Annons:
Etikettveganprat
Läst 2464 ggr
[Tänkpådet]
2017-08-13 08:52

Stockholmsvegetarian

Vad tycker ni om stockholmsvegetarianism? Alltså typ nån som är Vegan eller Vegetarian för det mesta men fuska ibland. Typ cheagan…. jag själv tycker att det är en typ bra sak, alltså jag tycker att det kan vara en rimlig kompromiss för en som vill vara vegan/vegetarian (av etiska skäl) men som då och då ger in för sina cravings eller liknande…

Annons:
Smultronfia
2017-08-13 09:47
#1

Skulle dock kalla det flexitarian. Allt är bra som drar ner på animalisk konsumtion. Om fler skulle välja bort animalisk mat i veckorna och endast äta det nån gång på helgen så skulle det göra så otroligt mycket.

[Tänkpådet]
2017-08-13 11:07
#2

Aahhh flexitarian… varför jag tar upp det är för att det känns som att stockholmsvegetarianer/flexitarianer får skit från alla håll vilket jag tycker är tråkigt, sånt borde uppmuntras. Inte för att jag tycker att djurprodukter borde uppmuntras utan tvärtom…

sp0ngeb0b
2017-08-14 13:47
#3

Alltså, det är jättebra att de drar ner på sin animaliekonsumtion. Men de jag känner som är sådana blir bara upprörda om jag påpekar att de faktiskt inte är vegetarianer om de äter fisk (exempelvis) ibland. En jag känner har kallat sig Vegetarian i flera flera år och ändå ätit fågel och fisk under merparten av tiden. Fortfarande kan hon äta kött o dyl om det inte finns något vegetariskt på grund av att hon inte vill "vara till besvär". Känner en annan som påstår sig vara Vegetarian men äter fisk och skaldjur med jämna mellanrum, och en som alltid äter kött hos sina föräldrar, förmodligen för att inte vara "den jobbiga vegetarianen" skulle jag tro. Kan tillägga att alla dessa är lakto-ovo.

Nej, enstaka måltider gör väl inte så stor skillnad egentligen. Men jag tycker det är fel att kalla sig Vegetarian när man bevisligen inte är det.

Smultronfia
2017-08-14 14:59
#4

Som sagt flexitarian är ett bra ord i så fall. Men det är ju inte så krångligt att ändra och säga att man är det istället. Men tror att det kanske känns bättre för folks samvete att kalla sig Vegetarian även om de inte är det 100% men tyvärr så skapar det bara en massa problem för de som äter en vegetarisk kost till 100% utan några animalier. Där av att man får frågan äter du fisk, fågel m.m.

VeilofElysium
2017-08-16 09:26
#5

"Stockholmsvegetarian" trodde jag betydde att man äter mjölk/ägg och även kyckling och fisk dvs. undviker rött kött och fläsk. 

Är 08:a själv visserligen utflyttad sedan 7 år sedan men det är den uppfattning jag har av det begreppet.

Leritza
2017-08-16 18:25
#6

Väljer man att äta kött, oavsett ursprung är man allätare int vegeterian/vegan och bör inte påstå sig vara annat än allätare. Är redan tillräcklig förvirring när det kommer till begreppen som det är utan att folk gör undantag (såvida undantaget görs pga enda tillgängliga i matväg innehåller kött och osäkert när man nästa gång kan äta).

Annons:
Upp till toppen
Annons: