Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Djurrätt & Veganism

Världen behöver inte komjölk, den behöver veganer

2017-04-21 12:23 #0 av: veggie4every1

Bra och läsvärd artikel av Eva Lampert om mjölkindustrins försök att hänga sig kvar i vår upplysta tid.

http://www.ecorazzi.com/2017/04/18/no-you-cant-drink-cows-milk-with-a-clear-conscience/

Inte många har väl undgått den svenska mjölkindustrins senaste propaganda affischer?

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2017-04-21 14:40 #1 av: TicTac

Nu är jag inte så insatt i just mjölk, men blir inte småbarnsföräldrar rekommenderade att inte ge mjölk till sina barn nuförtiden just för att det inte ens är nyttigt?

You'll never walk alone

Anmäl
2017-04-21 16:27 #2 av: vendelay

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/barn-1-2-ar

Från 2016. 

"Mjölk och mjölkprodukter är viktiga källor till bland annat kalcium. Kalcium behövs för att bygga upp barnets skelett och tänder. En halv liter mjölk, fil eller yoghurt om dagen räcker för att täcka barnets kalciumbehov."

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-04-21 23:47 #3 av: TicTac

#2 Meh... Ledsen

Var det något jag drömt ihop kanske? Det var en fin dröm. Skämtar

You'll never walk alone

Anmäl
2017-04-22 11:27 #4 av: vendelay

#3 Jag vet inte, det är ju lite konstigt med tanke på den forskning som finns idag. 

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-04-22 13:50 #5 av: TicTac

#4 Ja, jag undrar om det inte var en läkarvän som nämnde det, så kan ju varit att han läst något om det. För jag kan inte se mig själv drömma ihop det. Funderar

You'll never walk alone

Anmäl
2017-04-22 13:58 #6 av: Smultronfia

Det som dock har ändrats nu är att de på bvc och när man träffar barnmorska som gravid är positiva till en hel vegetabilisk kost. Det var de inte för några år sedan. Men det är ju för att livsmedelsverket gått ut med att det är ok.

Anmäl