Annons:
Etiketthälsa
Läst 1314 ggr
Veganrawgrs
5/2/17, 7:50 PM

Veganer med herpes? Hjälp!

Jag har varit Vegetarian i tre år och blev Vegan för ett halvår sedan, sen dess har jag haft herpesutbrott nästan varannan vecka. Har läst mycket om det och vet att man ska äta mat med högt l-lysin och lågt arginin vilket är ett helvete med en vegansk diet. Har slutat helt med choklad, äter sällan kikärtor, linser och annat som har högst innehåll av arginin men det blir liksom inte så mycket kvar att äta om man ska utesluta allt sånt och det är inte mycket veganskt som har ett mycket högre innehåll av l-lysin än arginin. Nu känner jag mig helt desperat efter att få utbrotten att sluta och har försökt börja äta fisk för att det har ett så högt innehåll av l-lysin och det av nån anledning känns bättre att äta det än mjölk eller ägg nu. Men jag mår ändå väldigt dåligt psykiskt av att äta fisk.. Min fråga är, finns det några veganer därute med herpes som klarar av att hålla utbrotten borta på något sätt? Vad äter ni, vad äter ni inte? Väldigt tacksam för svar! Vill tillägga att jag tagit tillskott av l-lysin men det blir dyrt i längden om man ska komma upp i den mängden man behöver dagligen genom bara tillskottet. Har även försökt stressa mindre och äter livsmedel som sägs höja immunförsvaret. Jag blir aldrig sjuk men just det här blir jag inte av med? :( Kom gärna med alla tips ni har

Annons:
[zero]
5/2/17, 8:39 PM
#1

Vi hade diskussion om det i tidigare tråd : "några random frågor". Där kom zinkpasta upp som förslag för behandling. Nu är jag ingen herpesexpert men gjorde också min dos av research. Jag har viruset själv men får inte utbrott mer än kanske 1-2 gånger om året. Och då hjälpte min mammas salva som dock innehåller bivax. Så jag försöker själv hitta ett bättre alternativ och då kom jag att tänka på min katt som har herpes ;)

Jag ger inte honom l-lysin eftersom det inte har visat sig ha någon direkt effekt på honom,däremot så hjälpte det på min andra katt som tyvärr inte lever längre, och då undrar du vad har det här med mig att göra? Tja, jag ska testa detta själv men för min katt som l-lysin fungerade på gav jag det endast under herpesutbrott med dubbel dos.Så jag kommer personligen prova zinkpasta+dubbel dos av l-lysin när man känner att man är extra stressad eller att det är på gång. Sen om det fungerar vet jag inte. Tänker ta multivitamin dagligen för jag tror jag har en och annan brist också. (hade det när jag inte var Vegan också).

Upp till toppen
Annons: