Annons:
Etikettvegankost
Läst 1704 ggr
sp0ngeb0b
5/20/17, 12:21 PM

Hjälp med protein

Varning för wall of text angående proteinintag för en tränande Vegan. Om du inte pallar läsa hela texten kan du bara läsa frågorna längst ner, jag behöver råd 😭

Det är ju en grej att köttätare tror att veganer inte får något (eller väldigt lite) protein. Jag har en kompis som är väldigt intresserad av träning, muskler, protein etc och jag får alltid argumentera emot honom när han drar upp den diskussionen. Jag själv är också väldigt träningsintresserad och jag tränar i princip varje dag, blandad styrketräning och konditionsträning. Plus att jag har ett fysiskt aktivt extrajobb ca 2-3 dagar per vecka. På grund av detta vill jag gärna att mitt proteinintag ska ligga lite högre för att jag inte ska förlora muskler, utan i stället bli starkare.

(Keep in mind att jag inte alls är något proffs inom området, så om jag är helt ute och cyklar får ni gärna rätta mig och hänvisa till källor). Jag har läst att man bör äta runt 1 g protein per kg kroppsvikt och dag vilket i mitt fall blir ca 70 gram per dag. För tränande rekommenderar man dock 2 g per kg, dvs 140 gram protein per dag för min del. Jag började därför logga min mat för att se hur mycket protein jag faktiskt får i mig.

Kan nämna att jag inte äter baljväxter då jag tror att jag är känslig mot dem. Så där utesluts ju en hel del proteinrika livsmedel. Jag äter i stället framförallt frukt och grönt, rotfrukter, nötter och frön, quinoa, spirulina och ett proteinpulver gjort på 100 % ris. Igår loggade jag en proteinsmoothie till frukost (alltså smoothie med tillsatt proteinpulver) och en quinoasallad till lunch. Jag var mätt fram till middagen, men totalt var frukosten och lunchen bara 28 gram protein, varav hela 20 g kom från frukosten. Det är inte ens i närheten av 70 gram, än mindre 140 gram?! Idag lyckades jag nå upp till 15 g protein på frukosten genom att äta gröt med frön, havre&mandeldryck och en spirulinashot. Vet inte hur jag ska öka intaget av protein utan att lägga till baljväxter igen så jag funderar på om det är värt det 🤔 Vet så klart att många tränande köttätare är hjärntvättade av proteinhetsen och att det inte behövs så mycket protein som många tror, men tror samtidigt inte att det är tillräckligt med lite drygt 0,5 g protein per kg kroppsvikt för någon som tränar så mycket som mig.

Alltså, hur mycket protein behövs egentligen för att musklerna ska växa ordentligt? (Menar alltså inte som för en bodybuilder, utan normal muskeltillväxt för någon som tränar som mig)
Kan ni tipsa om proteinrika livsmedel som jag kan äta (som inte är baljväxter)? Proteinpulvret jag har testat är tyvärr både dyrt och smakar inte så gott. Tar gärna emot tips på proteinpulver också.
Någon annan som funderat på samma sak? Hjääääälp

Annons:
2Sirius
5/20/17, 1:26 PM
#1

Vet att "Glutamin" är en aminosyra som verkar i bland annat cell och muskeluppbyggnad. Under optimala förhållande så klarar kroppen själv att producera, och försörja sig med denna (L-glutamin), men i dagens samhälle, med stress, sjukdomar, och andra fysiska påfrestningar, så som träning, så blir denna lätt otillräklig. Den inverkar i många funktioner i kroppen. Då denna Aminosyra inte återfinns i någon kost, så kan tänkas att många hade kunnat må bättre av att äta detta som Proteinpulver, "Glutamin" eller "L-glutamin". Obs! Glutamin skall INTE intagas med, SYRA elr VARM, mat/dryck, varvpå den förstörs, och gör ingen nytta. Bonusfakta: Till skillnad ifrån Glutaminsyra, så kan Glutamin, passera Blod/Hjärn bariären, och där omvandlas till Glutaminsyra, tillsammans med en negativt laddad Natriumjon, så kan en possitivt laddad Glutaminsyra-jon bilda " GLUTAMAT", som ej heller är känt för att kunna ta sig till hjärnan, varpå det inte hjälper att äta Glutamat i kost, för den funktion den har i hjärnan. Alltså, Glutamin, Glutaminsyra och Glutamat är 3 olika ämnen ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zepp
5/20/17, 1:28 PM
#2

Mm.. 2 gram per kilo är nog mest för seriösa bodybuilders?

1 gram per kilo är adekvat för de flesta och minimum lär ligga på cirka hälften.

Det är främst träning som gör att muskler växer, dvs att man stimulerar proteinsyntesen till att bygga muskler.

Nu så är ju jag inte Vegan, men det finns väl ändå rätt gott om fullvärdiga proteinkällor för veganer?

Nu nämner jag något helt i det blå iomed att jag har dålig koll, men andra kan rätta mig där.

Chiafrön, Quinoa, linser, olika ärtor, andra frön, jordnötter, andra nötter?

Är du säker på att du är känslig för varje baljväxt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Smultronfia
5/20/17, 1:47 PM
#3

Ok så jag räknade lite och utan att veta ett dugg av vad du gillar :) så gjorde jag ett försök. Kom upp i 133g protein och det är rätt mycket mat men jag har ej med middag då du antingen får lägga till själv eller äta upp det du inte kunde under dagen. Lägg till grönsaker eller annat med. Som växtmjölk och sånt som jag ej tog med. Plus att jag har ej lagat ngt av det så kan inte säga hur det blir smakmässigt heller…men tanken är väl att mer ge lite idéer till dig :) Frukost Lingongrova 2st 6,4g Jordnötssmör 2msk 8g Havregrynsgröt 2,3dl 6g Totalt 24,4g Smoothie 2 bananer medium stl 2,6g Spirulina 2msk 8g Chiafrön 2msk 5g Hampafrön 3msk 11g Jordnötssmör 2msk 8g Fryst mango 100g 0,7g Totalt 35,3g Lunch Seitan 85g 21g Bovete 2,3dl 21g Solrosfrön 0,6dl 6g Majs 2,3dl 5g Svamp 2,3dl 4g Näringsjäst 3msk 12g Mandel 10g 2,1g Broccoli 50g 1,6g Baby spenat 30g 0,7g Totalt 73,4g Totalt 133,1g Lunchen tänkte jag typ sallad med seitan och sen om man mixar näringsjäst med mandel och salt så blir det typ som vegansk parmesan.

parsley
5/20/17, 1:52 PM
#4

Det finns lite olika tumregler för proteinbehov. Enligt WHO så är minimigränsen 0,8 gram per kilo kroppsvikt vid stillasittande arbete.  En annan är 1 gram protein per dag och kilo kroppsvikt.  Äldre personer med dålig aptit kan äta 1,2-1,5 gram per dag. Tränar man så kan man äta mer. Elitidrottare kan äta 2 gram protein per kilo kroppsvikt. 

Jag tror det är svårt att hitta veganska proteinkällor, som inte är baljväxter. Jordnöt räknas t ex som baljväxt.

Smultronfia
5/20/17, 1:54 PM
#5

Om du inte tål jordnötssmör så kan du byta det mot mandelsmör. 2msk är 6,5g protein

[Tänkpådet]
5/20/17, 3:55 PM
#6

Elitidrottare klarar sig på typ 1,5 så ja skulle nog inte oroa mig så mycket om det, jag skulle nog säga att om du vill bygga eller bli starkare så är det mer total volym och intensitet i gymmet som gäller i kombo med tillräckligt med kalorier, vill du bygga så behöver du ju ligga på plus i kalorier. (Om du redan är tränad). Pasta är ganska proteinrikt…

Annons:
sp0ngeb0b
5/20/17, 4:33 PM
#7

#1 Tack, ska undersöka detta närmare. 🙂

#2 Alltså, WHO rekommenderar 0,8 g/kg kroppsvikt för stillasittande personer, så tänker att 0,5 g för någon som tränar eller jobbar fysiskt upp till 10 ggr i veckan behöver lite mer än så. 2 g är kanske lite mycket dock. Jordnöt är en baljväxt men andra nötter äter jag. Jag vet inte om jag ens är känslig mot någon baljväxt då jag har massa magproblem, det är min teori just nu och det känns mycket bättre sen jag slutade helt med dem. Ska prova att återinföra dem en efter en och se om det är någon specifik jag inte tål.

#3 Tack för tipsen! Vill dock kommentera lite haha, det är precis som du säger mycket mat och vet inte om jag skulle orka allt det där men jag får ju försöka. Är dessutom lite överviktig så jag vill helst inte ligga på kaloriöverskott (har ju lite koll på det eftersom jag loggar maten). Jordnötssmör älskar jag men jordnötter är baljväxter så jag äter inte det. Älskar dock hasselnötssmör så det ska jag nog ta och göra en omgång! Det är sjukt gott i gröt. Mandelsmör har jag aldrig smakat men har funderat på det. Bovete glömde jag helt bort!! Det ska inhandlas nästa gång jag är i affären. Och en annan sak, spirulina smakar skit, så 2 msk i en smoothie är nog inte att rekommendera 😂 1 tsk räcker för att hela smoothien ska smaka sjögräs. Tyvärr :(

#4 Det har jag också läst, så det känns ju som att jag kanske borde ligga någonstans mellan 1 och 2 g. Kanske 1,5. Men oavsett är jag ju inte i närheten. Ja, alltså proteinkällor är ju inte svåra att hitta, det är bara det att det är väldigt lite protein (även om de beskrivs som proteinrika) och mättar mycket så att man inte orkar äta så stora mängder. 

#6 Mitt mål är inte att bygga massor av muskler, utan jag vill att de ska växa lite men framförallt bli starkare. Jag tränar inte särskilt mycket i gym utan mest gruppträning med och utan extra vikter, löpning och träning hemma. Förutom att bli starkare behöver och vill jag bli av med fett (är lite överviktig) så vill inte ligga på kaloriöverskott, dessutom känns det inte relevant då jag inte har som mål att bli ett muskelberg. Elitidrottare rekommenderas att äta 2 g per kg och stillasittande 0,8-1 g per kg, så jag kommer nog försöka sikta på något däremellan.

Smultronfia
5/20/17, 5:11 PM
#8

Hasselnötter innehåller inte alls lika mycket protein som mandlar. Om du försöker gå ner i vikt och bli mer hälsosam hade jag läst på om whole food plant based. Du behöver inte alls vara så rädd för kolhydrater som många tror för att gå ner i vikt. Däremot kan det vara bra att tänka på hur mycket stärkelserika saker man äter som pasta m.m.

sp0ngeb0b
5/20/17, 5:37 PM
#9

#8 Jaha, vad tråkigt. Hasselnötssmör är dock sjukt gott så det kommer jag nog äta ändå.

Har full koll på det där med viktnedgången. Jag äter nästan aldrig köttersättning, färdiga biffar/bollar eller liknande. Mest för att det är onödigt dyrt och onyttigt men också för att de alltid innehåller baljväxter. Allt som går att få som fullkornsvariant är redan utbytt. Äter inte särskilt mycket pasta utan mest quinoa, ris och rotfrukter. Är inte ett dugg rädd för kolhydrater.

[Tänkpådet]
5/20/17, 6:03 PM
#10

#7 ok, snabbgooglade bara å såg det från styrkelabbet.se och det var baserat på studier men finns nog mer och bättre data än det… om du vill få muskler så ska du gymma… tunga vikter å mycket volym, basövningar som grund, iaf fyra ggr per vecka. fokusera på det så kommer du bli starkare och få mer muskler jag lovar 😉

2Sirius
5/20/17, 6:10 PM
#11

VETEKLI Skall komletera detta inlägg….

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

sp0ngeb0b
5/20/17, 6:15 PM
#12

#10 Jag vet hur man ska träna för att uppnå olika resultat. Tråden handlar inte om träning, den handlar om mat och protein. Som jag skrev i #7 är jag varken intresserad av gym eller muskelberg. Träningen jag ägnar mig åt kommer ge mig de resultat jag önskar om jag äter rätt.

Smultronfia
5/20/17, 7:03 PM
#13

#9 haha ja alla nötsmör är ju himla goda. Gör eget mandelsmör och det är tyvärr lite väl gott :) Bra att du inte är rädd för kolhydrater iaf. Lite jobbigt att äta växtbaserat då. Ett annat tips är att lyssna på podcasten Nutrition Facts with Dr. Greger. Han hade precis ett avsnitt som handlade enbart om protein. Väldigt intressant.

Annons:
sp0ngeb0b
5/20/17, 7:07 PM
#14

#13 Den podden ska jag absolut kolla in! Älskar att läsa/titta/lyssna på allt som har med mat och hälsa att göra 😃 Måste passa på att fråga om mandelsmör. Har varit lite skeptisk för jag gillar inte vissa mandelprodukter som t.ex. mandelmassa. Men jag gillar mandlar som de är och som ingrediens i t.ex. müsli och choklad. Så jag undrar hur det smakar? Det lär väl smaka ganska exakt som helt vanlig mandel, eller?

Smultronfia
5/20/17, 7:36 PM
#15

#14 eftersom att man rostar dem innan man mixar dem (Är för att oljan lättare ska släppa) så har de ju en lite mer bränd/rostad smak. Så skulle inte säga att det smakar i närheten av mandelsmassa. Men kung markattans mandelsmör är gott och inget tillsatt om du inte har en high speed blender och kan göra eget. Jag brukar göra en sås också till wokat istället för jordnötssås som är väldans gott. Om man nu gillar mandelsmör :) Men om du tycker om mycket fakta som baseras enbart på riktiga studier så ska du absolut lyssna på hans podcast. Men han har hur många videos som helst på Youtube också. Hemsidan är också bra. https://nutritionfacts.org

[Tänkpådet]
5/20/17, 9:59 PM
#16

#12 ah sorry, missförstod dig för nån orsak, läste om nu å det var väl ganska tydligt vad du ville… hoppas du får i dig tillräckligt med proteiner nu då. 😉

sp0ngeb0b
5/20/17, 11:34 PM
#17

#15 Aha okej men då låter det ju hur gott som helst! Jag gör ibland hasselnötssmör i min matberedare och det funkar bra även fast den är rätt dålig. Det blir lite "smulor" kvar av nötterna, så inga stora chunks men det blir heller inte helt slätt. Men det gör mig ingenting, så ska absolut göra mandelsmör någon dag. Tack igen för tipset om Dr Greger, ska kolla in så fort jag kan :)

#16 Jaha, inga problem, det är lätt att läsa fel 😃

vendelay
5/21/17, 3:12 PM
#18

#15 hur gör du såsen?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
5/21/17, 4:02 PM
#19

#18 brukar steka lök och sen ha i mandelsmör och kokosmjölk. Sen kryddar jag med salt och peppar. Vill man ha lite hetta så kan man ju ha lite chili i eller andra kryddor.

vendelay
5/21/17, 8:01 PM
#20

#19 Tack, det låter hur gott som helst!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Smultronfia
5/21/17, 10:20 PM
#21

#20 alltid kul med lite nya idéer, och alla tål ju inte jordnötter.

sp0ngeb0b
5/24/17, 11:01 AM
#22

#15 Har nu gjort mandelsmör men jag blev inte så nöjd. Måste ha rostat dem för länge för de smakar bara bränt haha… Brukar som sagt göra hasselnötssmör ibland och jag rostade dem lika länge som jag brukar rosta hasselnötterna men det var tydligen ingen bra idé. Kanske också kan bero på att jag tar bort "skalet" från hasselnötterna men inte från mandlarna? Hmm. Hur länge rostar du dina?

Förutom smaken blev det bra, och jag kommer så klart äta den ändå. Fick ihop nästan 20 g protein idag på en skål havre- och bovetegröt med mandelsmör, banan och mandel&havredryck. 😃

veggie4every1
5/24/17, 1:04 PM
#23

Måste man rosta överhuvudtaget? De få gånger jag har gjort nötsmör har jag inte rostat nötterna och jag tycker det har blivit gott ändå 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

TicTac
5/24/17, 10:23 PM
#24

Jag tycker mandelsmör blir godare om de först är rostade.


You'll never walk alone

veggie4every1
5/24/17, 10:52 PM
#25

#24 Ok, ja det blir kanske, så jag kan ju prova det någon gång också. Jag tänker annars att ju snabbare det går och ju mindre tid jag behöver stå i köket är alltid att föredra.  Men det är kanske inte alltid så bra smakmässigt förstås…😛😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Smultronfia
5/25/17, 8:19 AM
#26

Ja mandlar är nog lite känsligare. Jag brukar låta dem vara inne i 10-15min på ca 180grader. De får inte bli brända så håll ordentligt koll för det går fort på slutet. Varför man bränner dem är inte bara för smaken utan för att oljan i mandeln ska tränga ut så det blir ett smör. Gör man på råa mandlar så kan man få tillsätta olja för att få det att fungera. Men om man lyckas utan så är det ju absolut inget fel på det. Själv gillar jag den rostade smaken och vill inte ha någon extra olja så därför rostar jag.

Annielle
5/25/17, 3:34 PM
#27

Jag tycker i alla fall att det mandelsmör jag har gjort själv på orostade mandlar har varit godare än alla mandelsmör jag har köpt, så man är väl olika! 😉

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
sp0ngeb0b
5/26/17, 6:18 AM
#28

Okej tack #26 ! Ska hålla bättre koll nästa gång då. Jag vill inte heller tillsätta olja, jag vill att mina nötsmör ska vara bara nötter och pyttelite salt, så jag tror att det kan vara bra att rosta dem. Har aldrig testat på orostade nötter men känns som att smaken kommer fram bättre med rostade nötter också 🙂

Gen
5/26/17, 9:14 AM
#29

#0 Bästa svaret tycker jag är att om du äter varierat och tillräckligt så behöver du inte oroa dig för protein. 

Livsmedelsverket har en ganska trevlig broschyr på ämnet: https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/livsmedel-innehall/naringsamnen/protein/protein---hur-mycket-ar-lagom.pdf

"Vem behöver proteinpulver?

De allra flesta får utan problem i sig tillräckligt med protein. Om en mycket stor del av energin kommer från socker, läsk, godis eller andra snabba kolhydrater eller om man äter extremt fet mat skulle det däremot kunna bli för lite protein. En sådan kost har många nackdelar och det är bättre för både hälsan och prestationsförmågan att lägga om kosten i stället för att kompensera de dåliga matvanorna med proteinpulver och vitamintillskott." 

Det är som du skriver rekommenderat runt 0.8-1.5 g/kg kroppsvikt. Om veganer som är små i maten kan de ha svårt att nå dessa nivåer. Samtidigt kan kroppen tillverka det protein som behövs så länge man får i sig de essentiella aminosyrorna, vilket ganska lätt uppnås. 

"I praktiken behöver friska personer, som äter tillräckligt med mat, inte fundera över proteinkvaliteten, om de inte äter väldigt ensidigt."

Sen är det ju absolut så att man genom att ändra kosten, i synnerhet med hjälp av ensidiga tillskott, kan öka muskeltillväxten. Men något förenklat kan väl säga att det inte är hälsosamt för kroppen att befinna sig i ett långvarigt tillstånd av "väx, väx, väx". Det ökar också risken för ohämmad cellväxt, alltså cancer, så det bör man vara försiktig med. Här är en uppmärksammad artikel för några år sedan: http://www.cell.com/cell-metabolism/abstract/S1550-4131(14)00062-X

Denna studie visar bland annat att lågt protein intag (definierat som under 10% av kaloriintaget) är associerat med mindre cancer, diabetes och dödlighet i medelåldern (50-65 år). Det var animaliskt protein som främst var kopplat till ökad dödlighet. 

Kanske ett lite spretigt inlägg detta men take-home tycker jag är att man inte ska gå runt och oroa sig så mycket för protein, även om man lever ett aktivt liv med träning. Ät bara tillräckligt med kalorier och varierat så blir det bra.

sp0ngeb0b
5/27/17, 8:20 PM
#30

#29 Den inställningen hade jag innan också. Men jag har sett att vissa dagar når jag knappt upp till 0,5 g/kg utan proteinpulver… Det är svårt att få i sig protein som Vegan som inte äter baljväxter. Jag tror inte att jag kommer få proteinbrist, men jag vill gärna äta minst 1 g per kg pga att jag tränar så mycket.

Annielle
5/27/17, 9:09 PM
#31

Du skriver att du tror att du är känslig mot baljväxter, du vet inte med andra ord? Om man inte är van att äta baljväxter reagerar man ju ofta en hel del på det med , gaser, magont och liknande.

Därför behöver man testa lite i taget och olika baljväxter för att kunna se om man kan tolerera det, vilket de flesta kan.

Grejen är att tarmfloran behöver tid att ställa om sig så att man lättare kan bryta ner baljväxterna på ett bra sätt, man brukar då kunna tåla att äta mer och mer baljväxter efter ett tag till och med.

För egen del fungerar linser bättre än bönor, men äter bönor med bara inte lika ofta.

Hampaproteinpulver tycker jag även är ett bra tips eftersom det innehåller fullvärdigt protein till skillnad mot ris.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

veggie4every1
5/27/17, 9:53 PM
#32

#30 Är du inte glutenallergiker så är ju seitan en riktigt bra proteinkälla med 75 g protein per 100 g.

För att få ett fullvärdigt protein kompletterar du med linser som innehåller lysin 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sp0ngeb0b
5/28/17, 9:06 AM
#33

#31 Nej jag är inte säker för jag blir inte klok på min mage, när den reagerar och varför. Men det blev bättre sedan jag uteslöt baljväxterna. Har dock börjat testa mig fram igen och har märkt att linser funkar bra, så tänker börja med dem och sedan försöka mig på bönorna. Jag älskar verkligen alla baljväxter, och jag åt mycket av dem i 6 månader som Vegan innan jag började utesluta dem. Åt även en hel del månaderna innan som lakto ovo Vegetarian och litegrann åren innan det. Så har ätit baljväxter länge, och trappat upp det senaste året. Hur lång tid menar du att det skulle ta för tarmarna att vänja sig? Ungefär?

#32 Åh jag har velat testa seitan ända sedan jag först hörde talas om det. Problemet är att jag är världens största latmask när det kommer till matlagning och vill att det ska gå så fort och enkelt som möjligt. Har för mig att seitan tar ganska lång tid väl? Har sett färdiga seitanbiffar i affären men de kostade skjortan 😭

Annielle
5/28/17, 10:11 AM
#34

Ok, jag förstår! Du kanske har Ibs? Det har jag, för min del är gluten/de vanliga gluteninnehållande sädeslagen  bland det värsta, (havre räknas med andra ord som bra) vilket är vanligt vid Ibs även om det visar sig på några prover att man har glutenintolerans/celiaki. För min del innebär det att jag tål att äta mycket annat som jag reagerar på när jag inte äter glutenfritt (det händer att jag äter någon bulle eller så som innehåller gluten, men inte till vardags liksom) så det gör det mycket enklare för mig att få i mig det jag behöver 🙂, hade ett helt år när jag t.e.x. inte kunde äta frukt över huvud taget eftersom magen blev så usel av det…..

Vad bra att du testar dig fram i alla fall och att linser åtminstone funkar bra!🙂 Tyvärr kan jag inte säga hur lång tid det tar att vänja sig, det är nog olika från person till person och även hur mycket man tål i slutändan om man är känslig. Trial and error liksom. Men om du inte redan gör det kan du ju kombinera bönerna med kryddor som underlättar matsmältningen/minskar gaser. t.e.x.  kummin, fänkål, lagerblad, anis, pepparmynta, kamomil. Vill man inte ha det i maten kan man ju dricka det som te mellan måltider och/eller tugga på lite blandade kryddor efter maten.

Sen att undvika frukt i samband med måltid som innehåller bönor och linser speciellt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
sp0ngeb0b
5/28/17, 11:50 AM
#35

#34 Tack för dina tips om kryddor och frukt, det ska jag testa och förhoppningsvis kan det hjälpa! Jag har funderat jättemycket på IBS och misstänkt att jag haft det, även haft en period för ca 1 år sedan då jag åt enligt FODMAP-dieten vilket jag tyckte kändes bra men hade av någon anledning svårt att hålla den. Fick nog av mina magproblem i våras och sökte hjälp hos VC men läkaren tyckte inte det lät som IBS. Vi tog prover för glutenintolerans och inflammerad tarm men allt såg bra ut. Så nu är jag bara tillbaka på ruta 1 känns det som. Har ett möte inbokat med en dietist som förhoppningsvis ska hjälpa mig att testa mig fram med olika livsmedel för att se vad jag tål och inte.

veggie4every1
5/28/17, 5:14 PM
#36

#33 Njaa, jag tror faktiskt att jag håller rekordet för världens största latmask när det kommer till matlagning 😂🤗

Men om du köper rent glutenmjöl så är det inte alls så besvärligt att göra och du kan göra mycket åt gången och frysa in 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sp0ngeb0b
5/28/17, 8:07 PM
#37

#36 Haha, vi kan dela förstaplatsen! Tycker i alla fall det går mycket lättare och snabbare att laga vegansk mat än kött, så det passar mig helt perfekt 😍

Men jag ska absolut testa seitan då! Tack för tipset 😃

veggie4every1
5/30/17, 12:25 PM
#38

#37 😃

Du kan hitta glutenmjöl online, jag köpte mitt från Tyskland. Det är länge sedan jag gjorde seitan nu, men jag tillsatte även lite sojamjöl vissa gånger för en lite mjukare konsistens och lysin. 

Det är väl en smaksak dock.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

maria.e.franzen@gmail.com
#39

Det finns olika sätt att mäta hur mycket protein du får genom kosten. I gram eller hur mycket energi du tillgodogör dig (inte att förväxla med kalorier som är nått helt annat) Det är förhållet mellan protein, kolhydrater och fett. T ex ger grönkål mer energi från protein än från kolhydrater trots att det procentuellt är mer kolhydrater. Det finns en app, Madlog.dk på danska. Men du kan välja engelska, tror det är en gratis vecka så du kan testa. Den räknar om allt, både i kalorier, gram per 100 gram och energi (som altså inte är kalorier) Dessutom så är det vigtigt, rent grundläggande, att tugga ALLT du proppar in i munnen. Även smoothies, eftersom saliven innehåller enzymer som hjälper kroppen på traven med att uppta näringsämnena. Dessutom, lyssna till din kropp, man kan både få för mycket protein och för litet. Mår du bra, har god energi, bibehåller eller ökar muskelmassa så ska du inte bekymra dig så mycket. Det viktigaste som Vegan är att se till att du får tillräckligt med B12. Det ska vara både methylcobalamin och adenosylcobalamin, veganska från Global Healing har en god kombination. Lite dyr kanske, men lättuptaglig och droppar. Som sagt. Upptagelsen börjar redan i munnen så kapslar är pengar i vasken.

Swea

Annielle
5/30/17, 3:48 PM
#40

#39

Varför ska det vara Adenosylcobalamin också?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

veggie4every1
5/30/17, 6:11 PM
#41

#39 Om man intar methylcobalamin så omvandlar kroppen det själv till adenosylcobalamin.

Det är inget fel att ta cyanocobalamin heller som vi då omvandlar till methyl- och adenosylcobalamin. Det finns ju massor av studier som visar att cyanocobalamin fungerar bra.

Det finns väl alltid undantag, människor med vissa sjukdomar som behöver speciella tillskott. Men annars så tror jag inte att friska personer behöver lägga ut pengar på dyra tillskott när det finns tillskott som är bevisat att fungera bra för en billig penning.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Annielle
5/30/17, 8:51 PM
#42

Jag hör till dem som får biverkningen finnar av cyanokobalamin så det kan man ha i åtanke om man har lätt för att få den typen av hudproblem och speciellt de som  kämpar med finnar hela tiden. 

Metylkobalamin är ju hur som helst betydligt lättare för kroppen att ta upp än cyanokobalamin, så jag skulle åtminstone undvika cyanokobalamin som Vegan för att vara på den säkra sidan.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

veggie4every1
5/30/17, 10:08 PM
#43

#42 Det är väl bäst för var och en att äta det som man är bekvämast med. Men jag litar på Dr Greger 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=aT7m9RsPJYM

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: