men jag tänkte börja med att ta tag i den veganska delen först för att det inte ska bli för mycket att tänka på, på en och samma gång. 

Så är tacksam för alla tips jag kan få för att detta ska bli en så bra övergång som möjligt för att jag ska kunna uppnå en bättre hälsa. 

Tack i förhand! :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
Smultronfia
3/27/17, 3:01 PM
#1

Välkommen hit! Finns det några grönsaker och frukt som du gillar bättre? Alltid lättare att börja där. Man kan "gömma" mycket grönsaker i tex vegfärssås, smoothies och man kan smaksätta med mycket kryddor, tamari, balsamvinäger m.m.för att få fram andra smaker. Vad brukar du äta för rätter annars? Kanske kan försöka hjälpa dig att göra de veganska så slipper det bli så mycket annorlunda? Frukt och bär kan man använda mycket ihop med grönt som i smoothies för att få i sig mer nyttigt. Man kan låna en del böcker på biblioteket för att få inspiration. Kan tipsa om tidningen Vego som finns i de flesta vanliga affärerna. Där finns det enkla vardagsrecept och mycket inspiration.

Anne.K
3/27/17, 3:09 PM
#2

#1 Tack så mycket för dina svar! :) 

I fruktväg så gillar jag nog det mesta tror jag. I grönsaksväg så är stigen smalare. Men jag gillar ju vanliga saker så som potatis, morötter, broccoli, sötpotatis bland annat. Ogillar dock kål. Har svårt för bönor och linser, men kanske finns det recept där man även kan få de att smaka gott? För de är ju ändå nyttiga.

I vanliga fall så har jag alltid ätit vanlig husmanskost med kött, fisk etc. Finns det nått bra sätt att ändra om husmansrätterna till att bli goda veganska rätter? :)

Ska absolut kolla efter tidningen Vego nästa gång jag är på affärn. :) Tackar för tipset där.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

vendelay
3/27/17, 4:44 PM
#3

Det lättaste är att googla. Exempelvis om du gillar lasagne kan du googla "vegan lasagne" och välja ett recept du gillar. Alla maträtter går att göra veganskt men vissa är såklart svårare, tar mer tid och är dyrare än andra. Men allt går.

Några tips på hemsidor med recept jag gillar:

Vegansk vardag
Claras glutenfria veganmat
Veganrecept & galna upptåg
Sofia von Porat
Mattias Kristiansson
Gaashud
Happy Food
Vegokoll
Jävligt Gott (Allt är INTE veganskt)
Vegokäk (Allt är INTE veganskt)

Jag är inte mycket för fysiska kokböcker men några jag gillar är:

Hjälp! Veganer på middag
New Vegan

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Anne.K
3/27/17, 5:08 PM
#4

#3 super tack för tipsen. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Schhh
3/28/17, 4:24 PM
#5

TACOS. Byt ut köttfärs mot sojafärs. Nomi nomi nom nom. *går iväg och äter tacos*

Schhh
3/28/17, 4:27 PM
#6

Jag håller med om att tidningen Vego är bra. Där finns lika många recept som i en vanlig kokbok fast billigare. Finns även extrapris på lösnummer på deras hemsida: http://www.vegomagasinet.se/produkt-kategori/losnummer/

Annons:
Ominous
3/28/17, 5:06 PM
#7

Jag är inte heller mycket för grönsaker, trots att jag varit köttfri i över 10år. Men jag försöker komma ifrån de här halvfabrikatet och äta mer nyttigt också:)
Häromdagen gjorde jag en grönsakspaj som blev väldigt god, t.om jag gillade den.

Först knådade jag ihop ett pajskal och tryckte ut i en form som jag förgräddade i några minuter på 200grader, kanske 5-10min. Glöm inte nagga hål i. :)

Sen fräste jag en hackad gul lök ihop med ca 300g sojafärs, krydda efter smak, förslagsvis peppar och vitlök :)
Sedan hackade jag upp och förbered broccoli, majs och champinjoner och blandade med färsen. Slängde ner allt i pajskalet och hällde Plantis matlagningsgrädde tills det såg lagom dränkt ut. Sen toppade jag även med lite vegansk ost :)
Grädda på 200grader i ca 20-30min :)

I wish I could write as mysterious as a cat

FemFem
3/29/17, 12:33 AM
#8

Aloo gobi (indisk blomkålsgryta) är sjukt gott! Finns ju många varianter men jag kör med coops recept ^^ Minus smöret då. Tycker att den är enkel att göra, och man kan ju variera med olika grönsaker!

Anne.K
3/29/17, 8:14 AM
#9

Tack så jätte mycket för era fina tips. Ska försöka testa på det mesta. :) Något bör ju falla i smaken. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

veggie4every1
3/29/17, 2:02 PM
#10

#9 Eftersom det är för din hälsa så tänker jag att du kan finna Läkare för framtiden väldigt intressant.

Den sidan har även en fin receptsamling med nyttiga veganska recept 🙂

Forks over knives har också massor med nyttiga recept och tips. Se även gärna filmen om du inte redan har gjort det🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: