Annons:
Etikettveganprat
Läst 1752 ggr
[Tänkpådet]
2017-07-19 13:38

Fiske=djurplågeri

Fiske är ju per definition djurplågeri men trots detta anses inte fiske som något dåligt trots att en majoritet är emot just djurplågeri. Många ser det istället som något positivt och helylle vilket såklart är helt absurt…. har ingen specifik fråga vill bara lufta frågan lite, några tankar?

Annons:
Darkylucy
2017-07-19 13:55
#1

jag bruckar då bara ta upp en fisk om jag behåller den sen knäcker jag naken tar ut inälvorna och allt och hever det i en kompåst påse är glad för fisken 😉

the darkynessLyssnar på musik

-Aida-
2017-07-19 14:30
#2

Jag tycker synd om fiskarna…. Jag är uppvuxen med fiske och tyckte inte det var något fel i de alls tills en krok gick genom ögat på en fisk när jag va liten och jag kände sånt himla starkt medlidande, så varje gång någon säger att vi ska fiska i sjön så  kommer den bilden upp i huvudet och jag vill inte fiska längre…. Ledsen

Darkylucy
2017-07-19 14:51
#3

gör jag med i bland tycker facktist litte synd om dom brukar som få en ryssningar när man tar bort dom en effetr en låtter hämsk men ja om fiskarna

the darkynessLyssnar på musik

Darkylucy
2017-07-19 14:53
#4

därimott en sak med fiskarna så tänker jag när jag ska ta dom till matt att dom i sin tur tar en anan fisk eller nåt djur som dom ätter så käns fisket lite lättare

the darkynessLyssnar på musik

[Tänkpådet]
2017-07-19 15:15
#5

#1 jag hänger inte med på ditt resonemang, men är nyfiken, du vill inte omformulera så jag förstår dig bättre? #2 jag harväl inte heller sett något fel i det förut, har alltid tyckt att det var väldigt konstigt att fiska utan att plocka upp och äta fisken, men fiskens lidande tänkte jag aldrig på. Tänker att det har att göra med jag alltid trott att man måste äta djur för att överleva, typ som ett nödvändigt ont. Men sen jag blev Vegan har jag fått ett helt annat perspektiv. Att plåga djur för det rena nöjet av det är ju egentligen helt sjukt men dom flesta ser det som en mysig aktivitet och delar mer än gärna med sig på sociala medier med bilder mm… jag förstår dom, jag var själv där men ju mer jag tänker på det ju absurdare blir det…

aktagrottman
2017-07-20 09:20
#6

#5 Det han skriver Alltså nr #1 är att all fisk han fångar, knäcker han nacken på och tar hem och äter upp eller lägger på komposten oklart.
Och att han tycker om fisk.

Annons:
[Tänkpådet]
2017-07-20 11:07
#7

#6 ok.

Smultronfia
2017-07-20 11:53
#8

Men vad onödigt att kommentera och skriva det här. Vad ger det?

Schhh
2017-07-22 15:59
#9

Fiske och fiskodling är nog den värsta sortens djurplågeri sett till antalet djur. Samtidigt är det, liksom, fritidsfiske extremt accepterat. Ingen skulle acceptera att vi behandlade landdjur som vi behandlar vattendjur, och då är behandlingen av landdjur fortfarande dålig.

oddahviing
2017-07-22 17:55
#10

Jag säger ofta att jag inte skulle vara Vegan om det inte vore för den värld vi lever i. Jag har egentligen inget problem med döda djur/att döda djur om det går till på rätt sätt och av rätt anledning. Tyvärr så är det säkert 99,9% av fallen som går till på fel sätt och av fel anledning. Det är massindustrin jag har enorma problem med. Jag äter främst av allt inte fisk eftersom man inte vet vilka andra djur som dog på köpet. Ofta fiskas det upp delfiner, sköldpaddor och andra djur som bara dumpas och dör i onödan i näten. Odling där fiskar blir sjuka och trängs i dåliga utrymmen är inte heller något jag vill stödja. Många djur lever på att äta fisk. Fiske anser jag är djurplågeri om fisken får lida i onödan vilket de med sannolikhet gör i dagens läge. Man dör inte av att avstå från fisk och med alla tungmetaller i haven så är det nog nyttigare att avstå fisk helt om man tänker ur ett hälsoperspektiv. Dessutom är haven så urfiskade att det är bättre om vi lämnar dem ifred. Etiskt sett borde vi inte fiska eller köpa fisk, finns inga fördelar vad jag ser.

'-Headlights on the highway-'

[Tänkpådet]
2017-07-22 22:28
#11

#9 ja och det är ju det som är så fascinerande att det är så socialt accepterat, det är ju så uppenbart sjukt men trots det ses det verkligen som en lämplig familjeaktivitet att fiska… #11 jag tänker att det är mera just catch & release som jag reagerar på mest, då gör man det bara för rena nöjet av det och inte pga att man vill ha vad man anser vara mat. Inte för att jag tycker att det är ok att fiska och äta fisken efter men då har du ett rimligt syfte med vad du gör iaf.. min svärfarsa tjatar för övrigt fortfarande om att jag borde hänga med och fiska trots att vi varit veganer i typ två år… 😩

Upp till toppen
Annons: