Annons:
Etikettvegankost
Läst 959 ggr
Tammyyyss
2017-07-06 19:36

Få kikärtor mjuka och "krämiga"??

Jag har testat olika sorters kikärtor på burk och Coops ekologiska är de jag oftast köper, men vilken burk jag än provar så blir kikärtorna alltid knapriga i mina grytor. Jag älskar kikärtor i sallader och sånt men jag avskyr konsistensen när de ligger i en sås. Finns det något sätt att få dem mjuka och mer krämiga i konsistensen? Ska man koka dom länge innan trots att de är från burk eller är det bättre att köpa torra och koka själv?

Annons:
retep
2017-07-06 19:45
#1

Blanda kikärtorna med litet havregrädde t.ex. och kör i mixer.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Zepp
2017-07-06 20:08
#2

Kikärtor skall vara lite knapriga!

Grejen är att de inte är ärtor utan bönor, så välj andra mjukare mer krämiga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tammyyyss
2017-07-06 20:24
#3

Okej, tack för svaren! Har sett recept där det står "creamy chickpeas" men då står det alltid bara canned chickpeas och att man ska ha i dem sist. Men de kanske inte kan bli så krämiga som jag vill ha dem :p får köra med mixern.

Zepp
2017-07-06 20:35
#4

Mm.. håller med.. häll i dom sist om du vill ha dem lite mer krämiga!

Fast.. jag tar främst kikärtor till salladen, de är lixom ärtaktiga till formen, de har ett relativt hårt skal.. och de tenderar att bibehålla dels formen och litta knaprighet!

Nu så är ju jag inte Vegan ioförsej, men det finns lixom en uppsjö av olika sorters bönor att välja mellan!

Testa olika sorter, de passar till olika maträtter.

Och det som vissa antyder som "krämiga" kan vara deras upplevelse!

Hur som helst.. kikärtspure är en typisk mellanösternrätt!

http://www.hemtrevligt.se/icakuriren/recept/kikartspure/

Testa detta om det faller dig på läppen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gen
2017-07-06 20:53
#5

koka själv, 1 tsk bikarbonat per 400g kikärtor i blötläggningen, minst 24h. Ger konsistens som smälter i munnen

[Roe Deer]
2017-07-10 07:29
#6

Jag tycker det skiljer från affär till affär, deras olika sorters leverantörer osv. Jag äter sällan kikärter nuförtiden dock. Testa olika sorter eller så kokar du själv =)

Annons:
Zepp
2017-07-10 12:50
#7

#6

Alldeles min åsikt oxå, dvs det skiljer på leverantör/märke/sort/behandling innan paketering!

För övrigt så menar jag ändå att kikärtor är lite knaprigare än andra bönor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: