Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Shopping Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Vegankost

Nybörjare med IBS, vad äta?

2017-07-01 16:07 #0 av: jagvetintenamn

Har precis pausat efter att ha sett halva dokumentären "What the Health" på Netflix och funderar starkt på att bli vegan en gång för alla. Har funderat på det förut men tänkt att det finns ju de som inte är veganer som är friska i 90-årsåldern, så det kan ju inte vara så farligt att äta något animaliskt ibland tänkte jag... Men jag vet inte längre alltså. 

Ett stort problem jag har dock är att jag har nötallergi, sojaallergi och korsallergi med stenfrukter (avokado till exempel). Jag har även ibs så blir heelt uppblåst och gasig av baljväxter. Ibland kan jag ha magknip i över en vecka pga att jag ätit för mycket fibrer, grönsaker, baljväxter...

Jag känner mig väldigt lost med vad jag ska äta. Liksom, pålägg på mackan?? Kan inte äta avokado eller vegansk ost (innehåller ofta soja eller nötter). Jag brukade äta Oatly's "PåMackan" och Carlshamns margarin, men de innehåller palmolja och det vill jag utesluta. Vill utesluta margarin över huvud taget! Hummus tycker jag inte om och får även ont i magen av det. Och visst behöver man inte äta mackor, men jag älskar bröd och tycker att det är ett bra mellanmål ibland.

För tillfället har jag i alla fall lyckats välja lite olika produkter från Oatly för att ersätta vanliga mjölkprodukter. Dock inte de med palmolja. Inte heller yoghurten då den inte är så god... Så äter fortfarande vanlig fil från komjölk. 

Och om jag inte kan äta vegansk ost (vad jag vet innehåller de flesta sojaprotein eller cashew), hur ska man då äta pizza :( Man vill ju inte ta bort allt de goda i livet utan hitta andra alternativ. Sen innehåller de så mycket tillsatser...

Eller kan det vara lika hälsosamt att ha en 90% plantbaserad kost och äta animaliska produkter NÅGON gång ibland? Förstår självklart att man inte kan klassas som vegan då, men jag är inte ute efter någon stämpel utan enbart en hälsosammare livsstil. 

Jag är underviktig och behöver gå upp i vikt, dessutom tränar jag, så det är viktigt att jag får i mig mycket mat. Är baljväxer den bästa proteinkällan eller finns det andra bra källor som jag inte tänker på? Jag använder i alla fall ett veganskt proteinpulver i smoothies efter träningen. Finns det några sidor ni kan rekommendera? Har tidigare försökt söka info om vegansk mat osv men känner varje gång att jag är lika lost som innan jag läste. 

Känns som att varje gång jag letar efter veganska, goda recept så innehåller typ 90% av recepten saker som jag är allergisk mot eller får ont i magen av. 

Sen undrar jag om det är någon som vet om hur det är med t ex. stabiliseringsmedlerna som finns i Oatly's matlagningsgrädde. Är det verkligen så bra att ha sånt och E-nummer?

Ber om ursäkt ifall att jag är en jobbig noob, men just pga min undervikt är jag rädd att göra fel med kosten så att jag går ner ännu mer.

Anmäl
2017-07-01 21:59 #1 av: Tänkpådet

Shit pomfritt! Du får bli en såndär lufterian! 😜

Anmäl
2017-07-02 07:23 #2 av: jagvetintenamn

Ehm, så svårt kan det väl inte vara att hitta något? Aja, skitsamma.

Anmäl
2017-07-02 11:36 #3 av: VeilofElysium

Jag tycker om att skiva tunna skivor aubergine, pensla med vitlök och olivolja och rosta på smörgåsgrill. Ajvar relish kan man använda som spread så att det inte ska bli så torrt :) 

Anmäl
2017-07-02 21:03 #4 av: Annielle

Testat att göra något frösmör? Har testat något recept på solrosfrön en gång, googla, sådant kan man ju ha på mackan, Tahini finns ju att köpaom man inte vill göra det själv.

Läste något recept på eget vegosmör nyligen där man blandade kokosolja (sorten utan smak) och t.e.x olivolja, har tyvärr inte hunnit testa det själv än, men något sådant kan du ju testa. Grönsaker kan man ju ha på mackan också.

Men eftersom du har svårt att tåla mycket så är det stor risk att du skulle få näringsbrist och inte må bra.

Gör så gott du kan och tål, klart att du kan vinna hälsa på det och färre djur som kommer till skada också än om du bara äter animaliskt hela tiden.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-07-03 09:25 #5 av: jagvetintenamn

Tack för svaren! Ajvar Relish kanske kan funka, eller frösmör! Får testa det :) Kom själv på nu att man säkert skulle kunna ta till exempel gröna ärtor och mosa, blanda med lite olja och kryddor och bre på?! Brukar nämligen tåla gröna ärtor bättre än andra bönor och linser.

#4 Jo det där med näringsbrist är ju risken. Men jag tänkte försöka hitta någon dietist som kan hjälpa mig. Funderar på att kanske äta 80-90% växtbaserat då det förmodligen är bättre för mig. 

Anmäl
2017-07-03 10:00 #6 av: Annielle

Du kan ju absolut göra någon röra med gröna ärtor som du slänger i mixern, låter gott! Väldigt bra ide´att du tänker gå till någon dietist som förhoppningsvis kan hjälpa dig! Tummen upp

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-07-03 12:21 #7 av: sp0ngeb0b

Jag har väldigt känslig mage och får (periodvis) utesluta en hel del livsmedel. Framförallt är det baljväxter som min mage inte tycker om, men det kan ju vara så att vissa funkar bättre än andra! Du sa ju själv att ärtor går bra, och det kan du mixa och krydda som man gör med kikärtor för att gå hummus.

Jag har också sett recept på "smör" gjort på bl.a. kokosolja. Går säkert att googla recept! Som pålägg älskar jag grönsaker som gurka, sallad, tomat och paprika även om det inte är så mättande. Ost från Astrid & Aporna och även Violife tror jag är baserade på kokos och är fria från soja! Så där har du flera alternativ. Jag har bara testat A&A, och jag gillar inte ost på vanlig macka men de funkar fint i varma mackor. Det finns en pizzaost som ska smälta, men jag tycker inte den smälter så bra bara så. Dock blandade jag den emd växtmjölk en gång innan jag tillagade den och då smälte den mycket bättre.

Jag har också haft svårt för Oatlys havregurt förr, nu tycker jag den är godare dock så jag tror man vänjer sig. Jag tycker dock att Plantis YogOat är godare och vet att många andra håller med. Så den kan du ju prova Glad Förutom mackor och yoghurt kan man ju äta havregrynsgröt med frön och bär. Mycket gott!

Vad gäller proteinrik mat så vill jag tipsa om seitan. Har inte provat det själv än, men det är en sorts "köttersättning" som man gör av vetemjöl special eller vetegluten. Det är alltså gjort av vete. Ska tydligen inte vara så svårt att göra, samt att det är proteinrikt. Det smakar inte så mycket så man kan krydda med vad som helst och på så sätt variera det. 

Tror inte det är någon katastrof för hälsan att äta animaliskt ibland. Det är ju typ som när man håller en viss diet för att gå ner i vikt - om man äter nyttigt och hälsosamt majoriteten av tiden så gör det inget om man äter lite godis på lördagskvällen, man kommer fortfarande gå ner i vikt.

Hoppas du hittar någon lösning! Lycka till Glad

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2017-07-03 13:29 #8 av: Smultronfia

Att mixa gröna ärtor med kryddor är super gott. Går att använda både som pålägg eller som gått tillbehör till maten. Så kan varmt rekommendera det. Hur är det med gula ärter? Man kan göra falafel på dem nämligen. Bara ersätta kikärtor med dem.
Har du prövat att göra egna bönor? Eller bara köpt färdiga? Om man gör egna så kan man byta vattnet när man blöt lägger dem flera gånger och sen när man ska koka dem så kokar man upp dem och häller sen av vattnet och tar nytt. Samt att man tar mycket mer vatten än vad som rekommenderas så blir de mindre "gasiga".

Hoppas du kan hitta en bra balans där du kan må så bra som möjligt.

Anmäl
2017-07-03 16:23 #9 av: jagvetintenamn

#7 Tack så mycket för ett informativt svar! Ska kolla upp alla tips du nämnde och även kanske försöka vänja mig vid havreyoghurt ändå! :)

#8 Jag har aldrig provat gula ärtor eller att göra egna bönor. Dock så brukar jag köpa färdigkokta linser/böner osv och koka en stund och hälla av vattnet, och sedan ta nytt och tillaga så som jag vill tillaga det för jag fick för mig om att det skulle vara effektivt och att man ändå kunde slippa att blötlägga i flera timmar. Men det kanske inte är samma sak att göra så? För blir typ gasig i alla fall, haha.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.