Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (19) Senaste inläggen

Djurrätt & Veganism Frukterian (Diskussion och recept) Frågor och tips Föreläsningar / videos / audios Hälsa och Nutrition Hygien, kosmetika och kemtekniska produkter Information om sajten Köpes / Säljes / Bortskänkes Köttersättning Konservering (vin, sylt saft, inläggningar osv) Klotterplanket Miljö O.T. (Off-topic) Politiska frågor Restauranger Träning Undersökningar Kluringar Tävlingar Topplistor Vegankost Veganprat Veganska matprodukter Veganföräldrar Veganska textiler, kläder & skor Recept (Varmrätt & Övrigt) Recept (Efterrätter & Förrätter & Godis) Recept & Diskussion (Glutenfritt) Recept (Pålägg) Recept (Såser) Recept (Rawfood - Råkost) Recept (LCHF-vegan) Recept (LFD Low Fiber Diet)
Frågor och tips

Alternativ till matvete

2017-07-11 17:01 #0 av: Kasp

Är på jakt efter tuggiga tillbehör till maten. Älskar matvete för det är tuggigt och bra men blir lite tjatigt i längden. Gillar mathavre också men eftersom att jag äter mycket havregrynsgröt skulle det vara bra att variera. Äter inte ris, pasta eller potatis. Bovete gillar jag också men det är lite dyrare.
Så letar efter ett tuggit alternativ till matvete i samma prisklass (ca 20-30kr/ kilo). Är det möjligt? Vart kan jag isåfall hitta det? Har inte hittat på ex Willys eller netto.

Anmäl
2017-07-11 18:50 #1 av: veggie4every1

Bulgur kanske? Den grovkorniga är ganska tuggig Glad

Det är visserligen vete, men lite annorlunda i smak än matvete ändå.

Pärlcouscous kanske också kan vara något, även det är ju vete, men annorlunda smak och konsistens från matvete.

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2017-07-11 20:38 #2 av: Kasp

Nja känner att det nog blir för mycket bete då :P

Anmäl
2017-07-11 22:30 #3 av: veggie4every1

Ja ok, tänkte om det mer bara var av smakskäl som du ville variera. 

Måste det vara spannmål? Annars kan du ju använda rostade rotfrukter eller kanske Texas CaviarLipar

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2017-07-17 17:51 #4 av: sp0ngeb0b

Alltså det finns ju mathavre också, och massa andra gryner. Jag köpte korngryn för några veckor sedan och det var gott men inte lika stora bitar som matvete. Finns även blandningar med olika spannmål i samma kartong. Men varför äter du inte ris? Råris är min favorit. Gillar också bovete, bulgur, couscous och quinoa. De dyra varianterna äter jag bara ibland dock, men gillar variationen. Men för ännu mer variation borde du ju äta rotfrukter och kanske pasta också ibland, om du inte redan gör det. Glad

Hund"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."Katt

Anmäl
2017-07-17 19:21 #5 av: Smultronfia

Man kan ju göra ris på både blomkål och broccoli. Kör i matberedare och sen kan man steka, värma i micron eller äta det som det är. För att variera det hela lite.

Anmäl
2017-07-18 19:00 #6 av: Tant Grön

Har du provat matkorn?

Anmäl
2017-07-20 19:56 #7 av: Kasp

6. Ja! Svart matkorn och det var jättegott men finns inte i sortimentet i butikerna här längre. :( har försökt leta efter korngryn också men det säljs ingenstans.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.