Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 755 ggr
Kasp
2017-05-18 20:01

Pålägg

Söker något jag kan göra själv (inget färdigköpt, för dyrt) som håller länge i kylen. Har läst att hummus bara håller cirka 5 dagar. Tipsa gärna om recept på sådant man kan ha på knäckebröd som håller länge, kanske en månad.

Annons:
RainyDays
2017-05-18 20:14
#1

Hade hummus i över 1 vecka en gång och den höll (:

Three.Twentyfour.Seventeen <3

TicTac
2017-05-18 20:57
#2

Hummus går bra att frysa, så om du gör en större sats kan du frysa in i lagom stora lådor, som du tar upp efter hand. Funkar med andra bönröror liknande hummus också. 👍


You'll never walk alone

vendelay
2017-05-18 21:44
#3

Jordnötssmör (mixa jordnötter, ha eventuellt i lite olja om du anser att det behövs).

Saker på tub (tångkaviar kanske håller länge?).

"Nutella" - rosta hasselnötter i ugnen, mixa till en smet med lite kakao och florsocker.

Håller marmelad länge? Går det att ha torkad frukt på macka?

Pesto? Soltorkade tomater?

Gör "köttbullar" av bönröror, stek och skiva upp på macka.

Riven rå vitkål? Morot? Liknande grönsaker.

Funkar något av de tipsen? Jag googlade på "pålägg med lång hållbarhet" och rensade bort allt som inte var veganskt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kasp
2017-05-19 08:18
#4

Marmelad eller torkad frukt tror jag inte jag skulle gillas alls, blä. Jordnötssmör låter däremot gott. Dock brukar alla nötter vara asdyrt. Har haft surkål på mackorna ett tag men är riktigt trött på det nu och vitkål eller morötter annars skulle bli för torrt. Men bönröror och sånt låter gott men vad jag vet håller det inte länge och har en pyttefrys.

Smultronfia
2017-05-19 08:43
#5

Problemet med oproccessad mat utan massa konstiga ingredienser är att de inte håller så länge. Tyvärr så har vi blivit vana vid att saker ska hålla jätte länge men det är inte normalt. Där av alla konstiga tillsatser. Nu hjälper ju inte det dig men kan du tänka dig att lägga en stund en gång i veckan att förbereda veckans pålägg?

sp0ngeb0b
2017-05-19 10:36
#6

Hummus brukade jag alltid göra förr, tror att en sats räckte typ 1-2 veckor och det var aldrig några problem med hållbarheten. Annars funkar det ju att frysa som någon sa. 

Jordnötssmör är sjukt gott, det brukade jag också äta tillsammans med hemmagjord sylt. Och då menar jag ENKEL och SNABB sylt, och som inte är alls lika sliskig som vanlig. Bara kokar hallon (eller andra bär) utan att tillsätta vatten, och när det är klart har du i chiafrön (tror det var ca 1 msk frön per 4 dl bär) och eventuell valfri sötning. Går säkert att skippa chiafrön om det är för dyrt, men det är ju bara små mängder. Även banan är gott att ha på jordnötssmör och/eller sylt.

Annars skulle jag vilja slå ett slag för grönsaker på macka. Kanske inte så väldigt mättande, men himla gott i alla fall. Skivad tomat med lite örtsalt är min favorit men även gurka, rädisor, sallad, groddar osv. Inget som håller en evighet men du går väl ändå och köper grönsaker lite då och då antar jag. 😃

Annons:
synesthesia
2017-05-19 16:53
#7

Vill tipsa om att Kung Markattas ekologiska jordnörssmör på hink kostar typ 80 kr/kg… om det är något du gillar så är det inte SÅ dyrt. Om en använder "lagom" så räcker det väldigt länge. (obs! baserar priset på när jag jämfört eko jordnötssmör med eko jordnötter, så jag kan ha jättefel!)

Slår annars ett slag för att göra stora satser av lins- eller bönröror och frysa in!  Går ju att lägga i plastplåsar och platta till så det blir blir typ millimetertjocka plattor, tar lite plats och går snabbt att tina. :)

Smultronfia
2017-05-19 16:57
#8

Kollade på bodystore och de säljer kung markatta jordnötssmör på 1.5kg för 112 kr eller 2 hinkar (3kg) för 207. Så det är faktiskt ett kanon pris.

vendelay
2017-05-19 19:20
#9

Alltså, det här kommer låta jättekonstigt, men pizzasallad kan ju faktiskt vara ganska gott på macka 😞 Vet inte hur länge det håller dock och det luktar ju ganska mycket…

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: