Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 835 ggr
hannalh
2017-07-22 11:47

Bin och honung

Jag har varit Vegan i en vecka nu och verkligen funderat på dethär med bin och honung.

Jag känner en biodlare som har förklarat att bina inte blir plågade och tvingade in i bikupan, dom tycker om att vara där och att dom använder inte all honung, dom behöver det mest till bivax men inget mer. 

Sen behöver vi bina. Om man är miljövegan så tycker iaf jag att man ska äta honung eftersom om alla veganer sluta äta honung så kommer biodlare inte kunna få pengar dom behöver för att fortsätta med att hålla igång biodlingen. Bina håller på att dö ut och vi måste göra något åt det eftersom det kommer påverka vår mat extremt mycket om dom dör ut

Annons:
hannalh
2017-07-22 11:49
#1

Om man nu ska äta honung så köp ekologisk närodlad honung istället!

Ninja99
2017-07-22 12:57
#2

Att äta binas honung är inte veganskt, precis som att konsumera kalvarnas mjölk i olika former inte är det heller. Tror du verkligen att vi hjälper bina att överleva genom att äta upp deras honung? Vad menar du med "miljövegan"? Att en biodlare försvarar det hen sysslar med är väl ganska naturligt. De har ju ekonomiska intressen av att fortsätta med det de gör. Jag pratade för längesen med en f d biodlare som ansåg att just den intensiva honungsbiodlingen har drabbat både vilda bin och andra pollinerande insekter väldigt hårt, bl a på grund av de sjukdomar som lättare sprids när bina lever så som de gör hos biodlare. Jag tror personligen att om människan inte la sig i och förstörde naturen och därmed många djurs livsvillkor så som vi gör idag, med t ex insektsgifter på massor av grödor, så skulle både bina och mängder med andra djurarter leva och frodas på ett helt annat sätt än vad som är fallet idag. Dessutom tycker jag att det är fel att ta något från bina som de kämpat så hårt för att samla in till sig själva - och inte till oss människor - och ersätta det med en betydligt näringsfattigare sockerlösning, bara för att människor tycker att det är gott med honung. Vi får väl se till att tillverka vår egen honung, inte sno från de hårt arbetande bina. Just den näring de går miste om genom att de istället för sin egen fantastiska honung får en sockerlösning tror jag också påverkar binas hälsa negativt. Titta gärna på den här Bite Size Vegan-videon (gjord för barn), den förklarar på ett pedagogiskt och roligt sätt varför vi inte ska äta honung och konsekvenserna av biodlingen. :-) https://youtu.be/NpEpaI3RHkk

Ninja99
2017-07-22 13:11
#3

Här är en lite råare variant: https://youtu.be/E0N8UYgMGDQ

hannalh
2017-07-22 14:01
#4

Det är ju det jag menar med ekologisk honung. Man ser till så att bina har honung så det räcker till dom själva, biodlaren tar bara honungen som blir över som inte bina vill ha eller behöver. Man ger dom inte denhär näringsfattiga ersättningen

Jag är miljövegan, för jag bryr mig om miljön och såsom miljön behandlas med transport av animaliska produkter är inte bra. Jag är inte Vegan för djurens skull utan mest för min egen och miljöns skull (även fast djuren har det riktigt tufft också)

Niseeu
2017-07-22 19:45
#5

#4 Då är du Vegetarian och inte vegan

vendelay
2017-07-22 20:40
#6

#4 Veganism är en livsstil, ett moraliskt ställningstagande om att det är fel att utnyttja djur. Om du är en "miljövegan" så är du en Vegetarian. En Vegetarian äter inte någonting från djurriket (egentligen inte honung heller dock men aja, folk tror ju att vegetarianer äter mejeriprodukter och ägg så), en Vegan utnyttjar inga djur överhuvudtaget.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Niseeu
2017-07-22 23:29
#7

#6 Jag har verkligen trött mössan på idag du har helt rätt! Jag är så trött idag och hjärnverkstan är inte på topp. Vet du om det heter något speciellt när man utesluter allt från djurriket förutom honung? Jag har sökt en hel del på det men har inte hittat någonting.

Gen
2017-07-23 05:18
#8

#0 vad kul att du blivit Vegan! Det här med bin och honung är verkligen något att fundera på som inte alla gör. Du nämner också att bina inte blir plågade eller tvingade, vilket jag tolkar som att du tycker det är viktigt också. Vad jag förstått från jordbruksverkets regler för ekologisk biodling så är socker-utfodring oftast nödvändigt i svenska förhållanden för att bisamhället ska överleva. Detta eftersom vintrarna här är långa, och det var det som bina skulle ha honungen till. Dessutom tillåts stympning av drottningen genom att klippa av vingarna för att motverka svärmning, samt sk drönarutskärning för att motverka kvalster-spridning. Vid drönarutskärning odlas drönare enbart för att dödas. Insemination är också tillåtet vilket minskar genetisk variation och motståndskraft. Jag tycker också att man genom att stödja detta system för pollinering håller tillbaka andra metoder för att gynna andra pollinatörer som inte har samma möjlighet att generera avkastning. Hela systemet skulle gynnas av att inte vara beroende av en enda art och genom att inte köpa honung får dessa andra system samma vilkor som honungsbin. Det vore sannolikt mer kostnadseffektivt att skapa naturliga miljöer där pollinerande insekter (däribland honungsbin) frodas, snarare än att manuellt föda upp enbart honungsbin om ingen köpte honung. Jag tycker alltså att man genom att inte betala för honung bidrar till ett mer långsiktigt och hållbart jordbruk.

Upp till toppen
Annons: