Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Frågor och tips

Är honung "veganskt"?

2017-05-27 23:20 #0 av: Dioramabyggare

För ett 40-tal år sedan bestämde jag mig för att enbart äta vegetarisk kost, och härom veckan ("sent ska syndaren vakna"...) bestämde jag mig för att enbart äta vegankost. Jag tycker om honung som pålägg på bröd, och att ha i te, och jag undrar om honung är "veganskt"? Jag tror inte det finns veganska alternativ till honung.

Någon som vet?

Anmäl
2017-05-27 23:24 #1 av: Herveaux

Frågan var uppe här för ett tag sedan. (även då ramlade jag in via Nya inlägg.)
http://vegan.ifokus.se/discussions/57f7468ece12c44eb9000ce2-honung?participating-1

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2017-05-27 23:26 #2 av: Grace2009

Jag tror en del använder maskrossirap som substitut. Passa på att prova att göra egen om inte maskrosorna har slagit ut hos dig Glad

Anmäl
2017-05-28 00:21 #3 av: veggie4every1

#0 Kul att höra att du äter vegankost nu, bra val Glad

Honung är inte veganskt eftersom det är en animalisk produkt.

Men jag har själv gjort maskroshonung och det blir jättegott. Det smakar och luktar som honung och ser ut som flytande honung.

Det kanske dock inte fungerar på mackan eftersom det är tjockflytande, men det finns ju så många andra goda pålägg Glad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2017-05-28 09:14 #4 av: sp0ngeb0b

Har du testat agavesirap? Det är ett "nyttigare" sötningsmedel ungefär som honung. Det ser ut som honung och har väl ungefär konsistensen av flytande honung. Smakar sött, men inte exakt som honung. Tror att det är billigare dessutom. Nu gillar jag inte sådana sötsaker på macka eller i te, men min vän brukar ha det i te och tycker det är jättegott. Jag brukar använda det som sötning ibland i olika saker t.ex. smoothie, gröt, kakor m.m. Värt ett försök i alla fall Glad

Hund"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."Katt

Anmäl
2017-05-28 13:06 #5 av: Dioramabyggare

#3: Tack tack så mycket! Valet var inte särskilt svårt, i synnerhet inte efter att jag nyligen såg en film på YouTube om hur kor och kalvar behandlas inom mjölk- och köttindustrin.

Jag "kikade" på ett recept på maskroshonung och såg att det behövs socker, och just socker undviker jag så mycket det bara går.

Anmäl
2017-05-28 13:07 #6 av: Dioramabyggare

#4: Nej, agavesirap har jag inte testat, men jättetack för tipset! Jag ska kolla i stadens olika livsmedelsbutiker om de har sådan sirap i sitt sortiment.

Anmäl
2017-05-28 16:51 #7 av: vendelay

Jag rekommenderar också agavesirap Glad

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2017-05-28 17:20 #8 av: veggie4every1

#5 Om du undviker socker så vill du även undvika honung.

http://www.matvett.se/matvett-granskar-honung-battre-an-socker/

Det nyttigaste är dadelsocker, men det smälter inte i teet. Dock kan du säkert göra ett gott sött pålägg av dadelsocker eller färska dadlar.

Stevia är ju annars bra att söta med om man vill undvika socker helt Glad

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.