Annons:
Etikettdjurrätt
Läst 1258 ggr
tiger tok
8/17/17, 8:15 AM

Ridsport

Hej! Till att börja med vill jag säga, jag vet att det redan finns en liknande tråd, men i den här kommer jag ha en annan frågeställning. Jag vet att det är många veganer som är emot ridsport och andra hästsporter, men varför är man det när många av hästarna som faktiskt används till ridning/körning tycker att det är roligt? Jag har själv en ponny, han är 23 år gammal och har tidigare gått i rid verksamhet. Han hade tröttnat på det stället. Vi tog över honom, och över nån vecka så riktigt strålade livsglädjen om honom! Det abdolut bästa han vet i livet är att bli körd och riden, så varför är många av veganer emot det?! Håll god ton i tråden tack.

Annons:
sp0ngeb0b
8/20/17, 7:13 AM
#1

Vet inte vad andra tycker, men personligen är problemet att djur inte är våra att utnyttja, punkt. Det spelar ingen roll inom vilken verksamhet eller i vilket syfte. Hästars ryggar är inte gjorda för att bära en människas vikt, och jag tror inte de tycker det är särskilt kul att stå instängda i boxar eller släpa runt på tunga vagnar heller. 

Din häst kanske "älskar" att bli körd och riden, men han har aldrig varit en fri häst och vet inte hur det är. Det enda han vet är hur det är att vara ridskoleponny, vilket är hemskt. Klart han älskar att vara hos dig nu när han bara har det att jämföra med. Jag anser att hästar inte bör ridas på eller köras med. Ska man ha hästar tycker jag man i så fall kan promenera, umgås och pyssla med dem i stället.

Snuffles
8/20/17, 12:18 PM
#2

Man kan motionera hästar utan att utnyttja dem.

veggie4every1
8/21/17, 12:08 PM
#3

Vet man något om inridning så är det uppenbart att hästar från början inte älskar att ha oss på ryggen. De lär sig att det inte är någon mening i att säga ifrån, vi får alltid som vi vill med manipulation och envishet.

De som inte låter sig manipuleras, de som inte ger sig hän till oss och de som inte är starka nog i kropp och psyke hamnar på slakthuset.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tiger tok
8/22/17, 6:26 AM
#4

#1 fast om jag bara skulle pyssla, gå promenader och umgås med honom skulle han tappa alla muskler, bli tjock, och tillföljd av det få problem med kroppen. #2 :) #3 jag vet hur det går till, och jag har varit med och sett på när hästar har blivit inridna, och vissa av dem har aldrig haft problem med att ha någon på ryggen, bara att dem har tyckt det var annorlunda/ovant de första gångerna.

Snuffles
8/22/17, 9:05 AM
#5

#4 Han kan väl röra sig utan att någon sitter på honom? Hur tror du att vilda hästar gör egentligen? Inte förtvinar deras muskler bara för att de inte har någon människa som sitter på deras ryggar.

veggie4every1
8/22/17, 12:46 PM
#6

#4 Om han går i en tillräcklig stor hage med tillräckligt mycket utevistelse så bör det inte vara några problem med att tappa muskler eller bli tjock. Anledningen till att vi musklar på hästarna och gör dom bärande är ju just för att vi ska kunna sitta på dom utan att slita ned deras ben och rygg för snabbt.

Reagerar de inte under inridningen på vikten på ryggen så är de redan manipulerade och psykiskt uppgivna inför uppgiften vilket man som ryttare strävar efter förstås.

De hästar som inte låter sig manipuleras blir ohanterbara för oss och går till slakt, de hästar vi sliter ut benen och ryggen på i förtid går också till slakt, liksom de hästar som inte springer in pengar på travbanan eller de som inte kan avlas på etc etc. 

Deras liv beror på vad och hur vi kan använda dom och vad vi människor kan få ut av hästen. Hur känner du inför det?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
tiger tok
8/22/17, 9:12 PM
#7

Han går ute så mycket som möjligt i en stor och delvis mycket kuperad hage. Fast jo, han skulle antingen bli tjock eller tappa muskler. Han är gammal och ränner inte runt i hagen som en unghäst längre, och att bara skritta runt i en hage är ingen motionering som skulle göra att han håller sig i form. #5 han skulle inte levt om han var vildhäst. Och ja, vi löshoppar, longerar, tömkör, longerar på töm osv. #6 jag känner mig inte skyldig pga det. Eftersom att han hade varit avlivad nu om inte vi hade tagit hand om honom.

veggie4every1
8/23/17, 1:11 PM
#8

#7 Att hålla hästen i form med muskler är viktigt för oss, just för att vi ska kunna använda hästen till ridning eller körning annars håller den ju inte. Men det är bra och skönt för honom att han får gå ute mycket.

Det jag säger är ju just att hästar som inte är önskvärda för oss och kan användas på det ena eller det andra sättet blir slaktade. Precis som din häst skulle ha blivit om du inte köpt honom. 

Hästar har i allmänhet inget värde alls förutom i det som de kan ge oss. Ger de oss inget så slaktas de. Växer man ur en så byter man upp sig, som man byter en cykel. De är produkter utan ett värde i sig själva.

Man kan älska sin häst, det vet jag. Men om man inte kan använda den till ridning eller körning så behåller man den oftast inte ändå. Så långt sträcker sig inte kärleken.

Om din häst blev halt och veterinären talade om att när han blir bra så kan han bara gå i hagen, du kan aldrig rida eller köra honom mer. Skulle du då behålla honom? 

De flesta skulle det inte, det lovar jag.

Med det sagt så vet jag hästar som går och dräller och bara är hästar. Det är underbart, men sällsynt tyvärr.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: