Annons:
Etikettvegankost
Läst 995 ggr
Michaela-N
2017-04-24 21:01

Veganskt sockerfritt mjölksubstitut till kaffe

Ja som rubriken lyder så är ett mjölksubstitut till mitt kaffe vad jag letar efter just nu! Vill även att det ska vara sockerfritt. Funderar på att testa havredryck eller sojadryck? Vilket märke rekommenderar ni i så fall?

Annons:
vendelay
2017-04-24 21:21
#1

http://www.oatly.com/products/sweden/ikaffe/

Jag dricker sällan kaffe men när jag väl gör det har jag alltid Oatly iKaffe. Mums! Ser inget socker i innehållsförteckningen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zepp
2017-04-24 22:03
#2

Kolhydrater 6,5 g
varav sockerarter 4,0 g

http://www.oatly.com/products/sweden/ikaffe/

Alla kolhydrater som är i innehållsförteckningen bryts ner till enkla sockerarter (monosackarider) i magen!

Det spelar lixom ingen roll vad det heter i innehållsförteckningen, det blir blodsocker hur som helst.

Det är fördelen med vår matsmältning, vi kan omvandla en massa kolhydrarer till glukos (blodsocker).. oberoende av vad de hette innan!

Annars så skulle jag föreslå ett annat veganskt mjölkalternativ, nämligen kokosmjölk!

 Kolhydrat 1.8 g, Varav sockerarter 0 g

https://www.mathem.se/varor/kokosmjolk/kokosmjolk--400ml-santa-maria?gclid=CJTIgZbxvdMCFU7gGQod65gCDg

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Smultronfia
2017-04-24 22:15
#3

Naturliga sockerarter är stor skillnad mot tillsatt socker. Oatly havredryck använder jag till kaffe eller te. Utan tillsats socker.

Zepp
2017-04-24 22:22
#4

Är det?

Din kropp ser däremot ingen skillnad, det blir blodsocker iallafall!

Alla digesterbara kolhydrater tas upp i kroppen och blir blodsocker.. och det är detta som innehållsförteckningen anger.

Oavsett om de är tillsatta eller naturliga.. det är mest ett försälningstrick!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

veggie4every1
2017-04-24 22:41
#5

Det finns ju kokosmjölk/dryck från alpro också, kanske inte riktigt lika bra som den på burk, men tänker att den är enklare att använda i kaffet.

https://www.alpro.com/se/produkter/drycker/kokosnot/original

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zepp
2017-04-24 22:45
#6

Det är väl själva kokosvattnet?

Kokosmjölk är när man pressar kokosflingorna så att kokosfett oxå kommer med.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
2017-04-24 22:54
#7

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

veggie4every1
2017-04-24 23:40
#8

#6 Nej, alpros produkt är inte kokosvatten, utan en "mjölkigare" dryck. Men den är inte ren kokosmjölk som den på burk. Har du använt kokosmjölk på burk i kaffet?

För den jag köper är som en fast klump och vatten, så får man mixa den slät. Funkar det i kaffe?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Tänkpådet]
2017-04-25 07:12
#9

Zepp, du vet att blodsocker inte är farligt right? Det är naturligt att blodsockernivån går uppåner titt som tätt, det regleras med insulin… det man ska tänka på är att inte äta typ raffinerat socker utan fibrer för fibrer hjälper till att hålls blodsockernivån på en normal nivå, en banan är inte samma som strösocker… och vill du ha en fungerande insulinproduktion, håll dig borta från för mycket fett…

Michaela-N
2017-04-25 14:26
#10

#2 Förstår inte alls hur vi kom in på den här frågan. Vill du starta en diskussion huruvida tillsatt socker är bra eller inte är du välkommen att starta en ny tråd om det.

Kroppen kan omvandla fett och protein till glukos också, vid behov. Anledningen till att jag vill ha så lite tillsatt socker som möjligt i produkter jag köper har inte med någon eventuell blodsockerhöjning att göra. Jag äter gärna naturliga sockerarter och kolhydrater, men vill jag tillsätta sackaros till min kost så gör jag det själv.

vendelay
2017-04-25 15:53
#11

#10 Förlåt om jag är OT men bara undrar, innebär det att du kan tänka dig att dricka Oatly iKaffe? (Sorry, jag är så dålig på allt sånt här med sockerarter och allt möjligt)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Michaela-N
2017-04-25 17:07
#12

#11 Ja! Den är sockerfri. Ska prova den imorgon.

vendelay
2017-04-25 20:19
#13

#12 Vad bra, hoppas du gillar den! På fik brukar de fråga om jag vill ha havre (Oatly iKaffe) eller soja i kaffet men jag väljer som sagt alltid havre så jag vet inte riktigt vad sojaalternativet är.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: