Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Veganska textiler, kläder & skor

Är bomullsgarn OK?

2017-04-22 09:12 #0 av: Herveaux

Kanske en korkad fråga, men vad göra annat än att fråga när man inte vet... Skäms

Jag virkade en kanin till min kanintokiga kompis, hon är vegetarian med inslag av vegan, så jag safe-ade och använde akrylgarn.

Kaninen vart en stor hit och nu vill jag göra fler till henne, men skulle vilja prova att göra en i bomullsgarn. Är bomullsgarn veganskt?

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2017-04-22 09:39 #1 av: Choklad

det borde det vara eftersom det kommer från en växt.  

U R us

Anmäl
2017-04-22 09:49 #2 av: Tjeja

Materialet är ju definitivt veganskt. Sedan kan man ju fundera på tillverkningsprocessen med alla miljögifter etc som används vid bomullsodling nu för tiden gör för både miljö och djurliv.

Men med tanke på tillverkningsprocessen så borde det ändå vara snällare än plastgarner i alla fall!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2017-04-22 10:08 #3 av: Herveaux

#1 & #2 Tack för svar!
Min nyvakna hjärna måste ha blandat ihop bomull med silke... Duh...LooserGapskrattar

// Harley

Anmäl
2017-04-22 10:16 #4 av: Choklad

sedan är det ju så att alla växter lever på gödsel och det kommer ju från djurriket Funderar

U R us

Anmäl
2017-04-22 11:12 #5 av: Smultronfia

Man kan alltid köpa ekologiskt bomullsgarn så gör man det man kan.

Anmäl
2017-04-22 11:24 #6 av: TicTac

Som sagts, bomull är en växt, alltså inte animalisk. Miljömedvetenhet, som jag inte innehar, är ju sen en annan fråga. Skäms

You'll never walk alone

Anmäl
2017-04-22 11:32 #7 av: vendelay

Min sambo blandar alltid ihop bomull med (får)ull, så han ringer mig alltid innan han vågar köpa något med bomull Skrattar Så du är inte ensam om att blanda ihop det med andra material!

Bomull är okej, det är en växt Glad Ekologisk bomull är såklart bäst men jag vet inte vad det skiljer i pris.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-04-22 11:40 #8 av: Herveaux

#7 Haha, skönt att höra att man inte är den enda med en hjärna som får kortslutning ibland. Oskyldig

// Harley

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.