Annons:
Etiketthälsa
Läst 1048 ggr
veggie4every1
6/3/17, 3:11 PM

Zink

Vi brukar ju ha koll på B12 och järn. Men hur har ni det med zink?

Det är en mineral som kan vara svårupptagen och det är inte så ovanligt med brist, gäller även icke-veganer. 

Zink är bland annat viktigt för immunförsvaret. Det finns flytande zink att köpa för att kolla om man har zinkbrist. 

Jag har kollat mitt zink och jag hade inte brist. Jag vet inte riktigt var ifrån jag får mitt zink, men jag tror att det kan vara det gröna te som jag dricker några koppar av varje dag. En näve pumpafrön om dagen gör väl också sitt till kanske. Min mor hade däremot brist, vilket inte är ovanligt på äldre människor. Även då hon redan äter ett multitillskott med zink i. Så det ska vi åtgärda bums!

Så tänk gärna på zink också 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
vendelay
6/3/17, 4:17 PM
#1

Bra tips. Jag borde kolla upp min värden, jag hade flera brister som "allätare" (alltså, när jag åt kött, mejeriprodukter och ägg). Får bli till hösten.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
6/3/17, 4:43 PM
#2

Tack för tipset! Samma här #1, jag skulle också vilja kolla upp mina värden för jag har aldrig gjort det. Förutom en gång när jag gick till VC av andra anledningar och de kollade B12 och järn. Men hur går det till? Ringer man och ber att få kolla upp allt? Betalar man som ett vanligt besök?

veggie4every1
6/3/17, 6:05 PM
#3

Jag har aldrig kollat mina värden på vc. Det känns inte som att det är nödvändigt eftersom jag tar mitt B12 och jag har inga som helst problem med hälsan 🙂

Men zink kan man ju kolla  själv, synd att man inte kan kolla resten av sina värden själv också. Jag skulle göra det då, men jag känner mig själv och jag kommer aldrig att komma mig för att kolla mina värden på vc så länge jag mår bra 😐

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annielle
6/3/17, 8:19 PM
#4

Jag har tyvärr hört/läst att det där zinktestet man gör själv inte är tillförlitligt 😕

Finns ju Werlabs och liknande som man kan kolla olika värden via, men då får man ju också betala mer än om man hade gått till vårdcentralen.

Mår man bra tror jag inte att det är särskilt många läkare som är villiga att ta blodprover som zink eller annat heller för den delen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

vendelay
6/3/17, 9:37 PM
#5

Om en har anledning att oroa sig för sin hälsa går det att göra det via vc. Jag hade vissa symptom på brist på B12 och D-vitamin så jag bad att få göra ett blodprov och det visade sig att det stämde. Det kostade som ett vanligt besök.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
6/3/17, 10:28 PM
#6

#4 Ok, jag har läst att det är ett vanligt test som ska vara ganska tillförlitligt. Men oavsett så bör man väl kunna få någon indikation hur värdet ligger 🙂

Annars kan man ju göra det här testet 😇😉😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Annielle
6/4/17, 9:08 AM
#7

#5 Ja, om man har tur, jag har bett om att få ta prover på min Vc som jag mycket väl kunde ha brist på, men nej det struntade de i, men man borde ju få det som du fick om man har symptom.

Min syster fick inte testa sig för D-vitamin sist hon var där, läkaren menade att hon skulle äta tabletter med D-vitamin eftersom i princip alla får brist här i Norden utan det annars…

Fick testa zink en gång för många år sedan, hade lite zinkbrist, men har inte fått testa mig igen så äter zinktabletter då och då och försöker få i mig zink så gott jag kan i övrigt…

#6 Shit vilket test! 😃🤪

Var dig själv, det finns redan så många andra.

veggie4every1
6/4/17, 6:22 PM
#8

#7 Hahaha, jaa, tur att jag kollade datumet på artikeln innan jag började slicka 🤪😂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annielle
6/4/17, 8:02 PM
#9

#8 Jag missade datumet, kollade det nu när du nämnde det! Tyckte ju där emot att det inte lät riktigt klokt🤪 att de skrev något sådant! Jag struntade i att slicka trots ovetskapen! 😎😃

Var dig själv, det finns redan så många andra.

vendelay
6/4/17, 8:12 PM
#10

#7 Ja, det är möjligt att jag hade tur. Dels uppvisade jag vissa symptom på brist och sen har jag några sjukdomar som möjligen skulle kunna bero på brist av de vitaminerna. Men det var inte förrän jag sa de magiska orden som det blev fart på stället:

- Jag är Vegan.
- Oj! Men jag bokar in en tid imorgon då för blodprov!

😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
6/4/17, 8:19 PM
#11

#8

De magiska orden har jag också sagt, men zink fick jag inte ta för det, bara några allmänna vanliga prover som man brukar få ta oavsett kosthållning och så… 

Bra att du träffat en vettig läkare i alla fall, de växer inte på träd i min värld i alla fall!😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

vendelay
6/4/17, 9:43 PM
#12

#11 Nej, jag har verkligen haft tur med mina två senaste läkare. Jag har träffat så många elaka och okunniga läkare (en av de värsta upplevelserna var när en läkare menade att jag mådde dåligt pga att jag inte trodde på Gud fast det egentligen redan var bevisat att det berodde på ett medicinskt fel i min kropp som jag sedan fick medicin mot och nu mår jag bättre och tror ändå inte på Gud…). Jag har bytt vårdcentral ett par gånger för att hitta rätt ställe dock, jag går inte till det som är närmast eller ens i den kommun jag är skriven i haha.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Smultronfia
6/4/17, 11:14 PM
#13

#12 men hjälp! Att man får vara läkare och säga sånt. Om nu läkaren är troende så är det inte korrekt att försöka trycka det i ansiktet på någon annan. Anmälde du det?

Annons:
vendelay
6/5/17, 12:58 AM
#14

#13 Nej, jag var ganska ung och fattade inte riktigt hur fel det var. Det är många år sen nu.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annielle
6/5/17, 9:10 AM
#15

#12 Jag har tänkt många gånger att jag ska byta vårdcentral eftersom det tyvärr inte har hört någon som jag har pratat med i mitt område/huset där jag bor som har något bra att säga om vårdcentralen/läkarna där.

Men det jag är orolig över då är om jag skulle behöva lite mer akut hjälp (men inte så akut att jag behöver åka till akuten) och är i för dåligt skick  att jag inte ens kan ta mig till någon vårdcentral som ligger längre bort, hur fungerar det då? Har du erfarenhet av det?

Oj oj oj, vilken idiotläkare verkligen som skyllde på att du inte tror på gud! 😮Hoppas att någon annan anmälde honom om de råkade ut för samma sak, det är ju verkligen tjänstefel!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Schhh
6/5/17, 3:06 PM
#16

#15 Det går ju att byta vårdcentral när som helst via nätet (Vårdguidens e-tjänster) så om något blir mer akut kan du enkelt byta tillbaka till den närmaste igen.

Smultronfia
6/5/17, 4:43 PM
#17

Man har inte rätt att neka någon vård även om du befinner dig i ett annat län än det du är folkbokförd i. Och om du ringer för att boka tid och det är i samma län så är det bara säga att du vill byta tillbaka. Och sen efter besöket så byter du igen till det gamla.

vendelay
6/5/17, 7:32 PM
#18

#15 Nej, jag går inte till läkaren om jag kan låta bli… 🤐 Då väntar jag hellre på att det ska gå över eller bli tillräckligt akut för akuten (tur att jag aldrig blir speciellt sjuk eheh)

Läkaren var faktiskt en kvinna 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: