Annons:
Etikettveganprat
Läst 1994 ggr
vendelay
2017-05-18 15:15

Veganska bilar!

Vet du att det kan behövas hud från TJUGO djur för en enda bil i form av säten och inredning? Tur att det finns alternativ - och fler alternativ dyker upp! 

http://www.vegokoll.se/2017-05-16/bilar-for-oss-som-ratar-lader

"De innovativa biltillverkarna från Tesla har redan tagit fram alternativ för oss som inte vill sitta på någons skinn! Nu överväger Bentley att följa deras fotspår och ta fram djurvänliga alternativ. Och eftersom en bil med lädersits och inredning kan kräva så mycket som hud från 20 djur, så kan det här ha märkbar effekt på lädermarknaden."

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Odd
2017-05-18 16:06
#1

En fråga av ren nyfikenhet, räknas fossila bränslen som veganskt?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

TicTac
2017-05-18 16:56
#2

#1 Ja


You'll never walk alone

veggie4every1
2017-05-18 18:22
#3

Sådan tur att min bil har tygsäten. Det finns ju animalier i däcken och säkert i något annat också, men det är ju skönt ändå att slippa sätta sig på någons skinn.

Undra om de veganska bilarna kommer att ha veganska däck, eller om det mest är inredningen som är vegansk?

Bra om det här har en märkbar effekt på lädermarknaden 👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sp0ngeb0b
2017-05-18 18:51
#4

Men usch! 😭 Min bil har också tygsäten, men övriga detaljer kan mycket väl vara av läder (t.ex. tyget runt växelspaken men det är ju som "tur" är inte lika mycket). Har alltid avskytt skinnsäten för att det helt enkelt är sjukt obekvämt. Speciellt på sommaren när man fastnar med låren om man har shorts, plus att de blir jättevarma om de är svarta 💔

veggie4every1
2017-05-18 22:18
#5

#4 Jag håller med dig, har aldrig gillat att sitta på skinn. 

Förr var det ju väldigt poppis med skinnsoffor och jag minns hur obehagligt det kändes när man fastnade och kalla var de att sitta på med bara ben.

Jag hoppas att det har gått ur modet nu…😟

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Smultronfia
2017-05-19 07:53
#6

Bara hoppas att det sen kommer till vanlig konsument också. Biltillverkarna Tesla och Bentley är ju i miljon klassen.

Annons:
sp0ngeb0b
2017-05-19 10:30
#7

#5 Åh gud ja, mina föräldrar hade en jättestor hörnsoffa av skinn när jag var liten. Och soffor är ju nästan värre än bilsäten för jag sitter i alla fall ofta i soffan med mina pyjamasbyxor som är korta shorts. Inte nog med att det är obekvämt, tycker heller inte det är fint alls. 😕 Tror tack och lov att det har gått ur modet mer eller mindre, tycker att alla soff-annonser bara har tygsoffor numera. 👍

Effie
2017-05-19 15:04
#8

Har inte alla bilmärken tygklädsel? Eller tyg/vinyl? Och skinnklädsel som tillval, om man nu vill ha det?

Vad finns det för animalier I däcken?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

veggie4every1
2017-05-19 18:55
#9

#8 Det jag vet är stearinsyra som kan vara animaliskt. Dock så tror jag att Michelin har däck utan animalier. 

Så nästa gång det är dags för däck kan man välja det märket.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Schhh
2017-05-23 01:35
#10

Trodde det handlade om skumbilar, blev en smula besviken…

Smultronfia
2017-05-23 08:57
#11

#10 aw förstår att du blev besviken.

veggie4every1
2017-05-23 11:32
#12

#10 Haha, om ändå…😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Silent_Hill
2017-05-24 13:18
#13

#10 Det trodde jag också.  Besvikelsen är hög 💔

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Upp till toppen
Annons: