Annons:
Etikettvegankost
Läst 1948 ggr
Helena89
4/21/17, 4:41 PM

Vegetarisk/vegansk paj?

Skulle vilja ha tips på vegetarisk paj, och då menar jag paj utan ägg och mjölk/ost. Någon som kan hjälpa mig? Google får bara upp alternativ med ägg och ost/mjölk/grädde osv.

Annons:
vendelay
4/21/17, 4:50 PM
#1

Matpaj eller efterrättspaj?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

MrsKD
4/21/17, 4:50 PM
#2

Gick och tänkte på att jag ska göra en vegetarisk paj ikväll och behöver ett recept haha

MrsKD
4/21/17, 4:51 PM
#3

Jag letar efter matpaj

vendelay
4/21/17, 4:53 PM
#5

Jag googlade på "vegan matpaj" och tog de första resultaten som kom upp 🙂 Eftersom de flesta inte kan skillnaden på vegetariskt och veganskt är det lättare att googla på veganskt än vegetariskt i detta fall.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Helena89
4/21/17, 5:00 PM
#6

Ah, det var där jag gjorde fel. Jag googlade på vegetariskt. Men Vegan kanske är säkrare att googla på då ;P Och tack, det var matpaj jag var ute efter =)

Annons:
NatasjaHemby
4/21/17, 5:02 PM
#7

Spenatpaj/grönskålspaj

1 förgräddat pajskal eller 1 pkt smördegsplattor
500 g färsk eller fryst bladspenat eller grönkål
1 gul eller rödlök, hackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
riven muskot
ett stänk kanel
1 tsk oregano 
½ msk buljongpulver eller ½ smulad buljongtärning 
1 ½ msk mjöl
1 ½ dl sojagrädde
2 msk pinjenötter, pumpafrön eller solrosfrön
salt 
svartpeppar, vitpeppar

Om du använder fryst spenat, så låt den tina och rinna av väl. Skär färsk spenat eller grönkål i breda strimlor. Fräs lök och vitlök mjuka, tillsätt spenat och låt koka mjuk några minuter. Tillsätt kryddorna, buljong samt mjölet utvispat i sojagrädden. Låt sjuda upp och lägg i nötterna/fröna. Smaka av med salt, peppar och mer kryddor om det behövs. Häll fyllningen i ett förgräddat pajskal och gratinera i cirka 20 min i 200 grader.  Kan även piffas upp med ett paket tärnad tofu som blandas ner i spenaten samtidigt som nötterna om man vill ha en mer matig/mättande paj.

Recept på lökpajhttps://matparadiset.wordpress.com/2016/11/11/lokpaj/ Lyckades tyvärr inte kopiera in receptet utan att texten blev helt knäpp.

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: