Annons:
Etiketterfrågortips
Läst 1029 ggr
Lakritsstjärna
2017-08-12 03:20

Skola vill inte servera veganmat

Mina barns förskola vill inte servera Vegan mat. Vi kom inte in på den förskolan vi önskat utan endast den kommunala och där säger de nej till Vegan mat. De serverar endast lakto ovo vegetariskt. Vi vet inte vad vi ska göra? att låta barnen äta ägg och mjölk känns helt otänkbart.

Annons:
-Aida-
2017-08-12 03:38
#1

Det kanske kan vara ett alternativ att ta med matlådor till dina barn som kan värmas i skolans mikro.
Det var otänkbart för min mamma att jag åt det som serverades i skolan, så jag fick alltid matlådor hemifrån.

Lakritsstjärna
2017-08-12 04:04
#2

Käns väldigt fel när vi både betalar förskole avgift och skatt och ändå ska behöva ta med egen mat. Enligt Livsmedelsverket så ska man skära ner på sharkprodukter men i vår skola så serveras både korv, köttbullar och påläggskinka. Detta skulle jag anse strider mot Livsmedelsverkets rekommendationer vilket inte veganmat gör.

[Thiah]
2017-08-12 06:33
#3

#2  När det gäller chark så  kanske det är mängden schark per vecka som gäller. Vi har i alla fall så att det enbart får serveras korv 1 gång/vecka osv men köttbullar och korv kan serveras samma vecka. 

Sen vet jag inte hur riktlinjerna går för veganmat hos er, tyvärr. Hos oss (men detta är ju ett helt annat land) räknas det nog som en specialdiet men är inte alls säker. Har ännu inte träffat på ett veganskt barn utan bara de som äter en lakto-ovo-veg kost. 

Intressant om någon med mer kunskap om förskolans system kan svara på frågorna du ställer.

Smultronfia
2017-08-12 12:48
#4

Ja att det inte går att få Vegan mat är väldigt konstigt idag men tyvärr så är det väl upp till varje kommun att avgöra om de vill erbjuda det eller inte? Jag förstår att du inte vill lägga ut pengar när det ska ingå men här får man ju välja. Vill du att de ska få bra Vegan mat så blir det ju att ta med eget. Tråkigt att många kommuner inte kommit längre i sitt miljö/klimat/djuretik tänk. Bara hoppas att det snart ändras. Vissa kommuner har ju vegetariskt som första val i skolmaten.

Schhh
2017-08-13 01:51
#5

Tyvärr är det ingen lag på att skolor måste servera vegankost, antar att det även gäller förskolor. :(

Lakritsstjärna
2017-08-13 08:45
#6

Men nu är det då att jag inte kommer tillåta dem att de ger mitt barn mjölk och det finns inga andra alternativ. tycker det är helt sjukt att barn ska bli tvingade att äta ägg och mjölk om de inte är allergiska. Det kommer så mycket studier som visar att mjölk inte är bra så de baserar inte sitt beslut på barnens bästa. Så jag kommer inte ge mig utan jag kommer fortsätta kämpa för att mitt barn ska få hälsosam mat. Jag är inte den enda som kämpar med det här och hittade en namninsamling så ni kan gärna hjälpa till och skriva under och även kanske hjälpa andra med samma problem. https://www.skrivunder.com/vegetarisk_kost_ska_beviljas_i_alla_kommuner

Annons:
veggie4every1
2017-08-13 23:11
#7

#6 Håller helt med och skrivit under 👍

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Schhh
2017-08-15 02:15
#8

#6 Har också skrivit under. Tycker att det är oacceptabelt. Finns många exempel på barn som blivit lidande p.g.a. skolor som vägrar servera mat. Senast i våras beslutade ju Gävle att sluta servera vegankost till elever, men det förbudet upphävdes kanske. Det finns i alla fall ingen lagstadgad rätt till vegetabilisk kost. :I

Upp till toppen
Annons: