Annons:
Etiketterreceptvarmrätt
Läst 833 ggr
aktagrottman
2017-04-21 21:19

Billig "Rik Vegansk" kost.

Hej.
Gammal lchfare kommer in här och vill ha tips på att äta så billigt som möjligt under några månaders tid.

Tanken är att landa på en matkostnad på 1000 - 1300 kr för 1 vuxen och två barn varannan vecka.
Men givetvis måste det vara näringsrikt osv. Barnen kommer inte äta hel vegetariskt utan kommer givetvis få den vanliga skolmaten, ägg, ev ost och skinka till frukost mackorna.

Men kan ni tipsa mig om era bästa tips för att leva snålt på mat.
Vill gärna blötlägga och koka bönor osv, men vet faktiskt inte riktigt hur man gör det bra. Sist jag testade blev det bara mos.

Bomba nu. Tack

Annons:
vendelay
2017-04-21 21:49
#1

Det billigaste är såklart att göra allt eller så mycket som möjligt själv. Bra länk på hur du bör blötlägga / koka olika bönor:

https://www.landleyskok.se/tips-trix/linser-bonor-och-artor.html/

Havredryck (istället för mjölk) är bara havregryn och vatten (eventuellt salt och eller dadlar / agavesirap) så det är otroligt billigt att göra själv! Ska också gå att göra "grädde" om en tar hälften vatten och hälften olja men det har jag aldrig testat så vågar inte säga något om det.

Istället för glass kan ni göra "nice cream", frys bananer och mixa tillsammans till den smak ni vill ha. Chokladglass - kakao. Blåbärsglass - frysta blåbär. Osv.

Ni bör komplettera med B12 och D-vitamin. B12 eftersom det inte går att få i sig vid en helt växtbaserad kost (eftersom vi sköljer grönsaker för noga idag) och D-vitamin eftersom dels behöver barn mer och egentligen behöver de flesta i Sverige mer D-vitamin än de får idag. Om ni kanske äter en av varje tablett i veckan eller två gånger i veckan räcker det säkert och det blir ju inte dyrt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2017-04-21 22:49
#2

Ett tips för att göra bönmåltiderna snabbare är at koka en stor sats och frysa in i portionspåsar.

Blir bönorna mosiga kan du göra biffar av dom (gör i ugnen om du inte har tid att steka dom en och en men ringla gärna över lite olja eller ha tex kokosfett eller nötter/frön i smeten för dom blir lätt torra annars)

l'm back

veggie4every1
2017-04-22 13:26
#3

#0 Du kan också göra seitan som är proteinrikt. Antingen från rent glutenmjöl eller så kan du själv knåda ur det ur vetemjöl special. Du kan frysa in och ta fram vid behov. Vi har en tråd om det här någonstans, ska kolla 🙂

Jag kokar sällan bönor själv, så är långt ifrån expert, men du har fått bra tips. Du kan också koka kikärtor, linser och ärtor på liknande sätt och frysa in. Du kan göra hummus av kikärtorna eller bönorna att ha på mackor eller dip.

Potatis är ju fantastiskt bra mat som är billig och kan varieras i oändlighet. Gratäng, ugnsbakad, stekt, kokt tillsammans med bönbiffar, seitan, sojabiffar, ärtbiffar eller liknande 🙂

Kirskål och nässlor plockar du kanske redan till att förvälla och frysa in till gratänger och såser.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: