Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1103 ggr
vendelay
5/22/17, 9:18 PM

OT Politiska kläder på jobbet?

Detta är OT och har ingenting med veganism att göra.

Jag brukar vara väldigt försiktig med vad för kläder jag väljer att ha när jag träffar kunder. Jag har ett eget företag och inga regler eller så men ja. Tycker ni att en får ha på sig tröjor med politiska budskap (som inte är elaka mot någon förstås!) på jobbet?

Om vi ska dra några exempel… :
FEMINISM - the radical notion that women are people
6 reasons to go Vegan (och bilder på sex olika djur)
Keep calm and save the envioronment

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Niklas
5/22/17, 9:30 PM
#1

Får går du. Sen tror jag inte det är så lyckat i de flesta jobb. Det är bättre om kunderna tänker på vad du säger än på vad du har på dig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Herveaux
5/22/17, 9:37 PM
#2

(Ramlade in via Nya Inlägg)

Jag tycker det beror mycket på vilket jobb man har och vilket budskap man vill ha på sina kläder.

Jobbar man tex på lager och inte har någon direkt kundkontakt så tycker jag det kan vara väldigt fritt, inom ramarna som vendelay nämnde.

Jobbar man däremot någonstans med kundkontakt så blir jag lite mer "trångsynt".
Är man anställd på ett företag som har som nisch eller profil att värna extra om miljön så ser jag dock inget fel i att ha en tröja med tex "Keep calm and save the envioronment" osv.

Under arbetstid (med kundkontakt) vill jag dock vara neutralt klädd.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
5/22/17, 9:43 PM
#3

Jag skrev lite dumt, förlåt! Jag förtydligar:

Det handlar alltså om ett jobb med kundkontakt. Vi kommer se varandra och tröjan kommer alltså synas tydligt.

Är vissa politiska budskap bättre än andra (förutsatt att de inte kränker någon självklart)?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Scorpio97
5/22/17, 10:01 PM
#4

När man arbetar (åt någon annan) och har kundkontakt så representerar man företaget, inte sig själv. Så jag skulle säga att det beror helt på vad företaget tycker. Är det ett budskap som företaget håller med om och är okej med att en anställd bär budskapet på kläderna, så ser jag inget problem med det :) 

Är man egenföretagare bestämmer man väl själv, och då får man väga in risken att alla kunder kanske inte håller med om budskapet, att någon tar illa upp och/eller väljer att sluta vara kund pga det. Man får avgöra om det är värt risken eller inte. 

Personligen skulle jag nog inte göra det, jag föredrar neutrala kläder då. Undantaget är väl om jag jobbar på en arbetsplats som ber mig bära ett visst budskap (och jag tycker budskapet är okej/håller med), då blir det en annan sak.


//Jessie

vendelay
5/23/17, 7:17 AM
#5

Ja, jag håller med er. Ville bara höra vad andra tycker 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[NeferNefer]
5/24/17, 8:42 AM
#6

Jag skulle säga att det beror helt och hållet på vad det är för sorts företag. Personligen håller jag ju med om alla budskapen, men kommer jag in på en bank eller mäklarfirma skulle jag inte tycka att det passade. Däremot om jag gick in på något ställe som säljer exempelvis ekologiska, egentillverkade/rättvisemärkta saker (kläder, tvålar, teer eller annat) skulle jag inte höja på ögonbrynen det minsta över såna tröjor. Jag skulle tycka att det passar in. Medvetenhet på flera plan.

Annons:
sp0ngeb0b
5/24/17, 9:12 AM
#7

Personligen skulle jag inte ha på mig politiska kläder eller kläder med andra ställningstagande (typ veganska budskap) för risken är ju att kunden tycker tvärt emot mig, och då får negativ inställning till mig och mitt företag och slutar handla hos mig, och det är inte värt det, inte om det är ett litet företag i alla fall. 

Sen om det är en tröja som jag säljer i mitt företag är det ju en annan sak, men då är ju förmodligen företaget politiskt/etiskt inriktat och har en kundkrets som också är det.

vendelay
5/24/17, 7:07 PM
#8

Ni har rätt :( Idag hade jag dock bara ett kundmöte och vi är vänner sen tidigare så då hade jag min vegantröja ändå 😇

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: