Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1483 ggr
Dioramabyggare
2017-05-27 23:20

Är honung "veganskt"?

För ett 40-tal år sedan bestämde jag mig för att enbart äta vegetarisk kost, och härom veckan ("sent ska syndaren vakna"…) bestämde jag mig för att enbart äta vegankost. Jag tycker om honung som pålägg på bröd, och att ha i te, och jag undrar om honung är "veganskt"? Jag tror inte det finns veganska alternativ till honung.

Någon som vet?

Annons:
Herveaux
2017-05-27 23:24
#1

Frågan var uppe här för ett tag sedan. (även då ramlade jag in via Nya inlägg.)
http://vegan.ifokus.se/discussions/57f7468ece12c44eb9000ce2-honung?participating-1


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Grace2009
2017-05-27 23:26
#2

Jag tror en del använder maskrossirap som substitut. Passa på att prova att göra egen om inte maskrosorna har slagit ut hos dig 🙂

veggie4every1
2017-05-28 00:21
#3

#0 Kul att höra att du äter vegankost nu, bra val 🙂

Honung är inte veganskt eftersom det är en animalisk produkt.

Men jag har själv gjort maskroshonung och det blir jättegott. Det smakar och luktar som honung och ser ut som flytande honung.

Det kanske dock inte fungerar på mackan eftersom det är tjockflytande, men det finns ju så många andra goda pålägg 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sp0ngeb0b
2017-05-28 09:14
#4

Har du testat agavesirap? Det är ett "nyttigare" sötningsmedel ungefär som honung. Det ser ut som honung och har väl ungefär konsistensen av flytande honung. Smakar sött, men inte exakt som honung. Tror att det är billigare dessutom. Nu gillar jag inte sådana sötsaker på macka eller i te, men min vän brukar ha det i te och tycker det är jättegott. Jag brukar använda det som sötning ibland i olika saker t.ex. smoothie, gröt, kakor m.m. Värt ett försök i alla fall 🙂

Dioramabyggare
2017-05-28 13:06
#5

#3: Tack tack så mycket! Valet var inte särskilt svårt, i synnerhet inte efter att jag nyligen såg en film på YouTube om hur kor och kalvar behandlas inom mjölk- och köttindustrin.

Jag "kikade" på ett recept på maskroshonung och såg att det behövs socker, och just socker undviker jag så mycket det bara går.

Dioramabyggare
2017-05-28 13:07
#6

#4: Nej, agavesirap har jag inte testat, men jättetack för tipset! Jag ska kolla i stadens olika livsmedelsbutiker om de har sådan sirap i sitt sortiment.

Annons:
vendelay
2017-05-28 16:51
#7

Jag rekommenderar också agavesirap 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2017-05-28 17:20
#8

#5 Om du undviker socker så vill du även undvika honung.

http://www.matvett.se/matvett-granskar-honung-battre-an-socker/

Det nyttigaste är dadelsocker, men det smälter inte i teet. Dock kan du säkert göra ett gott sött pålägg av dadelsocker eller färska dadlar.

Stevia är ju annars bra att söta med om man vill undvika socker helt 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Roe Deer]
2017-06-10 00:27
#9

Honung är som många här skrivit en animalisk produkt. Man tar från hårt arbetande små djurs förråd. Visst, allt sker i en cirkel av liv… men det är bi-spya =) Och det i sig känns lite väääl magstarkt. 

Honung är dock antiflammatoriskt och bra på många sätt, dock väldigt sött, så om det är sötman du vill åt så kan du ju införskaffa agavesirap. Det är SÖTT. 

Gillar du honung, fortsätt med det tills och om du känner dig redo att lämna det. Då är det lätt. När man är redo så är alla val enkla. Men blunda inte för fakta, det är det som leder oss till förståelse och vilja till förändring ^^

Upp till toppen
Annons: