Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 3059 ggr
Kasp
2017-07-28 23:24

Generade gaser

Är det någon mer än mig som har magproblem och gaser? Skäms så fruktansvärt mycket och det går knappt att vara bland folk. Fisar ofta och de luktar illa och mycket. Älskar allt vad bönor, ärtor och linser heter men detta funkar nog inte. Brukar blötlägga bönor, koka en stund, byta vatten och koka mer. Men ändå reagerar magen och jag fiser mycket. Men kan inte äta veganskt/vegetariskt om jag inte kan äta baljväxter. Men vet inte om de är problemet men tror det. äter lite grönsaker, fullkorn, linser, bönor, ärtor och frön. Gillar denna kost men magen vill inte. Har inga andra problem, bara gaserna. Har ätit såhär i månader en det blir inte bättre. Äter kanske någon matsked syrad vitkål per dag också. Någon mer som har detta problem? Kan heller inte knipa fisarna, de slinker ut och luktar. :( är jag ensam gör det inget men skäms att vara bland folk. Men vill inte börja äta kött igen eller minska på bönorna för jag älskar det. Gaah. :(

Annons:
2Sirius
2017-07-28 23:43
#1

Prova med Vetekli till maten - Fiberrikt! Gaser bildas bland annat av att tarm innehållet Jäser…. (ruttnar) Med Fibrer i maten och tarmarna, knådas och bearbetas maten, man tar då upp mer av den näring maten innehåller, och den hinner då inte jäsa ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kasp
2017-07-29 08:32
#2

Äter alltid fullkorn till maten tex matvete eller havregryn. :/

[Tänkpådet]
2017-07-29 08:33
#3

#0 jag har problem med kål och lök, byt ut vissa grejer och se vad som händer du är förmodligen bara känslig mot nån grej, så försök att luska ut vilken/vilka och lugna dig med dom… sen tror jag att omställningen i fibermängd kan ställa till det men det borde väl inte ta flera månader iofs…

Kasp
2017-07-31 09:37
#4

Kål och lök har jag ätit en del av innan. Det är nu när jag ökat på baljväxterna och slutat med kött som magen protesterar. Men kan inte fortsätta med vegansk kost om jag inte kan äta bönor och linser (sååå gott). :( det är så generade att släppa väder som dessutom är väldigt illaluktande. Är noga med att blötlägga länge och byta vatten och tillochmed byta vatten när jag kokat en stund osv.

[Tänkpådet]
2017-07-31 10:50
#5

#4 fett drygt, har du testat att bara dra ner lite på baljväxterna? Och jag har för mig att kött-substituten inte ska vara lika gasbildande även om det är baljväxter så det kanske kan vara nått. Testa att ta bort vitlök, vitlök ger mig deffinitivt illaluktande gaser…

veggie4every1
2017-07-31 12:22
#6

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Kasp
2017-08-01 16:38
#7

Kommer inte kunna äta veganskt om jag inte kan är baljväxter, älskar det och vill kunna äta det. Så det är ingen lösning. Köttsubstitut är för dyrt. Behöver hålla mig till baljväxter i dess rena form Tänkte om någon hade något fiffigt knep… Märker att det blir något värre om jag äter fort men måste ibland (jobbar på sjukhuset).

Dex
2017-08-01 18:30
#8

#7 Men du tänker väl på djuren också?Tål du inte baljväxter så kan du väl äta annan vegansk mat eller hur? Det är trist för dig att du inte kan äta baljväxter men tycker inte att det är en bra anledning att inte vara Vegan.

Kasp
2017-08-01 22:07
#9

8 jo självklart. Söker råd för hur jag kan äta baljväxter utan att alla i min omgivning måste bära gasmask.

Gen
2017-08-02 00:22
#10

Här tyckte jag var en bra sida jag hittade efter lite googlande: 

https://www.verywell.com/g00/why-do-beans-cause-gas-1942947?i10c.referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.se%2F

Takehome: man får mkt gas från bönor eftersom de innehåller oligosackarider. Man kan köpa alfa-galalktosidas för att bryta ner det innan det når tjocktarmen om man har stora problem. Se ex: 

https://www.apoteket.se/produkt/nogasin-go-50-st-257702/

Illaluktande gas innehåller svavel och kommer i huvudsak från mat med mycket svavel, ex. vitlök, lök, purjolök, broccoli, blomkål, vitkål brysselkål.  

man får även mer gaser av fibrer, vilket också kommer av en vegetarisk kost. 

Förövrigt tycker jag inte flatuelens ska "slinka ut" som du uttrycker det. Det finns nervceller mellan ringmusklerna i ändtarmen som skickar en fråga upp till hjärnan med information om det är gas eller fast som pockar, och sedan ska beslutet vara medvetet vad man gör med den yttre ringmuskeln, ex. om det är socialt lämpligt att omedelbart hantera ärendet. 

Om du upplever att det inte är så för dig, så är det något du kan ta upp med din läkare. Här kan man läsa lite om avföringsinkontinens (som sagt, du ska kunna avgöra om det är gas eller fast och sedan med vilja bestämma vad som händer) https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Avforingsinkontinens/ 

kan förövrigt tipsa om boken charmen med tarmen om man intresserar sig för matsmältningssystemet. En fantastisk bok!! 

http://www.bokus.com/bok/9789137143927/charmen-med-tarmen-allt-om-ett-av-kroppens-mest-underskattade-organ/

Personligen tar jag probimage och kan också vara värt att prova. Jag har mindre länkar på fötterna här så jag ska vara försiktig vad jag skriver, men tanken är att kolonisera tarmen med goda bakterier (LP 299v) som tränger ut dåliga och dessutom är bra på att bryta ner oligosackarider.  Resultat av svensk forskning! https://www.apoteket.se/produkt/probimage-40-st-241191/

Kasp
2017-08-02 22:19
#11

Fisar kan jag inte knipa. Känner att de kommer och känner definitivt skillnad på "det fasta" och gaser men kan inte hålla dem. Kniper men det börjar lukta ändå och det är så pinsamt. Men har aldrig varit inkontinent och aldrig fött barn, är ung vuxen.

2Sirius
2017-08-03 14:51
#12

#11 vet hur det är, mycket sällan jag klarar hålla och smyga iväg… Minns en gång i skolan, ett litet klassrum med ca 10 elever. Utan minsta som helst förvarning kom en… Hade inte en chans att ens försöka hålla, och den hördes… En av de gångerna i mitt liv som jag chämts som alfa mest.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Gen
2017-08-05 12:29
#13

#11 jag tycker du kan prova probiotikatabletter en månad och se om det blir bättre. Det låter som att du har lite problem med din mage så det är absolut något du kan ta upp med vårdcentralen för att få mer hjälp. Magtarmfloran är individuell och många har liknande problem som du beskriver och det kan ta tid att hitta vad som fungerar för dig.

Annons:
veganisera
2017-08-12 09:56
#14

Prova med att dricka äppelcidervinäger innan varje måltid, ca 1 msk i ett glas vatten.

Upp till toppen
Annons: