Annons:
Etikettveganprat
Läst 7439 ggr
veggie4every1
2017-04-18 11:46

Veckans WTF 4

Vi kör igång WTF #4 för att scrolla snabbare 😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
sp0ngeb0b
2017-04-18 14:55
#1

Okej, så hörde häromdagen ett riktigt konstigt argument för varför man ska äta ägg.

"Hönorna måste ju ändå lägga ägg, och då kan man lika bra äta dem så att inget går till spillo."

Detta var något nytt för mig. Har ju hört det där med att man måste klippa fårens ull ibland och därför kan man lika gärna använda den, men detta är ju verkligen inte samma sak.

[NeferNefer]
2017-04-18 15:41
#2

#1: Oj … någon är visst inte påläst. Det påminner lite om ett argument jag har hört, som går ut på att "vi" måste äta upp korna, annars kommer korna att översvämma hela jorden.

vendelay
2017-04-18 16:19
#3

Var på gratis möte på itrim. Sa att jag var Vegan. "okej, äter du ägg? Mjölk? Fisk? Kyckling?" …

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
2017-04-18 16:19
#4

#2 Haha, eller hur. Men det problemet löses ju enkelt ifall vi slutar föda upp dem ☝️

TicTac
2017-05-01 11:41
#5

När den veganska kakan du äter har den tydliga smaken av smör… 😟
Det visade sig att den innehöll ägg också… 😕


You'll never walk alone

[zero]
2017-05-01 12:31
#6

Anonym inom vården: veganer har ofta bristsjukdomar och våra ögon sitter ju inte på sidan så därför tror jag att vi är rovdjur,så ät du dina grönsaker så äter jag min  biff" ville säga att personen ifråga hemskt gärna fick försöka sätta sina tänder i en ko.

Anonym: Jag köper bara mjölk från en ekologisk gård och dom säger att kalvarna får gå med sina mammor.

Jag: okej så var kommer mjölken ifrån?

Anonym: inget svar

Annons:
[zero]
2017-05-01 12:37
#7

*Tänkte förståss inte att hon bokstavligen skulle sätta tänderna i en ko* Men det tror jag ni förstår ;,)

[NeferNefer]
2017-05-01 15:58
#8

Svar till anonym i vården: rovdjur har korta tarmar för att köttet ska passera igenom fort och inte ruttna i tarmarna. Människor har väldigt långa tarmar.

Ominous
2017-05-01 20:35
#9

Jag och några andra djurvänner körde en demonstration vid ett kosläpp emot mjölk och kött konsumtion. Därefter har det haglat in kommentarer från både djurvänner och djurförtryckare, samt folk som försvarar djurförtryck. Idiotin har självklart varit på högvarv. Många som är inne och tycker utan att ens förstå vad vi är emot. 
Det finns en hel del guldklimpar, som hur vi skulle få tag i all mark för att odla all vegetarisk mat. 
Fick även ett privat meddelande som var lite roligt

"Dehär med "inte din mamma, inte din mjölk" hur ha ni tänkt där egentligen? Ni som har denhär sidan dricker ni mjölk? Äter ni ost? Köper ni mejeriprodukter på affären? Dehär kan vara de dummaste jag har sett.. Borde egentligen dra igång en sida och protestera "inte din åker, inte din mat"" Ja, självklart äter veganerna som demonstrerar vid kosläpp mjölk! xD snacka om isolerad :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Snuffles
2017-05-03 11:34
#10

Min skolas fantasifulla veganmat…
Idag fick alla köttisar köttfärslimpa, lakto-ovo-vegetarianerna fick quornfärslimpa, och veganerna fick potatisbullar (när det var potatis som tillbehör??)

TicTac
2017-05-03 16:53
#11

#10 😕

Det är så dåligt, när det finns så många olika veganrätter som är betydligt godare och mer näringstäta än  potatisbullar.


You'll never walk alone

[NeferNefer]
2017-05-03 17:10
#12

Häromdagen på jobbet pratade en kollega om en god vän, som hade problem med magen. Plötsligt sa kollegan "Det är nog bara för att hen är Vegan. Hen får ju inte i sig några fibrer." Då orkade jag inte prata mer 😓Jag menar, SÅ okunnig får en ju bara inte vara!

sp0ngeb0b
2017-05-03 20:56
#13

#12 Men VA?! Var tror kollegan att fiber kommer ifrån? 🤔

Annons:
Snuffles
2017-05-03 21:38
#14

En sak till som är mer sorgligt än wtf, jag följde med en jag känner till en ridskola som hon brukar hjälpa till på (jag red inte, borstade bara en ponny, och jag är alltid respektfull mot djur och låter dem vara ifall de backar) iallafall så var det en häst i en hage som stod och slog med hoven mot en vattentunna för att den var tom, det var tre stycken som var skadade och fick stå i sjukhagar (antagligen för att de ridits för hårt) och den ena gnäggade ledset varje gång jag gick förbi, och så gick den runt i sin egen avföring.

[NeferNefer]
2017-05-04 02:43
#15

#14: 😢Så fruktansvärt. Det är verkligen djurplågeri. Inte okej nånstans.

Mysan_
2017-05-05 07:23
#16

Person: "Jag är Vegetarian, men jag äter ändå kött ibland"

Jag: "Varför?🤦‍♂️"

Person: "För att det är gott!"

Jag: "Ooookeeej? 😮"

[NeferNefer]
2017-05-05 07:50
#17

Oj, vad den personen INTE är Vegetarian. 😟

Smultronfia
2017-05-05 08:39
#18

Bara för att man inte äter kött på typ vardagar gör en inte till Vegetarian. Låter som en vanlig blandkost. Eller som det nya moderna namnet flexitarian.

[fin_kanin]
2017-05-05 19:55
#19

Idag vid lunchen hörde jag en kille säga: "Jag fattar inte varför man är Vegetarian!". En annan kille höll med och sa: "Ja precis, vi människor är anpassade på det sätt man levde på stenåldern och då jagade man vilt i skogen." VA?! Det sämsta argumentet jag hört nånsin. Jag ville bara skratta och gråta på samma gång…

Gen
2017-05-05 20:07
#20

#19 vad sa du?

tänker mig att ett passivt aggressivt "somliga verkar mer anpassade än andra" hade varit på sin plats

Annons:
[NeferNefer]
2017-05-05 22:55
#21

Faktum är att i mänsklighetens gryning var vi inte rovdjur, vi var bytesdjur. På sin höjd åt våra föregångare as, men mest veganskt.

TicTac
2017-05-06 10:53
#22

#20 👍


You'll never walk alone

[fin_kanin]
2017-05-06 19:31
#23

#20 Jag gick därifrån, orkade inte ta den diskussionen… Haha, ja det skulle jag ha sagt!

Snuffles
2017-05-12 01:34
#24

När folk säger att man inte kan bli frisk från en ätstörning om man är Vegan, ehm jag är Vegan för att jag bryr mig om djur, inte för att jag vill begränsa vad jag äter, men tack för ditt expertutlåtande :^)

[zero]
2017-05-12 07:24
#25

Diskussion hurvida man kan älska grisar om man äter dom:

Anonym: Ja men vaddå så om du äter en random människa tycker du inte om din familj då?

Jag:ehhh…jo men jag skulle kanske inte ha så stor respekt för individen jag precis käkade upp

Anonym: det där låter lite som argumenten gällande kapitalism.

Jag: ehhh what?

sen något om att djur behandlas som skit i kött och mjölkindustrin tydligen var en "bieffekt" som gick att förhindra.

..

Sen med en annan jag känner så var det mest diskussioner om hur man faktiskt kan äta närproducerat. Precis som det spelar någon roll i sammanhanget..vi alla vet vad som väntar djuren ändå.

Jag kan inte stå på mig. Jag ska alltid respektera alla andra åsikter gällande att de äter kött. Varför? Det räcker väl att jag respekterar personen ifråga och inte deras handling…

Pallar inte mer alltså. Måste lära känna nytt folk…

TicTac
2017-05-12 07:50
#26

#25 lol, what?! Ibland undrar jag hur det står till hos en del människor. 🤔


You'll never walk alone

[zero]
2017-05-12 08:15
#27

haha ja jag kom dock på nu att delen med kapitalismbiten kom när jag drog upp det klassiska exemplet om hurvida man ätit ett djur om det inte fanns något annat att äta. Måste dock fortfarande säga att jag inte förstår hur kannibalism,kapitalism och min familj kom in i det där sammanhanget ;)

Annons:
sp0ngeb0b
2017-05-13 19:10
#28

Var hos läkaren igår eftersom jag har problem med magen. Berättade att jag har uteslutit alla baljväxter sedan ett tag tillbaka för att se om det kunde vara problemet. 

Läkaren: "Men om du inte äter baljväxter… hur får du i dig protein då?"

Jag: *Stirrade på henne för att se om hon skämtade* … "Eh, alltså… all mat innehåller protein."

Läkaren: *Stirrade tillbaka utan att säga något, som att det jag sa var fel*

Känns ju som att läkare borde ha koll på en sån enkel grej, men antar att näringslära inte är en del av deras utbildning. Men hon kan väl ärligt inte tro att baljväxter är de enda växterna innehållandes protein?🤔

Smultronfia
2017-05-13 20:55
#29

#28 tyvärr så är näringslära ett extremt litet kapitel i läkarutbildningen. Om man börjar prata ordentligt om det så brukar de säga typ "bra att du har koll" och gå vidare. Känns väldigt förlegat att inte binda ihop hälsa med kost men det är väl nåt som tar tid att ändra tyvärr.

lilssgu
2017-05-14 16:18
#30

"Vegan with exceptions"-kompisen från förra WTF-tråden berättade senast vi träffades för några dagar sedan att hon är Vegan nu på riktigt. Efter vårt (som hon uttryckte det) gräl kände hon sig skyldig, att det var jag som hade rätt. Men glömde fråga om hon äter fisk för hennes föräldrar tvingar henne att göra det 🤔

Medarbetare på Sydkorea iFokus Lyssnar på musik

Niseeu
2017-05-23 23:03
#31

För någon månad sedan blev jag tvungen att åka in med taxi till akuten på grund av kronisk sjukdom i vanliga fall brukar jag åka ambulans vid såna tillfällen men av någon anledning valde jag taxi vilket jag fick ångra jag kräktes i princip hela resan men jag hade såklart spypåsar. Jag hade med mig min tygkasse som det stod Proud to be Vegan på och när taxi chauffören ser den så börjar hen komma med spydiga kommentera som hur kan du sitta på ett lädersäte om du är Vegan osv men en kommentar var värst som jag blev fly förbannad över. När jag spydde som värst så sa chauffören att om du spyr på sätet så både kränker och förnedrar du djuret som sätet är gjort av och då kan du väl inte kalla dig Vegan. Jag orkade dock inte bråka och jag hade så ont och spydde de enda jag ville just då var till sjukhuset och jag visste att chauffören antagligen hade kasta ut mig om jag hade börjat bråka så jag så inte så mycket. När jag hade blivit inlagd och fått sond samt hjälp mot smärtan så slog det mig vad chauffören hade sagt och jag är fortfarande riktigt arg över att chauffören behandla mig så för att jag är Vegan fy…!

vendelay
2017-05-23 23:06
#32

#31 Men nej, det får ju bara inte hända! Jag hoppas att du finner ork att anmäla det till taxibolaget för det är ju ett fruktansvärt beteende. 

Hoppas du mår bättre snart. En massa kramar från mig ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2017-05-23 23:11
#33

#31 usch vilken hemsk upplevelse. Och när man är så sjuk! Förstår att du blir både arg och ledsen. Det där är en sån där människa som mår väldigt dåligt och enda sättet för honom att må bättre är genom att trycka ner andra. Vilket är ett helt sjukt beteende men tyvärr inte så ovanligt. Tyvärr kan man inte göra så mycket åt det för de fattar inget i alla fall. Hoppas att du mår bättre nu och slipper må dåligt. Försök att släppa dessa negativa tankar. Han är inte värd din tid.

Smultronfia
2017-05-23 23:12
#34

#31 usch vilken hemsk upplevelse. Och när man är så sjuk! Förstår att du blir både arg och ledsen. Det där är en sån där människa som mår väldigt dåligt och enda sättet för honom att må bättre är genom att trycka ner andra. Vilket är ett helt sjukt beteende men tyvärr inte så ovanligt. Tyvärr kan man inte göra så mycket åt det för de fattar inget i alla fall. Hoppas att du mår bättre nu och slipper må dåligt. Försök att släppa dessa negativa tankar. Han är inte värd din tid.

Annons:
[NeferNefer]
2017-05-24 05:18
#35

#31: Fruktansvärt!! Så ledsen att höra, så där får det verkligen inte gå till.

FemFem
2017-05-24 05:25
#36

När folk babblar om näringsbrist osv brukar jag fråga typ "Ser det ut att vara något fel på min kropp? För om ditt resonemang stämmer är ju jag extremt undernärd."

Och så sitter de själva där och äter sina "nyttiga och näringsrika" köttmåltider med typ noll grönsaker. Ja jag tror att ni får i er sååå mycket mer näring än jag 😕

[NeferNefer]
2017-05-24 05:32
#37

#36: Ja, det där är så konstigt … samma personer som tjatar på sina barn att äta upp de nyttiga grönsakerna tror att veganer/vegetarianer dör av protein- och näringsbrist för att de inte äter kött 🤦‍♂️

För övrigt blir jag alltid så störd på folk som påstår att de måste äta kött för att orka, eller för att de tränar så mycket och det går inte att bli stark utan att äta kött. Jag brukar alltid påpeka att tjurar, hästar och elefanter är väldigt starka … och fattar de inte lägger jag till att de är växtätare.

sp0ngeb0b
2017-05-24 09:07
#38

#36 Jag har tänkt exakt samma sak. Jag menar, de flesta (skulle jag tro) associerar en hälsosam diet med att äta massor med grönsaker och många försöker ju hälsosammare genom att äta mer grönsaker och mindre kött. Det är inget konstigt. Ändå är det tydligen veganerna som är ohälsosamma 🤔

#37 Angående att de måste äta kött för att orka. Jag har bara hört det motsatta (från dokumentärer och poddar) - atleter som gått över till växtbaserad kost har blivit mycket piggare, fått mer ork och känt sig mycket "lättare". Men de som påstår sig orka mer när de äter kött har ju säkerligen aldrig provat annat, och är för inbitna för att göra det. Tror mer de använder det som ursäkt för att äta kött 🤪

veggie4every1
2017-05-24 12:45
#39

#37 Du kan alltid lägga till att världens största dinosaurie var växtätare. Vägde runt 70 ton. 

Stor och stark😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[NeferNefer]
2017-05-24 13:05
#40

#39: Bara en sån sak!! 👍

Mysan_
2017-05-24 15:15
#41

Det var länge sedan, men jag minns en gång när vi alla fick vegetarisk mat på skolan en gång i högstadiet och alla klagade och klagade, och jag minns att en tjej bara "Kunde dom inte bara slängt in lite kött, vad f-n är problemet?" Jättegod mat var det, spagetti och någon tomatsås.

Och jag som var en utav dom få som inte äter kött satt där och njöt av den goda maten samtidigt som jag fick bita mig i tungan för att inte be alla att hålla käften.

Annons:
Niseeu
2017-05-24 20:32
#42

#32 Tack snälla för dina vänliga ord! Min mamma ringde taxi bolaget för att berättade vad som hade hänt och ville lämna ett klagomål mot chauffören. Hon berättade även hur ledsen och arg hon var över att sin dotter blivit behandlad så här för att hon är Vegan och samtidigt var väldigt sjuk och kunde inte ens försvara sig för att sig själv. Mamma fick tyvärr ett väldigt dåligt bemötande det dom sa var att jag fick skylla mig själv om jag valde att åka taxi i det tillståndet jag var i och att alla har rätt till att utrycka sina åsikter. Mamma blev vansinnig och berättade med mindre fina ord hur hon kände och la sedan på luren. #33 Du har rätt i att beteendet inte är så ovanligt men jag tycker att det är väldigt sorligt att det är så. Han är definitivt inte värd all lägga mina tankar på men det är tyvärr väldigt svårt att låta bli. Tack för din omtanke! #34 Det är väldigt sorligt att folk tror att dom kan behandla än hur dom vill bara för att man står för det man tycker är rätt.

vendelay
2017-05-24 21:11
#43

#42 Men alltså VA?! Vad är det för jäkla företag egentligen?? "Alla har rätt att uttrycka sina åsikter"? Undrar vad den fjanten hade sagt om chauffören hade sagt att "alla borde döda bebisar, de smakar mums" eller "alla svarta borde bli slavar igen".

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2017-05-25 08:12
#44

#42 men vad otrevligt! Snacka om dålig kundkänsla. Bara för att man har åsikter betyder det inte att man måste tala om dem för alla. Speciellt inte mot en kund, definitivt inte mot en väldigt sjuk kund. Och jag förstår inte alls hur de tänker att det skulle vara ditt fel eftersom du valde att åka med dem så sjuk. Då får han väl ringa en ambulans som möter upp då. Förlåt men vilka idioter. Tycker du ska anmäla dem. Det där är inte ok mot kunder. Men man ska orka också så förstår dig om du inte gör det. Hoppas du mår bättre nu. Kram

Wowy
2017-06-15 21:00
#45

Jag kan inte öppna kylskåpet utan att mötas av likdelar och kroppsvätskor. Och sedan står min mat förstås längst in, så att jag måste flytta på massa animalier för att få tag på det veganska. Jag tappar liksom aptiten när jag måste ta i förpackningar med delar av djurlik. För att inte tala om lukten. Önskar att jag hade mitt eget lilla kylskåp, då skulle jag bli mycket mer motiverad till att laga mat.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Smultronfia
2017-06-15 22:19
#46

#45 du kan inte be att få en egen hylla. Så kan du lägga fokus på bara den när du är i kylskåpet så kanske det blir lite lättare?

[NeferNefer]
2017-06-15 22:57
#47

#45, #46: hyllan högst upp i så fall. Det vore en bra idé. 👍Så kunde du försöka att blockera övriga hyllor mentalt.

Anna_iller
2017-06-18 09:37
#48

Detta var för några veckoresan när jag gick på kryckor så skulle min kompis bra min tallrik. Hon tar en bit kyckling och blandar i veganska baili saken på tallriken;( sen när jag är klar börjar alla fnissa😡 Så kul var det inte! Har man varit fri från sånt i tre år. Är självklart fortfarande Vegan men man kan inte riktigt säga. Jag jhar inte ätit kött på tre år.

Annons:
Wowy
2017-06-18 12:00
#49

Det var riktigt lågt. Jag skulle inte kalla dem kompisar.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2017-06-18 23:13
#50

#48 Fy sjutton vilka jäkla "kompisar". Lider med dig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2017-07-13 19:33
#51

Fan, vad jag hatar att äta tillsammans med ickeveganer som äter ickeveganskt. Hatar dubbelmoralen, "vi älskar djur, vi är emot djurplågeri", och så sitter de och trycker i sig grisdelar. Jag vill hem till mitt rum. Sådana här dagar längtar jag tills jag flyttar hemifrån. Där kan jag få ha ett eget kylskåp, fritt från djurdelar och djurvätskor, där kan jag ha en jättestor tavla i vardagsrummet med texten "VEGAN" (det sista kom jag på nu, hehe). JAG HATAR ATT BEHÖVA ÄTA TILLSAMMANS MED ICKEVEGANER SOM ÄTER ICKEVEGANSKT. Behövde bara skriva av mig lite.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Wowy
2017-07-13 19:34
#52

#46 Det är tyvärr inte möjligt. :(

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Wowy
2017-07-14 15:33
#53

Orkar inte med ignoranta köttätare som blir arga för att man argumenterar för veganism.🤦‍♂️

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Smultronfia
2017-07-14 15:45
#54

#53 förstår det. Inte lätt att behöva bo med andra som inte förstår varför man väljer att bli Vegan. Det är också svårare i början när man verkligen vill göra skillnad. Tyvärr så orkar man inte bry sig på samma sätt efter ett antal år. Man liksom skiter i andra människor om det inte råkar vara så att de faktiskt vill veta och är intresserade. Men det är också enklare när man har eget boende och slipper dela det med andra. Så det enda jag kan säga är väl att det kommer bli bättre. Och de i din närhet kommer tillslut att tycka att det är normalt att du äter din mat. Samt att varje individ måste vara mottaglig och vilja ändra på sig för att kunna bli Vegan. Det är tyvärr inte alla som är det och då går det inte att hålla en vettig diskussion. Kram på dig och hoppas det blir bättre snart för dig.

Wowy
2017-07-14 16:53
#55

#54 Jag har varit Vegan i över 1,5 år och problemet är inte att de tycker att det inte är normalt att jag äter som jag gör. Ibland uppstår diskussioner och då kan jag inte låta bli att bli förbannad trots att jag inte har några större förhoppningar på mänskligheten, och idag var lite av en sådan dag. Ibland är jag irriterad på alla ickeveganer, ibland orkar jag inte bry mig om vad de tycker. Tack för ditt inlägg. <3

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
Smultronfia
2017-07-14 20:44
#56

#55 mm jag förstår dig. Blir också förbannad ibland och trött på att höra alla olika orsaker som folk säger för att göra det ok att plåga djur. Tyvärr verkar folk inte fatta. Framför allt så vill de inte fatta för då måste de ändra på sig. Det är det värsta folk vet. Då är det åtminstone tur att man kan komma hit och "prata" av sig lite med folk som förstår.

Wowy
2017-07-17 18:59
#57

Jag var med min kompis idag, hon vaktar ett hus som tillhör hennes mosters arbetsgivare, och vi var i det huset. Och i ett rum låg det en död isbjörn på golvet. Nu är jag hemma med min gosedjursisbjörn i knät, och kan inte få bort bilden av den döda isbjörnen ur mitt huvud.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Smultronfia
2017-07-17 19:20
#58

#57 nä men fy! Sånt där blir man så ledsen av varje gång man ser. Folk är så konstiga som vill ha döda djur över allt.

DogeLove
2017-07-17 19:52
#59

#57 :'(

sp0ngeb0b
2017-07-17 20:57
#60

Jag har tänkt på en sak ett tag. Vissa tycker ju att veganism är extremt. Det var vad min pappa sa till mig när jag blev vegan: "Jag förstår varför man blir Vegetarian (alltså lakto-ovo) men jag tycker Vegan är lite väl extremt". Ehm alltså hallå, om det är något som är extremt är det utnyttjande och dödande av djur. Inte att äta växter.

Wowy
2017-07-17 21:15
#61

#60 Det där har jag också hört ett antal gånger.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Darkylucy
2017-07-19 13:59
#62

presis som jorden är rund så om man dödar äter ett djur så tar det nåt annat allt är i en rund cirkel varse alla gillar det eller ej allt på svart och vitt

the darkynessLyssnar på musik

Annons:
Wowy
2017-07-29 10:55
#63

Usch, har läst massa skräp på Internet och vill gå och lägga mig i ett hörn någonstans.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

bloodflowers
2017-07-29 21:07
#64

När mamma säger att dom är galna i länder där dom äter hundar & katter. Försöker få henne att förstå att det kanske är normalt där som det är här när hon stoppar i sig grisar och kor. Hon svarar "hundar och katter är husdjur. kor och grisar är bruksdjur, dom ska ätas"

Lakritsstjärna
2017-07-29 22:12
#65

Dotterns kompis skulle komma hem till oss och leka och när kompisens föräldrar fick redan på att vi inte äter kött hos oss så tyckte de att det var bäst att kompisen åt lunch hemma först. De menade att deras barn inte skulle bli mätt annars utan kött.

Wowy
2017-07-30 23:59
#66

Jag och min köttätande kusin såg en död fågel. Hon reagerade väldigt starkt och tyckte att det var obehagligt med en död fågel. "Kyckling är också en död fågel", sa jag, varpå hon säger "uh, jag vill inte tänka på det". Kan tillägga att hon är förtjust i kött och mjölk och ost och är emot mördande, hur nu det går till. Jag hatar att folk jag älskar beter sig såhär. Alla runt omkring mig, alla mina vänner, alla i min släkt, alla är ickeveganer och hycklare och det är så svårt att hantera trots att jag snart varit Vegan i två år.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Wowy
2017-08-07 01:45
#67

Ignoranta köttätare på fb som inte har något bättre att komma med än att trakassera mig. Det visar väl bara att det inte finns några vettiga argument till att inte vara Vegan.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Mysan_
2017-08-08 21:54
#68

När personer i min umgängeskrets försöker få mig att äta nåt som innehåller nåt animaliskt trots att dom vet att jag är Vegan 😟

[NeferNefer]
2017-08-14 19:02
#69

Förra veckan var jag i stan på ett ärende. När jag promenerade på gatan stod en ung man och försökte förklara sin flickväns märkliga ätstörning för en äldre dam:

- Hon äter bara kyckling, inget annat! Det är jättekonstigt.

- Jaha, så hon är alltså Vegetarian.

- Nä, men asså …

Jag skyndade på stegen för att komma undan att höra resten.

Annons:
[Tilde]
2017-08-20 08:28
#70

"Förstör inte kött för mig", om jag börjar prata om köttindustrin och de vill blunda för sanningen. "Lycka till att hitta en kille", som om det är viktigare för mig än veganism haha! Eftersom jag tränar brukar folk fråga var mina proteiner kommer ifrån och om jag verkligen får nog… De gillar ju att bråka när jag säger att allt sånt ursprungligen kommer från växter, men berättar jag att jag pluggar dietetik blir de snabbt tysta 😁

Wowy
2017-08-20 14:10
#71

Jävla vanillinsocker (excuse the language, men jag är så himla förbannad).

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Snuffles
2017-08-20 16:30
#72

#71 Är vaniljsocker inte veganskt eller vad menar du?

Wowy
2017-08-20 18:36
#73

#72 Vanillinsocker kan innehålla bävergäll. Hur det är med vaniljsocker vet jag inte.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Snuffles
2017-08-20 19:19
#74

#73 Jaha jag trodde det var samma sak 😂

sp0ngeb0b
2017-08-21 08:40
#75

Var på släktmiddag igår, och jag tar

aldrig

 upp veganism på sådana tillställningar eftersom mina släktingar är totalt okunniga, men svarar så klart om någon frågar. Så ja. Någon frågade varför jag inte ville äta mejeriprodukter, kon dör ju om den inte blir mjölkad. Jag förklarade att kon inte ens hade levt om det inte vore för kött- och mjölkindustrin. Hen bara jo, men det är ju naturens gång att kon lever och blir mjölkad. Jag förklarade återigen att korna

bara

 lever för att folk vill äta kött och mjölk. Och hen FÖRNEKADE det. Hen skakade på huvudet och sa "nej, nej." JAG BLEV SÅ FÖRBANNAD. Vad tror hen att miljontals kor ska leva för, om inte för att mjölkas och bli slaktade? Vanligtvis brukar ju folk svara typ "ja, det är ju sant" eller något. Eller försöka argumentera emot. Fan vad provocerad jag blev av förnekelsen.

DogeLove
2017-08-22 17:36
#76

Har flyttat och börjat på ny skola men kommunen vägrar servera Vegan mat så har ätit bara sallad både idag och igår vi ska fixa matlåda nu, alla som jobbar på skolan tycker att jag har rätt till vegansk kost men tydligen inte han som styr över vad som serveras och så! :(

Annons:
Snuffles
2017-08-23 19:00
#77

Första gymnasiedagen var idag och vi skulle skriva på en massa papper, när det var en fråga om vi har några allergier så frågar jag om jag ska skriva att jag är Vegan. En av lärarna visste inte vad det var så den andra läraren förklarade för henne, och då utbrister hon "Men VAD finns det då kvar att äta???" Och alla i klassrummet börjar diskutera det och jag hör saker som "blad??? Gräs??" Ugh… Sen var det också en tjej i min klass som kallade sig Vegetarian när hon åt fisk

Ninja99
2017-08-25 01:44
#78

#77 Helt otroligt att en lärare beter sig på det sättet, så att du utmålas som någon udda person inför dina klasskamrater. Att inte visa grundläggande respekt för att folk har olika åsikter och värderingar. Och ännu mer otroligt att en lärare - som har som yrke att jobba med människor - inte känner till en sådan grundläggande sak som att inte alla äter likadant, att människor äter olika mat och att olika människor kan ha olika åsikter om vad som är mat och vad som inte är mat. Har hon levt isolerad i en grotta hela sitt liv eller? Angående tjejen som äter fisk och trots det kallar sig vegetarian; det är ju tyvärr ganska vanligt och jag blir alltid jättestörd när jag hör sådana missuppfattningar. Kanske kan du tala om för henne i sinom tid vad det innebär att vara Vegetarian och att hon inte kan kalla sig för det så länge som hon äter fisk. Lycka till på gymnasiet! :-)

VeilofElysium
2017-08-25 10:08
#79

#77 Det råkar jag på en del i jobbet också som jobbar inom restaurang att man kallar sig Vegetarian fast att man äter fisk (ibland också fågel). Folk som har så grym missuppfattning av vad det betyder att vara Vegetarian.. Som om fiskar och (fåglar) inte känner något trots att de också är djur..

vendelay
2017-08-25 14:56
#80

Var en grej på instagram, vi skulle skriva veganska smaker om en grej, någon skrev honung och jag kommenterade att det är inte veganskt och hen sa att VISSA VEGANER visst äter honung och jag blir så trött. Vissa "feminister" anser att Sverige är jämställt, vissa "ickerasister" anser att vi inte bör släppa in fler flyktingar, BARA FÖR ATT NÅGON ÄR KORKAD NOG ATT INTE FÖRSTÅ ATT NÅGONTING ÄR FEL BETYDER DET INTE ATT DET ÄR RÄTT.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
2017-08-25 15:05
#81

#80: Vilket megapucko. När jag var yngre hamnade jag ofta i diskussioner med män som tyckte att kvinnor är värdelösa, och de kom ofta med argument i stilen "Ja, men jag känner en kvinna som säger att män är mycket bättre än kvinnor!" och med det skulle diskussionen vara avslutad och han skulle ha vunnit … samma typ av idiotargument. Jag älskar din slutkläm, jag ska försöka memorera den ifall jag nånsin skulle hamna i diskussion med folk som tror att såna argument funkar. Önskar jag hade sagt någonting sånt i stället för att explodera när en mindre begåvad person på en fest sa att hon var Vegetarian, och så tog hon för sig av kycklingen. Jag sa att vegetarianer inte äter kyckling, och hon sa "Du får läsa på, du vet tydligen ingenting. Vegetarianer äter kyckling och fisk. Jag är inte vegan!" för att sen berätta för mig att veganer dricker mjölk. 

Ja, jag exploderade … inte helt stolt, men hon mästrade mig i en så överlägsen ton att jag inte kunde hejda mig.

Men nästa gång, då säger jag med bestämd röst och fast blick så här:

BARA FÖR ATT NÅGON ÄR KORKAD NOG ATT INTE FÖRSTÅ ATT NÅGONTING ÄR FEL BETYDER DET INTE ATT DET ÄR RÄTT.

vendelay
2017-08-25 15:22
#82

#81 Aw, massa kramar till dig 🤗🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
2017-08-25 15:26
#83

#82: Åh, tack, till dig med 🤗🤗🙂

Annons:
Wowy
2017-08-28 00:10
#84

Jag blir så ledsen ibland. Jag googlade på tips mot förkylning och en hemsida föreslår kycklingsoppa. Som om en förkylning skulle lindras av att äta lik.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Wowy
2017-08-28 00:12
#85

#80 "BARA FÖR ATT NÅGON ÄR KORKAD NOG ATT INTE FÖRSTÅ ATT NÅGONTING ÄR FEL BETYDER DET INTE ATT DET ÄR RÄTT." Så bra formulerat! Det får platsa i min citatsamling. :D

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2017-08-29 12:20
#86

🤗

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Carmarino
2017-10-01 12:03
#87

I senaste numret av Allt om Mat finns ett recept på Melanzane alla parmigiana, som kallas för en vegetarisk gratäng. I tomatsåsen är en av ingredienserna sardellfiléer. Undrar hur de får det till att vara vegetariskt?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
2017-10-01 20:19
#88

#87 Fiskar är väl grönsaker, eller?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Carmarino
2017-10-01 21:20
#89

#88 Ja, enligt vissa "vegetarianer" är det visst det. 🤪


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Wowy
2017-10-04 15:10
#90

När skolans så kallade veganska alternativ innehåller honung är det tur att det finns bönsallader vid salladsbuffén.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annons:
Smultronfia
2017-10-04 16:02
#91

#90 tråkigt när de inte har koll. Hoppas de inte gör om det.

vendelay
2017-10-04 17:44
#92

#90 Vad sjutton är grejen med honung i allting? Honung var definitivt det jag tänkte minst på när jag blev Vegan eftersom jag levt i över 20 år innan utan att äta honung och nu helt plötsligt är det honung i allt?!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
2017-10-04 18:14
#93

Honung har blivit mer populärt nu när vanligt socker konstaterats vara dåligt för kroppen. Problemet är att honung är inte bättre bara för att det är en naturprodukt. Det enda du slipper är att det inte är raffinerat. Men detta gör att de börjar använda mer av det i produkter för att folk ska tro att det är nyttigare och en mer hälsosam produkt.

TicTac
2017-10-04 18:34
#94

#93  Eller hur? Det är ju fortfarande socker… 🤦‍♂️


You'll never walk alone

sp0ngeb0b
2017-10-05 13:02
#95

#94 Fast det är ju som att säga att frukt är lika ohälsosamt som vitt socker, för det är ju fortfarande socker… Den har jag hört många gånger, framförallt från äldre, när jag sagt att jag äter flera bananer om dagen. Allt socker är inte samma sak. 🙂

Jag är dock fortfarande emot honung pga att det är animaliskt.

TicTac
2017-10-05 18:40
#96

#95 Jos kan jag hålla med om är en sockerfälla utöver det vanliga, men frukt får man ju massor av nyttighter med också. Dessutom blir man ju mätt på frukt.

En  vän som är dietist berättade om en studie som visade att man blir fet av frukt. Vid närmare granskning visade det sig att man var tvungen att äta 40 frukter eller något, om dagen för att det skulle påverka vikten uppåt. Inte ens jag som är stor i maten skulle mäkta med 40 frukter på en dag. 😃


You'll never walk alone

Smultronfia
2017-10-05 22:25
#97

Jo visst är det fruktsocker i frukt men skillnaden mot socker så innehåller den fibrer och vitaminer samt mineraler och dessa gör att kroppen kan ta emot och ta hand om det. Vanligt socker och honung är toma kalorier så kroppen har svårt att ta hand om det och därför får man problem med insulin m.m. finns en bra video med de Greger där han förklarar detta med fruktos https://nutritionfacts.org/video/if-fructose-is-bad-what-about-fruit/

Annons:
synesthesia
2017-10-06 14:17
#98

Saken med honung är väl att det har en ganska specifik smak också? Medans socker mest bara tillför sötma? Tänker mig att det också spelar in… :) Men ja, har nog mycket att göra med "naturligt är nyttigt"-trenden också. :)

För att inte bara vara off topic:

Såg senast igår argumentet "veganism är dåligt för miljön för alla veganer äter quinoa och annat som produceras på andra sidan jorden."  Till skillnad från alla köttätare som BARA äter lokalproducerat. Kan de inte bara FÖRSÖKA komma med lite bättre argument?!

TicTac
2017-10-07 09:14
#99

#98 Ja, för inga köttätare äter quinoa och inga veganer äter potatis… 🤦‍♂️


You'll never walk alone

sp0ngeb0b
2017-10-07 11:16
#100

#98 Ugh, eller hur. Och typ när de bölar för att soja fraktas så jäkla långt bara för att veganerna ska ha något att äta, då glömmer de ju att djuren som slaktas äter långt mer soja än någon vegan 🤔 Så, förutom att slaktindustrin förstör miljön med sojatransporter, så förstör de också miljön genom allt annat de gör. 👍 Skitbra! Miljöargument ska de inte ens försöka sig på.

VeilofElysium
2017-10-09 18:55
#101

" Men det går ju inte att vara kreativ med vegansk mat"

x) bulls*it. Gav massor av förslag..

sp0ngeb0b
2017-10-12 18:44
#102

Jag såg idag baksidan av senaste (tror jag) numret av Coops medlemstidning. Det var reklam från Arla och det var en stor bild på ett ekomjölkpaket med tillhörande text som lydde något i stil med "nu har utsidan kommit ikapp insidan". Och förklaringen var då att kartongen blivit klimatsmart för att X antal % av materialet var återvunnet. Så de syftar alltså på att både förpackning och mjölk är bra för miljön. Undrar hur de får ihop detta?

TicTac
2017-10-12 20:41
#103

#102 Jag tror inte mjölk i sig är dåligt för miljön, däremot produktionen för att få den att hamna i människors magar… 😕


You'll never walk alone

sp0ngeb0b
2017-10-13 18:54
#104

#103 Ja men produktionen är ju ganska nödvändig för att mjölken ska hamna i kartongen. Så då är ju mjölk indirekt dåligt för miljön. 🙂

Annons:
vendelay
2017-10-13 21:09
#105

#103 & #104 och allt vatten och all mark som krävs för att kon ens ska kunna producera mjölken!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2017-10-14 15:32
#106

Alla däggdjur producerar mjölk… Vad jag ville ha sagt var att det är när människor tvingar fram produktionen som den tappar lite miljökänsla. 🤢


You'll never walk alone

vendelay
2017-10-14 16:37
#107

#106 Haha, ja, det har du rätt i. Jag missförstod dig. Jag tänkte inte riktigt på "mjölken i sig" som kalv-mjölk utan som kalv-mjölk-som-människor-dricker. Och för att människor ska dricka det krävs ju så himla mycket.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

TicTac
2017-10-25 18:43
#108

Inget nytt precis, men något som förvånar och irriterar mig är alla dessa protein-berikade mejerier som säljs som någon form av hälsokost och bra för den som vill gå ner i vikt. Varför skulle man vilja proppa i sig en massa mjölkprotein och mjölksocker om man vill gå ner i vikt? Vi vet ju alla vad det gör med kalven… 😟


You'll never walk alone

Leritza
2017-10-25 18:54
#109

Kronfågels reklam för kycklingsteak, en köttigare kyckling (eller vad det nu stod på reklampostern). WTF är int kyckling köttigt nog

TicTac
2017-11-10 20:48
#110

Var på CityGross idag och de hade en hel avdelning på mejeriavdelningen med mjölkfritt, med saker gjort på laktosfri mejeri… 😟

Hur svårt kan de vara? Särskilt med tanke på att de hade en laktosfri avdelning också…


You'll never walk alone

VeilofElysium
2017-11-11 06:48
#111

Var i affären igår och gick snabbt förbi köttdisken, klart som sjutton står det "etiskt kött" på allting som finns på köttavdelningen. Jasså ? Har då kossan/kycklingen/grisen tagit livet av sig med vilje?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
TicTac
2017-11-23 21:40
#113

#111 Med tanke på hur många etiska teorier som finns, så skulle det vara spännande att veta enligt vilken av dessa köttet var… 🤢


You'll never walk alone

DogeLove
2017-12-04 16:18
#114

Jag får ingen vegankost i skolan och nu får jag inte ens ha med mig matlådor, kunde inte ens vara med på genrepet inför körens lucia tåg för att jag var för hungrig. Känns så orättvist att jag inte får någon mat bara för att jag inte vill stödja djurindustrin! :,(

IngaTrnqvist
2017-12-06 14:19
#115

När någon i en diskussion påstår att det är naturligare för en människa att dricka komjölk än havredryck, man "får" ju ändå mjölken så man kan lika gärna dricka den o_o

VeilofElysium
2017-12-19 19:13
#116

Vad ska du äta på jul då gräs?

[KatarinePierce]
2017-12-19 20:42
#117

Hur kan du inte äta kött,vad ska du äta istället för pannkakor? ?Mjöl? 😂

sp0ngeb0b
2017-12-25 04:13
#118

Jag och min familj skulle välja ut en restaurang där vi alla kunde äta. Jag är enda veganen. Pappa hittade några möjliga alternativ men ville att jag skulle ringa och dubbelkolla så att de verkligen har veganskt, vilket jag absolut inte ville så jag sa till honom att välja en han är säker på i stället.

Han: "Men då blir det ju en vegansk restaurang."

Jag: "Jaha, det går väl bra?"
Han: "Så du tycker det är okej att vi alla ska behöva äta sånt bara för att du vill göra det?!" (irriterad)

Blev väldigt irriterad och sa åt honom att det inte finns någon i sällskapet som inte kan äta vegansk mat, så det är väl bättre i så fall att gå dit så att vi vet att faktiskt alla i sällskapet kan få någon vettig mat. Han muttrade något om att det var julafton och de därför absolut inte kunde äta vegansk mat den dagen, men kanske en annan dag.

SUCK. Nothing like christmas with the family.

Annons:
Smultronfia
2017-12-25 08:43
#119

#118 vad tråkigt att höra. Hoppas du fick något gott att äta trots en icke vegansk restaurang.

sp0ngeb0b
2017-12-25 09:24
#120

#119 Jadå, jag lyckades hitta en bra restaurang med separat vegansk meny. Så jag fick ordentlig mat jag med :)

Smultronfia
2017-12-25 10:36
#121

#120 vad bra :) finns inget värre när man får något tråkigt halv hjärtat. Men en hel vegansk meny låter inte fel :)

[KatarinePierce]
2017-12-26 19:19
#122

" Svamp är cancerframkallande "

vendelay
2018-01-04 21:44
#123

"Du har inte rätt att välja om någon ska leva eller dö"
"Fast med det argumentet får du ju inte döda växter heller"

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wowy
2018-06-25 20:42
#124

Fan, åt nötter som innehöll honung (why?). Borde ha läst innehållsförteckningen, åh, vad dumt av mig… grrrr… Känner mig som en dålig Vegan. :(

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

vendelay
2018-06-25 22:12
#125

#124 Jag förstår dig, men det var inte ditt fel. Du visste inte om honungen. Var inte ledsen över det ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
sp0ngeb0b
2018-06-25 22:23
#126

#124 Jag gjorde ett liknande fast värre misstag en gång, om det får dig att känna dig bättre! Köpte mjölkchoklad, det stod stort och tydligt på, men jag bara antog att det var veganskt för jag hade köpt något annat av samma märke som var det. Gick hem, åt typ 1-2 rader, dubbelkollade innehållsförteckningen… 😞 kände mig så himla dum. Men fanns ju inte så mycket att göra - fick de bort resten och sen bara komma ihåg att inte göra samma misstag igen. Alla klantar sig ibland, men jag vet att det känns skit!

Wowy
2018-06-26 02:02
#127

#125 #126 Tack. <3

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

VeilofElysium
2018-06-26 17:11
#128

Mammas kollega till henne  "Stackars du som måste äta veganskt idag"

vendelay
2018-06-26 18:05
#129

#128 2"Stackars dig som måste äta lik och kroppsvätskor idag" 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
2018-07-02 22:51
#130

Gick till ett café igår efter jobbet för att köpa mig en kopp te att dricka på vägen hem. Jag brukar alltid köpa grönt te, så jag beställde det. "Den innehåller honung" sa de. "så det blir lite sötare. är det okej?" Nej sa jag för jag vill ju inte ha någon bispya i mitt te. Då tar jag pepparmint i stället!

Liksom wtf, varför har man honung i te? Och då menar jag alltså att det är på tebladen från början, så man kunde inte ens välja bort det! Och då undrar jag ju också hur många av de gångerna som jag har druckit grönt te ute, som jag har fått icke veganskt te?

Så fick jag mitt te, jag traskade bort mot bussen och tänkte inte mer på det. Sen när jag druckit typ halva koppen insåg jag att det inte alls smakade någon mint, utan snarare lite sötare grönt te… så jag tror de gav mig honungsteet ändå…🤮 känns ju sådär kul.

Wowy
2018-07-03 20:53
#131

#130 Uh…

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

VeilofElysium
2018-07-06 10:33
#132

#129 Preach! De mest arroganta människorna finns i restaurangbranschen så är det. Både jag mamma jobbar med det och får höra så skumma saker hela tiden. Folk som borde veta bättre som ändå jobbar kring mat hela dagarna.

Annons:
Wowy
2018-07-29 22:43
#133

Hatar att behöva bära kassar med animaliska produkter…

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Upp till toppen
Annons: