Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 2685 ggr
Kasp
7/11/17, 5:01 PM

Alternativ till matvete

Är på jakt efter tuggiga tillbehör till maten. Älskar matvete för det är tuggigt och bra men blir lite tjatigt i längden. Gillar mathavre också men eftersom att jag äter mycket havregrynsgröt skulle det vara bra att variera. Äter inte ris, pasta eller potatis. Bovete gillar jag också men det är lite dyrare. Så letar efter ett tuggit alternativ till matvete i samma prisklass (ca 20-30kr/ kilo). Är det möjligt? Vart kan jag isåfall hitta det? Har inte hittat på ex Willys eller netto.

Annons:
veggie4every1
7/11/17, 6:50 PM
#1

Bulgur kanske? Den grovkorniga är ganska tuggig 🙂

Det är visserligen vete, men lite annorlunda i smak än matvete ändå.

Pärlcouscous kanske också kan vara något, även det är ju vete, men annorlunda smak och konsistens från matvete.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Kasp
7/11/17, 8:38 PM
#2

Nja känner att det nog blir för mycket bete då :P

veggie4every1
7/11/17, 10:30 PM
#3

Ja ok, tänkte om det mer bara var av smakskäl som du ville variera. 

Måste det vara spannmål? Annars kan du ju använda rostade rotfrukter eller kanske Texas Caviar? 😛

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

sp0ngeb0b
7/17/17, 5:51 PM
#4

Alltså det finns ju mathavre också, och massa andra gryner. Jag köpte korngryn för några veckor sedan och det var gott men inte lika stora bitar som matvete. Finns även blandningar med olika spannmål i samma kartong. Men varför äter du inte ris? Råris är min favorit. Gillar också bovete, bulgur, couscous och quinoa. De dyra varianterna äter jag bara ibland dock, men gillar variationen. Men för ännu mer variation borde du ju äta rotfrukter och kanske pasta också ibland, om du inte redan gör det. 🙂

Smultronfia
7/17/17, 7:21 PM
#5

Man kan ju göra ris på både blomkål och broccoli. Kör i matberedare och sen kan man steka, värma i micron eller äta det som det är. För att variera det hela lite.

Tant Grön
7/18/17, 7:00 PM
#6

Har du provat matkorn?

Annons:
Kasp
7/20/17, 7:56 PM
#7

6. Ja! Svart matkorn och det var jättegott men finns inte i sortimentet i butikerna här längre. :( har försökt leta efter korngryn också men det säljs ingenstans.

Tant Grön
7/20/17, 8:58 PM
#8

#7 Får du tag i korngryn så prova detta receptet. Det är jättegott, speciellt nästa dag.

Till 4 personer:

2 gula lökar, 2 röda paprikor, 2 stora morötter, 2 vitlöksklyftor, 1 msk olja, 1,5 liter vatten + 3 tärningar grönsaksbuljong.
2 dl korngryn, 1 tsk timjan, 1 rågad msk paprikapulver, 2 msk tomatpuré
2 cm färsk chili eller pulver efter smak, 1/2 tsk salt 1 krm svartpeppar.

Gör så här:
1. Grovhacka lök, strimla paprikorna och grovriv morötterna, pressa vitlöken. Fräs allt i olja ett par minuter.
2. Häll på buljong, korngryn och timjan. Rör ner paprikapulvret och tomatpuré och strimlad chili (eller pulver). Koka under lock på svag värme 30 - 40 min
3. Smaka av med salt och peppar. Om man vill kan man toppa med gräddfil och gräslök.

Tror det var på Willys jag köpte korngrynen sist. Det är av märket Go Green.

Upp till toppen
Annons: