Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 23703 ggr
veggie4every1
5/9/17, 7:15 PM

Fryst avokado

Någon som har provat fryst avokado?

Tänker om den funkar tärnad i sallad eller om man bara kan göra mos av den?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Niseeu
5/9/17, 7:19 PM
#1

Jag är också väldigt nyfiken på det så lämnar ett litet märke här!

Scorpio97
5/9/17, 7:26 PM
#2

Jag har provat fryst avokado, färdigtärnad. Brukar vanligtvis äta avokado som den är, som ett tillbehör till maten liksom. Jag tyckte den frysta avokadon hade en väldigt konstig bismak så det var inte alls gott. I guacamole fungerade det eftersom man kan ha i massa vitlök som döljer den konstiga smaken. 

Inget jag kommer köpa igen.


//Jessie

sp0ngeb0b
5/9/17, 7:49 PM
#3

Jag har köpt det flera gånger för att ha i smoothie, vilket funkar utmärkt! Har aldrig provat det på annat sätt dock. Har läst att det funkar bra i smoothie och guacamole, men inte som det är. Min syster åt det häromdagen som det var, men fick aldrig rapport på hur det smakade haha. Men skulle inte tro att det är särskilt gott.

veggie4every1
5/9/17, 9:21 PM
#4

Tack för svar alla!

Ok, då får jag nog inte ha några höga förväntningar då, hade hoppats att kunna ha det i sallad. Har ju sådan otur med färsk avokado och hade hoppats att hitta en lösning med fryst.

Det var väl för bra för att vara sant kanske😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Zadie
5/9/17, 10:30 PM
#5

Håller med #2 om att fryst avocado har en konstig bismak.. Det var nog icas jag provade. Kommer inte heller köpa det igen. Väldigt synd då det hade vart genialiskt annars!

Smultronfia
5/10/17, 9:21 AM
#6

Kan vara för att avokado är så pass fet som gör att den smakar konstigt efter att ha varit fryst. Bara en tanke, kan ha fel.

Annons:
Schhh
5/10/17, 6:57 PM
#7

Jag tycker den är ok och funkar som alternativ för mig. Den har som de andra sagt en bismak av antioxidationsmedel + surhetsreglerande medel (mums), varför den inte smakar exakt som färsk avokado. 

Fördelen är att den håller sig färsk, såklart.

veggie4every1
5/13/17, 1:14 PM
#8

Ja, jag köpte ju hem en kartong och smakade igår. Den smakar lite svagt syrligt, men det är fina ljusgula kuber och jag tyckte den var helt ok.

Bra att det finns att köpa om man vill ha, men den färska är ju så klart bäst (när den inte är svartprickig eller trådig) 🤪

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Niseeu
5/13/17, 1:22 PM
#9

#8 Tyvärr så lyckas jag alltid att få tag på såna suck.. Jag letar och letar och köper två pack avokado ready to eat men lyckas tusan alltid få dom som blivit svarta eller trådiga så det blir oftast att jag kastar 40 kronor i sjön.. jag har ingen tur alls när det gäller avokado. Vilket märke var det på den frysta avokadon du köpte?

Annielle
5/13/17, 3:02 PM
#10

#9

Testat avokadona i nät som Lidl har? Jag lyckas alltid få fina 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

futurevegan
5/13/17, 4:06 PM
#11

Fryst avokado är jättegott i smoothies tillsammans med banan! 🙂

Niseeu
5/13/17, 5:12 PM
#12

10# Tack för tipset! Får försöka åka dit någon dag. Men är dom inte sten hårda? Gick igår på Ica och klämde på avokado i nät och dom var som sagt sten hårda.

[Thiah]
5/13/17, 5:47 PM
#13

Kan man frysa färsk avokado som man själv köpt?

Annons:
Smultronfia
5/13/17, 6:09 PM
#14

Ja det ska gå men enligt vad jag läst så ändras tydligen texturen. Antar att om man har lite citronjuice över så minskar väl risken att den blir brun åtminstone.

[Thiah]
5/13/17, 6:20 PM
#15

#14 okej. Så kanske inte supergod att ha bredvid maten men duger gott åt smoothies.

Smultronfia
5/13/17, 8:57 PM
#16

Ja men precis :)

veggie4every1
5/14/17, 2:12 PM
#17

#9 Märket jag köpte heter simply superior. Den innehåller både e 300 och e 330 askorbinsyra och citronsyra, och det är förstår därför det smakar lite svagt syrligt om den.

Testar den i pastasallad idag, jag tror den kommer att göra sig fint där med en syrlig dressing 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Niseeu
5/14/17, 2:43 PM
#18

#17 Okej! Det är inte jag som äter avokadon det är min sambo. Jag brukar som sagt alltid misslyckas med att köpa det och samtidigt varit lite misstänksam mot fryst avokado men jag tänker prova köp det så får vi se vad min sambo tycker!

veggie4every1
5/14/17, 3:07 PM
#19

#18 Ja, här har du en till som ofta misslyckas. Ändå köper jag gröna hårda avokado som får ligga och mogna utan att någon klämmer på dom.

Ibland har man tur, men alldeles för ofta är de svartprickiga och trådiga….🤪

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annielle
5/14/17, 3:10 PM
#20

#12

Det brukar vara lite blandat i nätet, vissa nästan mogna andra inte, men de brukar mogna väldigt snabbt tycker jag oftast (direkt in i kylskåpet med de som är mogna och inte ska ätas samma dag) sällan de är svartrådiga och dåliga för mig i alla fall.

Min bror brukar också köpa nät så och inte få problem med det.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Schhh
5/15/17, 1:13 AM
#21

Kvalitén på avokado i nät varierar nog rejält. Min mamma köpte ett sådant nät och alla utom en var svart inuti. Då valde hon säkert avokados som kändes mogna (skulle ätas samma dag), möjligtvis därför de var så dåliga. Men här uppe i Umeå har åtminstone jag alltför ofta fått med mig dåliga avokados hem, det är trist. :/

veggie4every1
5/15/17, 2:04 PM
#22

I alla fall så funkade den väldigt bra i pastasalladen 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: