Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 10403 ggr
Pyttelite
7/23/17, 10:36 AM

Kan man ha husdjur som Vegan

Som titeln lyder vad gäller för regler för husdjur och vaganism. Flertalet av de husdjur vi har idag är ju sällskapsdjur och inga nyttodjur. Hund, katt, hamster eller osv. Vi manipulerar genom avel och hybridteknik. Har ni som är Veganer husdjur och är det i så fall i enlighet med den rätta tron?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Niklas
7/23/17, 10:46 AM
#1

Du kommer att få svar som säger både att det är okej för veganer att ha husdjur och att det inte är det. Det beror på vilken filosofi man har och varför man väljer att vara Vegan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pyttelite
7/23/17, 10:50 AM
#2

Ok! Tack för ditt svar. Jag är inte insatt och frågan var inte ställd för att provocera utan jag är intresserad av hur man resonerar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Smultronfia
7/23/17, 1:02 PM
#3

Många tycker att det är ok om man tar hand om ett djur som behöver ett nytt hem av olika anledningar. Då ger man djuren en chans till ett bra liv och de slipper avlivas. Och det känns väl som det enda rätta att göra. Vi vill ju ta hand om de djur som lever idag så bra som möjligt. Men att köpa ett "nytt" djur som endast avlats fram för att tjäna pengar på inte känns ok.

bloodflowers
7/29/17, 9:14 PM
#5

tycker det är ok så länge man ser dom som familjemedlemmar och inte saker man äger

min katt är som mitt barn

Lakritsstjärna
7/29/17, 10:04 PM
#6

Klart man kan tycker jag. Nu är jag Vegan mest av hälsokärl och då enbart vad gäller kost men rycker det är självklart att djuren man har ansvar över ska ha ett bra liv. Mår djuret bra så tycker jag det borte vara ok att ha husdjur. Tror vissa husdjur till och med kan ha ett bättre liv som husdjur om man sköter dem väl än ute i det vilda där bara starkast överlever och ingen tillgång till veterinärvård finns.

Annons:
[Tänkpådet]
7/30/17, 10:59 PM
#7

Klart man kan men… Äter husdjuret andra exploaterade, plågade dödade djur? Togs ditt husdjur från sin mor? Lever ditt husdjurs mor under dåliga förhållanden och blir hon tvungen att para sig med en annan hund får att föda för att bli bestulen på alla sina valpar? Lever ditt husdjur ett onaturligt liv, tuktad och kopplad? Har du ditt husdjur för att hjälpa det eller pga av ditt självisks behov av en kamrat? Det finns många positiva saker med att domestikera djur men det finns även många negativa, vad väger tyngst? Tänk på det…

Cazzos
8/4/17, 8:15 PM
#8

Jag skulle aldrig köpa djur från uppfödare. Omplaceringar är det bästa alternativet!


Gen
8/5/17, 12:46 PM
#9

det finns två övergripande skolor här, dels en nyttoetisk, främst populariserad av peter singer där man bör sträva efter att tillfredsställa flest intressen, ofta i form av minskat lidande och ökat välbefinnande för alla kännande varelser dels en pliktetisk, främst populariserad av Tom Regan där icke-mänskliga djur har okränkbara rättigheter likt mänskliga djur. Utifrån Kants pliktetik kan man tex tänka att inga kännande varelser får behandlas endast som medel utan att vara ändamål i sig. Kort och gott, om du har husdjur så ska det vara för för husdjurets skull, inte det du får ut av det, främst. I båda dessa skolor går det att försvara omplaceringar av icke-köttätande husdjur. Svårare är det med köttätande husdjur, samt uppfödning. Men det är en aktiv diskussion och uppfattningar går i sär.

Lakritsstjärna
8/5/17, 10:36 PM
#10

Läste om en som ger sin hund Vegan mat så det går väll men deras matsmältning är utvecklar för att bryta ner anemaliskt fett och proteiner. De har inget eller mycket lite amylas som bryter ner kolhydrater så som vi människor och ett mycket kortare tarmsystem. Frågan är ju då hur bra hunden mår? Kanske det går att sammanställa en typ av foder som funkar för humden ändå baserat på vegetabilier ändå? Själv har jag endast omplacerade kaniner men är ofta hundvakt.

Cazzos
8/13/17, 3:24 PM
#11

#10 Det finns några veganfoder för hundar på marknaden och funkar finfint för de hundar som lever på fodret. En katt t.ex. har korta tarmsystem och hundar har längre för att de klarar av en vegetabilisk kost. Bästa är ju självklart att blanda animalisk och vegetabilisk föda men man gör ju som man vill med sina djur, sålänge det funkar och är hälsosamt för  dem.


illerälskaren
8/16/17, 9:28 PM
#12

tycker att man får ha vilket djur som helst så länge man inte säger att man äger det. djuret e sitt eget men det bor hos dig

tiger tok
8/17/17, 6:16 AM
#13

#11 kan inte hålla med om att det funkar "finfint".

Annons:
Ninja99
8/21/17, 11:33 AM
#14

#0 Jag anser att det är fruktansvärt med genmanipulation och avel som leder till missbildningar så att djur t ex inte kan andas ordentligt eller föds med hälften så korta ben som vore normalt för arten i fråga, bara för att vissa sjuka människor vill använda sina djur för att ställa ut dem och vinna priser för att andra vansinniga människor har bestämt att det är snyggt eller ska se ut så, trots att det inte är naturligt alls. Jag antar att det är det du menar med hybridteknik?

Jag tycker att en Vegan kan ha husdjur. För det första kanske man har utvecklats till Vegan under årens lopp efter det att man började dela sitt liv med ett eller flera husdjur och självklart ska man fortsätta ta ansvar för det livet/de liven även om man ändrar sin syn på att ha husdjur.

För det andra anser jag att det är en vegansk handling att ta hand om ett hemlöst djur som hittas eller hämtas från ett djurhem för hemlösa djur. Jag tycker inte att en Vegan - eller någon annan heller för den delen - bör ägna sig åt avel eller köpa ett djur från en uppfödare, det finns alldeles för många hemlösa djur som behöver tas om hand istället för att det ska födas upp fler.

Ninja99
8/21/17, 12:12 PM
#15

#6 Undrar lite över det du skriver "Nu är jag Vegan mest av hälsokärl och då enbart vad gäller kost" - menar du då att du enbart äter vegansk kost och inte bryr dig om övriga ställningstaganden veganer gör (som att t ex inte bära/köpa kläder, skor och accessoarer av läder och päls, inte använda djurtestade eller animaliska hygienprodukter etc.)? För om så är fallet, så äter du enbart vegansk kost, men du kan knappast kalla dig Vegan (än), men hoppas att du i så fall strävar ditåt. 👍 

#13 Kan du utveckla vad du menar med att du inte håller med om att det funkar finfint?

tiger tok
8/22/17, 6:35 AM
#16

#15 för att det inte är den rätta födan för det djur slaget. Jag tycker att foder är ett intressant ämne, just för att det kan påverka så mycket. Hundar som äter BARF (biologiskt anpassad rå föda) mår oftast bäst, vilket man kan se iom att dem oftast har lätt att bygga muskler, har bra med energi, avföringen ser bra ut, deras ögon rinner inte, pälsen är fin och glansig osv osv Och Vegan foder är inte biologiskt anpassat för hundar.

Ninja99
8/23/17, 10:58 AM
#17

#16 Jag trodde att du hade egen erfarenhet av att ha testat det och kommit fram till att det inte fungerade, men jag får inte den uppfattningen av ditt svar. Jag har själv inte testat något helt vegetabiliskt hundfoder, men har hört de som har gjort det och dessa hundar har varit fullt friska och har också haft fin fysik och väldigt bra med energi, de har alltid haft mycket bra värden vid de regelbundna hälsokontrollerna hos veterinären, strålande fin päls, bra tandhälsa, självklart inte heller rinnande ögon eller några problem med avföringen. Det tycker jag är tydliga tecken på att fodret ger den näring hunden behöver. Hundar kan äta både animalier och vegetabilier, så varför skulle det inte fungera med ett vegetabiliskt foder? Jag påstår inte att animalier skulle vara dåligt för en hund eller att det ska uteslutas helt ur deras kost, men det kan ju fungera riktigt bra även med vegetabiliskt foder. Jag är säker på att de som tillverkar fodret självklart anpassar just hundfodret till hundar och inget annat djur.

Wellcraft
8/27/17, 3:42 PM
#18

#17 Tror du blandat ihop en get och en hund.
Kolla på hundens tänder, matsmältningsapparat och fysik.
Hunden är en karnivor på gränsen till omnivor just för att den kan smälta stärkelse, den KAN, det betyder inte att den bör.
*redigerat av moderator
Jag vet många fall där hundar har "funkat såå bra" på olämpliga foder, men sedan visat sig att nej, hunden har mått riktigt dåligt (när man tagit sig en titt på insidan).
Djur är överlevare, de visar sällan hur dåligt de mår.
Jag hade kunnat leva på en diet bestående av kebab och mcdonalds och kunnat se frisk ut, vad som funkar är inte alltid bäst. 
Sen att hunden i många fall inte kan smälta vegetabilier ordentligt säger en del, därav är baljväxter nästan omöjligt för hunden att spjälka och ta till sig.

*redigerat av moderator
/Djurvårdare

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tänkpådet]
9/7/17, 10:19 AM
#19

#18 det är skillnad på att tillföra en naturlig/onaturlig föda eller miljö och djurplågeri… jag har åxå vissa problem med att djur tvingas leva onaturliga liv men jag skulle inte jämföra det med djurplågeri för det är skillnad. Lever vi människor i en naturlig miljö? Är det plågeri att uppfostra sina barn i vårat samhälle? Att gå ifrån sin naturliga miljö tex, har sina för och sina nackdelar, ibland är det väldigt förfdelaktigt med onaturliga företeelser jämfört med naturliga, jag låter dig komma på egna exempel… (det finns en hel del) jag promotar inte att vi har husdjur men om vi ska ha det så promotar jag att dom tas om hand på ett bra sätt, tex att dom får näring, aktivitet, frisk luft, ett socialt liv och frihet från lidande. jag skulle även vilja promota alla domestikerade djur bra behandling, även djur som grisar, kor och hönor tex..

synesthesia
9/8/17, 12:21 PM
#20

Den som kommer med flesta vetenskapliga källor som talat för/mot vegetabilisk kost till hund vinner!  Vill även tillägga att det känns fel att jämföra BARF med vegetabilisk kost eftersom  de flesta hundägare (iaf som jag träffat) inte ger sina hundar BARF. Det är ungefär som när köttätare säger att svenskt närproducerat eko-kött är bättre än veganmat, trots att 90% (obs! påhittad siffra) av alla köttätare inte äter ekologiskt… dyrt ju. :)

För att svara på TS fråga…
1. Om du redan har ett husdjur och sedan bestämmer dig för att bli Vegan så vore det antagligen mer oetiskt att "göra dig av med" djuret än att fortsätta ta hand om det.
2. Om det är ett omplacerat djur så tycker jag att det är mycket mer okej.
3. Om en "vegan" köper en katt från en avlare så tycker jag inte att det är okej. Då gör du ett aktivt val till att bidra till fortsatt avel (när det finns sjuka mängder övergivna katter som hade behövt dig!), och ett aktivt val att skaffa ett husdjur som behöver kött för att överleva.
4. Så, precis som ni diskuterat så är det i många fall fodret som är problemet. Var på väg att tacka ja till ett djur i nöd som äter levande föda… vilket kändes jättefel. Men jag kommer antagligen att bo med en eller flera katter i framtiden och då kommer ju den få animalisk föda, så det handlar helt enkelt om att jag är självisk och älskar katter, och att jag på något fruktansvärt sätt tycker att en katts liv är mer värt än de djur som katten äter. Ungefär som när folk blir arga över döda hundar men inte döda grisar. :)

Annons:
TicTac
9/10/17, 6:51 PM
#21

Jag kan bara tala för mig själv och jag tycker det är fel att hålla husdjur för ekonomisk vinning samt för att utnyttja dem för mina egna syften.

Att ta hand om utsatta djur och ge dem ett så bra hem som möjligt är vår skyldighet när vi har möjlighet till det.


You'll never walk alone

[Roe Deer]
9/10/17, 7:50 PM
#22

Jag är Vegan och är uppvuxen med husdjur, något som jag inte har haft på länge nu. Jag har länge ifrågasatt uppfödares roll och egenintresse… 

På ett sätt är det bra att vi kan leva jämsides djur, som annars kanske skulle utgöra ett hot om de vore vilda. Men att utnyttja dem: mjölk, kött, läder, päls, ull (framavlad att måsta klippas ofta för vinstintresse) känns inte okay och rent av omodernt med allt annat vi kan få från naturen för att överleva. Jag kan tänka mig omplaceringshund som pensionär (är idag 27 år). Att hjälpa en annan individ är en helt annan sak än att köpa ett husdjur för att inte känna sig ensam (egot)… 

Ja intressant. Men big NO NO till burdjur!

Pyttelite
9/11/17, 8:44 PM
#23

Tack för alla intressanta inlägg och länkar. Det var inte ett alldeles lätt ämne att fundera kring däremot finns det ju många ställningstaganden kring frågan.

Kanske har jag helt fel inställning men jag ser inte vårt husdjur som något jag suger ut eller utnyttjar.

Jag ser henne mer som en kompis eller att vi lever i någon form av symbios. Att vi lever sida vid sida. Jag ser till att det finns mat och värme och hon ger mig glädje och upptåg.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


pip.jönsson
9/23/17, 6:09 PM
#24

Hej! Jag läste den här tråden och kände mig tvungen att skriva!
Alla som har möjligheten/kärleken/ekonomin till att ta hand om djur på ett sätt som alltid gynnar djurets bästa/djurens intresse borde ta sig an så många djur de tidsmässigt ansvarfullt klarar av.  Men då pratar jag självklart om "omplacering"!
Att ha "husdjur" är icke ok.  Att leva med djur/familjemedlemmar av annat djur än människa går jätte bra.  Att köpa djur från uppfödare (privat/djurbutik) är inte okej, inte Vegan. Det är aldrig okej att föda upp djur för egen intresse.
Ingen har rätten att äga en annan varelse, och det är viktigt att man respekterar och lyssnar på denne individs vilja och behov.
Adoptera/rädda alltid!

Angående Vegan och hundar. Hundar tar inte skada av vegansk mat! En hund klarar sig utmärkt på vegansk kost!
Alltså, har man möjlighet att minska lidandet och mängden djur som far illa så är det din plikt att göra det, din moraliska skyldighet!, det bör också gälla när man har hund. Är du Vegan och har en hund(de klarar sig lika bra på Vegan kost som människor) så borde den saken vara självklar, man låter hunden äta veganskt!
Det är oetiskt att ha ett djur och ge den en kost bestående av andra djurs liv när detta djur skulle klara sig lika bra på en plantbaserad kost, dvs en mat som inte är gjord av andra mindre lyckligt lottade djur. Det låter ganska logiskt eller hur?
Det finns flera bra Vegan foder med komplett sammansatt innehåll som uppfyller djurets behov av näring, inga kosttillskott behövs. 
Till er som undrar kan jag tillägga att min älskade hund är Vegan sedan flera år och mår topp, den enda förändringen är att hon har en mycket finare päls nu. Kan också tillägga att jag aldrig någonsin skulle utsätta henne för någon form av fara, eller något som hon inte skulle må bra utav.
Jag tar väldigt illa vid mig av att människor här på ett Vegan forum kan skriva sådana missvisande  saker och hemska påståenden om djurplågeri, helt okunniga saker ang hundar och veganism.
Det går förresten att googla sig fram kunskap genom några klick!
Att det sägs sådant här på ett Vegan forum, ett forum där man tror människorna måste vara på djurens sida, det tycker man verkligen att dom borde iaf! Eller hur?
Nej! Etiska veganer skadar inte djur!
Ni får ursäkta mig, jag vill verkligen hålla en god ton.
Att tex inlägg nr 18 säger att jag och alla andra veganer med veganhundar utför djurplågeri, att jag skulle plåga min hund gör mig inte bara upprörd utan ledsen, och lite mer ledsen när jag tänker på alla djur som far illa pga spridandet av sådana påhitt baserade på inget annat än ren okunskap.
Var goda och informera er själva innan ni nästa gång kastar ur er hemskheter.

#18, jag mer än någon annan tycker att det är tråkigt att djurplågeri förespråkas på denna sajt.
Tack för mig! Med vänlig hälsning, ni kan kalla mig djurvårdare.

Dex
9/23/17, 6:28 PM
#25

#24 Skitbra skrivet!  tror sajtvärden har missat inlägget du syftar på det brukar aldrig förespråkas djurplågeri här och det är säkert inte skrivet av en Vegan heller.Tror det fixas snart😉

veggie4every1
9/24/17, 6:41 PM
#26

#24 Jag håller med Dex, jag tycker du skrivit väldigt bra.

Har tittat över inlägg #18 och redigerat. Jag ber om ursäkt att jag missat och jag hoppas på förståelse. 

Använd gärna anmälningsknappen om ni upptäcker olämpliga inlägg (ni som har Insider vill säga).

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Pyttelite
9/27/17, 10:27 PM
#27

Jag tycker inte att det är  fel att vi människor lever enligt ett Veganskt tankesätt men jag tycker att det är fel att prata om oetisk djurhantering när man ger djur dess "naturliga" föda.

Hur vet vi att en hund vill leva veganskt?  Är det inte att gå för långt att ta över djurets val?

Är det inte det veganism handlar om  - att låta djuren få leva ifred utan människans inblandning och övermakt?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Honestyisdead
9/28/17, 4:32 PM
#28

Jag blir helt bestört när jag läser hur folk säger att dom är djurvänner och samtidigt tvingar på hundar en vegansk kost!

Det finns djur som äter vegetariskt. Vill man nu ha ett djur och inte tänker ge kött så skaffar man ett djur som är lämpligt och inte en hund.

veggie4every1
9/28/17, 6:32 PM
#29

#27 I och med att vi håller domesticerade djur så har vi redan tagit över djurens val i precis allt.

De som väljer en vegetabilisk kost till sin hund har även andra djurs liv i åtanke, inte bara hundens. Har man en hund så måste man välja om man vill stödja exploatering och dödande av miljarder av djur varje år för att mata ett djur. 

För om man ger sin hund en animalisk kost så stödjer man dödande av miljarder av djur som är precis lika kännande och medvetna som hundar.

Eftersom många hundar kan leva bra på en vegetabilisk kost så tycker jag att det mest djurvänliga valet är att prova den kosten.

#28 Om man blir bestört över en sådan sak så undrar jag om man blir lika bestört över de som medvetet indirekt dödar miljarder av kännande och medvetna djur varje år och kallar sig djurvänner?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sugar Mist
11/19/17, 11:25 PM
#30

Då min kommentar togs bort i ett annat inlägg testar jag att posta här istället, för att se om kommentaren får stanna- annars får Sajtvärd väldigt gärna förklara för mig vad i mina frågor som inte är ok?

Hur kan man som Vegan tycka det är ok att beröva en carnivor på dens biologiska föda? 
Du kan aldrig utfodra en hund/katt/annan carnivor med endast grönsaker, hur du än plussar ihop det kommer hunden tillslut få näringsbrist- är det okej?
Vill man då istället tillsätta en massa tillskott och syntetiska vitaminer för att djuret ska må bra är det på ens egna samvete, för vem vet hur mycket tester och liknande det egentligen gjorts för att få fram de här vitaminerna.
Samma med vegetariska foder, en måste ju ha prövat foder och utsatt djur för onödigt lidande för att få den här produkten optimal för en carnivor utan att orsaka näringsbrist. 

Oavsett vad man väljer så är det lidande- varför inte istället då gå på det som faktiskt djuret är gjort för att äta, om man nu som Vegan vill ha ett husdjur?

-

[HundochKatt]
11/19/17, 11:49 PM
#31

#30 Instämmer. Det är oerhört viktigt för en hund att få bland annat i sig de viktiga aminosyrorna som finns i kött. Allt kan man inte tillföra på konstgjord väg. 

Varje individ, oavsett djurslag har rättigheten att äta det den är ämnad att äta. Det är alltså carnivorers rätt att äta kött.

veggie4every1
11/19/17, 11:52 PM
#32

 #30 Jag har redan skrivet mycket om det här ämnet och jag kommer inte att upprepa det utan hänvisar dig till de många trådar som finns på sajten (se inlägg #4). Där finns svar på alla dina frågor och jag tycker även att inlägg #24 svarar bra på ditt inlägg.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Jenniferri
11/20/17, 5:16 AM
#33

Jag håller helt med #24. Jag köpte min hund långt före jag blev Vegan, men min hund hade allt för mycket problem med hans mage och avföring var lös och allmänt dålig, röda tassar, slickade sig ofta, kliade som satan men var aktiv som bara den. Kunde inte gå upp i vikt och var alltid underviktig oavsett hur mycket vi gav. Och ta det lugnt, jag provade alla möjliga foder (yes animaliskt) men nope det blev bara sämre om något. 

Har ni ens någon aning om hur en Vegan kost förändrade min hund? Han blev topptrim! Hans röda tassar försvann, avföringen blev normal, slickar och kliar sig knappt som förut och har mer energi och är gladare än någonsin! Hans päls är i mycket finare skick och bäst av allt? Han har äntligen börjat lägga på sig vikt! Min ''undernärda'' (underviktiga) hund som var smal som sjutton, så smal att veterinären undrade om jag ens matade honom tillräckligt, blev frisk som bara den av just EKO Vegan FODER. Hata mig hur ni vill, jag kan känna min egna hunds glädje och det har alla som träffat honom, speciellt min familj som en dag blev förbluffade till hur mycket gladare han hade blivit, och han var redan en toppen hund redan innan och sedan blev han som en solstråle? 

Asså, ni borde sluta leva i forntiden, som alla säger vi ansvarar för alla djur på planeten och allt hemskt som har hänt, inte fan tänker jag stötta en industri som får mig att vilja ta mitt eget liv av misär. Jag ''plågar'' inte min hund, han har rättare sagt kommit ur sin plåga av allt animaliskt. Har även sett artiklar på några av de äldsta hundarna som levt som dessutom vart vegansk. Så jag tar inte åt mig ett dugg.

// Hannah

Jenniferri
11/20/17, 5:30 AM
#34

#28, jag blir förtvivlad och speciellt framförallt förvirrad när folk som kallar sig djurvänner men låter andra djur ta smällen och får lida, för vad exakt? Vi vill ha en hamburgare med rött kött för att vadå, du gillar det och för att det är enkelt och en vanesak? Djurvän? Jaha ok, låt mig tänka. Inom vilket begrepp igen?

// Hannah

Annons:
Honestyisdead
11/20/17, 10:22 AM
#35

Att vara djurvän innefattar att man ger artriktig kost. Således köper man inte djur som äter kött och har man gjort det så ger man korrekt kost. Dvs INTE vegankost till hund.

Många hundar lider av allergier. Det brukar hjälpa när man utesluter torrfoder eller det protein hunden är allergisk mot. 

Min väninna tvingade sin hund att äta vegansk. Han började tappa päls. Tappade sin energi och sitt driv.

Hon bytade sedan till barf och vilken skillnad! Till det bättre! 

Man kan äta hamburgare utan rött kött. Finns kyckling, fisk och fläsk också.

Jag är vän med mina djur och ser till att förstå vilken art dom.är och vad dom behöver både mentalt och fysiskt.

[HundochKatt]
11/20/17, 2:12 PM
#36

#33 Det där är en helt annan sak. Du försökte med andra foder som inte fungerade men till slut hittade ett som fungerar för JUST DIN HUND. 

Men att vara Vegan, skaffa en carnivor och börja ge den vegankost bara för att det är ens ideologi är ju horribelt. Oavsett ens egen ideologi så ska ett djur få den föda som den är ämnad att äta. Men om inte det fungerar för djuret så får man hitta andra vägar. 

Ett extremt exempel. En Vegan är allergisk mot päls djur och fåglar men gärna vill "adoptera" ett djur. Säg en orm. Inte försöker man stoppa i den en morot??

Jag håller med Hera om att vara djurvän innefattar också att ge djuret artriktig föda. Annars tycker jag faktiskt att det där med veganism och djurvän fallererar.

[HundochKatt]
11/20/17, 2:16 PM
#37

Tillägger också att en bristsjukdom hos ex. hund, tar lång tid innan det märks. Så bara för att det fungerar ett tag, några månader eller år, så kan den ha en brist som visar sig mycket senare.

Lodis
11/20/17, 3:23 PM
#38

#35 Så du hade en kompis som gav sin hund morötter eller nåt jaha okej och det gör dig till expert? 

Jag skriver sällan men läser desto mer och tycker som #24 att det är för bedrövligt med den här besserwisser attityden från folk som uppenbarligen dödar och utnyttjar massor av djur för egen vinning som kommer här och sätter sig på sina höga hästar. Oj vilka djurvänner ni är som ger era hundar grisar och kor och kycklingar att äta och vilka djurvänner ni är som själva äter dessa djur fast ni inte behöver! Jag kommer inte att fortsätta diskussionen med någon av er och jag ber värden om ursäkt men ibland måste man bara få säga sitt. Tack för en bra sida veggeie4every1!

Honestyisdead
11/20/17, 3:41 PM
#39

#38 Nej hon gav inte morötter.  Hitta inte på saker.

Din attityd kan ju diskuteras.

[HundochKatt]
11/20/17, 3:44 PM
#40

#38 Förvisso skrev du inte till mig men vadå besserwisser attityd? Det är väl ändå fakta om att vissa djur behöver animalier för att må så bra som möjligt! Och det är väl det vi ALLA vare sig vi är veganer eller inte ska tänka på i första hand? För mig är det inte besserwisser attityd när man talar om ren fakta. 

Kan tillägga att ditt inlägg här var väl ändå mer besserwisser attityd. När man ser ner på folk som många av er veganer gör bara för att andra väljer att äta kött och ge kött till sina carnivorer, så innebär det inte per automatik att man kan vara en besserwisser och tro att man vet bäst bara för att man väljer att vara Vegan

Att bli Vegan det är fritt val, likadant är det om man väljer vara köttätare, ingen är bättre än den andra! Och kanske är det så att om man hade mer respekt för allas val så kanske fler skulle ta till sig veganismen eller åtminstone välja vegetariskt i större mån.

Lodis
11/20/17, 3:55 PM
#41

Om jag vill läsa om köttmat till hundar så kan jag det på andra sidor. Vad håller du till här för egentligen? 

Det finns inget att respektera i val som dödar miljarder av djur och jo veganer gör ett bättre val. Veganer tänker och värnar om dom djuren som du skiter i, dom som du gladeligen äter varje dag och ger till din hund. Därför kan det vara intressant att läsa om veganmat till hundar från folk som har den erfarenheten utan era avbrott om hur duktiga djurvänner ni är. 

Tack #33 det var intressant att läsa!

Annons:
[HundochKatt]
11/20/17, 4:04 PM
#42

#41 Var någonstans står det att man inte får kommentera och reagera på inlägg?

Alla vi som skrivit är emot vegankost till carnivorer HAR faktiskt kunskaper i vad carnivorerna såsom katter och hundar behöver för att må så bra som möjligt. 

Enligt min åsikt så anser jag också att det tillhör veganismen. Att du som människa väljer att vara Vegan, det är en sak och din fulla rätt. Men att göra en carnivor till Vegan, det är inte djurvänligt överhuvudtaget. Då överför man sin ideologi på en individ som inte kan välja, eftersom den själv inte kan gå ut och jaga det den är ämnad att äta. Och DU talar om FÖRTRYCK!!?? 

Oavsett vilken sajt det är på iFokus, så kan det väl ändå vara bra att få inblick i andras åsikter också och inte bara tänka enspårigt. Så tänker i alla fall jag.  Det handlar om att ha ett öppet sinne för ALLA MÄNNISKOR.

Honestyisdead
11/20/17, 4:40 PM
#43

#41 Jag förstår att du inte respekterar köttätares väl. Men visa respekt på forumet kan man göra.

veggie4every1
11/20/17, 5:46 PM
#44

Jag har sagt det förut och säger det igen. Vegansajten är först och främst till för medlemmarna på sajten och medlemmarnas trivsel är det viktigaste. 

När icke-veganer väljer att gästa oss så måste de respektera vårt synsätt och vårt moraliska val.

Diskussioner om veganmat till hundar är omöjligt att hålla med människor som inte har den moraliska uppfattningen att det överhuvudtaget är fel att exploatera andra individer i onödan. Är du som icke-vegan seriöst intresserad av veganism så börja i någon annan lite lättare tråd och läs på om veganska värderingar innan du börjar att diskutera det här ämnet.

Därför kommer inlägg från icke-veganer som stör diskussionen om vegansk mat till husdjur att raderas i dessa diskussioner hädanefter. 

Här förespråkas inte djurförtryck i några former inklusive förtrycket och dödandet av de djur som blir mat till våra husdjur.

Vi förespråkar alltså inte att mata ett djur med andra djur och det måste respekteras i diskussionerna. 

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[HundochKatt]
11/20/17, 6:21 PM
#45

#44 Vi förespråkar alltså inte att mata ett djur med andra djur och det måste respekteras i diskussionerna. 

Men då måste jag faktiskt fråga varför man som Vegan väljer en carnivor om man VET fakta att en carnivor mår bäst av att äta det den är ämnad att äta, alltså kött?

Det finns massor av fakta i ämnet att läsa om man bara bemödar sig att söka. 

Om man nödvändigtvis känner att man vill så som ni kallar det för att "adoptera" ett djur. Varför väljer man inte då djur som är herbivorer? Marsvin, kanin tex.

En katt får man inte utfodra alls med bara vegankost, av just den anledningen att det är rent dödligt för en katt. 

En hund klarar sig bra med vegankost, MEN förr eller senare kommer denna hund få brister. Tänker man på hundens bästa om man ändå väljer att utfodra den veganskt? Vill man inte ge sin hund ett så långt och friskt liv som möjligt? Eller är ens ideologi här viktare än hundens väl och ve?

Det är så lätt att ta reda på vad katter och hundar som exempel är ämnade att äta och är det inte så att varje varelse på vår jordklot ska äta det den är ämnad att äta. Det räcker med att titta i munnarna på djuren, då ser man klart och tydligt vad de är gjorda för för kost.

Att mata ett annat djur med ett annat djur, låter ju som om inte ett enda djur ska kunna äta något annat djur. 

Men, har inte kattdjur i det vilda såsom lejon, tigrar, vildkatter rätt att fånga och döda och äta upp sina byten? 

Vargen, har den inte rätt att jaga och äta sina byten?

Delfinerna, sälarna osv har de inte rätt att jaga och äta sina byten?

Jag tycker att de har all sin rätt att göra det. Likaså har våra carnivorer lika rätt att äta det de är ämnade att äta. Skillnaden är bara att vi kan inte släppa alla carnivorer vind för våg ute i naturen och låta dem jaga själva sin mat.  Utan vi måste se till att de får den maten för att de faktiskt mår allra bäst av den. 

Alltså, jag är genuint intresserad av hur ni tänker och börja inte snacka om förtryck etc. för jag vet att många, många veganer har carnivorer som husdjur.

veggie4every1
11/20/17, 6:36 PM
#46

#45 Jag hänvisar dig till de trådar som redan finns på sajten i det här ämnet där du hittar svar på alla dina frågor.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Pyttelite
11/20/17, 9:11 PM
#50

Jättetråkigt att denna tråd har urartat.

Den ursprungliga frågeställningen var ställd utan uppsåt. Syftet var att förstå hur man tänker i frågan ur en vegansk synvinkel och då inte för att nedvärdera  eller provocera ett veganskt levnadsval utan för att skaffa information från de som faktiskt har ett veganskt synsätt.

Min grunduppfattning var att visa djurgrupper är karnivorer och att man som människa inte ska tvinga på djuren sitt synsätt.

Efter att ha läst svaren jag fick var jag tvungen att skaffa mig mer information. Det visar sig att hunden som ras har under den långa tid den levt tillsammans med oss människor utvecklat förmågan att leva på icke animalisk föda. 

Tyvärr har katten som ras inte utvecklats på samma sätt - säkert mycket på grund av att vi människor behövt katten för att just fånga skadedjur.

När det gäller hundhållning var min oro att man själv skulle mickla med maten och på så vis orsaka hunden bristsjukdomar.

Nu visade det sig efter lite undersökning att det finns flera veganska helfoder för hund på marknaden. Enda restriktionen är att denna mat är inte lämplig för digivande eller dräktiga tikar.

När jag läser vidare i forskningsmaterial om hundar som får vegansk kost blir jag smått förundrad för där finns alla de magiska orden om kostens förträfflighet precis på samma sätt  som det brukar argumenteras för BARF.

När det gäller födoämnesallergier så är det just proteinet våra husdjur blir allergiska eller överkänsliga mot. Proteinkällorna kommer i dessa fall från animaliska produkter.

Det är därför en hund som lever på icke animalisk kost faktiskt kan må så mycket bättre.

Slutsatsen är den att det går mycket bra att ge sin hund vegansk kost utan att den på något sätt far illa. Det kan i vissa fall till och med vara ett bättre alternativ än att ge den  tex BARF.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Schhh
11/20/17, 9:43 PM
#51

De hårda tongångarna gör mig lite ledsen. Självklart bryr sig alla här om sina djur. Problem uppstår för att veganer och icke-veganer tenderar att resonera olika i värderingsfrågor. För en icke-vegan är det av högsta prioritet att sällskapsdjur får det så bra som möjligt. Att dessa djur ska få artriktig föda går inte att kompromissa med. Etiska val kan bara göras så länge de faller inom ramarna för artriktig föda.

Veganer ifrågasätter den distinktionen. Det handlar inte om att bry sig mer om djuren i skogen/bondgården, utan om att bry sig lika mycket. Samtidigt som man strävar efter att hunden ska få lämplig föda, måste man därför ta hänsyn till lidandet det skapar. Att födas upp för att bli en råvara är inte problemfritt.

Vad gäller själva dödandet: Djurvänner brukar uppröras då sällskapsdjur avlivas "i onödan". I de fall då döden anses motiverad önskas det ske så "humant" som möjligt. Älgen skjuter vi gärna på 80 meters avstånd, för att äta lite viltgryta, men det är ju… humant.

Poängen är att det går åt mer än ett liv för att livnära endast en hund (exempel). Således blir lidandet och döden multiplicerad flera gånger om. I slutändan blir det en fråga om huruvida man ska vara partisk eller ej. Jag förstår att människor ger sina husdjur kött, trots att det skadar andra. Dels är det vad de flesta hundar/katter nog mår bäst av. Dels är det lättare att bry sig om dem som står nära en själv, det gäller även djur. 

Men vad är problemet i de fall då hunden faktiskt gillar veganmaten och fungerar på det? Varför är det värre att ta sig friheten att begränsa en hunds kost än att indirekt döda och plåga andra?

veggie4every1
11/20/17, 10:30 PM
#52

#50 Jag är övertygad om att vi får ordning på tråden. Vi är dock bara två aktiva moderatorer så ha lite tålamod om det ser tråkigt ut emellanåt🙂

Jag tror dock att det blir lite lugnare i några dagar framåt då många inlägg orsakat tillfälliga skrivförbud.

Vi ska kunna prata om det här ämnet på vegansajten utan att trådarna urartar🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Denna kommentar har tagits bort.
Smultronfia
11/21/17, 7:53 AM
#54

Som jag förstår så finns det inte så mycket studier ännu på just Vegan mat till hundar och därför får inte veterinärer säga att det är ok med Vegan mat. Tyvärr så lär det nog inte läggas så mycket pengar på såna studier heller antar jag då det finns så mycket pengar i att sälja den vanliga hundmaten. Bara hoppas att det kommer så man kan få riktig information istället för vad folk tror. För om det inte finns riktiga studier så finns det inte bevis på att hundar faktiskt mår dåligt eller bra på Vegan mat. Oavsett vad folk gärna kommer in och skriker om här. Om någon har länkar till riktiga studier får ni jätte gärna länka till dem.

veggie4every1
11/21/17, 11:28 AM
#55

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Smultronfia
11/21/17, 12:49 PM
#56

#55 tack.

veggie4every1
11/22/17, 2:39 PM
#57

Det är intressant här tycker jag att man även adresserar problemet med animalisk hund och kattmat, negativa hälsoeffekter av fisk exempelvis. 

Även problem med salmonella, listeria och andra potentiellt patogena mikroorganismer i animaliskt foder.

Inte en studie, men läsvärt: http://vetnutrition.tufts.edu/2016/07/vegan-dogs-a-healthy-lifestyle-or-going-against-nature/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: